Prodej automobilek Jaguar a Land Rover indické Tata Motors bude oficiální již dnes
Ford řeší prodejem hned několik vážných problémů vlastního podnikání. Ztráty v řádu miliard amerických dolarů sice plynou především z působení na domácím americkém trhu, ale cest jak získat volné prostředky aniž by se firma dále zadlužovala, už není mnoho. Ztráty Jaguaru a nezbytné další investice z prestižní britské automobilky udělaly předmět nákupu a prodeje.
Současná situace Land Roveru je z hlediska výrobního programu o něco lepší. Loni vzniklo asi 210 tisíc aut a přes určitou nejistotu spojenou s problematikou emisí v EU je i krátkodobý výhled optimistický. Ford vlastnil Land Rover od roku 2000.
Jaguar je na tom hůře. Ztrátová firma loni vyrobila jen asi 62 tisíc aut a z modelového portfolia má světlou budoucnost jen nový model XF. Další modely se teprve vyvíjejí. Ford vlastnil Jaguar od roku 1989.
Tata Motors je součástí indické průmyslové skupiny, která působí v mnoha odvětvích. Akvizice, kterou dnes Ford zveřejní, není zdaleka prvním velkým nákupem. Tata Steel například minulý rok koupila britsko-nizozemskou ocelářskou firmu Corus.
Tata Motors patří k dominantním výrobcům užitkových vozidel na dynamickém automobilovém trhu v Indii a objemem výroby nákladních aut a autobusů patří k největším na světě. Roční tržby firmy dosahují řádově 7 miliard dolarů, ale důležité je zejména to, že indický trh, kde je Tata doma, v příštích letech poroste.
První neoficiální údaje mluví o tom, že transakce příjde Indy na 1,3 miliardy Euro, ale podrobnosti a konkrétní podmínky obchodu by měly být známy až dnes odpoledne. Jisté je, že nový indický vlastník se zavázal zachovat pracovní místa v obou automobilkách Británii. Pravděpodobné je, že Ford zůstane významným dodavatelem obou automobilek v indických rukách, protože například bez motorů z továren Fordu je pokračování výroby současné modelové skladby málo pravděpodobné.
Jaké jsou plány Indů se samotnými luxusními automobilkami není v tuto chvíli jasné. Jisté je, že Tata Motors získá jejich prostřednictvím produkty, trhy a zákazníky, jaké dosud neměla. Už dlouho má Tata v hledáčku vyspělé automobilové trhy v Evropě a v USA, kde se bez vyspělých produktů zatím nemůže prosadit. Jaguar a Land Rover budˇ takové produkty má nebo je dokáže vyvinout a proto je tato koupě pro indickou firmu zajímavá. Jednoduché to ale Tata mít nebude. Vždyť Ford se Jaguar snažil přivést na správnou cestu řadu let a nepomohlo k tomu ani koncernové know-how, technické zázemí a dlouholetá přítomnost na všech světových trzích.