7.8. 2016 Petr Barták

Proč musíme čekat u oprav? Na zelenou si počkej!

 

Také vás štve nekonečné stání v dlouhých kolonách v místech oprav, kde provoz řídí semafory? Zajímali jsme se, proč nepouštějí auta podle intenzity provozu, ale většinou jen na základě pevně nastaveného časového intervalu.

Stát a kraje letos opravují bezmála šest stovek úseků silnic včetně mostů, z toho téměř čtyři stovky na silnicích 2. a 3. třídy. Ne všude je potřeba používat semafory, troufneme si tvrdit, že nutné jsou tak v pětině případů. Určitě nezpochybňujeme bezpečnostní aspekt. Zejména v místech, kde zbyl pro vozidla obou směrů jen jediný použitelný jízdní pruh, je důležitý jak z hlediska bezpečnosti provozu, tak jeho plynulosti. Vyhnout se totiž není možné a střet by vytvořil špunt na silnici i na několik hodin. Proto všichni odevzdaně čekají, až se na jejich konci na semaforu objeví zelená. Jenže když šofér stojí na signálu Stop a z protější strany uzavírky nic nepřijíždí, je to pro něj i posádku stojícího rozpáleného auta přecpaného bagáží stresující zážitek. Musíme to vydržet, ale je to úplně nutné?

Míra nutného zla

Průjezdnost se pochopitelně dá upravovat i podle intenzity provozu. Na trhu jsou dostupné jak jednoduché přístroje, které pracují pouze s pevně nastaveným intervalem zajišťovaným hodinami, tak složitější aparatury fungující na bázi rádiového přenosu nebo i s pomocí radarových senzorů. Jenže už tady začíná problém – sofistikovanější zařízení jsou dražší, často o desítky tisíc (viz Pořizovací ceny zařízení).

„Dopravní značení včetně světelné signalizace je v kompetenci zhotovitele zakázky, ale většinou jej zařizuje specializovaná firma. Náklady spojené s dopravními opatřeními jsou součástí zakázky,“ odkazuje Iveta Štočková ze stavební společnosti Eurovia. Výběr systému semaforů je tedy na subdodavatelích, kteří pro stavebníky tato zařízení zajišťují. „Stavební firmy problematika semaforů totiž moc netíží, tedy pokud jim správní úřad nějaké podmínky provozu vyloženě nenařídí,“ popisuje obvyklou praxi Jiří Pejša, vedoucí společnosti Quo Dopravní značení, která semafory pronajímá.

Cena a jednoduchost

„Firmy zajišťující osazení semaforů vesměs nedisponují takzvaným inteligentním zařízením, které by rostoucí kolonu načetlo a vyhodnotilo tím, že upraví interval podle momentální situace,“ potvrzuje provozní ředitel Krajské správy a údržby komunikací Josef Pavlík. Podle něj takové zařízení vlastní jen pár firem v republice – důvodem je vysoká pořizovací cena a následné minimální uplatnění.

„Hlavním kritériem je cena a já jako provozovatel si s tím musím nějak poradit,“ říká Pejša. Je tedy nabíledni, že dodavatelé semaforů vybírají to nejlevnější bez ohledu na řidičský komfort. Používání lacinějších přístrojů potvrzuje i Lukáš Janda, jednatel společnosti Jaznak, která mobilní semaforové soupravy také pro stavebníky zajišťuje. „Využíváme soupravy na principu přesných hodin,“ vysvětluje Janda. Čili na startu stavby se nastaví intervaly a ty běží celou dobu opravy. Zůstávají většinou beze změny, zejména v případech oprav silnic 2. a 3. tříd. „Změnu délky zelené děláme pouze na silnicích 1. tříd, když je to nutné,“ dodává jednatel už bez dalších podrobností.

Dodavatelé semaforů si účtují nejen za správu jednotlivých pronajatých přístrojů, ale také pravidelnou údržbu. Ta je u složitějších přístrojů náročnější – potřebují například více kabelů, čidel a zdrojů energie. A tudíž stojí zase více peněz (viz Pronájem od A do Z).

Komu si stěžovat

Poselství krajů a státu řidičům je tedy jasné – protože je dnes hlavním kritériem získání zakázky na opravu silnice cena, musíte počítat se zdržením, byť někdy zbytečným. Například při opravách u Hořoviček na I/6 si tak ve směru z Prahy postojíte přes půl hodiny, asfaltování jednoho ze dvou pásů na opravovaném mostu na I/2 u Říčan vás ještě před nástupem ranní špičky zdrží deset minut.

A kde si stěžovat? „Ministerstvo dopravy schvaluje pouze technické parametry semaforů, jejich umístění a nastavení je na správci komunikace,“ tvrdí mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Na dálnicích a silnicích 1. třídy je to ŘSD, u silnic 2. a 3. tříd pak jednotlivé kraje. Ty ale odkazují přímo na stavební firmy.„ Pokud se řidičům zdá, že intervaly na semaforech nejsou s ohledem na dopravu odpovídající, mohou se obrátit přímo na stavební firmu, která opravu dělá,“ říká Pavlík. Jak dodává, s řešením může pomoci i správce silnic. Napište nám, zda jste si někdy stěžovali, případně s jakým výsledkem.

Pronájem od A do Z

Cena pronájmu signalizačního zařízení sestává ze samotného denního nájemného, pravidelného režimu kontroly a nabíjení semaforu a také montáže zařízení na stavbě. „Denně stojí stovky korun. Platí, že čím je doba pronájmu delší, tím je denní nájem levnější. K tomu je potřeba přičíst každodenní servis semaforu, jenž vychází na několik desítek korun,“ říká Lukáš Janda ze společnosti Jaznak. V denním servisu stavební firmy platí nonstop službu, dodání nových komponentů při poruše, nehodě nebo krádeži.

Kolik je letos oprav

Téměř 12 miliard korun na dálnice a silnice 1. třídy a další miliardy na okresky 2. a 3. tříd – tak vypadají na letošek vyčleněné peníze na opravy silnic. V průběhu roku by tak mělo dostat nový kabát 387 úseků vozovek a mostů na „dvojkách a trojkách“, 160 na jedničkách a 41 v dálničních úsecích – tedy celkem v 588 projektech.

Řízení provozu praporky

Průjezd opravovanými úseky nemusí řídit jen semafory, ale také personál staveniště s praporky. Umožňuje to zákon o provozu na pozemních komunikacích. Pokyny obvykle dvou mužů s vysílačkami nebo na dohled od sebe umístěných na obou koncích uzavírky jsou řidiči povinni se řídit stejně, jako kdyby to byl například policista.

Pořizovací ceny zařízení
Mobilní semaforová souprava s přesnými hodinami28 000 Kč
Mobilní semaforová souprava s návěstidly komunikujícími mezi sebou pomocí rádiového nebo kabelového přenosu60 000 Kč
Ceny bez DPH

Spolupracujeme s TipCars.com
Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich mají i nadále komunisté Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich mají i nadále komunisté

Jednání předsedů hnutí ANO Andreje Babiše a sociálních…

Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů

Počet zahraničních turistů, kteří loni přespali v českých…

Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků

Čistý zisk ruského plynárenského gigantu Gazprom loni…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

BMW iX3 oficiálně. Elektrické SUV zpředu opravdu vypadá jako Kia BMW iX3 oficiálně. Elektrické SUV zpředu opravdu vypadá jako Kia

Po úniku prvních snímků představilo BMW v Pekingu nový…

 





 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Včera

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

V Děčíně zabil člověka únik jedovatého fenolu. Dvě ženy skončily na JIPce

V Děčíně zabil člověka únik jedovatého fenolu. Dvě…

Zemřel jeden z lidí, kteří byli ve čtvrtek vážně zraněni při úniku jedovatého fenolu v děčínské chemičce. Řekl…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Blíží se fantasy MS v hokeji. Vyber si vlastní tým a hraj o 140 tisíc

Blíží se fantasy MS v hokeji. Vyber si vlastní tým a…

Hokejové mistrovství světa se blíží. O cenný kov bude bojovat hned několik favoritů včetně Česka. I ty díky…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…