20.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Proč je stále těžší sehnat na moderní auta náhradní díly v druhovýrobě?

Proč je stále těžší sehnat na moderní auta náhradní díly v druhovýrobě?

Moderní automobily jsou stále technicky složitější. Zatímco kupující nového vozu z toho profituje, prodejcům aftermarketových náhradních dílů či provozovatelům neautorizovaných servisů mnohdy vstávají vlasy na hlavě.

Je to trochu paradoxní situace. Stále častěji dochází při vývoji a následné výrobě automobilů ke sdílení celé řady jejich komponentů. Od podlahové plošiny, přes pohonné jednotky, až třeba po zavěšení kol. A to napříč nejen modely jedné značky, ale klidně hned několika automobilových výrobců. Jeden by z toho mohl usuzovat, že současná auta jsou vlastně všechna skoro stejná. Současná situace v autoopravárenství a na trhu s takzvanými aftermarketovými díky (lidově druhovýroba) však ukazuje, že tomu tak ani zdaleka není. Ono totiž co na první pohled vypadá stejně, mnohdy stejné (rozuměj záměnné) není.

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

V praxi tak sice máte dvě auta, která mají shodnou takzvanou platformu, avšak dílčí komponenty - a těch je v moderním autě hodně, se mohou lišit. Třeba minulé generace Mazdy 3 sice technicky byly spřízněné s někdejším Fordem Focus, případně s Volvem S40/V50/C30, avšak každý, kdo tato auta opravuje, vám řekne, že nelze vzít díl třeba z Mazdy 3 a použít jej na focusu, jakkoliv budou novináři všude psát, že jsou tato auta „stejná“. Problém je ale ještě hlubší, neboť náhradní díly se mohou lišit i v rámci jednoho modelu. Důvodem jsou jeho různé verze a také rozličné úrovně výbavy.

Který je ten správný?

V případě používání originálních náhradních dílů, tedy přímo od výrobce vozidla, problém není. Do takzvaného OEM katalogu součástek zadáte výrobní číslo vozidla (VIN) a systém vám automaticky vygeneruje součástky, které se týkají pouze a jen auta daného výrobního čísla. Takže skladník v autorizovaném servisu vlastně ani nemůže objednat jiný díl, který by do vašeho auta nepasoval. Tedy za běžných podmínek. Bohužel i v případě originálních katalogů náhradních dílů a za předpokladu, že máte výrobní číslo vozidla, se občas zaměstnanci autorizovaných servisů potýkají s tím, že jim prostě systém nabídne více dílů a na nich je následně vybrat ten správný. Jedná se však o spíše výjimečně se vyskytující případy.

O poznání horší je situace v aftermarketu. V katalozích náhradních dílů takzvané druhovýroby se podle čísla VIN karoserie hledat nedá. Prodejci se tak orientují podle roku výroby, označení (kódu) motoru, případně verze vozidla. Problém je, že v souvislosti s moderními auty se toto členění začíná ukazovat jako nedostatečné. Příčinou je čím dále větší složitost současných aut, které kvůli plnění přísných norem a současně očekávaným jízdním vlastnostem a výkonům, musejí používat mnohem více součástek než jejich předchůdci. Aftermarket tak může sice vybrat příslušný náhradní díl v interním katalogu podle výše zadaných kritérií, avšak ty mohou být v některých případech stále příliš obecné k tomu, aby vám prodejce za pultem prodal ten správný náhradní díl. Mnozí mechanici tak v praxi zažili, že koupili na opravovaný vůz sice zdánlivě vhodný náhradní díl, ovšem po namontování nebo i při snaze jej namontovat, zjistili, že je vlastně jiný. A přitom dle katalogu dílů aftermarketu vše sedělo…

Studie to potvrzuje

Že se jedná o opravdový problém, dokazuje i nedávná studie agentury Ricardo, označená souhrnně RMI (Repair and Maintenance Information), kterou si nechala vypracovat evropská komise. Ta jasně ukázala, že informovanost v aftermarketu náhradních dílů na automobily je v zásadě nedostatečná.

Jak získat náhradní díly na unikátní auta? Řešením je 3D tisk

Do studie bylo zapojeno 167 respondentů, zpravidla dodavatelů aftermarketových náhradních dílů z řad výrobců a distributorů. Ti přiznali, že přibližně 10 procent dodaných součástek za období poledních 12 měsíců neodpovídalo specifikaci daného vozidla. Stručně řečeno do něj nepasovaly, nebo je sice namontovat možné bylo, avšak bez následné funkčnosti.

Tady může jít třeba o různé řídicí, případně ovládací jednotky, které se začínají objevovat už i v aftermarketu. Do auta je sice namontujete, avšak pokud jde o verzi jednotky odpovídající variantě auta třeba se základní výbavou a vy máte vůz s bohatou výbavou, může se stát, že některé položky výbavy budou nefunkční, neboť vyžadují vyšší verzi této jednotky.

Respondenti se také shodli na tom, že uvedená situace s přesnou identifikací konkrétního náhradního dílu pro dané vozidlo se bude s léty dále zhoršovat, jak se budou auta stávat stále složitějšími. Pomohlo by, kdyby výrobci automobilů sdíleli primárně interní informace také s výrobci aftermarketových dílů. Jde o jeden z cílů uvedené studie, a sice vypracovat podrobnou databázi, v níž by bylo možné za přiměřený poplatek požadované podrobné informace najít. Problém je, že v rámci konkurenčního boje nemají automobiloví výrobci příliš zájem někde zveřejňovat podrobné technické informace o součástkách na konkrétní vozidla a jejich případných odlišnostech.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Střelba ve Štrasburku si vyžádala několik mrtvých Střelba ve Štrasburku si vyžádala několik mrtvých

Večerní střelba v centru Štrasburku si vyžádala nejméně…

Babiš: Otázka mého možného střetu zájmů je věcí výkladu nových evropských předpisů Babiš: Otázka mého možného střetu zájmů je věcí výkladu nových evropských předpisů

Otázka údajného střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP

Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v letošním roce…

INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Včera

Původní americký vůz Ford Bronco se vyráběl v letech 1965 až 1977. Nyní si jej můžeme koupit opět jako nový.




Blesk.cz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

Tereza jde v Pákistánu na dračku: Další žádost o ruku!

Tereza jde v Pákistánu na dračku: Další žádost o ruku!

Soudní jednání v pákistánském Láhauru spěje do finále a Tereza (22) se usmívá. Stalo se snad něco, co jí dělá…

 

iSport.cz

Kovář nevěděl, co čekat. Pak rozhodl: Neupravený led? Překvapilo mě to

Kovář nevěděl, co čekat. Pak rozhodl: Neupravený…

Hokejisté Plzně slaví poprvé postup do semifinále Ligy mistrů. Rozhodujícím nájezdem o tom rozhodla čerstvá…

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis už vyřizuje pas

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis…

Velmi zajímavý příběh se rýsuje na Hané. Jakub Yunis, útočník Olomouce a někdejší český mládežnický…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…