Problém s ovzduším v ČR: CNG by mělo pomoci

Problém s ovzduším v ČR: CNG by mělo pomoci

 

Česká plynárenská unie zveřejnila obsáhlou tiskovou zprávu, hodnotící současnou situaci stavu ovzduší u nás a možnost zlepšení pomocí vozidel, poháněných stlačeným zemním plynem.

Zní to až děsivě, ale Česká republika je na tom s ovzduším, konkrétně v oblasti výskytu pevných prachových částic (PM), velmi špatně. V oblastech, kde koncentrace PM10 v roce 2006 překročily emisní limity, žije více než 66 % populace.

Pokud vezmeme například Prahu, je stav alarmující. Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU) dělají ekologům a vědcům vrásky na čele. V Praze je totiž situace z hlediska karcinogenních PAU dokonce čtyřikrát horší než v New Yorku nebo v Londýně. V porovnání s třiceti velkými městy v Evropě patří Praha spolu s Turínem a Barcelonou mezi tři prachem nejzamořenější města.

„Praha se stává v poslední době jednou z oblastí s nejvyšším stupněm znečištění ovzduší v ČR, což způsobuje extenzivní nárůst dopravy,“ říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR. „Můžeme hovořit o časované bombě, kdy neřešení současných problémů bude znamenat v příštím období významné ekonomické náklady na nemocnost a hospodářské ztráty z ní plynoucí.“ Vliv dopravy podle Světové zdravotnické organizace je významný i ve vzdálenosti 50 - 500m od silnice. U řidičů pražské MHD bylo navíc pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů. Za překračování imisních limitů přitom hrozí České republice sankce ze strany Evropské komise. Evropská unie se snaží co nejvíce snižovat povolené hodnoty emisí výfukových plynů nákladních i osobních a užitkových vozidel a tím méně zatěžovat životní prostředí.

Tak se tedy dostáváme k možnému řešení – pomohl by přechod na jiné druhy pohonů, které tolik (nebo vůbec) nezatěžují životní prostředí. Elektromobily či vodíkový pohon je jistě v dlouhodobém horizontu přijatelné řešení, my bychom ale potřebovali řešení, které je dostupné tady a teď, navíc finančně realizovatelné. A tím je CNG, čili pohon vozidel na stlačený zemní plyn. A kdo jiný by měl jít příkladem něž stát?

Mnozí provozovatelé autobusů městské hromadné dopravy se pro autobusy s CNG již rozhodli. U nich pochopitelně nevadí, že čerpacích stanice pro CNG je u nás jako šafránu (přesněji - 18), protože si snadno postaví své stanice (nebo se lze domluvit na spolupráci s některou z plynárenských společností). Dnes u nás jezdí 213 autobusů v téměř všech největších městech a další města se na jejich nákup brzy chystají. Nákup autobusů na CNG plánuje i Dopravní podnik města Brna a to více jak 100 autobusů. Mladá Boleslav, Karlovy Vary, podobně jako Třebíč, plánují pořízení alespoň 14 autobusů. A jak si v tomto ohledu stojí Praha?

Dopravní podnik hlavního města Prahy, který je největším dopravcem ve městě, má dnes více než 1300 autobusů. Ani jeden z nich však stále nejezdí na zemní plyn. Přitom pět autobusů poháněných CNG jezdilo v Praze už začátkem 90. let minulého století, po jejich vyřazení ale nenásledovala žádná náhrada. Praha již v květnu 2007 schválila Akční plán pražské energetické koncepce s využitím zemního plynu v dopravě, zatím zde ale od ledna 2008 sváží jen čtyři vozy na CNG komunální odpad. Další dvě taková vozidla určená pro údržbu a čištění komunikací Praha zřejmě nasadí v březnu. Nicméně je nutné dodat, že v současné době Dopravní podnik hl. města Prahy posuzuje možnosti využití CNG autobusů a firma CONNEX Praha, s. r. o. na jedné lince již 1 autobus zkušebně provozuje. Snad tedy město, které chce pořádat olympiádu, dokáže tento ekologičtější druh dopravy v rámci svého okrsku prosadit.

Podporu pro vozidla CNG může přinést i projednávané osvobození od silniční daně. Vláda ČR dne 9. ledna 2008 schválila návrh novely zákona o silniční dani a Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ji dne 1. února 2008 projednala v 1. čtení. Plní tím další z úkolů, které si stanovila v Národním programu snižování emisí ČR přijatém v červnu 2007, spočívající v podpoře modernizace vozidel a užívání z pohledu znečišťování ovzduší tzv. „čistých“ vozidel. V Programu je mimo jiné také uvedeno, že by od roku 2014 mělo každé čtvrté státní auto využívat buď hybridní pohon nebo pohon na alternativní paliva.

Významnou předností CNG vozidel je jejich ekologická šetrnost k životnímu prostředí. Vozidla s pohonem na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Produkce pevných částic a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu také nevznikají karcinogenní látky, jako polyaromatické uhlovodíky, aldehydy či aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. Také vliv na skleníkový efekt mají vozidla s pohonem CNG menší v porovnání s benzínem či naftou. Navíc, nárůst ceny CNG by se podle odborníků měl tento rok zastavit a náklady na jeden kilogram CNG by měly minimálně udržet hranici zhruba 50 % ceny jednoho litru nafty.

Autosalon Frankfurt 2017
Odboráři Škoda Auto požadují dvouciferný růst mezd Odboráři Škoda Auto požadují dvouciferný růst mezd

K tomu mají v rukou například koncem roku končící dohody…

Češi zaostávají za Evropou v mobilních platbách. Řada služeb je však stále nedostupných Češi zaostávají za Evropou v mobilních platbách. Řada služeb je však stále nedostupných

Zatímco v bezkontaktních platbách je Česko ve světové…

Strana ANO čelí správnímu řízení, kvůli knize svého šéfa Andreje Babiše Strana ANO čelí správnímu řízení, kvůli knize svého šéfa Andreje Babiše

Třiceti tisícům výtisků knihy Andreje Babiše chybí…

Zápisník Michala Tomeše: Úhel pohledu Zápisník Michala Tomeše: Úhel pohledu

Brusel zakáže tuzemák. Tato zpráva včera zasáhla celé…

 
Zdroj: Česká plynárenská unie

Štítky CNG Autobusy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Ceny Opelu Grandland už nejsou tajemstvím. Startují na 479 900 Kč Ceny Opelu Grandland už nejsou tajemstvím. Startují na 479 900 Kč

Tuzemské zastoupení německé automobilky patřící nyní již…

 





 
Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Dnes 08:00

Skoro každý, kdo se trochu zajímá o auta, se při vyslovení spojení „Renault 1.9 dCi“ škodolibě usměje a řekne něco ve smyslu, že je to jeden z nejhorších dieselů na trhu. Ale je to skutečně tak?




Blesk.cz

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A nepotřebovala k tomu jediné slovo!

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A…

Už je to pár dní, co herečka Hana Gregorová (65) vykopla svého mladšího partnera Ondřeje Koptíka (34) z bytu. Za…

Uprchlice popsala šokující poměry v Severní Koreji: Muzikanty popravili protileteckými zbraněmi a jejich ostatky zamačkali tanky do země

Uprchlice popsala šokující poměry v Severní Koreji:…

Veřejné popravy, zástupy sexuálních otrokyň a vybrané delikatesy pro severokorejského vůdce! Prominentní dcera…

 

iSport.cz

Debl s Rafou? Fanoušci by šíleli, smál se Federer. Už trénoval s Berdychem

Debl s Rafou? Fanoušci by šíleli, smál se Federer.…

Tenisový rytíř, majitel devatenácti grandslamových titulů Roger Federer. Vedle něj Rafael Nadal, majitel deseti…

SESTŘIHY: Real padl a na Barcelonu ztrácí sedm bodů, válí Sevilla

SESTŘIHY: Real padl a na Barcelonu ztrácí sedm bodů,…

Fotbalisté Barcelony doma deklasovali Eibar 6:1 především díky čtyřem gólům Lionela Messiho a vyhráli i pátý…

 

Reflex.cz

Nejnovější trend v cestování: Japonci začali sdílet jízdu vlakem s koťaty

Nejnovější trend v cestování: Japonci začali sdílet…

Po kočičích kavárnách přichází na trh další novinka určená pro milovníky těchto domácích mazlíčků. Japonští…

Kauza hidžáb ve škole: Zdravý rozum zvítězil!

Kauza hidžáb ve škole: Zdravý rozum zvítězil!

Jako už mnohokrát i nyní musím vzdát hold české justici, která v mnoha případech zachraňuje úplně nesmyslné…