V Japonsku maj sem tam oturbeny benzinovy mrzaky 600cm3 a pak neco vykonejsiho. Zas tak spatne bych to v budoucnu taky nevidel ;-) USA budoucnost neni v turbu, ale nekde tady [odkaz]
Ta USA spotreba 4,3l/100km je zajimava, ale s turbama nedosazitelna.
plugin hybridy nedelaji nic jineho, nez ze sikovne falsuji spotrebu.
budoucnost neni v elektromobilech na baterky, ani v hybridech.
budto se konecne vychytaji konstrukce spalovacich motoru s vyssi ucinnosti (atkinson, protibezne pisty), tam je jeste potencial jit o neco malinko se spotrebou realne dolu, anebo vsecko co doted mame zahodime a pujdeme cestou palivovych clanku nebo podobneho vysokokapacitniho uloziste elektriny.
neni to vec ani tak technicka jako spise politicka. Budeme ekonomicky natolik silni, abychom tezili ropu, v chemickach z ni delali vodik, ten distribuovali do aut a v nich pak ciste premenovali na elektrinu anebo nebudeme tak ekonomicky silni a lehce upravenou ropu nalijeme rovnou do aut a spalime za vzniku minimalnich skodlivin, jak to je dneska?
Podle meho skromneho nazoru v nejblizsich 20ti letech / varianta B je ta spravna.
Byt to na me, tak zatrhnu veskere granty na FV, na vetrniky, na biopaliva, na elektromobily, na hybridy a za usetrene penize postavim masove artomove elektrarny a ty by zajistily dost vodiku elektrolyzou vody.
Tenhle hybrid jde dobijet ze zasuvky coz je velky plus a to ma dle meho velkej prinos, pro kratsi popojizdky. Optimum bych videl dojezd tak 70km. Ano na trasy 200km nebude uspora jako na papirovych 100, ale porad bude vyrazne lepsi nez u turba. Tenhle motor pouziva i Atkinsona, tak jako nektere stavajici motory Hondy a bude ho mit i vetsina novych motoru. Rekuperace je dobra, pac jinak je to plytvani energii. O palivovych clyncich neni diskuze, to bude nasledovat po hybridech, ikdyz nekteri nez se k nim dopracuji, tak Honda v roce 2015 predstavi dalsi auto s palivovymi clanky k Honda FCX Clarity, ktere uz je stare 5let >:-[]
V turbu neni nic, to uz je lepsi Atkinson i vypinani valcu. Docela zajima tabulka o ucinnosti motoru
[odkaz]
dotace by se meli zrusit vsechny a na vsechno, dotace a to jakakoliv na cokoliv je jen zpusob jak deformovat trh
atomovky nic neresej a nic nevyresej, atomovka bude porad jen vysadou prevazne statnich spolecnosti a tedy opet budes jako zakaznik muset spolehat nato ze ti nenapali cenu, v tomto ma solar a vitr prave tu vyhodu ze je to tve, a pri dnesnich cenach "stavebnic" jsou lidi doslova hlupaci ze si to neporizujou pokud nato maji a maji prostor kde to umistit, kuprikladu strechy, i bez dotaci navratnost cca 8-9 let (zivotnost 20-30 let), a pocitam ze za tech 8-9 let cena elektriny stoupne, tedy se ten cas jeste zkrati :-)
v baterkach vidim vetsi budoucnost nez v palivovich clancich, baterie jsou dnes nejvice rozvijejici se vedecke odvetvi co se dopravy a elektroniky tyce, za tech tvich 20 let budou baterie pravdepodobne na takove urovni ze by ti dnes prisli jako scifi :-) jen behem pristich 10 let je odhad kapacity pri polovicni hmotnosti baterii odhaduje na 15-20nasobek co dnes, tedy to co ma dnes kilo a kapacitu energie A, bude mit v te dobe treba pul kila a kapacitu Ax15, samozdrejme je tam i ocekavany posun v oblasti casu nabijeni smerem dolu a zivotnosti smerem nahoru
Dotace je vzdy slusnej tunel
Ono tak jako se budou vyvijet baterie, bude se zlevnovat i vyroba vodiku a zdokonalovat paliv. clanek ;-) Tezko adhadnout co prevladne ;-)
prevladne to co bude levnejsi na vyrobu a ziskovejsi na prodej, ono totiz lepsi jeste neznamena ze to lidi budou chtit, treba i z pocitu bezpecnosti, a to "pocitu" je dulezitej faktor :-)
Tim tezko odhadnou co prevladne, bylo mysleno to, ze se muze jedno i druhe vyrazne vyvojem zlevnit, ale co to bude??? Hlavne ta cena rozhodne, pocit si casem upravis ;-)
kuprikladu LPG, je cca na polovicni cenove urovni nez benzin nebo nafta, a pritom dodnes i po tolika letech (desitek let) provereni praxi se ho spousta lidi boji a myslej si ze to muze bouchnout kdyz treba havarujou, nebo ze se treba udusej kdyz pojedou na delsi cestu >:D , a ted si predstav jak tezke to bude mit prozatim nechutne drahej vodik (drahej co se provozu v aute tyce)
kdys se v hospode kamosu zeptam co by rekli na vodikovej palivovej clanek v aute a ze nane jednou treba budem jezdit, tak si vetsina z nich vybavi scenu z Terminatora 3 kde Arnie odhodi svuj poskozenej palivovej clanek a nasleduje mensi atomovej hribecek >:D to je tak rikajic onen pocit verejnosti, neb clovek co se oto nezajima, tak proste nevi a vidi spravidla nejcernejsi scifi scenar
objem motora zmensovat a vykon dobehnut turbom.... , som zvedavy na turba od kie :yes: ,
inak by som sa nedivil keby po tejto modnej dobe s turbami prisli o par rokov zase do mody klasicke atmosfery... neraz sa stalo ze sa stara dobra klasika vratila... ani diesle dnes uz nie su take "in" ako kedysi..... :yes:
Japonci sú považovaní za "etalón" spoľahlivosti, pretože ponúkajú atmosférické benzíny. S turbami je väčšia pravdepodobnosť porúch, ale trend je jasný, downsizing. Najlepší motor roka je od fordu 1,0 EcoBoost ...
Onedlho budú jazdiť samé sekačky, 2 a 3-válce s jedným, dvoma a možno aj viac turbami. Je mi z toho zle :no:
u "velkych" motoru a za louzi je atmosfera stale celkem popularni, takze to ze se vytrati v objemech petlahvi me as tak netrapi, tech 10-15 let jeste vystacim s vetsima atmoskama a pak si vklidku presedlam na neco s baterkama :-)
Jednoznačne nasilnejším argumentom pre turbá je legislatíva EÚ .... kto chce dodržiavať dementné "eko"emisie tak sa jednoducho turbu nevyhne .... lebo ináč bude platiť ...
Reálne emisie už samozrejme euroblbečkov nezaujímajú ... dôležité, aby automobilky plnili ich hlúposti papierovo ... a ako vieme ... papier znesie všetko ....
Reálne zas turbo nie je až takým zázrakom .... samozrejme je to jedna z ciest vývoja pohonu, ale ako všetko i ono má svoje za a proti .... tak ako všetko ...
F150 je základní model rodiny pickupů řady F, a krom 3,5 V6 Ecoboostu, kdterý se už v takovým Taurusu a lincolnech prodává skoro 3 roky a žáídnou díru do světa neudělal nabízí tpy F150 další tři motory
S novou legislativou ke snižování emisí do r. 2025 to vezme jiný švuňk. A ecoboost je v F150 nejprodávanější motorizace ze čtyř nabízených hned při uvedení na trh.
pokud by se jim zacali sipat jak ty evropsky tak vez ze docela i jo >:D staci se podivat jakej vykvet evropsky techniky se v US prodava, vyrobci/prodejci asi moc dobre vedej ze nejaka petlahev s 10 turbama co musi do servisu co 10k mil by amiky moc nenadchla :-)
Ale Evropani prodávají v US prakticky jenom přeplňované motory, BMW prakticky vše přeplňované, Audi také vše vyjma W12 v A8 a motorů v R8 a Mercedes také vše přeplňované vyjma 350 a SLS AMG. A všichni tři zvyšují bez problémů prodeje.
Ano nenajdu, tam se VW pakuje prodejem sto let starých motorů 2.5 l a podobných vykopávek. Až mu je nové US limity zarazí tak tam ty 1.4TSI vrazí jako už vrazil 2.0 TSI nebo 2.0 TDI.
co je u tebe fullsize truck? v US je pod timto pojmem kategorie kam se radi prave auta jako F150, Ram, Silverado, Tundra a podobne, tedy to co unas nazivame terenima pickupama, a ty se v US teda v nafte moc neprodavaj, diesely jsou tam k videni spise v tech vetsich variantach jako SupoerDuty pro ktere snad v EU ani nemame misto/oznaceni :-)
2003 4,2 kompresor - 400 Hp a spotřeba 10-12 v průměru na delší tratě v pohodě
2012 4,0 biturbo - 420 HP a spotřeba 9-11 průměr
A to má biturbo dvojspojku.
Tak co mi turbo éra přinese navíc? Papírový hodnoty spotřeby nějaké nějaké ekočíslíčka CO2???
Jako ridiči mi nepřinese vůbec nic, dejte k tý 9 let starý kompresorový v8 dvojspojku a jezdíte s prakticky stejnou spotřebou a zrychlením jako u slavného biturba.
Turbo má proti kompresoru výhodu v tom, že je poháněno energií výfukových plynů, která jinak není využita. Kompresor žere výkon motoru (a ne málo). Nemá ovšem žádnou prodlevu jako každé turbo. Referenční motor s turbem by měl tím pádem i menší měrnou spotřebu paliva než kompresorový. K reakci a charakteru kompresorového motoru se však žádný turbomotor nemůže už z principu ani přiblížit.
turbodmychadlo je poháněno energii proudících výfukových plynů která by jinak "vyletěla" komínem (výfukem).
kompresor je poháněn mechanicky, tedy odebírá mechanickou energii točícího se motoru.
Turbodmychadlo má tedy vyšší účinnost/nižší spotřebu protože motor není zatěžován odběrem mechanické energie z klikové hřídele, negativem je prodleva daná setrvačností turba kterému nějakou dobu trvá než jej výfukové plynu roztočí. Kompresor proti tomu má okamžitou reakci (tlak), motor má daleko lepší odezvu na plyn a průběh výkonu/momentu, ale negativem je vyšší spotřeba (daná potřebou "vyrobit" dodatečnou mechanickou energii potřebnou k roztáčení kompresoru.
Kinetická energie se musí dodat jak turbodmychadlu (výfukové plyny ''protlačit'' skrz výfukovou turbínku - dodatečný odpor oproti motoru bez turba) tak i kompresoru.
Inu nic není zadarmo.
Jak už jsem psal výše rozdíl je jedině v přenosu energie na stranu přeplňování.
Tady je ve výhodě turbodmychadlo.
Energie je u turba dodána přímo 'z pístu' (vytlačena) přes výfukové plyny na rozdíl od ztrátového přenosu řemenem a ozbenými koly..
Ale kompresor má zase jiné výhody, viz můj odkaz gilovi54 níže.
Jinak já preferuji atmosférické motory, především kvůli jednoduchosti - spolehlivosti.
Stejnou energii ? Vtipálku. Něco si o tom přečti. Nemám chuť zde psát osvětové články. Úplně zjednodušeně to ber třeba tak, že místo jednoho tlumiče výfuku je turbo.
Bez turba z 1.5 l bych dnes odhadoval do 400k ze 6i válců.
S technologií F1.
Ale já nejsem fanoušek turba, obvzláště ne od VW.
Když turbo tak BMW, Subaru atd.
Dnes si každý myslí, že turbo je jasná volba.
Ale nezapomínejme že TSI jsou stále mnoho let za Japonci.
Stačí si vzpomenout co bylo před TSI - nic.
1.6 l 8V motor..
1.8 20V nepovedenej motor
A s TSI samozřejmě neudělali revoluci.
Podle mě příkladný motory jsou dnes v Mazdě 6.
Z kade mas ze : 2003 4,2 kompresor - 400 Hp ?
S6 v 2003 bola 4,2 Atmo - 340 Hp, kompresor audi použilo až v 3,0 TFSI pre S4...
...alebo myslis produkty pana Mayera /MTM/ ? - ano, ten ich je schopny dat do hocijakej 4,2 - naposledy v R8 ma kompresorova 4,2 cca 560 HP
a vobec, preco vobec riesite ci Turbo ano alebo nie, kamaratov znamy - profesor ohladom konstrukcie spalovacich motorov uz 30 rokov tvrdi ze motor bez turba je nekompletny motor. odomna ma :yes:
preco by malo 30% energie odisť iba tak cez vyfukove potrubie bez nejakej prace ?
na tuto temu by sa dalo hoooodne dlho debatovat, za vsetky moje argumenty uvediem len firmu CPT / controled power technology / s produktami ako VTES, TIGER a este 1-ale neviem ako sa vola :-! - ked si pozriete ich vyrobny program a zameranie - hlavne to ElektroTurbo a ten "turbinovyAlternator" ak to takto mozem zjednodusene nazvat, tak vsetci sa mame na co tesit :
turbo diera - to bude uz len pojem z dob minulych
spotreba - ta pojde tiez dole a emisie s nou...
Ne já neporovnával dva motory audi.
Ta 4,2 kompresor kterou zminuju je motor Jaguar.
Moc dalšího výrobů kompresory nedělá a já byl línej hledat jiný údaje.
Turbo je velmi náchylný na zacházení, kvalitu výroby, u některých motorů je slavná trubodíra. A výkon jde nahnat i jinak a spotřeba je ošemetná věc, jak sme si předvedli výše.
To je samé C02, turbo sem, 3 válce, dva válce, atd.... . Co všichni blázní?
Včera jsem se mohl projet s 2,5 V6 Alfa Romeo 156. 140kw, 6 válců, 6 rychlostí. Ten zvuk, výkon, .... to bylo svezení.
Kámoš v tom má LPG a prý s tím jezdí za stejně peněz jako manželka s Audi A4 1,9TDI.
no jo, ale nepředpokládám, že se k tomu chováš jako "uživatel" - nasedneš - ohulíš to, nenecháš to ohřát, cuk sem, cuk tam, po kvapíku to hned vypneš....s rostoucím počtem instalací zároveň předpokládám, možná mylně ;-) , že klesne percentuální počet uživatelů, kteří se k tomu budou chovat noumáuně..... a je zaděláno...A pak se bude říkat, že motory s turby jsou plečky....