PricewaterhouseCoopers: Prognóza výroby osobních automobilů na rok 2007
Podle nejnovější studie konzultační společnosti PricewaterhouseCoopers (PWC) bude celosvětová výroba osobních automobilů růst i v roce 2007 a hlavní zásluhu na tom bude mít neutuchající poptávka v Asii.
Prognóza automobilového institutu společnosti PWC hovoří o tom, že se v příštím roce vyrobí 66,5 milionů osobních automobilů. Oproti roku 2006 to znamená nárůst o 1,9 milionů kusů, tedy o 2,9 %. V samotném asijsko-pacifickém regionu by měl přitom nárůst výroby dosáhnout 1,3 milionů kusů a roční výroba se tak v této oblasti přiblíží 26 milionům kusů. V Evropské unii by se měla výroba zvýšit jen minimálně, a to o 200 tisíc kusů na 18,07 milionů osobních vozů. Kvůli probíhající restrukturalizaci velké americké trojky (GM, Ford, Chrysler) naopak klesne produkce ve Spojených státech, a to o 46 tisíc kusů na 15,19 milionů osobních automobilů.
Studie se také zmiňuje o příliš vysokých výrobních kapacitách. Podle poradenské firmy bude vytížení montážních linek na výrobu osobních automobilů v tomto roce ještě o půl procenta nižší než v minulém roce, tedy 79 %. Celosvětové nevyužité kapacity tak v tomto roce nevyrobí 17,7 milionů osobních automobilů.
Co se nárůstu produkce týká, bude v tomto roce na prvním místě s velkým odstupem Čína, kde se vyrobí o 550 tisíc osobních automobilů více než loni. Zajímavé je druhé místo, které obsadilo Slovensko. Díky novým investicím francouzského koncernu PSA a korejské skupiny Hyundai se letos produkce na Slovenku zdvojnásobí na 540 tisíc vyrobených vozů. Na třetím místě se nachází Indie s přírůstkem 230 tisíc kusů, na čtvrtém Japonsko (+ 200 tisíc) a na pátém Rusko s nárůstem produkce o 120 tisíc osobních vozů.
Největším výrobcem v Evropské unii bude opět Německo, kde by se mělo vyrobit o 57 tisíc osobních vozů více než v loňském roce. Produkce tak dosáhne celkového objemu 5,33 milionů automobilů. Za pozornost určitě stojí produkce italských automobilek, která se díky expanzi skupiny Fiat zvýší o 10 % na 1,3 milionů kusů. Naproti tomu pokles výroby o 5 % na 2,98 milionu automobilů zaznamená Francie. Na vině je přesun výroby do východoevropských zemí.
Pozici největšího světového výrobce osobních automobilů letos potvrdí Toyota. Měla by vyrobit o 230 tisíc vozů více, čímž její produkce dosáhne 9,85 milionů kusů. General Motors na druhém místě opět o něco ztratí, neboť se počítá s poklesem produkce o 10 tisíc kusů na 9,12 milionů automobilů. Tento rok by měl být velmi dobrý pro uskupení Renault-Nissan. Vyrobit by mělo o 800 tisíc osobních vozů více než loni, čímž celková produkce dosáhne 6,74 milionů kusů. Pricewaterhouse Coopers upozorňuje, že francouzsko-japonský výrobce uplatňuje agresivní růstovou strategii. Nissan zahajuje produkci nových modelů v EU a severní Americe, zatímco Renault silně rozvíjí montážní haly na výrobu bestselleru Logan.
Vyhlídky německých automobilových koncernů jsou různé. DaimlerChrysler by sice měl zvýšit svou produkci o 80 tisíc vozů na 4,07 miliony automobilů, avšak tento nárůst nepostačuje k tomu, aby si mezi největšími světovými výrobci osobních vozů udržel svou šestou pozici. Jeho místo zaujal korejský koncern Hyundai. Produkce BMW dosáhne v tomto roce 1,4 milion kusů, což znamená oproti roku 2006 nárůst o více než 3 %. Koncern Volkswagen si naopak o něco málo pohorší. Dvanáct největších světových koncernů obstarává 91 % celosvětové výroby osobních automobilů.
Největší automobilky světa v roce 2007 (predikce) | |||
Poř. | Skupina | Celková produkce [mil. ks] | Roční změna [%] |
1. | Toyota | 9,85 | + 2,4 |
2. | General Motors | 9,12 | - 0,1 |
3. | Ford | 7,76 | + 1,2 |
4. | Renault-Nissan | 6,74 | + 13,8 |
5. | Volkswagen | 5,39 | - 3,8 |
6. | Hyundai | 4,11 | + 7,9 |
7. | DaimlerChrysler | 4,07 | + 1,9 |
8. | Honda | 3,76 | + 3,4 |
9. | PSA | 3,34 | - 3,4 |
10. | Suzuki | 2,32 | - 0,8 |
11. | Fiat | 2,50 | + 9,9 |
12. | BMW | 1,40 | + 3,4 |