10.6. 2014 Ladislav Čermák

Převodovka Mercedes-Benz 9G-Tronic: Devětkrát lepší

 

Mercedes opět proniká na špičku v závodě o co největší počet převodových stupňů v osobním autě.

Zatímco předchozí skříň 7G-Tronic v roce 2003 nabídla tehdy rekordních 7 převodových stupňů, o 11 let později přichází 9G-Tronic, který předstihl Land Roverem, jenž v modelu Evoque představil devítistupňový automat pro motory s příčnou zástavbou o několik týdnů později. Daimler si technologii nechal celosvětově patentovat již v roce 2008.

Zatímco naprostá většina konkurentů přebírá automatické převodovky od externích výrobců, zpravidla ZF, Jatco nebo Aisin, Daimler si samočinné skříně i nadále vyvíjí sám, kompetenci mu k tomu stvrzuje více než 22 milionů samočinných převodovek vyrobených od roku 1961 ve specializovaném závodě ve stuttgartské čtvrti Hedelfingen, na dohled od ústředí automobilky ve Stuttgartu-Untertürkheimu. Od roku 2016 však bude montáž nových typů probíhat i v Rumunsku.

Nová skříň 9G-Tronic má ve vybraných modelech postupně nahradit stávající 7G-Tronic, s čímž začala již v Mercedesu E 350 BlueTec, proto bude spolupracovat se čtyř-, šesti-, osmi- i dvanáctiválci a přenese až 1000 N.m, tedy stejně jako konkurenční převodovka ZF 8HP ve své nejsilnější verzi. Proti ní ovšem přináší řadu výhod – kromě stupně navíc také podstatně větší celkový rozsah převodů (9,15 proti 7). Umožňuje to mj. aplikaci tzv. downspeedingu (snižování pracovních otáček) a neobvykle těžký poměr na nejvyšším stupni bez dalších negativních dopadů. Díky důslednému vývoji si devítistupňová skříň vystačí se čtyřmi planetovými převody a šesti řadicími elementy.

Nová převodovka reprezentuje dekádu technického vývoje, takže je při zlepšení všech parametrů stejně velká a podle provedení o 1-2 kg lehčí než 7G-Tronic. Zasloužilo se o to mj. vnější pouzdro, stejně jako u předchůdce hořčíkové, avšak optimalizované, a plastová olejová vana. Pomohla též změněná konstrukce hlavního dvoustupňového lopatkového olejového čerpadla, které je nově vyosené a poháněné řetězem – do uvolněného prostoru se vešly přidané řadicí elementy. Významný podíl má také inovativní, absolutní integrace veškeré řídicí elektroniky i senzoriky do jediného montážního celku, stejně jako kompletní elektrohydraulika, která je přímo součástí pouzdra.

Operativnost převodovky zase těží ze spojení s řídicí jednotkou vozu (ECU) čtyřpólovým konektorem, zatímco údaje o teplotě oleje, tlaku a funkčnosti pocházejí přímo ze skříně (včetně unikátní, trojité senzoriky otáček snímající jak rychlost vstupní a výstupní hřídele, tak měničové turbíny), ostatní provozní údaje skýtá ECU. Cenné dekagramy ušetřila syntetická olejová náplň druhé generace, schopná pracovat při větším rozsahu teplot, která eliminovala potřebu předehřívacího tělíska. Přídavné elektrické olejové čerpadlo o výkonu 250 W, aktivované v případě, že se zastaví motor a potažmo hlavní hnací hřídel, zase dovoluje všem hydraulickým okruhům i mazání fungovat i při stojícím spalovacím motoru, což umožňuje nejen funkci start-stop, ale rovněž hybridní pohon. Skříň se totiž maže, i pokud spalovací motor vůbec nenaskočí, a nehrozí tak její zadření.

Hydraulický měnič má díky inovativnímu hydraulickému okruhu účinnost 92 %, tedy o sedm procentních bodů více než 7G-Tronic. Výrazně se také vylepšila agilita zámku hydrodynamického měniče. Ten totiž jako naprostou novinku dostal nejen klasický hydraulický aktuátor, ale rovněž vratnou pružinu. Ta jeho reakční časy zkracuje natolik, že se stačí aktivovat už po zařazení prvního stupně. Svou roli v integraci hraje také centrální hnací hřídel o rekordní délce 550,9 mm. Dvouturbínový tlumič vibrací s kyvadlem umožňuje práci ve velmi nízkých otáčkách.

Nová skříň proti 7G-Troniku sníží normovanou spotřebu až o 6,5 %, z čehož dvě připadají na rozšíření počtu a rozsahu převodů, jedno na optimalizované řadicí elementy, 0,8 na inteligentní mazání a 2,7 procenta na základní koncept dvou malých olejových čerpadel. Hlučnost díky nové převodovce poklesla až o 4 dB.

Mercedes-Benz 9G-Tronic
Počet převodových stupňů 9
Celkový rozsah převod. poměrů 9,15
Počet planetových převodů 4
Počet řadicích elementů 6
Převodové poměry 5,5/3,33/2,31/1,66/1,21/1/0,87/0,72/0,6/R 4,93
Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

 






 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…