Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej nových aut: nejsilnější září od r. 1997

Ondřej Láník
Diskuze (29)
Obchodníci se radují. Začala podzimní sezóna prodejů a navíc je meziroční nárůst prodeje nových aut po dlouhé době výrazný.

Z běžných zářijových 10 až 11 tisíc nových vozů se letos vyklubala téměř 13 tisícová cifra (v září 2003 prodáno 12851 ks, tj. meziročně +2513 vozů, +24%). Domácí automobilka se vzdala dalších 2% ze svého rozměrného tržního podílu, ale stále zaujímá jistou pozici jedničky (6090 ks, tj. 47,4% trhu).

První desítka značek se opět promíchala, na což měly vliv jak nové modely, tak slevové akce na masově prodávané modely. Polepšili si Peugeot, Volkswagen, Ford, Toyota, Fiat, méně konkurenceschopná nabídka se promítla v sestupech Hyundaie, Renaultu, Opelu a Daewoo. Zářijový trh s novými auty by bylo možno rozdělit do několika skupin. Mimo všechny objemové kategorie je Škoda, další tři velcí (Peugeot, VW a Ford) prodávají 600-800 vozů, pak následuje skupina se 350-500 vozy (5. až 9. místo) a ještě menší rozdíly jsou na 10. až 16. místě se 190 až 270 měsíčně prodanými vozy. Každý, byť menší flotilový prodej, může zásadně změnit pořadí.

2. Peugeot 749 ks       tj. podíl 5,83% trhu nových osobních vozů

3. Volkswagen 710 ks       tj.       5,52%

4. Ford 676 ks       tj.       5,26%

5. Toyota 494 ks       tj.       3,84%

6. Renault 452 ks       tj.       3,52%

7. Opel 407 ks       tj.       3,17%

8. Citroën 398 ks       tj.       3,10%

9. Hyundai 384 ks       tj.       2,99%

10.Fiat 269 ks       tj.       2,09%

Ve třídě mini dochází ke generační obměně. Staronový král třídy Daewoo Matiz je sice se 111 vozy v čele, hned za ním drží druhé místo dlouhodobý lídr Opel Agila (88 ks), ale s menším odstupem následují horké novinky Fiat Panda (56 ks) a Citroën C2 (52 ks), které mají potenciál převzít vyšší příčky ve třídě. Novinky odsunuly letité Twingo (18 ks) až na 5. pozici.

První tři příčky mezi malými vozy obsadily již starší, trhem prověřené automobily. Stále velmi populární Škoda Fabia (4037 ks) je první, dále se umístil Peugeot 206 (329 ks) a Toyota Yaris (225 ks). Mladší drobotina je asi příliš nová na to, aby na ni byly výraznější slevy a akce: další pořadí a čísla v závorkách ale naznačují, že čas těchto vozů asi ještě příjde-Citroën C3 (197 ks), Hyundai GETZ (181 ks), Volkswagen POLO (172 ks), Ford FIESTA (167 ks).

Každého z první šestice vozů v nižší střední třídě se prodalo alespoň stovka kusů a to jsou mezi nimi výběhové modely jako VW Golf nebo Opel Astra. I v září vedl Peugeot 307 (333 ks), následován Fordem Focusem (286 ks) a Renaultem Méganem (178 ks). Drží se i Volkswagen Golf (173 ks) a Opel Astra (108 ks), mezi které se ještě dostala Toyota Corolla (147 ks).

Neměnná situace zůstává ve střední třídě. Neohroženě vede Škoda Octavia (1797 ks, 61% trhu této třídy), na dalších místech je VW Passat (244 ks) Mazda 6 (157 ks) a Ford Mondeo (155 ks). Teprve na 14. místě se umístil Opel Vectra (28 ks).

I další třídě v pořadí (té vyšší střední) kraluje Škoda. Superbů se ale v září prodalo nejméně (jen 256 ks) od všeobecně slabého měsíce ledna. Na dalších místech jsou pak podstatně dražší Mercedes-Benz E (46 ks), neobvykle populární Audi Allroad Quattro (58 ks), nové BMW 5 (31) a Audi A6 (23 ks).

Celkový prodej luxusních limuzín za září lze vyjádřit číslicí 37. Nejprodávanější značka Audi prodala v srpnu 16 kusů A8, BMW 7 si odvezlo 10 majitelů a Mercedes-Benz umístil 5 ks S-klasse, VW jednoho Phaetona a Jaguar jednu novou limuzínu řady XJ.

Měsícem září asi skončila sezóna sportovních vozů. Ve společné třídě sportovní vozy+coupé+kabriolety se prodalo 47 aut a tím nejžádanějším byl Mercedes-Benz CLK (10 ks), druhé je kupé Auti TT (5 ks) a Hyundai Coupé (5 ks).

Tradičně uvádíme výsledky ve smíšené kategorii SUV a Off Road vozů ve tvaru osobní+užitková verze. Vede Toyotami RAV4 (55+0), Honda CR-V (42+0), Hyundai SantaFe (29+15), VAZ 2121 (34+2) a BMW X5 (23+0). Opět se udalo 13 užitkových VW Touaregů (9+13) a 5 užitkových speciálů Porsche Cayenne (0+5).

Kategorie MPV je asi nejméně přehledná. Vezmeme-li zvlášť nejprve větší „MPV“, svádí spolu opět rovnocenný souboj Ford Transit v nejrůznějších provedeních a VW Transporter/Multivan. Zatím má navrch Ford, ale nový Transporter se začal teprve prodávat, takže možná časem sesadí Transit z dlouhodobě „předplacené“ první příčky.

Z ostatních automobilů zařazených mezi MPV jsou v popředí zájmu Citroën Berlingo (25+54), Opel Meriva (69+2), Peugeot Partner (24+45), Citroën Xsara Picasso (60+4), Volkswagen Touran (27+36), Renault Kangoo (23+40), Kia Carnival (42+13) a Opel Zafira (27+22).

Ondřej Láník
Diskuze (29)