Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej aut v dubnu: Golf vede třídu, ale celkově žádná sláva

Ondřej Láník
Diskuze (16)
Ani čtvrtý měsíc roku 2004 nedostal prodejce automobilů do lepší nálady. Slabá poptávka po nových vozech zostřuje konkurenci, podobně jako souboj nových modelů se staršími.

Slabá poptávka po nových vozech zostřuje konkurenci, podobně jako souboj nových modelů se staršími, které bývají za stejnou cenu mnohem lépe vybaveny. Duben byl prvním měsícem, ve kterém by se měl projevit nástup nového Golfu.

Poslední měsíce před vstupem naší země do EU se všude mluvilo o chystaných změnách v mnoha oblastech. Prodej nových aut byl jistě také touto událostí ovlivněn, ale jestli zákazníky odradilo od koupě auta očekávání lepších cen nových aut (díky snízení DPH a cel) nebo pesimismus v očekávání budoucí ekonomické situace, to si netroufáme odhadnout.

Podrobná statistika SDA pokrývá období od roku 1996, během kterého se nikdy neprodalo v dubnu méně aut než letos. Z prodejen si zákazníci v dubnu odvezli celkem 12 169 nových osobních aut, dubnový průměr za minulá období činí 14 107 aut a dosavadní dubnové maximum bylo v dosaženo roce 1997 (18 465 ks).

V dnešním přehledu poprvé uvádíme meziroční srovnání prodejů jednotlivých automobilek a modelů. Na čele žebříčku značek se drží Škoda, za Peugeotem a Fordem. V první pětce je Ford jediná značka, která meziročně zvýšila prodej, ostatní ztrácejí, včetně Volkswagenu, který má na trhu relativně mladé velkoobjemově prodávané modely Polo a Golf. Podobně dramatická meziroční ztráta postihla také Opel. Velký skok v prodeji zaznamenalo BMW (není v Top 10), které meziročně zdvojnásobilo prodej trojkové řady a na úspěchu se podílí také odbyt nového BMW řady 5.

Pořadí značek
  duben 2004 duben 2003    
  značka ks tržní podíl ks meziročně ks meziročně %
1. Škoda 5959 48,97% 6190 -231 -3,73%
2. Peugeot 736 6,05% 869 -133 -15,30%
3. Ford 603 4,96% 578 25 +4,33%
4. Renault 593 4,87% 965 -372 -38,55%
5. Volkswagen 479 3,94% 744 -265 -35,62%
6. Hyundai 465 3,82% 451 14 +3,10%
7. Toyota 450 3,70% 350 100 +28,57%
8. Citroën 405 3,33% 416 -11 -2,64%
9. Opel 330 2,71% 680 -350 -51,47%
10. Fiat 327 2,69% 291 36 +12,37%

Rozdělení trhu dle tříd
Třída Ks Podíl
Mini 356 2,93%
Malé 6673 54,84%
Nižší střední 1572 12,92%
Střední 2143 17,61%
Vyšší střední 446 3,67%
Luxusní 23 0,19%
MPV 657 5,40%
Sportovní 105 0,86%
Terénní 194 1,59%
Celkem 12169 100,00%

Ve třídě mini vede od počátku roku Fiat Panda. Za Pandou se seřadili tradiční konkurenti Matiz, Agila, C2 a Suzuki Wagon a Twingo, kterému táhne na 12.(!) rok.

Mini
  Období 4/2004 4/2004 3/2004 meziročně
    Ks Podíl ks ks
1. Fiat PANDA 128 35,96% - -
2. Daewoo MATIZ 64 17,98% - -
3. Opel AGILA 47 13,20% 109 -62
4. Citroën C2 45 12,64% - -
5. Suzuki WAGON 32 8,99% 25 7
6. Renault TWINGO 18 5,06% 38 -20
7. Fiat SEICENTO 11 3,09% 22 -11
8. Smart 8 2,25% 7 1

Zatímco všichni mluvili o větší Octavii, měla stálice na českém trhu, Škoda Fabia, průměrný měsíční prodej, když drží přes 60 % trhu třídy. Za Fabií se, tak jako v minulách měsících, seřadilo trio Peugeot 206, Hyundai Getz a Ford Fiesta, přičemž hlavně Fiestě se daří výrazně lépe než před rokem. První místo mezi dováženými vozy je, vzhledem k věku dvěstěšestky, i v dubnu malým zázrakem. Z první desítky v nižší střední třídě není výrazný pokles patrný, většina modelů se letos v dubnu prodávala lépe než před rokem. Zásadní pokles potkal meziročně modely Opel Corsa (za duben 46 prodaných, tj. –112 ks) a Nissan Micra (za duben 33 prodaných, tj. –107 ks). V tabulce jsou doplněny počty odvozených variant s odpočtem DPH, ale celkové pořadí (podíly na trhu a údaje za minulý rok) je sestaveno na základě prodaných osobních verzí.

Malé vozy
  Období 4/2004 4/2004 3/2004 meziročně
    Ks(OA+LUV) Podíl(pouze OA) ks(pouze OA) ks(pouze OA)
1. Škoda FABIA 4169+27 62,48% 4072 +97
2. Peugeot 206 488+19 7,31% 396 +92
3. Hyundai GETZ 286+1 4,29% 288 -2
4. Ford FIESTA 252+12 3,78% 104 +148
5. Citroën C3 233 3,49% 160 +73
6. Toyota YARIS 216 3,24% 178 +38
7. Renault THALIA 138 2,07% 221 -83
8. Seat IBIZA 123 1,84% 110 +13
9. Fiat PUNTO 122+11 1,83% 91 +31
10. Renault CLIO 115+8 1,72% 251 -136

Volkswagen Golf se letos podruhé dostal na první místo ve třídě. První měsíc kdy byl letos Golf nejprodávanějším ve třídě byl leden, to ale tvořily prodejní čísla pouze Golfy čtvrté generace. Teď, když je v prodeji také nejnovější pátá generace Volkswagenu, měli by být konkurenti na pozoru. Na velké ovládnutí trhu to zatím příliš nevypadá. Golfů se prodává více než vloni (+26 ks), ale příčiny ztrát konkurence (Peugeot 307 meziročně – 181 ks, Opel Astra meziročně – 134 ks, Renault Mégane mezirožně – 120 ks) je třeba hledat jinde. Část poptávky se například přesunula k populárním užitkovým verzím, viz druhý sloupec tabulky.

Nižší střední třída
  Období 4/2004 4/2004 3/2004 meziročně
    Ks(OA+LUV) Podíl(pouze OA) ks(pouze OA) ks(pouze OA)
1. Volkswagen GOLF 237+4 15,08% 211 +26
2. Peugeot 307 186+79 11,83% 367 -181
3. Ford FOCUS 175+96 11,13% 254 -79
4. Toyota COROLLA 158 10,05% 78 +80
5. Opel ASTRA 112 7,12% 246 -134
6. Honda CIVIC 106 6,74% 61 +45
7. Hyundai ACCENT 101 6,42% 57 +44
8. Renault MEGANE 98+28 6,23% 218 -120
9. Mazda 3 85 5,41% -  
10. Seat LEON 70 4,45% 23 +47
11. Fiat STILO 54+4 3,44% 114 -60
12. Audi A3 42 2,67% 21 +21
13. Citroën XSARA 29 1,84% 72 -43
14. Hyundai ELANTRA 29 1,84% 43 -14
15. Nissan ALMERA 24 1,53% 75 -51

Škodu Octavii sice v naší tabulce postihl meziroční propad o 209 ks, avšak momentálně je přeci jen jiná situace na trhu, očekávajícím nástupce z Mladé Boleslavi. Po dvouměsíčním balancování na dvanáctistech prodaných Octaíviích se jich v dubnu prodalo téměř patnáct stovek. Passat letos na jaře vytrvale ztrácí pevnou půdu pod nohama a pro udržení dobrých prodejů by potřeboval nástupce resp. výraznou akční nabídku. Mazd6 se prodává také výrazně méně než v minulém roce, kdy asi svými tvary okouzila nejednoho zákazníka původně směřujícího k VW nebo Fordu.

Střední třída
  Období 4/2004 4/2004 3/2004 meziročně
    Ks (OA+LUV) Podíl (pouze OA) ks(pouze OA) ks(pouze OA)
1. Škoda OCTAVIA 1494 69,72% 1703 -209
2. Volkswagen PASSAT 77+31 3,59% 273 -165
3. BMW 3 70 3,27% 32 +38
4. Ford MONDEO 60+22 2,80% 147 -65
5. Honda ACCORD 52 2,43% 52 0
6. Toyota AVENSIS 49+15 2,29% 32 +17
7. Mazda 6 44+30 2,05% 164 -120
8. Audi A4 42+8 1,96% 73 -31
9. Volvo S 40 + V50 41 1,91% 25 +16
10. Opel VECTRA 34+12 1,59% 69 -35
11. Renault LAGUNA 29+11 1,35% 63 -34
12. Alfa Romeo 156 21 0,98% 11 +10
13. Mercedes-Benz C 19 0,89% 27 -8
14. Citroën C5 17+14 0,79% 51 -34
15. Daewoo EVANDA 14 0,65% 0 +14

Necelé tři stovky prodaných Superbů je na současné poměry dobré číslo (když si vzpomeneme na v lednu prodaných 88 kusů) a je to téměř dvojnásobek březnového odbytu. Zájem neutuchá o luxusní SUV Audi Allroad Quattro, který kupodivu nebude mít přímého nástupce. Kombinace LUV a TDI je u českých zákazníků Allroadu velmi populární.

Vyšší střední třída
  Období 4/2004 4/2004 3/2004 meziročně
    Ks Podíl ks ks
1. Škoda SUPERB 296 66,37% 415 -119
2. Mercedes-Benz E 43 9,64% 83 -40
3. Audi ALLROAD QUATTRO 6+27 7,39% 41 -8
4. Peugeot 607 28 6,28% 17 11
5. Audi A6 22 4,93% 36 -14
5. BMW 5 22 4,93% 4 18

V luxusní třídě pokračuje neporazitelnost Audi. A8 má od dubna v gařáži 11 nových majitelů, prodaly se také čtyři Mercedesy S a tři BMW 7.

Luxusní třída
  Období 4/2004 4/2004 3/2004 meziročně
    Ks Podíl ks ks
1. Audi A8 11 47,83% 20 -9
2. Mercedes-Benz S 4 17,39% 14 -10
3. BMW 7 3 13,04% 3 0
4. Kia OPIRUS 2 8,70% - -

Ani sportovní vozy nešly v dubnu právě na dračku. Renault prodal 17 Méganů CC, Mazda 12 Wankelů, stejně tak jako Mercedes 12 nových SLK.

Sportovní vozy
  Období 4/2004 4/2004 3/2004 meziročně
    Ks Podíl ks ks
1. Renault MEGANE CC 17 16,19% - -
2. Mazda RX8 12 11,43% - -
3. Mercedes-Benz SLK 12 11,43% 1 11
4. Nissan 350 Z 11 10,48% - -

Do pětky nejlepších v kategorii SUV a Off Road patří tentokrát Hyundai SANTAFE (11+22), Volkswagen TOUAREG (5+25), Toyota RAV4 (14+15), Honda CR-V (28+0) a Toyota LAND CRUISER (7+21)

První MPV-šestka vypadá takto: Renault MEGANE SCENIC (135+21), Ford Focus C-MAX (66+13), Citroën XSARA PICASSO (52+19), Opel MERIVA (40+15), Opel ZAFIRA (34+16) a Volkswagen TOURAN (24+21).

Poslední měsíc před vstupem do EU českým obchodníkům s novými auty asi příliš radost neudělal, takže se nechme překvapit, jak bude situace vypadat první měsíc po vstupu, tedy v květnu.

Diskuze:

Víme, že některé čtenáře zlobí zařazení některých modelů do příslučných tříd. Ani my, ani SDA to zřejmě nezměníme, ale přesto je tu zajímavá otázka k zodpovězení:

Kde jsou podle vás v současné době hranice jednotlivých tříd?

Uveďte prosím konkrétní hodnoty (délka x šířka x výška, rozvor, příp. jiné) u nejdiskutovanějších tříd - malé, nižší střední, střední, vyšší střední.

Ondřej Láník
Diskuze (16)