reklama


Prezident Toyoty se omluvil za poruchy, chce spolupracovat s USA

Prezident Toyoty se omluvil za poruchy, chce spolupracovat s USA

 

Prezident automobilky Toyota Akio Tojoda se včera v americkém Kongresu omluvil za bezpečnostní problémy některých modelů firmy a nehody, jež tyto potíže způsobily.

Již předtím řekl, že při řešení a vyšetřování poruch bude firma spolupracovat s americkou vládou. Nekontrolovatelné zrychlování některých toyot si zřejmě vyžádalo několik lidských životů a automobilka kvůli němu musela svolat k opravě několik milionů vozů.

"Věnovali jsme růstu (firmy) větší pozornost než rozvoji našich lidí a organizace a měli bychom si to upřímně přiznat. Lituji, že to vyústilo v bezpečnostní problémy popsané ve svolávacích akcích, které nyní pořádáme. Hluboce se omlouvám za všechny nehody, které se staly řidičům vozů značky Toyota," uvedl prezident firmy, která se loni stala světovou jedničkou.

Tojoda dále uvedl, že si je "naprosto jistý", že potíže se zrychlováním nemohla způsobit elektronika vozu. Nehody podle něj musel mít na svědomí zaseknutý plynový pedál nebo srolovaná podložka u řidiče.

Tojoda, který je vnukem zakladatele automobilky Kiičirá Tojody, také uvedl, že za problémy přijímá plnou zodpovědnost. Firma také zřejmě napříště o svolávání vozů k opravě nebude rozhodovat ve svém ústředí v Japonsku, ale v regionálních pobočkách. Toyota čelí v USA kritice, že se svoláváním automobilů začala příliš pozdě a že při něm postupuje příliš pomalu.

"Mé jméno je na každém autě," uvedl rovněž Tojoda. "Osobně se zavazuji, že Toyota bude energicky a ustavičně pracovat na tom, aby získala zpět důvěru svých zákazníků," dodal. Své prohlášení přednesl anglicky, na otázky kongresmanů pak odpovídal japonsky s pomocí tlumočníka.

Před zákonodárci jej nečekaly jednoduché okamžiky. Potíže automobilky totiž značně znepokojily americké voliče, a Kongres jim proto věnuje velkou pozornost. Dnešní slyšení začalo emotivním vylíčením loňské nehody Marka Saylora z Kalifornie, který se třemi členy své rodiny zahynul ve vadném Lexusu. Tojoda se omluvil pozůstalým. Zákonodárci ocenili jeho odvahu předstoupit před Kongres, při dotazech jej ale nikterak nešetřili. Automobilce vytýkali pomalou reakci na problémy, někteří i naznačovali, že se nechala zlákat snadným ziskem na úkor bezpečnosti svých zákazníků.

Automobilka již byla na celém světě nucena svolat k opravě přes osm milionů automobilů několika modelových řad kvůli problémům s nechtěným zrychlováním. Tento měsíc navíc oznámila, že kvůli potížím s brzdami svolá k opravě zhruba 437.000 vozů Prius a dalších hybridních modelů. V samotných Spojených státech již automobilka svolala přes šest milionů vozů. Americké úřady obdržely stížnosti, podle nichž v automobilech značky Toyota v USA od roku 2000 kvůli náhlému zrychlení podle nejnovějších údajů zemřelo až 39 lidí.

Mluvčí českého zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk už dříve ČTK sdělil, že svolávací akce se zřejmě týká i České republiky. Počet vozů, které oprava plynového pedálu čeká, je podle něj stále v šetření. Podobně se vyjádřila i mluvčí Peugeotu v ČR Radka Mathé. "Preventivní stahování plánujeme, přesný počet vozů zatím neznáme," řekla. Vaněk doplnil, že podrobnosti ke způsobu opravy Toyota oznámí přímo majitelům dotčených aut.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Problémy s plynovými pedály a brzdami však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů.

Tojoda předstoupil před sněmovním Výborem pro dohled a vládní reformu, který má široké pravomoci pro kontrolu federální vlády. V tomto případě se zabývá zejména reakcí amerických úřadů na svolávací akci Toyoty. V úterý již před jiným výborem sněmovny vystoupil šéf americké divize automobilky Jim Lentz.

Jeho členové v úvodu jednání kladli otázky americkému ministru dopravy Rayovi LaHoodovi, pod nějž spadá Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA). Předseda výboru Edoplhus Town vyslovil podezření, že úřad reagoval pomalu, když se o problémech některých toyot vědělo již od roku 2007. "NHTSA zklamala daňové poplatníky a Toyota zklamala zákazníky," podotkl.

LaHood, který je ministrem teprve rok, se pod tříhodinovou palbou otázek zákonodárců mimo jiné hájil tím, že úřad obdrží kolem 30.000 podnětů ročně a musí se všemi pečlivě zabývat. NHTSA podle něj v současnosti přijme téměř 70 dalších zaměstnanců, kteří by měli vyšetřování podobných případů urychlit. Zdůraznil, že vozy svolávané Toyotou k opravě nejsou bezpečné a lidé by je měli okamžitě odvézt k opravě, pokud tak ještě neučinili.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Snad každé dítě v Česku zná stavebnici LEGO. V továrně…

Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu

Americký prezident Donald Trump dnes jednal se zástupci…

Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Slávu AMG započala Slávu AMG započala "Rudá svině". Značka nyní slaví 50. výročí

V současné době divize AMG značky Mercedes-Benz…

Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál

Řidič se svým vozem vyrazil na cestu bez klíčků, spoléhal…

 






 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Včera

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta: Zmizel on i jeho žena, jejich dům je rájem vandalů

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta:…

Za velice neobyčejný se dá označit dům, který v roce 1972 postavil Billy Hull. Jako majitel několika…

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři vytáhli nečekané přeživší, tři chlupatá štěňátka

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři…

Roztomilé překvapení, které dalo záchranářům naději, čekalo pod troskami italského hotelu zavaleného lavinou…

 

iSport.cz

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší reprezentanta z Islandu

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší…

Fotbalisty Jablonce by mohl posílit islandský reprezentant Sigurdur Egill Lárusson. Od středy bude v…

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec vyhrál v Olomouci

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v dohrávce 36. kola hokejové Tipsport extraligy na ledě Olomouce 4:1 a…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama