Prodej nových automobilů ČR  v roce 2003

Prodej nových automobilů ČR v roce 2003

 

V minulém roce se u nás prodalo 149 535 ks nových osobních automobilů, což je o 1781 aut více než v roce 2002. Nejúspěšnější značkou je Škoda, nejlepším dovozcem pak Renault. I v roce 2003 pokračoval souboj francouzských značek s německými…

V minulém roce se u nás prodalo 149 535 ks nových osobních, 18 122 ks lehkých užitkových a 6 547 ks nákladních automobilů, 977 ks autobusů a 14 137 ks motocyklů (včetně mopedů). V tomto článku se budeme věnovat osobním automobilům, k ostatním kategoriím vozidel se vrátíme později.

Nejúspěšnější značkou na našem trhu byla opět domácí Škoda, která prodala 71375 nových vozů, což je o 2508 vozů méně než v roce 2002. Její podíl na trhu tak činil 47,73%. Francouzské značky se v roce 2003 úspěšně utkaly s německými. Nejúspěšnějším importérem roku 2003 se stal Renault následovaný třetí značkou v absolutním pořadí – dovozcem automobilů Peugeot. I přes menší meziroční prodej obou značek zůstává odstup od ostatních výrazný. Za první dva dovozce se seřadily VW, Ford a Opel. Sečteme-li prodeje německých značek v první desítce a srovnáme-li je s prodeji francouzských automobilek (Renault, Peugeot, Citroën), vyhráli tuto bitvu Francouzi. A to i přes výrazný nástup Fordu (meziročně +1634 vozů). Příchod nových modelů Golf/Astra/Focus v roce 2004 zřejmě zamíchá pořadím, i když Renault se bude chtít udržet na špičce novým nejlevnějším autem trhu-rumunskou Dacií za 5000 Eur… Největším skokem mezi dovozci překvapil Hyundai, který prodal meziročně o 1847 automobilů více.

Deset nejprodávanějších značek v roce 2003
                    Tržní      meziroční rozdíl
Poř.Značka   ks     podíl          ks  procenta 
1.  Škoda   71375  47,73%       -2508    96,62%                   
2.  Renault  9143   6,11%        -305    96,77%
3.  Peugeot  8732   5,84%         -53    99,40%
4.  VW       7640   5,11%        -163    97,91%
5.  Ford     6580   4,40%        1634   133,04%
6.  Opel     6325   4,23%         202   103,30%
7.  Hyundai  4902   3,28%        1847   160,46%
8.  Citroën  4482   3,00%        -460    90,69%
9 . Toyota   4157   2,78%         881   126,89%
10. Fiat     3124   2,09%         257   108,96%

Z hlediska segmentů vozidel zůstává zachován největší podíl malých vozidel 51,74% (77 374 ks), kde je nejprodávanějším automobilem Škoda Fabia, následuje střední třída s 19,95% trhu a nižší střední třída se 13,18%. Dále následují třídy: MPV (5,31%), vyšší střední (4,16%), terénní (2,51%), mini (2,33%), sportovní (0,52%) a luxusní (0,30%).

Z hlediska druhu pohonu postupně roste podíl vozidel s naftovým motorem 32,06% (47 939 ks), benzinovým motorem je zatím vybaveno 67,94% (101 596 ks).

V nejmenší třídě, kde zřejmě zákazníci preferují cenové hledisko, se ujaly vedení spíše starší modely. S přehledem je na prvním místě Opel Agila, novinky Fiat Panda a Citroën C2, neměly dost času, aby výrazněji promluvily do pořadí.

Mini                     ks       podíl 
                               ve třídě
1. Opel AGILA          1182      33,87%
2. Daewoo MATIZ         680      19,48%
3. Renault TWINGO       478      13,70%
4. Fiat SEICENTO        307       8,80%
5. Fiat PANDA           293       8,40%
6. Suzuki WAGON         225       6,45%
7. Citroën C2           174       4,99%

Třída „malých“ věrně kopíruje rozdělení trhu značek. Na Fabii nikdo přirozeně nemá, suverénní je i postavení Peugeotu 206, který se těší popularitě již dlouhou dobu. Hyundai Getz přinesl úspěch korejské automobilce.

Malé vozy                ks       podíl 
                               ve třídě
1. Škoda FABIA        49767      64,32%
2. Peugeot 206         4346       5,62%
3. Renault THALIA      2880       3,72%
4. Hyundai GETZ        2837       3,67%
5. Volkswagen POLO     2111       2,73%
6. Toyota YARIS        1939       2,51%
7. Citroën C3          1885       2,44%
8. Ford FIESTA         1595       2,06%
9. Renault CLIO        1290       1,67%
10.Opel CORSA          1255       1,62%

S více než 16% trhu nižší střední třídy vede francouzský Peugeot 307. Cenové akce na Focus, Astru a Golfa udržují tyto starší evropské velkosériové kompakty stále na předních pozicích ve třídě, kde jsou obklopeny mladšími modely Megane, Corolla, Stilo.

Nižší střední třída      ks       podíl 
                               ve třídě
1. Peugeot 307         3284      16,67%
2. Ford FOCUS          2397      12,16%
3. Opel ASTRA          2071      10,51%
4. Renault MEGANE      2045      10,38%
5. Volkswagen GOLF     1828       9,28%
6. Toyota COROLLA       926       4,70%
7. Fiat STILO           869       4,41%
8. Hyundai ACCENT       814       4,13%
9. Nissan ALMERA        803       4,08%
10.Citroën XSARA        714       3,62%

Tahounem střední střídy je stále Octavia a lze předpokládat, že po představení nástupce ji bude čekat podobný osud jako před lety Felicii-tedy důstojný odchod do automobilového důchodu doprovázený velkým zájmem o poslední vyrobené kusy. Ještě nějaký ten rok bude ve výrobě také Volkswagen Passat-lídr mezi dováženými manažerskými vozy střední třídy. Do první desítky se dostaly i dražší Audi A4 a BMW řady 3.

Střední třída            ks       podíl 
                               ve třídě
1. Škoda OCTAVIA      17961      60,22%
2. Volkswagen PASSAT   2451       8,22%
3. Ford MONDEO         1746       5,85%
4. Mazda 6             1427       4,78%
5. Opel VECTRA          692       2,32%
6. Renault LAGUNA       666       2,23%
7. Audi A4              588       1,97%
8. BMW 3                494       1,66%
9. Citroën C5           475       1,59%
10.Toyota AVENSIS       453       1,52%

Nebýt Superbu, vyšší střední třídu by ovládly luxusní značky. Pozoruhodný je úspěch Audi Allroad Quattro-na jehož příkladu je vidět, že nová třída může automobilce přinést nové prodeje na "definitivně" rozděleném trhu. Luxusním značkám se letos dobře dařilo. Audi a Mercedes-Benz se vyhouply až k více než 1800 prodaných osobních vozů a také Volvo meziročně prodalo o celých 200 vozů více (tj. 123% prodeje roku 2002).

Vyšší střední třída      ks       podíl 
                               ve třídě
1. Škoda SUPERB        3647      58,59%
2. Mercedes-Benz E      753      12,10%
3. Audi A6              367       5,90%
4. Audi ALLROAD QUATTRO 351(+34)  5,64%
5. BMW 5                309       4,96%

Luxusní třídě v roce 2003 vládlo Audi A8, ale 36 prodaných BMW řady 7 v posledním měsíci roku znamenalo rozšíření „klubu“ s tříciferným prodejem limuzín na tři velké hráče : A8, třídu S a řadu 7. Čtvrtý Jaguar a pátý Phaeton jen paběrkují a jsou stále raritami na našich silnicích. To platí i pro další dva extrémy cenového spektra - Kiu Opirus (prodáno 8 ks) a Maybach 240 (prodány 2 ks). Prodán byl letos jediný Lexus LS430.

Luxusní vozy             ks       podíl 
                               ve třídě
1. Audi A8              192      42,86%
2. Mercedes-Benz S      110      24,55%
3. BMW 7                105      23,44%
4. Jaguar XJ             16       3,57%
5. Volkswagen PHAETON    14       3,13%

Pořadí prvních šesti modelů ve třídě sportovních vozů ukazuje jak různorodá tato kategorie je. První je ne zrovna laciný Mercedes-Benz CLK, následovaný lidovým a originálním Plurielem. Do první šestky se vejde i Hyundai Coupé a kupé BMW řady 3, Peugeot 206 CC a Mercedes-Benz SL. Zajímavostí je 18 prodaných Kaipanů české výroby, 17 Ferrari, 10 Chryslerů Crossfire a 7 Maserati.

Sportovní vozy           ks       podíl 
                               ve třídě
1. Mercedes-Benz CLK    145      18,59%
2. Citroen C3 PLURIEL    74       9,49%
3. Hyundai COUPE         73       9,36%
4. BMW 3                 66       8,46%
5. Peugeot 206 CABRIO    64       8,21%
6. Mercedes-Benz SL      42       5,38%

Terénní automobily se těší stále větší popularitě, i když skutečný terén pozná jen málokterý z nových offroadů. Nejprodávanější za rok 2003 je lehké SUV Toyota RAV4, následovaná Hyundaiem SantaFe a Hondou CR-V. V první desítce nechybí ani těžší kalibry jako Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touareg a Mitsubishi Pajero. Luxusní Touareg je asi nejoblíbenější LUV (luxusně-užitkové vozidlo), i když v této „nové kategorii“ si dobře vede i Porsche Cayenne (12+37 ks) nebo Range Rover (37+10 ks).

Terénní vozy            os.+LUV  celkem         
1. Toyota RAV4          498+18      516
2. Hyundai SANTAFE      254+228     482
3. Honda CR-V           351+0       351
4. Toyota LAND CRUISER  109+186     295
5. Kia SORENTO          268+9       277
6. Volkswagen TOUAREG    74+171     245
7. Mitsubishi PAJERO     96+129     225
8. Subaru FORESTER      164+24      188
9. VAZ 2121             165+20      185
10.Mercedes-Benz ML     124+56      180

Ve třídě MPV převzal letos štafetu nový Scénic po svém předchůdci a celkově byl nejprodávanějším MPV za Xsarou Picasso a dvěma Opely.

MPV                        os.+LUV  celkem  
1. Renault MEGANE SCENIC   762+135     897
2. Citroën XSARA PICASSO   614+118     732
3. Opel ZAFIRA             356+277     633
4. Opel MERIVA             431+94      525
5. Volkswagen TOURAN       186+236     422

V České republice se v roce 2003 prodalo 7037 osobních automobilů s pohonem všech kol.
K výsledkům prodejů automobilů v roce 2003 se brzy vrátíme několika dalšími články.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota, sní o miliardách od Valachové

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota,…

Vysoké školy jsou znepokojené. Ani pár dní před posledním jednání vlády, na kterém budou ministři naposledy…

 

iSport.cz

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny, přijde i o AC Milán

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny,…

Český útočník Patrik Schick si bude muset na další zápas za AS Řím počkat minimálně ještě dva týdny. AS na svém…

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic nehrozí, brání se ultras

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic…

Sparťanský národ kromě výsledkové krize řeší i průšvihy, které se dějí na tribunách. Jeden takový se stal během…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…