10.6. 2014 Ladislav Čermák

Převodovka Mercedes-Benz 9G-Tronic: Devětkrát lepší

 

Mercedes opět proniká na špičku v závodě o co největší počet převodových stupňů v osobním autě.

Zatímco předchozí skříň 7G-Tronic v roce 2003 nabídla tehdy rekordních 7 převodových stupňů, o 11 let později přichází 9G-Tronic, který předstihl Land Roverem, jenž v modelu Evoque představil devítistupňový automat pro motory s příčnou zástavbou o několik týdnů později. Daimler si technologii nechal celosvětově patentovat již v roce 2008.

Zatímco naprostá většina konkurentů přebírá automatické převodovky od externích výrobců, zpravidla ZF, Jatco nebo Aisin, Daimler si samočinné skříně i nadále vyvíjí sám, kompetenci mu k tomu stvrzuje více než 22 milionů samočinných převodovek vyrobených od roku 1961 ve specializovaném závodě ve stuttgartské čtvrti Hedelfingen, na dohled od ústředí automobilky ve Stuttgartu-Untertürkheimu. Od roku 2016 však bude montáž nových typů probíhat i v Rumunsku.

Nová skříň 9G-Tronic má ve vybraných modelech postupně nahradit stávající 7G-Tronic, s čímž začala již v Mercedesu E 350 BlueTec, proto bude spolupracovat se čtyř-, šesti-, osmi- i dvanáctiválci a přenese až 1000 N.m, tedy stejně jako konkurenční převodovka ZF 8HP ve své nejsilnější verzi. Proti ní ovšem přináší řadu výhod – kromě stupně navíc také podstatně větší celkový rozsah převodů (9,15 proti 7). Umožňuje to mj. aplikaci tzv. downspeedingu (snižování pracovních otáček) a neobvykle těžký poměr na nejvyšším stupni bez dalších negativních dopadů. Díky důslednému vývoji si devítistupňová skříň vystačí se čtyřmi planetovými převody a šesti řadicími elementy.

Nová převodovka reprezentuje dekádu technického vývoje, takže je při zlepšení všech parametrů stejně velká a podle provedení o 1-2 kg lehčí než 7G-Tronic. Zasloužilo se o to mj. vnější pouzdro, stejně jako u předchůdce hořčíkové, avšak optimalizované, a plastová olejová vana. Pomohla též změněná konstrukce hlavního dvoustupňového lopatkového olejového čerpadla, které je nově vyosené a poháněné řetězem – do uvolněného prostoru se vešly přidané řadicí elementy. Významný podíl má také inovativní, absolutní integrace veškeré řídicí elektroniky i senzoriky do jediného montážního celku, stejně jako kompletní elektrohydraulika, která je přímo součástí pouzdra.

Operativnost převodovky zase těží ze spojení s řídicí jednotkou vozu (ECU) čtyřpólovým konektorem, zatímco údaje o teplotě oleje, tlaku a funkčnosti pocházejí přímo ze skříně (včetně unikátní, trojité senzoriky otáček snímající jak rychlost vstupní a výstupní hřídele, tak měničové turbíny), ostatní provozní údaje skýtá ECU. Cenné dekagramy ušetřila syntetická olejová náplň druhé generace, schopná pracovat při větším rozsahu teplot, která eliminovala potřebu předehřívacího tělíska. Přídavné elektrické olejové čerpadlo o výkonu 250 W, aktivované v případě, že se zastaví motor a potažmo hlavní hnací hřídel, zase dovoluje všem hydraulickým okruhům i mazání fungovat i při stojícím spalovacím motoru, což umožňuje nejen funkci start-stop, ale rovněž hybridní pohon. Skříň se totiž maže, i pokud spalovací motor vůbec nenaskočí, a nehrozí tak její zadření.

Hydraulický měnič má díky inovativnímu hydraulickému okruhu účinnost 92 %, tedy o sedm procentních bodů více než 7G-Tronic. Výrazně se také vylepšila agilita zámku hydrodynamického měniče. Ten totiž jako naprostou novinku dostal nejen klasický hydraulický aktuátor, ale rovněž vratnou pružinu. Ta jeho reakční časy zkracuje natolik, že se stačí aktivovat už po zařazení prvního stupně. Svou roli v integraci hraje také centrální hnací hřídel o rekordní délce 550,9 mm. Dvouturbínový tlumič vibrací s kyvadlem umožňuje práci ve velmi nízkých otáčkách.

Nová skříň proti 7G-Troniku sníží normovanou spotřebu až o 6,5 %, z čehož dvě připadají na rozšíření počtu a rozsahu převodů, jedno na optimalizované řadicí elementy, 0,8 na inteligentní mazání a 2,7 procenta na základní koncept dvou malých olejových čerpadel. Hlučnost díky nové převodovce poklesla až o 4 dB.

Mercedes-Benz 9G-Tronic
Počet převodových stupňů 9
Celkový rozsah převod. poměrů 9,15
Počet planetových převodů 4
Počet řadicích elementů 6
Převodové poměry 5,5/3,33/2,31/1,66/1,21/1/0,87/0,72/0,6/R 4,93
Spolupracujeme s TipCars.com
Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže

Více jak deset milionů Britů přijde během příštích…

Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly? Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly?

Nový ročník F1 odstartuje už o tomto víkendu úvodním…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou smrt: Zemřela při autonehodě

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou…

Byla mladá, krásná a nerozvážná. Tatarka Sitora Baratova (†23) vysílala jízdu v autě živě na internetu. Bavila…

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře získala herečka Alena Vránová

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře…

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první…

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…