reklama


Problém s ovzduším v ČR: CNG by mělo pomoci

Problém s ovzduším v ČR: CNG by mělo pomoci

 

Česká plynárenská unie zveřejnila obsáhlou tiskovou zprávu, hodnotící současnou situaci stavu ovzduší u nás a možnost zlepšení pomocí vozidel, poháněných stlačeným zemním plynem.

Zní to až děsivě, ale Česká republika je na tom s ovzduším, konkrétně v oblasti výskytu pevných prachových částic (PM), velmi špatně. V oblastech, kde koncentrace PM10 v roce 2006 překročily emisní limity, žije více než 66 % populace.

Pokud vezmeme například Prahu, je stav alarmující. Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU) dělají ekologům a vědcům vrásky na čele. V Praze je totiž situace z hlediska karcinogenních PAU dokonce čtyřikrát horší než v New Yorku nebo v Londýně. V porovnání s třiceti velkými městy v Evropě patří Praha spolu s Turínem a Barcelonou mezi tři prachem nejzamořenější města.

„Praha se stává v poslední době jednou z oblastí s nejvyšším stupněm znečištění ovzduší v ČR, což způsobuje extenzivní nárůst dopravy,“ říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR. „Můžeme hovořit o časované bombě, kdy neřešení současných problémů bude znamenat v příštím období významné ekonomické náklady na nemocnost a hospodářské ztráty z ní plynoucí.“ Vliv dopravy podle Světové zdravotnické organizace je významný i ve vzdálenosti 50 - 500m od silnice. U řidičů pražské MHD bylo navíc pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů. Za překračování imisních limitů přitom hrozí České republice sankce ze strany Evropské komise. Evropská unie se snaží co nejvíce snižovat povolené hodnoty emisí výfukových plynů nákladních i osobních a užitkových vozidel a tím méně zatěžovat životní prostředí.

Tak se tedy dostáváme k možnému řešení – pomohl by přechod na jiné druhy pohonů, které tolik (nebo vůbec) nezatěžují životní prostředí. Elektromobily či vodíkový pohon je jistě v dlouhodobém horizontu přijatelné řešení, my bychom ale potřebovali řešení, které je dostupné tady a teď, navíc finančně realizovatelné. A tím je CNG, čili pohon vozidel na stlačený zemní plyn. A kdo jiný by měl jít příkladem něž stát?

Mnozí provozovatelé autobusů městské hromadné dopravy se pro autobusy s CNG již rozhodli. U nich pochopitelně nevadí, že čerpacích stanice pro CNG je u nás jako šafránu (přesněji - 18), protože si snadno postaví své stanice (nebo se lze domluvit na spolupráci s některou z plynárenských společností). Dnes u nás jezdí 213 autobusů v téměř všech největších městech a další města se na jejich nákup brzy chystají. Nákup autobusů na CNG plánuje i Dopravní podnik města Brna a to více jak 100 autobusů. Mladá Boleslav, Karlovy Vary, podobně jako Třebíč, plánují pořízení alespoň 14 autobusů. A jak si v tomto ohledu stojí Praha?

Dopravní podnik hlavního města Prahy, který je největším dopravcem ve městě, má dnes více než 1300 autobusů. Ani jeden z nich však stále nejezdí na zemní plyn. Přitom pět autobusů poháněných CNG jezdilo v Praze už začátkem 90. let minulého století, po jejich vyřazení ale nenásledovala žádná náhrada. Praha již v květnu 2007 schválila Akční plán pražské energetické koncepce s využitím zemního plynu v dopravě, zatím zde ale od ledna 2008 sváží jen čtyři vozy na CNG komunální odpad. Další dvě taková vozidla určená pro údržbu a čištění komunikací Praha zřejmě nasadí v březnu. Nicméně je nutné dodat, že v současné době Dopravní podnik hl. města Prahy posuzuje možnosti využití CNG autobusů a firma CONNEX Praha, s. r. o. na jedné lince již 1 autobus zkušebně provozuje. Snad tedy město, které chce pořádat olympiádu, dokáže tento ekologičtější druh dopravy v rámci svého okrsku prosadit.

Podporu pro vozidla CNG může přinést i projednávané osvobození od silniční daně. Vláda ČR dne 9. ledna 2008 schválila návrh novely zákona o silniční dani a Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ji dne 1. února 2008 projednala v 1. čtení. Plní tím další z úkolů, které si stanovila v Národním programu snižování emisí ČR přijatém v červnu 2007, spočívající v podpoře modernizace vozidel a užívání z pohledu znečišťování ovzduší tzv. „čistých“ vozidel. V Programu je mimo jiné také uvedeno, že by od roku 2014 mělo každé čtvrté státní auto využívat buď hybridní pohon nebo pohon na alternativní paliva.

Významnou předností CNG vozidel je jejich ekologická šetrnost k životnímu prostředí. Vozidla s pohonem na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Produkce pevných částic a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu také nevznikají karcinogenní látky, jako polyaromatické uhlovodíky, aldehydy či aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. Také vliv na skleníkový efekt mají vozidla s pohonem CNG menší v porovnání s benzínem či naftou. Navíc, nárůst ceny CNG by se podle odborníků měl tento rok zastavit a náklady na jeden kilogram CNG by měly minimálně udržet hranici zhruba 50 % ceny jednoho litru nafty.

Zdroj: Česká plynárenská unie
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama