Prodej nových aut letos v EU vzrostl skoro o deset procent
Dva z pěti největších evropských trhů zaznamenaly v červnu nárůst prodeje o více než deset procent. V Itálii počet registrací nových aut stoupl o 11,9 procenta a ve Španělsku o 11,2 procenta.
„Jde o výsledek kombinace několika příznivých faktorů, ať už jde o celkově příznivější ekonomickou i finanční situaci domácností spojenou s oživením ekonomiky, dravou cenovou politiku automobilek nebo samotný efekt odložené spotřeby, která se s odstupem času začala realizovat,“ uvádí analytik ČSOB Petr Dufek.
V Německu, které je největším evropským automobilovým trhem, prodej stoupl o 8,3 procenta, ve Francii pak o 0,8 procenta. Vyplývá to ze zprávy Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V Británii, která je za Německem druhým největším trhem v unii, však prodej v červnu o 0,8 procenta klesl. Přispěl k tomu hlavně 20procentní propad prodeje automobilky Volkswagen a nejistý ekonomický výhled. Za pololetí rostl prodej na všech trzích EU, vyjma Nizozemska, kde se prodej o 3,6 procenta snížil.
Červnový růst prodeje táhly hlavně automobilky Renault a Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Prodej Renaultu stoupl o 20,2 procenta a FCA o 13,2 procenta. Vysoký růst zaznamenaly také němečtí výrobci luxusních aut Mercedes a BMW a automobilky Kia, Hyundai a Mazda.
Největší evropská automobilka Volkswagen se od loňského září, kdy odhalila emisní skandál, potýká s největší krizí ve své historii. Prodej její hlavní značky se v červnu snížil o 0,3 procenta a nižší byl i prodej značek Seat a Porsche. Prodej celé skupiny však vzrostl o 1,5 procenta, mimo jiné i díky české značce Škoda, jejíž červnový prodej vzrostl o 9,2 procenta.
Na počátku června ACEA zvýšila výhled prodeje v EU na celý letošní rok na 14 milionů vozů. To je o pět procent víc než v loňském roce. V lednu ACEA očekávala zvýšení prodeje o dvě procenta.
Při pohledu na vývoj trendu registrací v jednotlivých zemích lze říct, že úspěšné budou pro automobilky i následující měsíce. Německý trh je stále na vzestupu, podobně jako francouzský, italský a španělský.
Negativní trend je zatím vidět v Holandsku, které ovšem zažilo silný boom loni, a po dvou velmi dobrých letech ochlazuje i trh v Irsku. Český trh se svými rekordními prodeji se až vymyká z celkového obrázku a fakticky každý další měsíc přináší další nová maxima.
„Při pohledu na vývoj trendu registrací v jednotlivých zemích lze říct, že úspěšné budou pro automobilky i následující měsíce. Německý trh je stále na vzestupu, podobně jako francouzský, italský a španělský. Negativní trend je zatím vidět v Holandsku, které ovšem zažilo silný boom loni, a po dvou velmi dobrých letech ochlazuje i trh v Irsku. Český trh se svými rekordními prodeji se až vymyká z celkového obrázku a fakticky každý další měsíc přináší další nová maxima,“ uzavřel Dufek.
Prodeje v EU | Prodej 06/2016 | Prodej 06/2015 | Změna | Prodej 01-06/2016 | Prodej 01-06/2015 | Změna |
Volkswagen | 159 584 | 160 082 | -0,3 | 875 380 | 868 398 | +0,8 |
Audi | 73 009 | 72 398 | +0,8 | 430 477 | 387 259 | +11,2 |
Škoda | 63 467 | 58 118 | +9,2 | 334 668 | 304 306 | +10,0 |
Seat | 33 661 | 34 085 | -1,2 | 177 498 | 180 384 | -1,6 |
Porsche | 5 812 | 5 955 | -2,4 | 35 205 | 34 181 | +3,0 |
Peugeot | 84 497 | 83 590 | +1,1 | 472 451 | 440 661 | +7,2 |
Citroën | 56 104 | 57 263 | -2,0 | 305 305 | 287 449 | +6,2 |
DS | 7 469 | 8 172 | -8,6 | 38 854 | 39 365 | -1,3 |
Renault | 132 988 | 109 221 | +21,8 | 585 689 | 509 102 | +15,0 |
Dacia | 45 380 | 39 183 | +15,8 | 219 198 | 205 158 | +6,8 |
Ford | 100 005 | 101 116 | -1,1 | 554 861 | 526 587 | +5,4 |
Fiat | 74 690 | 65 476 | +14,1 | 414 614 | 351 789 | +17,9 |
Jeep | 9 579 | 8 191 | +16,9 | 53 555 | 43 033 | +24,5 |
Lancia/Chrysler | 5 750 | 6 346 | -9,4 | 40 184 | 35 829 | +12,2 |
Alfa Romeo | 6 555 | 5 315 | +23,3 | 32 486 | 30 265 | +7,3 |
Opel | 100 530 | 100 115 | +0,4 | 532 370 | 491 321 | +8,4 |
Chevrolet | 0 | 359 | -100,0 | 640 | 1 877 | -65,9 |
BMW | 79 248 | 68 692 | +15,4 | 408 069 | 356 530 | +14,5 |
Mini | 23 361 | 19 554 | +19,5 | 104 267 | 91 707 | +13,7 |
Mercedes-Benz | 77 766 | 66 810 | +16,4 | 409 463 | 354 471 | +15,5 |
Smart | 10 208 | 8 696 | +17,4 | 55 855 | 49 002 | +14,0 |
Toyota | 51 870 | 49 077 | +5,7 | 301 046 | 279 878 | +7,6 |
Lexus | 3 808 | 3 022 | +26,0 | 21 812 | 18 185 | +19,9 |
Nissan | 50 441 | 51 646 | -2,3 | 290 821 | 294 275 | -1,2 |
Hyundai | 46 596 | 41 341 | +12,7 | 254 349 | 230 800 | +10,2 |
Kia | 40 030 | 35 244 | +13,6 | 223 836 | 195 158 | +14,7 |
Volvo | 28 042 | 24 937 | +12,5 | 141 727 | 127 204 | +11,4 |
Mazda | 21 656 | 17 556 | +23,4 | 119 735 | 93 146 | +28,5 |
Land Rover | 11 456 | 11 894 | -3,7 | 83 405 | 72 883 | +14,4 |
Jaguar | 6 392 | 3 935 | +62,4 | 31 475 | 15 587 | +101,9 |
Suzuki | 18 057 | 15 203 | +18,8 | 97 672 | 85 624 | +14,1 |
Honda | 13 826 | 10 009 | +38,1 | 84 110 | 63 107 | +33,3 |
Mitsubishi | 9 287 | 11 969 | -22,4 | 58 105 | 65 265 | -11,0 |