Přijdou v Norsku elektromobily o svoje výhody?

Přijdou v Norsku elektromobily o svoje výhody?

Elektrošílenství pokračuje a jeho konec se zdá být v nedohlednu. Ve většině západoevropských zemí jsou na elektromobily dotace a nejdále je v tomto ohledu Norsko.

Jak se ale zdá, ve skandinávské zemi nebudou mít elektromobily pré věčně. Je pro ně rájem, má největší počet těchto vozidel na hlavu a statistikám prodejů vládnou Tesla Model S , nebo Nissan Leaf . Jen do konce letošního roku budou elektromobily představovat 5 % norského trhu s novými vozy. Pochopitelně, jejich majitelé nejsou bůhvíjakými ekologickými šílenci. Při jejich koupi neplatí DPH, ani většinu poplatků spojených s provozem. Mají zdarma dálnice, parkování i dopravu trajekty, mohou legálně jezdit v pruzích pro autobusy a pohybovat se v centrech měst, neplatí žádné mýtné. Pak si takové auto nekupte!

Po celé zemi jezdí 13 tisíc elektromobilů a veřejných dobíjecích stanic je 5 tisíc, desetina z nich v metropoli Oslu. Uvědomila si konečně tamní vláda, že auta na baterky nejsou tak úplně bezemisní a za 120 let vývoje nedojedou na jedno nabití dál než nějakých 150 km? Možná ano, ale je tu hlavně jiný problém. Hrozí totiž kolaps celého systému elektrické mobility. Podle norských médií Budstikka musí stát do tří let obnovit kompletní infrastrukturu a kromě toho udržovat i komunikace. I když do státní kasy plynou stále velké příjmy z těžby ropy (slušný paradox, ne?), peněz se jaksi rozpočtu nedostává.

Podle zprávy francouzského internetového deníku Slate využilo 3. prosince 2013 autobusové pruhy v norském hlavním městě Oslu průměrně 829 vozidel za hodinu. Tři čtvrtiny z nich jsou elektromobily, na autobusy samotné připadá jen 7,5 %. Navíc, pruhy mají maximální kapacitu tisíc vozidel za hodinu, takže pokud porostou počty elektromobilů stávajícím tempem, bude brzy zkrátka a dobře „vymalováno“. Autobusy se nikam nedostanou a povrchová veřejná doprava v hlavním městě zkolabuje. Podle nejpesimističtějších předpokladů apokalypsa nastane zhruba za rok. Je tedy téměř jisté, že vláda postupně zastaví štědrý sponzoring rádobyekologických aut, mělo by se tak stát nejpozději do roku 2017. Nebude pozdě? Elektromobily se tak stávají postupně slepou uličkou a až na pokusy francouzského Renaultu zůstanou finančně nedostupné. Také dojezd se v dohledné době příliš nezvýší. Nesmíme pominout ten fakt, že energie určená k jejich pohonu vzniká většinou v tepelných elektrárnách a japonská Toyota dováží svoje hybridy loděmi. Ano, benzin a nafta se taky nevyrábějí zrovna způsobem šetrným k životnímu prostředí.... Elektrická auta jsou tichá a pro milovníky hi-tech určitě zajímavá, ale pořád prakticky nepoužitelná a drahá.

Elektrický Nissan Leaf v Norsku vede statistiku prodejů

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie

Evropskou unii zneklidnila série politických otřesů…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
 

Přidat názorDiskuse: Přijdou v Norsku elektromobily o svoje výhody?







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Američané se samořiditelných aut nebojí, obzvláště nejmladší řidiči Američané se samořiditelných aut nebojí, obzvláště nejmladší řidiči

V USA očekávají nástup aut, ve kterých nebude nutné už…

Tesle Model S praskl A sloupek. Co všechno zákazníci snesou? Tesle Model S praskl A sloupek. Co všechno zákazníci snesou?

Klienti Tesly se považují za průkopníky a nevadí jim tím…

 



 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…