Prodej aut v dubnu: Golf vede třídu, ale celkově žádná sláva

Prodej aut v dubnu: Golf vede třídu, ale celkově žádná sláva

 

Ani čtvrtý měsíc roku 2004 nedostal prodejce automobilů do lepší nálady. Slabá poptávka po nových vozech zostřuje konkurenci, podobně jako souboj nových modelů se staršími.

Slabá poptávka po nových vozech zostřuje konkurenci, podobně jako souboj nových modelů se staršími, které bývají za stejnou cenu mnohem lépe vybaveny. Duben byl prvním měsícem, ve kterém by se měl projevit nástup nového Golfu.

Poslední měsíce před vstupem naší země do EU se všude mluvilo o chystaných změnách v mnoha oblastech. Prodej nových aut byl jistě také touto událostí ovlivněn, ale jestli zákazníky odradilo od koupě auta očekávání lepších cen nových aut (díky snízení DPH a cel) nebo pesimismus v očekávání budoucí ekonomické situace, to si netroufáme odhadnout.

Podrobná statistika SDA pokrývá období od roku 1996, během kterého se nikdy neprodalo v dubnu méně aut než letos. Z prodejen si zákazníci v dubnu odvezli celkem 12 169 nových osobních aut, dubnový průměr za minulá období činí 14 107 aut a dosavadní dubnové maximum bylo v dosaženo roce 1997 (18 465 ks).

V dnešním přehledu poprvé uvádíme meziroční srovnání prodejů jednotlivých automobilek a modelů. Na čele žebříčku značek se drží Škoda, za Peugeotem a Fordem. V první pětce je Ford jediná značka, která meziročně zvýšila prodej, ostatní ztrácejí, včetně Volkswagenu, který má na trhu relativně mladé velkoobjemově prodávané modely Polo a Golf. Podobně dramatická meziroční ztráta postihla také Opel. Velký skok v prodeji zaznamenalo BMW (není v Top 10), které meziročně zdvojnásobilo prodej trojkové řady a na úspěchu se podílí také odbyt nového BMW řady 5.

Pořadí značek
 duben 2004 duben 2003    
 značkakstržní podílksmeziročně ksmeziročně %
1.Škoda595948,97%6190-231-3,73%
2.Peugeot7366,05%869-133-15,30%
3.Ford6034,96%57825+4,33%
4.Renault5934,87%965-372-38,55%
5.Volkswagen4793,94%744-265-35,62%
6.Hyundai4653,82%45114+3,10%
7.Toyota4503,70%350100+28,57%
8.Citroën4053,33%416-11-2,64%
9.Opel3302,71%680-350-51,47%
10.Fiat3272,69%29136+12,37%

Rozdělení trhu dle tříd
TřídaKsPodíl
Mini3562,93%
Malé667354,84%
Nižší střední157212,92%
Střední214317,61%
Vyšší střední4463,67%
Luxusní230,19%
MPV6575,40%
Sportovní1050,86%
Terénní1941,59%
Celkem12169100,00%

Ve třídě mini vede od počátku roku Fiat Panda. Za Pandou se seřadili tradiční konkurenti Matiz, Agila, C2 a Suzuki Wagon a Twingo, kterému táhne na 12.(!) rok.

Mini
 Období4/20044/20043/2004meziročně
   KsPodílks ks
1.Fiat PANDA12835,96%--
2.Daewoo MATIZ6417,98%--
3.Opel AGILA4713,20%109-62
4.Citroën C24512,64%--
5.Suzuki WAGON328,99%257
6.Renault TWINGO185,06%38-20
7.Fiat SEICENTO113,09%22-11
8.Smart82,25%71

Zatímco všichni mluvili o větší Octavii, měla stálice na českém trhu, Škoda Fabia, průměrný měsíční prodej, když drží přes 60 % trhu třídy. Za Fabií se, tak jako v minulách měsících, seřadilo trio Peugeot 206, Hyundai Getz a Ford Fiesta, přičemž hlavně Fiestě se daří výrazně lépe než před rokem. První místo mezi dováženými vozy je, vzhledem k věku dvěstěšestky, i v dubnu malým zázrakem. Z první desítky v nižší střední třídě není výrazný pokles patrný, většina modelů se letos v dubnu prodávala lépe než před rokem. Zásadní pokles potkal meziročně modely Opel Corsa (za duben 46 prodaných, tj. –112 ks) a Nissan Micra (za duben 33 prodaných, tj. –107 ks). V tabulce jsou doplněny počty odvozených variant s odpočtem DPH, ale celkové pořadí (podíly na trhu a údaje za minulý rok) je sestaveno na základě prodaných osobních verzí.

Malé vozy
 Období4/20044/20043/2004meziročně
   Ks(OA+LUV)Podíl(pouze OA)ks(pouze OA) ks(pouze OA)
1.Škoda FABIA4169+2762,48%4072+97
2.Peugeot 206488+197,31%396+92
3.Hyundai GETZ286+14,29%288-2
4.Ford FIESTA252+123,78%104+148
5.Citroën C32333,49%160+73
6.Toyota YARIS2163,24%178+38
7.Renault THALIA1382,07%221-83
8.Seat IBIZA1231,84%110+13
9.Fiat PUNTO122+111,83%91+31
10.Renault CLIO115+81,72%251-136

Volkswagen Golf se letos podruhé dostal na první místo ve třídě. První měsíc kdy byl letos Golf nejprodávanějším ve třídě byl leden, to ale tvořily prodejní čísla pouze Golfy čtvrté generace. Teď, když je v prodeji také nejnovější pátá generace Volkswagenu, měli by být konkurenti na pozoru. Na velké ovládnutí trhu to zatím příliš nevypadá. Golfů se prodává více než vloni (+26 ks), ale příčiny ztrát konkurence (Peugeot 307 meziročně – 181 ks, Opel Astra meziročně – 134 ks, Renault Mégane mezirožně – 120 ks) je třeba hledat jinde. Část poptávky se například přesunula k populárním užitkovým verzím, viz druhý sloupec tabulky.

Nižší střední třída
 Období4/20044/20043/2004meziročně
   Ks(OA+LUV)Podíl(pouze OA)ks(pouze OA) ks(pouze OA)
1.Volkswagen GOLF237+415,08%211+26
2.Peugeot 307186+7911,83%367-181
3.Ford FOCUS175+9611,13%254-79
4.Toyota COROLLA15810,05%78+80
5.Opel ASTRA1127,12%246-134
6.Honda CIVIC1066,74%61+45
7.Hyundai ACCENT1016,42%57+44
8.Renault MEGANE98+286,23%218-120
9.Mazda 3855,41%- 
10.Seat LEON704,45%23+47
11.Fiat STILO54+43,44%114-60
12.Audi A3422,67%21+21
13.Citroën XSARA291,84%72-43
14.Hyundai ELANTRA291,84%43-14
15.Nissan ALMERA241,53%75-51

Škodu Octavii sice v naší tabulce postihl meziroční propad o 209 ks, avšak momentálně je přeci jen jiná situace na trhu, očekávajícím nástupce z Mladé Boleslavi. Po dvouměsíčním balancování na dvanáctistech prodaných Octaíviích se jich v dubnu prodalo téměř patnáct stovek. Passat letos na jaře vytrvale ztrácí pevnou půdu pod nohama a pro udržení dobrých prodejů by potřeboval nástupce resp. výraznou akční nabídku. Mazd6 se prodává také výrazně méně než v minulém roce, kdy asi svými tvary okouzila nejednoho zákazníka původně směřujícího k VW nebo Fordu.

Střední třída
 Období4/20044/20043/2004meziročně
    Ks (OA+LUV)Podíl (pouze OA)ks(pouze OA)ks(pouze OA)
1.Škoda OCTAVIA149469,72%1703-209
2.Volkswagen PASSAT77+313,59%273-165
3.BMW 3703,27%32+38
4.Ford MONDEO60+222,80%147-65
5.Honda ACCORD522,43%520
6.Toyota AVENSIS49+152,29%32+17
7.Mazda 644+302,05%164-120
8.Audi A442+81,96%73-31
9.Volvo S 40 + V50411,91%25+16
10.Opel VECTRA34+121,59%69-35
11.Renault LAGUNA29+111,35%63-34
12.Alfa Romeo 156210,98%11+10
13.Mercedes-Benz C190,89%27-8
14.Citroën C517+140,79%51-34
15.Daewoo EVANDA140,65%0+14

Necelé tři stovky prodaných Superbů je na současné poměry dobré číslo (když si vzpomeneme na v lednu prodaných 88 kusů) a je to téměř dvojnásobek březnového odbytu. Zájem neutuchá o luxusní SUV Audi Allroad Quattro, který kupodivu nebude mít přímého nástupce. Kombinace LUV a TDI je u českých zákazníků Allroadu velmi populární.

Vyšší střední třída
 Období4/20044/20043/2004meziročně
   KsPodílks ks
1.Škoda SUPERB29666,37%415-119
2.Mercedes-Benz E439,64%83-40
3.Audi ALLROAD QUATTRO6+277,39%41-8
4.Peugeot 607286,28%1711
5.Audi A6224,93%36-14
5.BMW 5224,93%418

V luxusní třídě pokračuje neporazitelnost Audi. A8 má od dubna v gařáži 11 nových majitelů, prodaly se také čtyři Mercedesy S a tři BMW 7.

Luxusní třída
 Období4/20044/20043/2004meziročně
   KsPodílks ks
1.Audi A81147,83%20-9
2.Mercedes-Benz S417,39%14-10
3.BMW 7313,04%30
4.Kia OPIRUS28,70% - -

Ani sportovní vozy nešly v dubnu právě na dračku. Renault prodal 17 Méganů CC, Mazda 12 Wankelů, stejně tak jako Mercedes 12 nových SLK.

Sportovní vozy
 Období4/20044/20043/2004meziročně
   KsPodílks ks
1.Renault MEGANE CC1716,19%--
2.Mazda RX81211,43%--
3.Mercedes-Benz SLK1211,43%111
4.Nissan 350 Z1110,48%--

Do pětky nejlepších v kategorii SUV a Off Road patří tentokrát Hyundai SANTAFE (11+22), Volkswagen TOUAREG (5+25), Toyota RAV4 (14+15), Honda CR-V (28+0) a Toyota LAND CRUISER (7+21)

První MPV-šestka vypadá takto: Renault MEGANE SCENIC (135+21), Ford Focus C-MAX (66+13), Citroën XSARA PICASSO (52+19), Opel MERIVA (40+15), Opel ZAFIRA (34+16) a Volkswagen TOURAN (24+21).

Poslední měsíc před vstupem do EU českým obchodníkům s novými auty asi příliš radost neudělal, takže se nechme překvapit, jak bude situace vypadat první měsíc po vstupu, tedy v květnu.

Diskuze:
Víme, že některé čtenáře zlobí zařazení některých modelů do příslučných tříd. Ani my, ani SDA to zřejmě nezměníme, ale přesto je tu zajímavá otázka k zodpovězení:

Kde jsou podle vás v současné době hranice jednotlivých tříd?

Uveďte prosím konkrétní hodnoty (délka x šířka x výška, rozvor, příp. jiné) u nejdiskutovanějších tříd - malé, nižší střední, střední, vyšší střední.

Spolupracujeme s TipCars.com
Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA

Největší smluvní výrobce elektroniky na světě Foxconn,…

Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá

Stát opět bude přidávat. Úředníkům, policistům, hasičům…

Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy

Americký prezident Donald Trump vydal nařízení otevřít…

Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství

Černohorští zákonodárci schválili dokument o členství…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Dnes 18:50

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice. Skolil ho zápal plic

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice.…

Bývalý americký prezident George Bush starší se od poloviny dubna zotavoval v houstonské nemocnici z lehkého…

 

iSport.cz

Juventus v Bergamu otočil stav zápasu, ale nakonec bral jen bod

Juventus v Bergamu otočil stav zápasu, ale nakonec…

Fotbalisté Juventusu Turín na cestě za dalším titulem v italské lize přišli v závěru předehrávky 34. kola o…

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí. Zlato je můj sen

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších…

Bez vytáček přiznává, že to pro něj bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v kariéře. Jít do risku a bez smlouvy v…

 

Reflex.cz

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Když píšu o šmejdech, málokdy se podaří dosáhnout, aby přestali okrádat lidi. A to, že by podfukem získané…

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže, kde jsou nejbližší veřejné toalety

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže,…

I když podobné hledání aspoň jednou v životě absolvoval každý z nás, s nápadem na aplikaci přišli pacienti…