7.8. 2016 Petr Barták

Proč musíme čekat u oprav? Na zelenou si počkej!

 

Také vás štve nekonečné stání v dlouhých kolonách v místech oprav, kde provoz řídí semafory? Zajímali jsme se, proč nepouštějí auta podle intenzity provozu, ale většinou jen na základě pevně nastaveného časového intervalu.

Stát a kraje letos opravují bezmála šest stovek úseků silnic včetně mostů, z toho téměř čtyři stovky na silnicích 2. a 3. třídy. Ne všude je potřeba používat semafory, troufneme si tvrdit, že nutné jsou tak v pětině případů. Určitě nezpochybňujeme bezpečnostní aspekt. Zejména v místech, kde zbyl pro vozidla obou směrů jen jediný použitelný jízdní pruh, je důležitý jak z hlediska bezpečnosti provozu, tak jeho plynulosti. Vyhnout se totiž není možné a střet by vytvořil špunt na silnici i na několik hodin. Proto všichni odevzdaně čekají, až se na jejich konci na semaforu objeví zelená. Jenže když šofér stojí na signálu Stop a z protější strany uzavírky nic nepřijíždí, je to pro něj i posádku stojícího rozpáleného auta přecpaného bagáží stresující zážitek. Musíme to vydržet, ale je to úplně nutné?

Míra nutného zla

Průjezdnost se pochopitelně dá upravovat i podle intenzity provozu. Na trhu jsou dostupné jak jednoduché přístroje, které pracují pouze s pevně nastaveným intervalem zajišťovaným hodinami, tak složitější aparatury fungující na bázi rádiového přenosu nebo i s pomocí radarových senzorů. Jenže už tady začíná problém – sofistikovanější zařízení jsou dražší, často o desítky tisíc (viz Pořizovací ceny zařízení).

„Dopravní značení včetně světelné signalizace je v kompetenci zhotovitele zakázky, ale většinou jej zařizuje specializovaná firma. Náklady spojené s dopravními opatřeními jsou součástí zakázky,“ odkazuje Iveta Štočková ze stavební společnosti Eurovia. Výběr systému semaforů je tedy na subdodavatelích, kteří pro stavebníky tato zařízení zajišťují. „Stavební firmy problematika semaforů totiž moc netíží, tedy pokud jim správní úřad nějaké podmínky provozu vyloženě nenařídí,“ popisuje obvyklou praxi Jiří Pejša, vedoucí společnosti Quo Dopravní značení, která semafory pronajímá.

Cena a jednoduchost

„Firmy zajišťující osazení semaforů vesměs nedisponují takzvaným inteligentním zařízením, které by rostoucí kolonu načetlo a vyhodnotilo tím, že upraví interval podle momentální situace,“ potvrzuje provozní ředitel Krajské správy a údržby komunikací Josef Pavlík. Podle něj takové zařízení vlastní jen pár firem v republice – důvodem je vysoká pořizovací cena a následné minimální uplatnění.

„Hlavním kritériem je cena a já jako provozovatel si s tím musím nějak poradit,“ říká Pejša. Je tedy nabíledni, že dodavatelé semaforů vybírají to nejlevnější bez ohledu na řidičský komfort. Používání lacinějších přístrojů potvrzuje i Lukáš Janda, jednatel společnosti Jaznak, která mobilní semaforové soupravy také pro stavebníky zajišťuje. „Využíváme soupravy na principu přesných hodin,“ vysvětluje Janda. Čili na startu stavby se nastaví intervaly a ty běží celou dobu opravy. Zůstávají většinou beze změny, zejména v případech oprav silnic 2. a 3. tříd. „Změnu délky zelené děláme pouze na silnicích 1. tříd, když je to nutné,“ dodává jednatel už bez dalších podrobností.

Dodavatelé semaforů si účtují nejen za správu jednotlivých pronajatých přístrojů, ale také pravidelnou údržbu. Ta je u složitějších přístrojů náročnější – potřebují například více kabelů, čidel a zdrojů energie. A tudíž stojí zase více peněz (viz Pronájem od A do Z).

Komu si stěžovat

Poselství krajů a státu řidičům je tedy jasné – protože je dnes hlavním kritériem získání zakázky na opravu silnice cena, musíte počítat se zdržením, byť někdy zbytečným. Například při opravách u Hořoviček na I/6 si tak ve směru z Prahy postojíte přes půl hodiny, asfaltování jednoho ze dvou pásů na opravovaném mostu na I/2 u Říčan vás ještě před nástupem ranní špičky zdrží deset minut.

A kde si stěžovat? „Ministerstvo dopravy schvaluje pouze technické parametry semaforů, jejich umístění a nastavení je na správci komunikace,“ tvrdí mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Na dálnicích a silnicích 1. třídy je to ŘSD, u silnic 2. a 3. tříd pak jednotlivé kraje. Ty ale odkazují přímo na stavební firmy.„ Pokud se řidičům zdá, že intervaly na semaforech nejsou s ohledem na dopravu odpovídající, mohou se obrátit přímo na stavební firmu, která opravu dělá,“ říká Pavlík. Jak dodává, s řešením může pomoci i správce silnic. Napište nám, zda jste si někdy stěžovali, případně s jakým výsledkem.

Pronájem od A do Z

Cena pronájmu signalizačního zařízení sestává ze samotného denního nájemného, pravidelného režimu kontroly a nabíjení semaforu a také montáže zařízení na stavbě. „Denně stojí stovky korun. Platí, že čím je doba pronájmu delší, tím je denní nájem levnější. K tomu je potřeba přičíst každodenní servis semaforu, jenž vychází na několik desítek korun,“ říká Lukáš Janda ze společnosti Jaznak. V denním servisu stavební firmy platí nonstop službu, dodání nových komponentů při poruše, nehodě nebo krádeži.

Kolik je letos oprav

Téměř 12 miliard korun na dálnice a silnice 1. třídy a další miliardy na okresky 2. a 3. tříd – tak vypadají na letošek vyčleněné peníze na opravy silnic. V průběhu roku by tak mělo dostat nový kabát 387 úseků vozovek a mostů na „dvojkách a trojkách“, 160 na jedničkách a 41 v dálničních úsecích – tedy celkem v 588 projektech.

Řízení provozu praporky

Průjezd opravovanými úseky nemusí řídit jen semafory, ale také personál staveniště s praporky. Umožňuje to zákon o provozu na pozemních komunikacích. Pokyny obvykle dvou mužů s vysílačkami nebo na dohled od sebe umístěných na obou koncích uzavírky jsou řidiči povinni se řídit stejně, jako kdyby to byl například policista.

Pořizovací ceny zařízení
Mobilní semaforová souprava s přesnými hodinami28 000 Kč
Mobilní semaforová souprava s návěstidly komunikujícími mezi sebou pomocí rádiového nebo kabelového přenosu60 000 Kč
Ceny bez DPH

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 





 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…