10.6. 2014 Ladislav Čermák

Převodovka Mercedes-Benz 9G-Tronic: Devětkrát lepší

 

Mercedes opět proniká na špičku v závodě o co největší počet převodových stupňů v osobním autě.

Zatímco předchozí skříň 7G-Tronic v roce 2003 nabídla tehdy rekordních 7 převodových stupňů, o 11 let později přichází 9G-Tronic, který předstihl Land Roverem, jenž v modelu Evoque představil devítistupňový automat pro motory s příčnou zástavbou o několik týdnů později. Daimler si technologii nechal celosvětově patentovat již v roce 2008.

Zatímco naprostá většina konkurentů přebírá automatické převodovky od externích výrobců, zpravidla ZF, Jatco nebo Aisin, Daimler si samočinné skříně i nadále vyvíjí sám, kompetenci mu k tomu stvrzuje více než 22 milionů samočinných převodovek vyrobených od roku 1961 ve specializovaném závodě ve stuttgartské čtvrti Hedelfingen, na dohled od ústředí automobilky ve Stuttgartu-Untertürkheimu. Od roku 2016 však bude montáž nových typů probíhat i v Rumunsku.

Nová skříň 9G-Tronic má ve vybraných modelech postupně nahradit stávající 7G-Tronic, s čímž začala již v Mercedesu E 350 BlueTec, proto bude spolupracovat se čtyř-, šesti-, osmi- i dvanáctiválci a přenese až 1000 N.m, tedy stejně jako konkurenční převodovka ZF 8HP ve své nejsilnější verzi. Proti ní ovšem přináší řadu výhod – kromě stupně navíc také podstatně větší celkový rozsah převodů (9,15 proti 7). Umožňuje to mj. aplikaci tzv. downspeedingu (snižování pracovních otáček) a neobvykle těžký poměr na nejvyšším stupni bez dalších negativních dopadů. Díky důslednému vývoji si devítistupňová skříň vystačí se čtyřmi planetovými převody a šesti řadicími elementy.

Nová převodovka reprezentuje dekádu technického vývoje, takže je při zlepšení všech parametrů stejně velká a podle provedení o 1-2 kg lehčí než 7G-Tronic. Zasloužilo se o to mj. vnější pouzdro, stejně jako u předchůdce hořčíkové, avšak optimalizované, a plastová olejová vana. Pomohla též změněná konstrukce hlavního dvoustupňového lopatkového olejového čerpadla, které je nově vyosené a poháněné řetězem – do uvolněného prostoru se vešly přidané řadicí elementy. Významný podíl má také inovativní, absolutní integrace veškeré řídicí elektroniky i senzoriky do jediného montážního celku, stejně jako kompletní elektrohydraulika, která je přímo součástí pouzdra.

Operativnost převodovky zase těží ze spojení s řídicí jednotkou vozu (ECU) čtyřpólovým konektorem, zatímco údaje o teplotě oleje, tlaku a funkčnosti pocházejí přímo ze skříně (včetně unikátní, trojité senzoriky otáček snímající jak rychlost vstupní a výstupní hřídele, tak měničové turbíny), ostatní provozní údaje skýtá ECU. Cenné dekagramy ušetřila syntetická olejová náplň druhé generace, schopná pracovat při větším rozsahu teplot, která eliminovala potřebu předehřívacího tělíska. Přídavné elektrické olejové čerpadlo o výkonu 250 W, aktivované v případě, že se zastaví motor a potažmo hlavní hnací hřídel, zase dovoluje všem hydraulickým okruhům i mazání fungovat i při stojícím spalovacím motoru, což umožňuje nejen funkci start-stop, ale rovněž hybridní pohon. Skříň se totiž maže, i pokud spalovací motor vůbec nenaskočí, a nehrozí tak její zadření.

Hydraulický měnič má díky inovativnímu hydraulickému okruhu účinnost 92 %, tedy o sedm procentních bodů více než 7G-Tronic. Výrazně se také vylepšila agilita zámku hydrodynamického měniče. Ten totiž jako naprostou novinku dostal nejen klasický hydraulický aktuátor, ale rovněž vratnou pružinu. Ta jeho reakční časy zkracuje natolik, že se stačí aktivovat už po zařazení prvního stupně. Svou roli v integraci hraje také centrální hnací hřídel o rekordní délce 550,9 mm. Dvouturbínový tlumič vibrací s kyvadlem umožňuje práci ve velmi nízkých otáčkách.

Nová skříň proti 7G-Troniku sníží normovanou spotřebu až o 6,5 %, z čehož dvě připadají na rozšíření počtu a rozsahu převodů, jedno na optimalizované řadicí elementy, 0,8 na inteligentní mazání a 2,7 procenta na základní koncept dvou malých olejových čerpadel. Hlučnost díky nové převodovce poklesla až o 4 dB.

Mercedes-Benz 9G-Tronic
Počet převodových stupňů 9
Celkový rozsah převod. poměrů 9,15
Počet planetových převodů 4
Počet řadicích elementů 6
Převodové poměry 5,5/3,33/2,31/1,66/1,21/1/0,87/0,72/0,6/R 4,93
Spolupracujeme s TipCars.com
Peru zlegalizovalo marihuanu pro lékařské účely Peru zlegalizovalo marihuanu pro lékařské účely

Peruánský parlament ve čtvrtek schválil zákon, který…

KLDR je blízko zdokonalení jaderného arzenálu. Už brzy může zasáhnout KLDR je blízko zdokonalení jaderného arzenálu. Už brzy může zasáhnout

Severní Koreu dělí jen měsíce o dalšího zdokonalení…

Trumpův tým zahájil přípravu k příštím prezidentským volbám Trumpův tým zahájil přípravu k příštím prezidentským volbám

Do volebního zápasu o druhý prezidentský mandát Donalda…

Povede Sebastian Kurz Rakousko? Mladíka dnes pověří sestavením vlády Povede Sebastian Kurz Rakousko? Mladíka dnes pověří sestavením vlády

Rakouský prezident dnes pověří šéfa vítězných lidovců…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Ženy a děti v Africe chodí pro vodu i pět kilometrů. Výstava upozorňuje na její nedostatek

Ženy a děti v Africe chodí pro vodu i pět kilometrů.…

Jsme zvyklí otočit kohoutkem a napustit si pitnou vodu. Jsme zvyklí se umýt, jíst z čistého nádobí. Neumíme si…

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.