Prodej aut v dubnu: Golf vede třídu, ale celkově žádná sláva
Slabá poptávka po nových vozech zostřuje konkurenci, podobně jako souboj nových modelů se staršími, které bývají za stejnou cenu mnohem lépe vybaveny. Duben byl prvním měsícem, ve kterém by se měl projevit nástup nového Golfu.
Poslední měsíce před vstupem naší země do EU se všude mluvilo o chystaných změnách v mnoha oblastech. Prodej nových aut byl jistě také touto událostí ovlivněn, ale jestli zákazníky odradilo od koupě auta očekávání lepších cen nových aut (díky snízení DPH a cel) nebo pesimismus v očekávání budoucí ekonomické situace, to si netroufáme odhadnout.
Podrobná statistika SDA pokrývá období od roku 1996, během kterého se nikdy neprodalo v dubnu méně aut než letos. Z prodejen si zákazníci v dubnu odvezli celkem 12 169 nových osobních aut, dubnový průměr za minulá období činí 14 107 aut a dosavadní dubnové maximum bylo v dosaženo roce 1997 (18 465 ks).
V dnešním přehledu poprvé uvádíme meziroční srovnání prodejů jednotlivých automobilek a modelů. Na čele žebříčku značek se drží Škoda, za Peugeotem a Fordem. V první pětce je Ford jediná značka, která meziročně zvýšila prodej, ostatní ztrácejí, včetně Volkswagenu, který má na trhu relativně mladé velkoobjemově prodávané modely Polo a Golf. Podobně dramatická meziroční ztráta postihla také Opel. Velký skok v prodeji zaznamenalo BMW (není v Top 10), které meziročně zdvojnásobilo prodej trojkové řady a na úspěchu se podílí také odbyt nového BMW řady 5.
Pořadí značek | ||||||
duben 2004 | duben 2003 | |||||
značka | ks | tržní podíl | ks | meziročně ks | meziročně % | |
1. | Škoda | 5959 | 48,97% | 6190 | -231 | -3,73% |
2. | Peugeot | 736 | 6,05% | 869 | -133 | -15,30% |
3. | Ford | 603 | 4,96% | 578 | 25 | +4,33% |
4. | Renault | 593 | 4,87% | 965 | -372 | -38,55% |
5. | Volkswagen | 479 | 3,94% | 744 | -265 | -35,62% |
6. | Hyundai | 465 | 3,82% | 451 | 14 | +3,10% |
7. | Toyota | 450 | 3,70% | 350 | 100 | +28,57% |
8. | Citroën | 405 | 3,33% | 416 | -11 | -2,64% |
9. | Opel | 330 | 2,71% | 680 | -350 | -51,47% |
10. | Fiat | 327 | 2,69% | 291 | 36 | +12,37% |
Rozdělení trhu dle tříd | ||
Třída | Ks | Podíl |
Mini | 356 | 2,93% |
Malé | 6673 | 54,84% |
Nižší střední | 1572 | 12,92% |
Střední | 2143 | 17,61% |
Vyšší střední | 446 | 3,67% |
Luxusní | 23 | 0,19% |
MPV | 657 | 5,40% |
Sportovní | 105 | 0,86% |
Terénní | 194 | 1,59% |
Celkem | 12169 | 100,00% |
Ve třídě mini vede od počátku roku Fiat Panda. Za Pandou se seřadili tradiční konkurenti Matiz, Agila, C2 a Suzuki Wagon a Twingo, kterému táhne na 12.(!) rok.
Mini | |||||
Období | 4/2004 | 4/2004 | 3/2004 | meziročně | |
Ks | Podíl | ks | ks | ||
1. | Fiat PANDA | 128 | 35,96% | - | - |
2. | Daewoo MATIZ | 64 | 17,98% | - | - |
3. | Opel AGILA | 47 | 13,20% | 109 | -62 |
4. | Citroën C2 | 45 | 12,64% | - | - |
5. | Suzuki WAGON | 32 | 8,99% | 25 | 7 |
6. | Renault TWINGO | 18 | 5,06% | 38 | -20 |
7. | Fiat SEICENTO | 11 | 3,09% | 22 | -11 |
8. | Smart | 8 | 2,25% | 7 | 1 |
Zatímco všichni mluvili o větší Octavii, měla stálice na českém trhu, Škoda Fabia, průměrný měsíční prodej, když drží přes 60 % trhu třídy. Za Fabií se, tak jako v minulách měsících, seřadilo trio Peugeot 206, Hyundai Getz a Ford Fiesta, přičemž hlavně Fiestě se daří výrazně lépe než před rokem. První místo mezi dováženými vozy je, vzhledem k věku dvěstěšestky, i v dubnu malým zázrakem. Z první desítky v nižší střední třídě není výrazný pokles patrný, většina modelů se letos v dubnu prodávala lépe než před rokem. Zásadní pokles potkal meziročně modely Opel Corsa (za duben 46 prodaných, tj. –112 ks) a Nissan Micra (za duben 33 prodaných, tj. –107 ks). V tabulce jsou doplněny počty odvozených variant s odpočtem DPH, ale celkové pořadí (podíly na trhu a údaje za minulý rok) je sestaveno na základě prodaných osobních verzí.
Malé vozy | |||||
Období | 4/2004 | 4/2004 | 3/2004 | meziročně | |
Ks(OA+LUV) | Podíl(pouze OA) | ks(pouze OA) | ks(pouze OA) | ||
1. | Škoda FABIA | 4169+27 | 62,48% | 4072 | +97 |
2. | Peugeot 206 | 488+19 | 7,31% | 396 | +92 |
3. | Hyundai GETZ | 286+1 | 4,29% | 288 | -2 |
4. | Ford FIESTA | 252+12 | 3,78% | 104 | +148 |
5. | Citroën C3 | 233 | 3,49% | 160 | +73 |
6. | Toyota YARIS | 216 | 3,24% | 178 | +38 |
7. | Renault THALIA | 138 | 2,07% | 221 | -83 |
8. | Seat IBIZA | 123 | 1,84% | 110 | +13 |
9. | Fiat PUNTO | 122+11 | 1,83% | 91 | +31 |
10. | Renault CLIO | 115+8 | 1,72% | 251 | -136 |
Volkswagen Golf se letos podruhé dostal na první místo ve třídě. První měsíc kdy byl letos Golf nejprodávanějším ve třídě byl leden, to ale tvořily prodejní čísla pouze Golfy čtvrté generace. Teď, když je v prodeji také nejnovější pátá generace Volkswagenu, měli by být konkurenti na pozoru. Na velké ovládnutí trhu to zatím příliš nevypadá. Golfů se prodává více než vloni (+26 ks), ale příčiny ztrát konkurence (Peugeot 307 meziročně – 181 ks, Opel Astra meziročně – 134 ks, Renault Mégane mezirožně – 120 ks) je třeba hledat jinde. Část poptávky se například přesunula k populárním užitkovým verzím, viz druhý sloupec tabulky.
Nižší střední třída | |||||
Období | 4/2004 | 4/2004 | 3/2004 | meziročně | |
Ks(OA+LUV) | Podíl(pouze OA) | ks(pouze OA) | ks(pouze OA) | ||
1. | Volkswagen GOLF | 237+4 | 15,08% | 211 | +26 |
2. | Peugeot 307 | 186+79 | 11,83% | 367 | -181 |
3. | Ford FOCUS | 175+96 | 11,13% | 254 | -79 |
4. | Toyota COROLLA | 158 | 10,05% | 78 | +80 |
5. | Opel ASTRA | 112 | 7,12% | 246 | -134 |
6. | Honda CIVIC | 106 | 6,74% | 61 | +45 |
7. | Hyundai ACCENT | 101 | 6,42% | 57 | +44 |
8. | Renault MEGANE | 98+28 | 6,23% | 218 | -120 |
9. | Mazda 3 | 85 | 5,41% | - | |
10. | Seat LEON | 70 | 4,45% | 23 | +47 |
11. | Fiat STILO | 54+4 | 3,44% | 114 | -60 |
12. | Audi A3 | 42 | 2,67% | 21 | +21 |
13. | Citroën XSARA | 29 | 1,84% | 72 | -43 |
14. | Hyundai ELANTRA | 29 | 1,84% | 43 | -14 |
15. | Nissan ALMERA | 24 | 1,53% | 75 | -51 |
Škodu Octavii sice v naší tabulce postihl meziroční propad o 209 ks, avšak momentálně je přeci jen jiná situace na trhu, očekávajícím nástupce z Mladé Boleslavi. Po dvouměsíčním balancování na dvanáctistech prodaných Octaíviích se jich v dubnu prodalo téměř patnáct stovek. Passat letos na jaře vytrvale ztrácí pevnou půdu pod nohama a pro udržení dobrých prodejů by potřeboval nástupce resp. výraznou akční nabídku. Mazd6 se prodává také výrazně méně než v minulém roce, kdy asi svými tvary okouzila nejednoho zákazníka původně směřujícího k VW nebo Fordu.
Střední třída | |||||
Období | 4/2004 | 4/2004 | 3/2004 | meziročně | |
Ks (OA+LUV) | Podíl (pouze OA) | ks(pouze OA) | ks(pouze OA) | ||
1. | Škoda OCTAVIA | 1494 | 69,72% | 1703 | -209 |
2. | Volkswagen PASSAT | 77+31 | 3,59% | 273 | -165 |
3. | BMW 3 | 70 | 3,27% | 32 | +38 |
4. | Ford MONDEO | 60+22 | 2,80% | 147 | -65 |
5. | Honda ACCORD | 52 | 2,43% | 52 | 0 |
6. | Toyota AVENSIS | 49+15 | 2,29% | 32 | +17 |
7. | Mazda 6 | 44+30 | 2,05% | 164 | -120 |
8. | Audi A4 | 42+8 | 1,96% | 73 | -31 |
9. | Volvo S 40 + V50 | 41 | 1,91% | 25 | +16 |
10. | Opel VECTRA | 34+12 | 1,59% | 69 | -35 |
11. | Renault LAGUNA | 29+11 | 1,35% | 63 | -34 |
12. | Alfa Romeo 156 | 21 | 0,98% | 11 | +10 |
13. | Mercedes-Benz C | 19 | 0,89% | 27 | -8 |
14. | Citroën C5 | 17+14 | 0,79% | 51 | -34 |
15. | Daewoo EVANDA | 14 | 0,65% | 0 | +14 |
Necelé tři stovky prodaných Superbů je na současné poměry dobré číslo (když si vzpomeneme na v lednu prodaných 88 kusů) a je to téměř dvojnásobek březnového odbytu. Zájem neutuchá o luxusní SUV Audi Allroad Quattro, který kupodivu nebude mít přímého nástupce. Kombinace LUV a TDI je u českých zákazníků Allroadu velmi populární.
Vyšší střední třída | |||||
Období | 4/2004 | 4/2004 | 3/2004 | meziročně | |
Ks | Podíl | ks | ks | ||
1. | Škoda SUPERB | 296 | 66,37% | 415 | -119 |
2. | Mercedes-Benz E | 43 | 9,64% | 83 | -40 |
3. | Audi ALLROAD QUATTRO | 6+27 | 7,39% | 41 | -8 |
4. | Peugeot 607 | 28 | 6,28% | 17 | 11 |
5. | Audi A6 | 22 | 4,93% | 36 | -14 |
5. | BMW 5 | 22 | 4,93% | 4 | 18 |
V luxusní třídě pokračuje neporazitelnost Audi. A8 má od dubna v gařáži 11 nových majitelů, prodaly se také čtyři Mercedesy S a tři BMW 7.
Luxusní třída | |||||
Období | 4/2004 | 4/2004 | 3/2004 | meziročně | |
Ks | Podíl | ks | ks | ||
1. | Audi A8 | 11 | 47,83% | 20 | -9 |
2. | Mercedes-Benz S | 4 | 17,39% | 14 | -10 |
3. | BMW 7 | 3 | 13,04% | 3 | 0 |
4. | Kia OPIRUS | 2 | 8,70% | - | - |
Ani sportovní vozy nešly v dubnu právě na dračku. Renault prodal 17 Méganů CC, Mazda 12 Wankelů, stejně tak jako Mercedes 12 nových SLK.
Sportovní vozy | |||||
Období | 4/2004 | 4/2004 | 3/2004 | meziročně | |
Ks | Podíl | ks | ks | ||
1. | Renault MEGANE CC | 17 | 16,19% | - | - |
2. | Mazda RX8 | 12 | 11,43% | - | - |
3. | Mercedes-Benz SLK | 12 | 11,43% | 1 | 11 |
4. | Nissan 350 Z | 11 | 10,48% | - | - |
Do pětky nejlepších v kategorii SUV a Off Road patří tentokrát Hyundai SANTAFE (11+22), Volkswagen TOUAREG (5+25), Toyota RAV4 (14+15), Honda CR-V (28+0) a Toyota LAND CRUISER (7+21)
První MPV-šestka vypadá takto: Renault MEGANE SCENIC (135+21), Ford Focus C-MAX (66+13), Citroën XSARA PICASSO (52+19), Opel MERIVA (40+15), Opel ZAFIRA (34+16) a Volkswagen TOURAN (24+21).
Poslední měsíc před vstupem do EU českým obchodníkům s novými auty asi příliš radost neudělal, takže se nechme překvapit, jak bude situace vypadat první měsíc po vstupu, tedy v květnu.
Diskuze:
Víme, že některé čtenáře zlobí zařazení některých modelů do příslučných tříd. Ani my, ani SDA to zřejmě nezměníme, ale přesto je tu zajímavá otázka k zodpovězení:
Kde jsou podle vás v současné době hranice jednotlivých tříd?
Uveďte prosím konkrétní hodnoty (délka x šířka x výška, rozvor, příp. jiné) u nejdiskutovanějších tříd - malé, nižší střední, střední, vyšší střední.