Prodej aut v Evropě (leden-září 2009): Pořadí značek
Měsíční žebříček
V září bylo prodáno přes 155 tisíc nových vozů se dvěma véčky ve znaku, druhé místo patří opět Fordu (135 tisíc) a bronzový je Opel včetně britského Vauxhallu (109,5 tisíce aut). Čtvrtý je Renault (necelých 103 tisíc), jen tito výrobci v devátém měsíci přesáhli magickou hranici sta tisíc kusů.
Pátý Fiat nedosáhl ani 90 tisíc, šestý Peugeot má jen o 916 vozů méně než italský konkurent.
První desítku doplňují Citroën, Toyota, Mercedes-Benz a BMW, Audi je tentokrát mimo.
Evropský trh v září 2009 – Pořadí značek | |||||||
- | Značka/model | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] |
- | Období | 9/2009 | 9/2008 | 9/09-9/08 | 1-9/2009 | 1-9/2008 | 1-9/09– 1-9/08 |
1. | Volkswagen | 155 770 | 133 946 | 16,3% | 1 241 755 | 1 197 843 | 3,7% |
2. | Ford | 135 142 | 114 520 | 18,0% | 981 446 | 968 398 | 1,3% |
3. | Opel/Vauxhall | 109 531 | 103 205 | 6,1% | 821 872 | 918 659 | -10,5% |
4. | Renault | 102 876 | 85 064 | 20,9% | 775 757 | 867 584 | -10,6% |
5. | Fiat | 87 869 | 77 402 | 13,5% | 772 366 | 753 310 | 2,5% |
6. | Peugeot | 86 953 | 83 986 | 3,5% | 737 881 | 799 480 | -7,7% |
7. | Citroën | 76 022 | 68 121 | 11,6% | 644 710 | 674 929 | -4,5% |
8. | Toyota | 71 416 | 70 074 | 1,9% | 539 069 | 605 535 | -11,0% |
9. | Mercedes-Benz | 57 946 | 65 273 | -11,2% | 441 099 | 541 952 | -18,6% |
10. | BMW | 57 541 | 59 216 | -2,8% | 429 639 | 529 718 | -18,9% |
Srovnání se zářím 2008
Prodeje Renaultu ve srovnání s loňskem narostly o 20,9 %, Ford je ve statistice největších nárůstů druhý (+18 %), následuje Volkswagen (+16,3 %), Fiat je čtvrtý (+13,5 %) a přes deset procent má ještě Citroën. V kladných číslech je celkem osm výrobců z Top 10, ztrácejí jen německé prémiovky BMW (-2,8 %) a Mercedes-Benz (dokonce -11,2 %). Loni se touto dobou už začínal projevovat propad poptávky na největších evropských trzích. Pro úplnost proto uvádíme také srovnání s rokem 2007.
Srovnání se zářím 2007
V porovnání s devátým měsícem roku 2007 není současná situace už tak růžová, přesto si většina z devítky značek (před dvěma lety bylo desáté Audi) polepšila. Nejvíce Volkswagen (+15,4 %) před Fiatem (+12,2 %) a Renaultem (+10,4 %). Pádům naopak vévodí Mercedes-Benz (-16,3 %) před Opelem a jeho britským bratrem Vauxhallem (-14,5 %). Poklesy Peugeotu a Toyoty již nejsou tak značné.
Evropský trh v září 2009 – Srovnání značek s rokem 2007 | |||||||
- | Značka/model | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] |
- | Období | 9/2009 | 9/2007 | 9/09-9/07 | 1-9/2009 | 1-9/2007 | 1-9/09 – 1-9/07 |
1. | Volkswagen | 155 770 | 135 000 | 15,4% | 1 241 755 | 1 221 320 | 1,7% |
2. | Ford | 135 142 | 127 935 | 5,6% | 981 446 | 1 002 372 | -2,1% |
3. | Opel/Vauxhall | 109 531 | 128 052 | -14,5% | 821 872 | 1 032 989 | -20,4% |
4. | Renault | 102 876 | 93 202 | 10,4% | 775 757 | 895 084 | -13,3% |
5. | Fiat | 87 869 | 78 289 | 12,2% | 772 366 | 741 119 | 4,2% |
6. | Peugeot | 86 953 | 92 804 | -6,3% | 737 881 | 847 254 | -12,9% |
7. | Citroën | 76 022 | 74 342 | 2,3% | 644 710 | 723 975 | -10,9% |
8. | Toyota | 71 416 | 73 975 | -3,5% | 539 069 | 695 410 | -22,5% |
9. | Mercedes-Benz | 57 946 | 69 232 | -16,3% | 441 099 | 558 542 | -21,0% |
10. | BMW | 57 541 | - | 429 639 | - |
Roční žebříček
Volkswagen je první i celkově od ledna mezi značkami, prodal 1.241.755 vozů, jako jediný se tak dostal přes milion, jak bylo již zmíněno v titulku. Druhý Ford má o 260 tisíc aut méně (přesně 981.446), následují Opel/Vauxhall, Renault, Fiat a Peugeot. Nejmenší rozdíl je mezi čtvrtým Renaultem a pátým Fiatem, jen 3.391 aut. Citroën je již nad hranicí půl milionu, stejně jako Toyota, nejprodávanější japonská značka v Evropě (byť většina produkce pro starý kontinent vzniká právě na něm).
Srovnání s rokem 2008
Meziroční srovnání s rokem 2008 za prvních devět měsíců vypadá nejlépe opět pro Volkswagen, který má +3,7 %. Zatímco v červnu byli ostatní velcí hráči evropského trhu ještě ve ztrátě, třetí čtvrtletí znamenalo výrazné oživení. Do zisku se dostal Fiat (+2,5 %) a také Ford (+1,3 %).
Nejhlubší propad zaznamenali u BMW: -18,9 %, jen o něco lépe je na tom trojcípá hvězda s -18,6 %. Toyota má -11 %, přes deset procent jsou také Renault a Opel/Vauxhall.
Srovnání s rokem 2007
Nejlépe se ve srovnání s rokem 2007 daří Fiatu (+4,2 %) před Volkswagenem (+1,7 %), zbylá sedmička je v minusu. Toyota, Mercedes-Benz a Opel dokonce přes dvacet procent. Není divu, zatímco letos se přes milion prodaných nových aut dostal jen v úvodu zmíněný VW, před dvěma lety to byli celkem tři výrobci, kromě wolfsburských ještě Opel a Ford.