20.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Proč je stále těžší sehnat na moderní auta náhradní díly v druhovýrobě?

Proč je stále těžší sehnat na moderní auta náhradní díly v druhovýrobě?

Moderní automobily jsou stále technicky složitější. Zatímco kupující nového vozu z toho profituje, prodejcům aftermarketových náhradních dílů či provozovatelům neautorizovaných servisů mnohdy vstávají vlasy na hlavě.

Je to trochu paradoxní situace. Stále častěji dochází při vývoji a následné výrobě automobilů ke sdílení celé řady jejich komponentů. Od podlahové plošiny, přes pohonné jednotky, až třeba po zavěšení kol. A to napříč nejen modely jedné značky, ale klidně hned několika automobilových výrobců. Jeden by z toho mohl usuzovat, že současná auta jsou vlastně všechna skoro stejná. Současná situace v autoopravárenství a na trhu s takzvanými aftermarketovými díky (lidově druhovýroba) však ukazuje, že tomu tak ani zdaleka není. Ono totiž co na první pohled vypadá stejně, mnohdy stejné (rozuměj záměnné) není.

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

V praxi tak sice máte dvě auta, která mají shodnou takzvanou platformu, avšak dílčí komponenty - a těch je v moderním autě hodně, se mohou lišit. Třeba minulé generace Mazdy 3 sice technicky byly spřízněné s někdejším Fordem Focus, případně s Volvem S40/V50/C30, avšak každý, kdo tato auta opravuje, vám řekne, že nelze vzít díl třeba z Mazdy 3 a použít jej na focusu, jakkoliv budou novináři všude psát, že jsou tato auta „stejná“. Problém je ale ještě hlubší, neboť náhradní díly se mohou lišit i v rámci jednoho modelu. Důvodem jsou jeho různé verze a také rozličné úrovně výbavy.

Který je ten správný?

V případě používání originálních náhradních dílů, tedy přímo od výrobce vozidla, problém není. Do takzvaného OEM katalogu součástek zadáte výrobní číslo vozidla (VIN) a systém vám automaticky vygeneruje součástky, které se týkají pouze a jen auta daného výrobního čísla. Takže skladník v autorizovaném servisu vlastně ani nemůže objednat jiný díl, který by do vašeho auta nepasoval. Tedy za běžných podmínek. Bohužel i v případě originálních katalogů náhradních dílů a za předpokladu, že máte výrobní číslo vozidla, se občas zaměstnanci autorizovaných servisů potýkají s tím, že jim prostě systém nabídne více dílů a na nich je následně vybrat ten správný. Jedná se však o spíše výjimečně se vyskytující případy.

O poznání horší je situace v aftermarketu. V katalozích náhradních dílů takzvané druhovýroby se podle čísla VIN karoserie hledat nedá. Prodejci se tak orientují podle roku výroby, označení (kódu) motoru, případně verze vozidla. Problém je, že v souvislosti s moderními auty se toto členění začíná ukazovat jako nedostatečné. Příčinou je čím dále větší složitost současných aut, které kvůli plnění přísných norem a současně očekávaným jízdním vlastnostem a výkonům, musejí používat mnohem více součástek než jejich předchůdci. Aftermarket tak může sice vybrat příslušný náhradní díl v interním katalogu podle výše zadaných kritérií, avšak ty mohou být v některých případech stále příliš obecné k tomu, aby vám prodejce za pultem prodal ten správný náhradní díl. Mnozí mechanici tak v praxi zažili, že koupili na opravovaný vůz sice zdánlivě vhodný náhradní díl, ovšem po namontování nebo i při snaze jej namontovat, zjistili, že je vlastně jiný. A přitom dle katalogu dílů aftermarketu vše sedělo…

Studie to potvrzuje

Že se jedná o opravdový problém, dokazuje i nedávná studie agentury Ricardo, označená souhrnně RMI (Repair and Maintenance Information), kterou si nechala vypracovat evropská komise. Ta jasně ukázala, že informovanost v aftermarketu náhradních dílů na automobily je v zásadě nedostatečná.

Jak získat náhradní díly na unikátní auta? Řešením je 3D tisk

Do studie bylo zapojeno 167 respondentů, zpravidla dodavatelů aftermarketových náhradních dílů z řad výrobců a distributorů. Ti přiznali, že přibližně 10 procent dodaných součástek za období poledních 12 měsíců neodpovídalo specifikaci daného vozidla. Stručně řečeno do něj nepasovaly, nebo je sice namontovat možné bylo, avšak bez následné funkčnosti.

Tady může jít třeba o různé řídicí, případně ovládací jednotky, které se začínají objevovat už i v aftermarketu. Do auta je sice namontujete, avšak pokud jde o verzi jednotky odpovídající variantě auta třeba se základní výbavou a vy máte vůz s bohatou výbavou, může se stát, že některé položky výbavy budou nefunkční, neboť vyžadují vyšší verzi této jednotky.

Respondenti se také shodli na tom, že uvedená situace s přesnou identifikací konkrétního náhradního dílu pro dané vozidlo se bude s léty dále zhoršovat, jak se budou auta stávat stále složitějšími. Pomohlo by, kdyby výrobci automobilů sdíleli primárně interní informace také s výrobci aftermarketových dílů. Jde o jeden z cílů uvedené studie, a sice vypracovat podrobnou databázi, v níž by bylo možné za přiměřený poplatek požadované podrobné informace najít. Problém je, že v rámci konkurenčního boje nemají automobiloví výrobci příliš zájem někde zveřejňovat podrobné technické informace o součástkách na konkrétní vozidla a jejich případných odlišnostech.

Spolupracujeme s TipCars.com
U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem

Na dnešním rusko-americkém summitu v Helsinkách panovala…

Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber

Veletrh ve Farnborough patří mezi nejdůležitější události…

Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy

Televize Nova loni zvýšila čistý zisk o polovinu na 451…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Dnes 16:45

Model C4 Picasso nahrazuje C4 SpaceTourer, jenž už má oficiální české cenovky.




Blesk.cz

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím vystoupení: Po kritice učinila zásadní rozhodnutí

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím…

Dagmar Patrasová (63) nakonec dala za pravdu hromadě rozlícených fanoušků a smazala na svém oficiálním…

Vypečená dovolená Peroutky z Tváře: Autonehoda a problémy s policií i plavčíky!

Vypečená dovolená Peroutky z Tváře: Autonehoda a…

Nedávno se dušoval, že nahého ho nikdy nikdo neuvidí, teď fanynky potěšil alespoň fotkou v plavkách. Milan…

 

iSport.cz

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly být pod dohledem

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly…

Roman Hrubeš sice předčasně opustil první jednání nové komise rozhodčích, projekt videa to ovšem nemá ohrozit.…

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu restaurace a zkouší trénovat

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu…

Do Česka se vrací jak na dovolenou, jednou za rok. Tomáš Kaberle (40) po skončení kariéry zůstal v Torontu, kde…

 

Reflex.cz

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé nakladatelství odmítlo vydat knihu bývalého politika Sarrazina

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé…

Podle německého deníku Bild se nakladatelství Random House rozhodlo nevydat novou knihu známého německého…