Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Přesně před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární Pragy V3S

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S.
Zpět na článek
Príbeh na pokračovanie...
Možno by sa hodilo rozšíriť tento článok o informácie o chystanom nástupcovi. prebehol vývoj, bolo postavených 15 prototypov rôznych vyhotovení, skúšky dopadli nad očakávanie dobre. K výrobe nedošlo a väčšina prototypov bola zošrotovaná. Nový automobil trpel handicapom, že bol vyvíjaný na Slovensku.
[odkaz]
Rozbalit vlákno
35
Avatar - Achernar9
18. 2. 2017 16:29
Re: Príbeh na pokračovanie...
Jediným handicapem bylo rozdělení ČeskoSlovenska... :-( Jinak by sis mohl přečíst i v tom článku, že BAZka převzala návrh a vývoj nařízením vlády z Avie. A po rozdělení ČSSR (nebo ČSFR), BAZka neměla na pokračování prachy.
Re: Príbeh na pokračovanie...
A? Rozporujem to snáď? Keby boli vo vývoji zapojené aj české firmy, bol by tlak z dvoch strán, aby sa preinvestované prachy vrátili a projekt dokončil. Takto to šlo do kytičiek hneď. Ale tŕňom v oku bolo aj to, že toto auto, podobne ako V3S, bolo v niektorých parametroch, najmä v priechodnosti terénom, lepšie ako Tatra.Bolo najmä výrazne ľahšie. Preto mu niektorí z vtedajších politických š***ek nepriali a aj počas vývoja musela BAZ-ka a ďalšie zainteresované podniky, bojovať s úskaliami, s ktorými by sa pri vládou podporovanom projekte inak nestretli. Myslím, že podobné problémy by stretli aj Aviu, keby ten projekt riešila. Na niečo sa proste siahnuť nesmelo...
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 18:35
Re: Príbeh na pokračovanie...
Avia problém řešila

Avia (Praga) V3S M6 [odkaz]

[odkaz]

Několik desítek jich šlo i na vývoz do ciziny
18. 2. 2017 18:40
Re: Príbeh na pokračovanie...
Bože, to je ale ošklivý stroj! Tato zříženina se vzhledově opravdu nepovedla. 8-s
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 18:49
Re: Príbeh na pokračovanie...
Chtělo to jinou masku kabiny. A silnější motor, ten D407 byl slabý. Montovalo se to někdy do poloviny 90 let tuším, verze ze sklopnou budkou určitě nebyla a ty v Avii začli dělat v roce 97.
Re: Príbeh na pokračovanie...
Tak to je trošku iný príbeh. Ale áno, bolo ich pár aj na našich cestách.
Avatar - Bubáq
18. 2. 2017 20:17
Re: Príbeh na pokračovanie...
Dík za fotky. Tehdy jsem dlel delší dobu na druhé půlce polokoule a informace o tomto vývojovém stupni mě minula! A pak že diskuze na ACZ nemá úroveň!! Tolik znalostí a obrázku v zásuvce jediného účastníka! Ještě jednou díky!
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 21:33
Re: Príbeh na pokračovanie...
Není zač. Jak sem tu několikrát psal, otec v Avii dlouhá léta dělal, takže přehled o tom co se vyvíjelo v Avii, Pragovce velmi dobrý a obecně nákladáky sou muj koníček. V těch sme byli docela špička
Avatar - pumpkin
18. 2. 2017 21:46
Re: Príbeh na pokračovanie...
Tieto mali u nás myslím ešte donedávna Telekomunikácie. Či v prípade 4x4 to bol úplne iný projekt?
[odkaz]
Avatar - T613
18. 2. 2017 19:50
Re: Príbeh na pokračovanie...
proč by to bylo trnem v oku Tatře? Dyť o byla úplně jiná kategorie vozidel, než vyráběla. To už spíše konkurovalo Liazu, Rossu a Avii. Tatra se v této kategorii začala angažovat až po krachu automobilky Ross.
Devín zabil rozpad federace, ale především razantní zmenšení rozpočtů obou armád. V té době se nenakupovalo prakticky vůbec nic a dojížděly se zásoby!
Re: Príbeh na pokračovanie...
Šlo o dodávky pre armádu. Iná kategória alebo nie - vtedajší mocní sa v tom tak detailne nevyznali. A viem o tom od človeka, ktorý vtedy v tom vývoji pracoval. Devín nakoniec pochovali iné skutočnosti, presne ako píšeš, nôž do chrbta mu dal rozpad republiky. A nie iba jemu. Dodávky, ktoré mohli konečne nahradiť dosluhujúce Š-1203 si to odniesli tiež.
19. 2. 2017 07:50
Re: Príbeh na pokračovanie...
Vis so znamena zkratka tesla ? To je technicky slabe . U tebe bych to modifikoval na gramaticky slabe az nedostatecne . Nauc se nejdrive gramatiku a pak muzes neco psat . Je to fakt otresne po tobe cist .
18. 2. 2017 16:33
Re: Príbeh na pokračovanie...
Jak se říká, sám jsi si vykopal hrob. Ve tvém odkaze je jasně napsáno proč se auto nevyrábí. Mimochodem vám Slovákům nic nebránilo jej po rozdělení republiky začít vyrábět, tak nevím proč tady pláčeš. Holt my Češi vám Slovákům pořád ubližujeme a vy nemáte tolik hrdosti aby jste se k nám furt necpali. A co se týče toho Děvínu dle toho co píšou v tom článku byl rozdíl mezi ním a ventrou stejný jako mezi stodesítkou a stodvacítkou škodovkou. Zastaralá technika nacpaná do nového kabátu, takže svět patrně o nic nepřišel.
Re: Príbeh na pokračovanie...
No, vidím, že si odborník a vieš o tom naozaj veľa. ;-)
18. 2. 2017 18:10
Re: Príbeh na pokračovanie...
Hlavně že ty jsi odborník. Kdyby jsi se náhodou dozvěděl že u soc. ekonomiky platilo vyvinout nový výrobek s maximem původních komponent z výrobku starého asi by jsi byl překvapen viď? Cokoliv co by bylo dražší na vývoj a na výrobu bylo šmahem zavítáno. Proto Favorit který by byl pecka tak v roce 75 se začal vyrábět až v roce 88 až už nebylo jiného zbytí. Všechny nápady na auta modernější konstrukce než krámy na základě 1000MB neměly šanci do výroby, nebyly na to škvarky.
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 18:26
Re: Príbeh na pokračovanie...
Zajímavý, že nápravy z V3S, jen mírně upravené měl i armádní ROSS . Po revoluci taky neměli prachy, že >:D >:D

Ono co funguje je někdy zbytečný vylepšovat. Hlavním problémem V3S byla stará kabina, slabý motor a špatné topení. Ross to vyřešil kabinou Renault a motorem Renault
Re: Príbeh na pokračovanie...
Ross ešte existuje? To sú pôvodne Roudnické strojírny, ak sa nemýlim?
Avatar - T613
18. 2. 2017 19:53
Re: Príbeh na pokračovanie...
Ross krachl. A jejich typ R210, který byl AČR vybrán jako náhrada za V3S odkoupila Tatra. Typ následně překopala a vznikl T810
Re: Príbeh na pokračovanie...
Dík. :yes:
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 21:31
Re: Príbeh na pokračovanie...
[odkaz]

Neexistuje, ale existoval do roku 99
18. 2. 2017 22:16
Re: Príbeh na pokračovanie...
No vidíš a nakonec jsi si níže odpověděl sám. Ano ani po revoluci nebyly prachy. Pokud by byly tak by armáda neřešila různé priority a mimo jiné by ROSS nezkrachoval jelikož by dodával armádě jako zběsilý. Takže opět je to o penězích. ;-)
Re: Príbeh na pokračovanie...
Objavil si Ameriku....
Ešte niečo porozprávaj, nech sa poučím.
Avatar - Bubáq
18. 2. 2017 20:20
Re: Príbeh na pokračovanie...
Nemělo by zapadnout, že Petrko má pravdu....
Re: Príbeh na pokračovanie...
No to nie, pravdaže... ;-)
Avatar - pumpkin
18. 2. 2017 22:06
Re: Príbeh na pokračovanie...
No aspoň dnes by si dochované kusy zaslúžili nejakú prezentáciu a účasť na zrazoch. Žiaľ Bratislavské múzeum dopravy je na tom dosť zle. Som tam bol pred rokom a že od štátu dostávajú nejakých smiešnych 1000 eur ročne. Tu som odfotil Devín, dva sú tam a keď už nič, aspoň čiastočne pod strechou. No veď ty to poznáš...
[odkaz]
Re: Príbeh na pokračovanie...
Áno, poznám. Tie dva vozy mali byť v expozícii sporiadnym popisom. Drvivá väčšina návštevníkov si ich príliš nevšimne a často ani netušia, na čo sa pozerajú. Tých exponátov, čo by si zaslúžili viac pozornosti je tam niekoľko. Dávno som tam nebol, ale pri poslednej návšteve tam bol pod prístreškom a obrastal burinou aj autobus T500HB, a to je naozaj škoda.
Avatar - pumpkin
18. 2. 2017 22:26
Re: Príbeh na pokračovanie...
Ale mohli by sme tam niekedy skočiť. Je tam nejaký nový červený prototypový mikrobus.
Keď som tam bol naposledy, tak rozoberali Škodu Sentinel, ktorá sa vracala do svojho domovského múzea. Bolo to celkom zaujímavé.
Kto to má ďaleko, tak moje fotky z 2015. [odkaz]
Re: Príbeh na pokračovanie...
Pekné fotky. Je tam aj tá spomenutá T500HB...
Tak to ma zaujíma, aký mikrobus objavili, o červenom takto spamäti neviem...

Inak by som strašne rád vedel, kde skončili prototypy TAZ I a TAZ II, kedysi dávno boli obidve vo vývojovom sklade v TAZ Trnava, spolu s jedným MNA1000. Boli to vlastne predchodcovia vozidla Mibra, p. Mičíkovi sa zdali tak vydarené, že v ich vývoji pokračoval: [odkaz]
Avatar - pumpkin
18. 2. 2017 23:19
Re: Príbeh na pokračovanie...
To neviem, ale dve MNA nedávno kúpil pán Kalina, jedno z nich, modré donedávna vraj jazdilo v okolí Pezinku. [odkaz]
Vidíš, ty náhodou nevieš niečo o tomto? Som to fotil v 2008, ale asi pred týždňom to videl opäť jazdiť. Už nemá BA špz a cigáni s tým vozia rárohy, ale aj tak zaujímavé, že to ešte žije. Neprišlo mi to len ako úprava nejakého kutila...[odkaz]
[odkaz]
Edit: Tak je to robené na kolene, ale celkom slušné. "miesto torzných tyči použil listové pera aj zadná náprava je úplne iná kabina je tiež zmenená sedadla a palubovku ma z favoritu celé auto je vraj z pozinkovaného plechu."
Re: Príbeh na pokračovanie...
Myslím, že viem, o aké auto ide. Myslím, že je to jeden z pokusov modernizácie Š1203, ktorý nebol akceptovaný. Predné svetlá sú tuším zo Škody 120/130, interiér tak ako píšeš. Zadná náprava je úplne iná, bol to pokus o zvýšenie nosnosti, takže by tam mala byť klasická tuhá náprava - teraz nie som si istý, či nepochádzala z Tatry 603, to by som sa musel niekoho zo starších konštruktérov spýtať, keby som ešte našiel dáky starý kontakt.
Neviem, v koľkých exemplároch bolo to auto vyrobené, ale je celkom možné, že ide o jediný exemplár, v TAZ-ke to bolo bežné. Viacero prototypov bolo neskôr odpredaných a bežne jazdili.

P.S. Nekúpiš to od nich a nedáš dokopy? Počítam, že by ich uspokojilo pár stovák a keby si to dal dokopy, môže to riadne narásť na cene. Ktovie, možno aj p. kalina by také niečo prijal do zbierky, jeho inzeráty sú aj všelikde na slovenských weboch.
Avatar - pumpkin
19. 2. 2017 14:13
Re: Príbeh na pokračovanie...
No už dlho neparkuje na Bajkalskej a ani nemá bratislavské špz, teraz tuším Pezinok alebo Malacky, takže ani netuším komu patrí. Ja to nepotrebujem vlastniť, ale rád pomôžem pri záchrane. Pán Kalina tvrdí, že by to mal byť prototyp a mal by aj záujem. :-)
Re: Príbeh na pokračovanie...
Ja som ho vídal zaparkované v okolí Miletičky, ale už dávno tadiaľ nechodím, takže neviem.
19. 2. 2017 07:54
Re: Príbeh na pokračovanie...
Otresen - fakt se uz nauc gramatiku.
Re: Príbeh na pokračovanie...
Od teba? >:D
19. 2. 2017 13:10
Re: Príbeh na pokračovanie...
Nevyhoda - iba dvojkolesove zadne napravy a i ten ram vyzera byt prilis tenky.
18. 2. 2017 17:13
naozaj skutocna legenda
tato V3S, este teraz ich je vidat ako jazdia v tazkom terene, najcastejsie ju stretavam v Malých Karpatoch, kde ju pouzivaju na zvazanie dreva a klobuk dolu ake tereny zvladne, aj v zime...osobne aj design sa mi velmi paci,skutocny funkcny veteran :)..
Rozbalit vlákno
9
Avatar - Bubáq
18. 2. 2017 17:33
Re: naozaj skutocna legenda
Je mi to líto, ale o skutečnou legendu nejde.... Skutečná legenda vydrží dlouho ve výrobě, protože je neustále vylepšována, aby odpovídala nárokům zákazníků. Má vedoucí postavení na trhu kvůli své kvalitě a kvůli tomu, že vytváří vzor, od něhož se ostatní učí. V3S a S5T jsou legendami jen z osobní nostalgie. V době vzniku předváděly oba modely velmi dobré pracovní výkony, o deset - patnáct let později už začaly technicky i ekonomicky zjevně zaostávat a dvacet let po zahájení výroby se jednalo už jenom o doklad neschopnosti socialistické ekonomiky Neschopnosti centrálně zorganizovat vývoj a výrobu nákladního auta na technické úrovni odpovídající stupni dosaženého poznání. Stejně jako mnoho jiných příkladů jsou véeska a espětka "legendami" z donucení.
P.S. Sám trpím nostalgií.... Při zimním cvičení v okolí Lipníku jsme s véeskami driftovali jako o život :-)
Re: naozaj skutocna legenda
To už sú vykonštruované dôvody. To s tým vylepšovaním si si vymyslel. Legenda je to aj pre svoje dobré vlastnosti v teréne a veľkú výdrž v ťažkých podmienkach spolu s jednoduchým servisom (čo bol v určitej miere aj dôvod, prečo sa nedočkala významných vylepšení), ale najmä pre svoju dlhú-predlhú službu, Pragu V3S obsluhovalo niekoľko generácií šoférov, čo sa hociktorom nákladiaku povedať nedá. Určite bola výrazne obľúbenejšia a viac uznávaná ako Avia, ktorú tiež možno českou, resp. československou legendou nazvať, hoci to bola len kúpená licencia.
Iste, mala aj svoje negatíva, ktoré s postupom času rástli, pretože vývoj nezastal. V článku ešte nespomenuli veľký polomer otáčania, ktorý tiež niekedy dosť liezol na nervy... Prekážkou na ceste prestala byť po spomínanej inovácii, ktorá jej pomohla ešte nejaký čas k existencii.
Nič z toho jej ale neuberá na dôležitosti a tom, že je v rámci bývalého československa automobilovou legendou.
Avatar - Hittman
18. 2. 2017 18:12
Re: naozaj skutocna legenda
To, že někdo v té době sestrojil na tu dobu skvělou mašinu, která se ničeho nelekla a dlouho nebyla překonána je jedna věc, druhá věc je, jak se soudruzi postarali o další vývoj a modernizace a i prodej a propagaci. Takže to jsou dvě různé věci a VENTRA je legenda. Stejně jako Tatra, která netrhá desetitisícové prodeje, přesto svou použitelností převálcuje konkurenci s prapůvodním nápadem starým desítky let (nosná roura, atd.)...
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 18:30
Re: naozaj skutocna legenda
Soudruzi se postarali o modernizaci M2 a M3, na M2 dělal osobně můj táta v Avii, kde se V3S vyráběla a kde ve vývoji tu modernizaci dělali.

[odkaz]
Avatar - Bubáq
18. 2. 2017 19:58
Re: naozaj skutocna legenda
S tím souhlasím. Jenže požadavky provozu užitkových aut se hodně změnily od doby, kdy byly V3S uvedeny na trh... A tak TATRA nabízí svou koncepci (relativně úspěšně) jako řešení pro velmi speciální, převážně armádní požadavky. A namísto menší osmsetpatnácky je 810 vlastně zcela klasický náklaďák, jakých armády všech zemí světa nakupují ročně tisícinásobky produkce nosných rour a kyvných polonáprav TATRY. Ale souhlasím, byla by škoda, kdyby tato legendární koncepce definitivně odešla z tohoto světa. Je pravda, že další výrobce, který by stavěl auta na žebřinovém rámu s tuhými nápravami svět prostě nepotřebuje.
Pragovky byly jiný případ: existovaly, protože Tatra nemohla splnit všechny požadavky socialistické armády (kapacitou výroby) a požadavky průmyslových, energetických a jiných staveb v padesátých a šedesátých letech. Kdyby vedení socialistické ekonomiky bylo schopno rozpoznat oprávněnost požadavků vlastních Pragováckých a Aviáckých inženýrů na vývoj nových náklaďáků, bylo by to pro obě automobilky moc dobře. Ale s ohledem na reálné okolnosti to je jen velmi nostalgické kdyby...
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 21:05
Re: naozaj skutocna legenda
Tak budme upřímní, lehčí V3S se dostane tak, kde prostě neměla Tatra 148 šanci.

A Avii paradoxně zabil kapitalismus, nebot pro rok 1990 byla připravená do série řada AN se sklopnout budkou. Bohužel jaksi český stát, kterým byl v roce 1990 vlastníkem jaksi nezajistil financování a pak se moc divil, že to nebylo komu prodat, než se našli korejci. Takže místo aby v roce 1990 začli vyrábět moderní auto se sklopnou budkou a novou kabinou, plácali do roku 1997 upravené Saviemy s nesklopnou budkou....

Jo když to řídí idioti. Stejní idioti byli v Liazu, který začal dělat tahač Xena namísto nové řady Fox.
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 18:29
Re: naozaj skutocna legenda
Nevadí ti, že V3 měla 6 modernizací?
Už za totáče byly udělány dvě, slavná M2 , kdy auto mělo zcela novou elektrickou výbavu, na el. konečně byly i stěrače, lepší topení, silnější motor, světla v nárazníku, byla lešpí i maximálka která nově byla místo 60 už 75.

V dalších modernizacích to pak dostalo motor Avia, na konci i kabinu Avia, jinou převodovku a řadu další věcí.

[odkaz]

[odkaz]
Avatar - Bubáq
18. 2. 2017 19:34
Re: naozaj skutocna legenda
No, na tykačku já nepůjdu.... To, že je "legendární" produkt legendární jen pro okruh lidí se silným osobním vztahem k němu, není žádná pochybnost.
Naopak pochybnosti jsou ohledně oněch zmíněných modernizací.... Elektrické stěrače? Ano, staly se součástí elektrické výbavy. Výrobce: PAL. Byly tyto stírače modernizovány tak, aby řidič měl bezpečný výhled z vozu v dešti i v 80. letech? Nu, nebyly. A měl řidič výhled z vozu v 80. letech a v dešti, jako měl výhled například řidič soudobého Volva nebo MANu?
Odpověď lze hledat v tom, jak se vyvíjel trh s užitkovými automobily po roce 1990: kolik legendárních véesek zůstalo v provozu? A z jakých důvodů? Že véeska projela všude? Probůh, jak to, že se národní hospodářství nezhroutilo, když se véesky vypařily do nebíčka?! Jak to, že hospodářství přežívá i dnes bez těchto legendárních strojů?
Odpověď je poměrně snadná: geniální konstrukce z padesátých let už nebyla zapotřebí v letech sedmdesátých a osmdesátých. Přesto se vyráběla, neboť neměla žádného nástupce: plánované hospodářství nemělo sílu náhradu na odpovídající úrovni přivést do výroby. To je vše, jak píšu více: legenda z donucení.
Pane Barichello, prosím neberte tato slova jako osobní útok na Vás. Jen se snažím, aby případní čtenáři článku získali objektivnější pohled na tuto záležitost.
A proto také dodám, že véeska a espětka nebudovaly novou, lepší společnost jenom v bývalém Československu; pamatuji si jejich fotografie z Vietnamu, z Mosambiku i z Kuby. Jistě tam ocenili, že měla vysokou průchodnost těžkým terénem a vzduchem chlazený motor. Ještě i dnes by našla své kupce na trzích především v Africe. Možná...
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 20:58
Re: naozaj skutocna legenda
Ty V3Sky ještě v 90. letech mohutně jezdily jako fekální vozy na vesnicích, dodne jezdí jako autojeřáby a pojízdné dílny dopravního podniku, nakoupily je soukromníci a vozí s tím dřevo. Každý měsíc potkám na silnicích cca 15 V3S a cca 20-80 Tater 138/148 a zhruba tak 100-300 Tater 815 a Liazů.

Nedávnou opravu tramvajových kolejí v Praze zajištovaly 4 Iveca, 2 Liazy, 2 V3S a 14 Tater 815 :o))) Hahaha

Že to moderní firmy nenahradily něčím novým >:D >:D >:

Ono není čím protože to co V3S a Tatry nic neprojede z ojetin a nové supermoderní stroje sou pro malé firmy nedostupné.
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 18:44
Jinak v 80 letech
samotná Praga pracovala na tzv. českém Unimogu, bylo vyroběno několik prototypů Praga UV100 a UV 120, ačkoliv nešly nikdy do výroby, na jejich základě začla v roce 92 vyrábět Praga Čáslav typ Praga UV80. Více jak polovinu vývoje bylo uděláno ještě za socíku do prosince 1989 >:D

[odkaz]

[odkaz]

[odkaz]

[odkaz]
Rozbalit vlákno
9
Re: Jinak v 80 letech
:yes: O tej poslednej viem, tie sa predávali aj na Slovensku, jak skončil Multicar a Unimogy boli príliš drahé, mala šancu. Škoda, že do toho nemohli investovať viac a presadiť sa aspoň na východných trhoch výraznejšie. Tie UV100 a UV120 som doteraz nevidel.
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 19:48
Re: Jinak v 80 letech
Problémem byla kvalita rámů prý.

Jinak tady jich nejvíc jezdilo jako hasiči, mělo to i pár obcí a jako dílenské vozy s bednou. Sklápeček bylo hodně málo.
Stejně jako nástupci Praga Grand, Alfa a NTS
Re: Jinak v 80 letech
Rád by som vedel, ktorý oslík ti dáva tie palce dolu... Kto dáva mne, viem. ;-)

O sklápač sa pokúšali aj v Trnave, ale vyrobený bol jediný kus. Nízka nosnosť si vyžiadala dosť plytkú korbu, ale aj tá, len s mierou naložená štrkom bola priveľká - auto bolo preťažené o 100%. Pretože pokus o zavedenie tuhej zadnej nápravy zlyhal (vraj opäť neboli peniaze, ako ináč), ani myšlienka sklápača neprežila.
[odkaz]
Avatar - Bubáq
18. 2. 2017 19:44
Re: Jinak v 80 letech
Ach, zlatá léta... V Čáslavi v ČSAO jsem se vyučil a jsem na to hrdý.... Motory MŠ mám dosud v malíku :-) i obě nápravy, převodovky Praga.... bylo toho hodně, co nás mistři naučili! A mám srovnání, před ČSAO jsem byl učněm rok v ZNNZ a to opravdu k ničemu nebylo. V ČSAO jsem například osobně zjistil, že kabanos byl nejchutnější, když se opekl v troubě na ohřev pístů před montáží pístních čepů... Ale že bych z toho dělal legendární historii?! Ne, to mě nenapadlo.
K tomu českému Unimogu: nápad na tento výrobní program pro Pragu po revoluci určitě nebyl špatný. Ale někde musí být důvod, proč tyto vozy vyrábí jen Daimler a nikdo jiný nikdy s takovým produktem neuspěl. ani Praga z Čáslavi.... A znovu zdůrazňuji, abych nebyl špatně pochopen: nejen Praga neuspěla!
Totéž platí pro řadu Econic: skvělý, užitečný nápad, a zůstává na trhu osamocený! Ale detaily úspěchu na jedné straně, a neúspěchu na straně druhé neznám. Docela by mě zajímaly...
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 19:57
Re: Jinak v 80 letech
Prý byly mizerné rámy, hasičům v terénu ty cisterny praskaly.
Motory byly většinou jiné, hlavně Deutz

Další problém byla ignorace od firem i státu, kdy nekupovali tyto auta
Avatar - Bubáq
18. 2. 2017 20:10
Re: Jinak v 80 letech
Toho projektu Pragy je fakt škoda.... Jestli tomu rozumím, chyba ve výpočtech zhatila perspektivní nápad. To se sice stává i v "lepších rodinách", ale po znovuzačínající pragovku musela být taková chyba likvidační. Prostě chybějící kapitál na servisní síť, garance a dostatečný marketing, aby se alespoň trochu zmenšil odstup od tehdejších králů trhu (ojetin ze západní poloviny Evropy). Tím spíš považuji dosavadní přežití tatrovky a zetoru za opravdový zázrak... dávají práci spoustě lidí. Na trhu, který je ke zbláznění našlapaný dotacemi podporovanými giganty z celého světa (traktory).
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 21:00
Re: Jinak v 80 letech
Zetor je pořád jednička našeho malého trhu no, na druhém místě bývá John Deere, teda s vjimkou ledna kdy mu to vyfoukl New Holland (jinak bývalý Ford Tractor)
Avatar - Barrichello
18. 2. 2017 21:40
Re: Jinak v 80 letech
Jinak auta typu Unimog nedělá jen Daimler, něco podbného dělal i Bremach a další
Avatar - mariov8
20. 2. 2017 09:00
Re: Jinak v 80 letech
Econic nyní napodobujou i konkurenti. MAN TGA Low Entry, Volvo Low Entry, viděl jsem někde i Scanii s takovou budkou. Úplně na rovinu, je to velice malý trh, takže to trochu nechápu.

UNIMOG musí být kompletní systém pro komunál, ne jen auto s hydraulikou, bez podpory dodavatelů nástaveb pro speciální aplikace se takový stroj neprosadí. Dnes už to není a nemůže být jen malý terénní speciál (jako kdysi řada 404) pro armádu, těch konkurentů bylo kdysi mrakySimca Unic Marmon Bocquet, Pinzgauer, Robur LO1500A a i naše Tatra 805...
Avatar - Stejsn
18. 2. 2017 21:55
Recenze vejtřasky
Na moje.auto.cz je na vejdu recenze. Neskromně příznám, že ode mě ;-)
Rozbalit vlákno
0
19. 2. 2017 09:20
Praga V3S - legenda nebo nostalgie ?
Mne pripada, ze vetsina prispevatelu ve V3S nikdy nejela.

Me zkusenosti:
- motor v kabine - v lete se v kabine nedalo horkem vydrzet, hluk v lete i v zime za hranici snesitelnosti
- neustale problemy se steraci napr., obecne s celou elektroinstalaci
- minimalni pohodli v kabine, o pohodli na korbe se neda vubec mluvit
- startovani v mraze - jedine pomoci zapalenych novin v nasavani vzduchu, v hlubokem mraze roztahovanim jinymi vozidly
- chronicke problemy se vzduchovymi brzdami a mala ucinnost brzd
- velmi maly polomer zataceni
- mizene vykony na silnicich
- vynikajici prostupnost terenem
- relativne maly nakladak - projel vsude
- ohromna odolnost

Zaver: na svou dobu vzniku OK, pak se ale dalsi vyvoj zastavil, v 80. letech jsme kolegum s Tatrovkami jen zavideli.
Rozbalit vlákno
1
Re: Praga V3S - legenda nebo nostalgie ?
Čo to trepeš o pohodlí? Ty si v žiadnom podobnom aute z tej doby nesedel, že? Protirečíš aj sám sebe - ohromná odolnosť v protiklade s neustálymi problémami... Okrem iného trepeš hlúposti - určite mala V3S veľmi malý polomer zatáčania? Najprv rozmýšľaj, kým niečo napíšeš. Teda ak máš čím, lebo o tom sa dá s úspechom pochybovať.