Prodeje aut v červenci: podíl LUV dosáhl 17%
Nízkým počtům prodaných osobních automobilů, ani výraznému růstu popularity lehkých užitkových aut se letos už asi nikdo nediví, takže první měsíc druhého pololetí byl standardním pokračováním dosavadního vývoje v první polovině roku 2004. Prodalo se 10769 nových osobních a 2202 lehkých užitkových aut. Jejich podíl tak opět vzrostl a to na červencových 17% celého trhu.
První dnešní graf je asi tím nejzajímavějším, co vývoj českého trhu osobních automobilů nyní nabízí. Podíl lehkých užitkových automobilů nepřestává růst, v červenci poskočil na rovných 17 % celého trhu a je možné, že se po prázdninách dočkáme více než dvacetiprocentního podílu. Nemít odvozené LUV od osobního kombi, SUV nebo jiného akceptovatelného vozu, znamená přijít o zákazníky, kteří jdou nakonec ke konkurenci. Situace mezi LUV se stává poměrně nepřehlednou, protože ve třech třídách (do 2000 kg, 3000 kg a 3500 kg je již přes 140 různých automobilů!
Červencová první pětka automobilových značek vypadá úplně stejně jako v červnu. Žně, které měl VW v červnu (1054 prodaných vozů), se neopakovaly. Golfů se prodalo v červenci 255 ks (v červnu to bylo 720 ks !). Renault, Ford i Peugeot prodali v červenci téměř shodné počty osobních aut, sečteme-li osobní a užitkové verze, je z této trojice nejúspěšnější Ford.
Prodej osobních automobilů v červenci | ||||||||
Poř. | značka | prodej OA [ks] | % trhu OA | |||||
1. | Škoda | 5194 | 48,23% | |||||
2. | Volkswagen | 805 | 7,48% | |||||
3. | Renault | 513 | 4,76% | |||||
4. | Ford | 507 | 4,71% | |||||
5. | Peugeot | 502 | 4,66% | |||||
6. | Opel | 365 | 3,39% | |||||
7. | Hyundai | 345 | 3,20% | |||||
8. | Toyota | 298 | 2,77% | |||||
9. | Daewoo | 297 | 2,76% | |||||
10. | Citroën | 255 | 2,37% | |||||
Celkem trh OA | 10769 | 100% |
Podíly tříd
Podíly jednotlivých tříd v červenci a v období leden-červenec | ||||||||
7 / 2004 | 7 / 2004 | 1-7 / 2004 | 1-7 / 2004 | |||||
ks | podíl v % | ks | podíl v % | |||||
Mini | 348 | 3,23% | 2275 | 2,90% | ||||
Malé | 5075 | 47,13% | 41468 | 52,80% | ||||
Nižší střední | 1491 | 13,85% | 11048 | 14,07% | ||||
Střední | 2653 | 24,64% | 14973 | 19,06% | ||||
Vyšší střední | 363 | 3,37% | 2596 | 3,31% | ||||
Luxusní | 21 | 0,20% | 173 | 0,22% | ||||
MPV | 552 | 5,13% | 3983 | 5,07% | ||||
Sportovní | 88 | 0,82% | 596 | 0,76% | ||||
Terénní | 178 | 1,65% | 1431 | 1,82% |
Třída Mini
Ve třídě nejmenších poprvé výrazněji promluvila do pořadí Kia Picanto (68 ks), s 82 prodanými vozy Matiz vede třídu toto malé Daewoo. Modely Panda (56 ks) i C2 (22 ks) měly tentokrát slabší měsíc. Zájem upadá o Opel Agila (11 ks).
Mini | ||||||||
model | prodáno ks | podíl ve třídě v % (bez LUV) | ||||||
1. | Daewoo MATIZ | 82 | 23,56% | |||||
2. | Kia PICANTO | 68 | 19,54% | |||||
3. | Fiat PANDA | 56 | 16,09% | |||||
4. | Hyundai ATOS | 36 | 10,34% | |||||
5. | Citroën C2 | 22 | 6,32% |
Malé vozy
Po krátké přestávce se na čelo dovozových malých vozů vrací Peugeot 206 (291 ks), za ním jsou korejské Kalosy (193 ks) a Getzy (189 ks). Volkswagen Polo je až na 11. bodovaném místě ve třídě, i přesto, že došlo k přebudování ceníku a zlevnění žádaných modelů. Zákazníci, kteří se rozhodli v červenci pro Fabii buď dostali slušnou slevu, nebo si teď rvou vlasy, protože mají v garáži „starý model“. Dealeři možná své zákazníky včas informovali o chystané inovaci, protože se prodalo nejméně Fabií v letošním roce (3162 ks). Na druhou stranu zůstává podíl ve třídě na obvyklých 62 % a Fabia tak netypicky kopíruje vývoj na trhu (viz graf).
Malé vozy | ||||||||
model | prodáno ks | podíl ve třídě v % (bez LUV) | ||||||
1. | Škoda FABIA | 3162 | 62,31% | |||||
2. | Peugeot 206 | 291 | 5,73% | |||||
3. | Daewoo KALOS | 193 | 3,80% | |||||
4. | Hyundai GETZ | 189+1 | 3,72% | |||||
5. | Toyota YARIS | 176+3 | 3,47% | |||||
6. | Ford FIESTA | 158 | 3,11% | |||||
7. | Renault THALIA | 145 | 2,86% | |||||
8. | Citroën C3 | 141 | 2,78% | |||||
9. | Opel CORSA | 103+9 | 2,03% | |||||
10. | Renault CLIO | 89+10 | 1,75% | |||||
11. | Volkswagen POLO | 85 | 1,67% |
Nižší střední třída
Prodej Volkswagenu Golf se z abnormálních 720 kusů prodaných v červnu dostal na „běžnou“ hodnotu 255 ks a stále vede třídu. Po připočtení užitkových verzí je rozdíl mezi Golfem a druhým Focusem pouhých 7 vozů. Ke dvousetkusové metě se přiblížily i francouzské vozy Peugeot 307 a Renault Mégane.
Nižší střední třída | ||||||||
model | prodáno ks | podíl ve třídě v % (bez LUV) | ||||||
1. | Volkswagen GOLF | 255+4 | 17,10% | |||||
2. | Ford FOCUS | 200+52 | 13,41% | |||||
3. | Peugeot 307 | 129+71 | 9,12% | |||||
4. | Renault MEGANE | 136+62 | 8,92% | |||||
5. | Opel ASTRA | 133 | 8,65% | |||||
6. | Mazda 3 | 73 | 4,90% | |||||
7. | Honda CIVIC | 66 | 4,43% | |||||
8. | Toyota COROLLA | 60 | 4,02% | |||||
9. | Hyundai ACCENT | 55 | 3,69% | |||||
10. | Nissan ALMERA | 42 | 2,82% |
Střední třída
Nová Škoda Octavia postupně zvyšuje podíl domácí značky ve své třídě, nahlédnete-li však do našeho grafu, růst prodeje nezaznamenal žádný výrazný skok ve chvíli uvedení nového modelu, prodeje Octavie rostou konstantním tempem vlastně už od slabého měsíce ledna. Pobídky ve formě výbav zdarma a slev udržují letitý Volkswagen Passat na prvním místě dovážených vozů střední třídy, v červenci vede Passat s výrazným náskokem. (Vývoj prodeje vozů koncernu Volkswagen najdete v tomto grafu). Na pátém místě je první zástupce prémiového segmentu-Audi A4 a za ním nový Peugeot 407.
Střední třída | ||||||||
model | prodáno ks | podíl ve třídě v % (bez LUV) | ||||||
1. | Škoda OCTAVIA | 1824 | 68,75% | |||||
2. | Volkswagen PASSAT | 290+29 | 10,93% | |||||
3. | Ford MONDEO | 84+30 | 3,17% | |||||
4. | Mazda 6 | 59+17 | 2,22% | |||||
5. | Audi A4 | 55+14 | 2,07% | |||||
6. | Peugeot 407 | 34 | 1,28% | |||||
7. | Mercedes-Benz C | 33 | 1,24% | |||||
8. | Alfa Romeo 156 | 30 | 1,13% | |||||
9. | BMW 3 | 30 | 1,13% | |||||
10. | Toyota AVENSIS | 28 | 1,06% |
Vyšší střední třída
Bez Škody Superb by měla vyšší střední třída v červenci jen 155 prodaných vozů, což by představovalo podíl jen 1,4 % českého trhu. Nové Audi A6 a doprodávané kombi minulé generace jsou nejprodávanějšími dováženými vozy vyšší střední třídy. Druhým nejoblíbenějším dováženým automobilem třídy zůstává Audi Allroad Quattro, převážně v užitkové verzi.
VYšší střední třída | ||||||||
model | prodáno ks | |||||||
1. | Škoda SUPERB | 208 | ||||||
2. | Audi A6 | 48 | ||||||
3. | Audi ALLROAD QUATTRO | 2+29 | ||||||
4. | Mercedes-Benz E | 30 | ||||||
5. | BMW 5 | 26 | ||||||
6. | Peugeot 607 | 19 |
Luxusní vozy
Prodané luxusní vozy nepřinesly v červenci žádná velká překvapení. Prodalo se 9 ks Audi A8 , 4 ks Mercedesu třídy S, po 2 kusech Jaguaru XJ, Maserati Quattroporte a Volkswagenu Phaeton, jedno BMW řady 7 a jedna Kia Opirus.
Sportovní vozy
Mimo „lidového“ Peugeotu 307 CC se ve třídě sportovních vozů prodávaly v červenci relativně drahé vozy. Výrazněji pod miliónovou hranici se dostává teprve Renault Mégane CC na sedmém místě a Citroën C3 Pluriel na jedenáctém místě. Prodaly se však také dvě Ferrari, jedno Maserati a jeden Lexus SC 430.
Sportovní vozy | ||||||||
model | prodáno ks | Podíl ve třídě v % | ||||||
1. | Peugeot 307 CC | 10 | 11,36% | |||||
2. | BMW 645 | 7 | 7,95% | |||||
3. | Mercedes-Benz CLK | 6 | 6,82% | |||||
4. | BMW 3 | 5 | 5,68% | |||||
5. | Mazda RX8 | 5 | 5,68% | |||||
6. | Nissan 350 Z | 5 | 5,68% | |||||
7. | Renault MEGANE | 5 | 5,68% | |||||
8. | Alfa Romeo 147 | 4 | 4,55% | |||||
9. | Chrysler CROSSFIRE | 4 | 4,55% | |||||
10. | Mercedes-Benz SLK | 4 | 4,55% | |||||
11. | Citroen C3 PLURIEL | 3 | 3,41% |
MPV
56 prodaných Scéniků a Opelů Meriva usadilo na nejvyšší příčku třídy MPV tyto dva vozy. Za nimi je klasická sestava středních MPV: Touran, Focus CMAX, Xsara Picasso. Hledáte-li v první desítce čerstvou novinku Seat Altea, jste na špatné adrese. Altea je totiž zařazena do nižší střední třídy.
MPV | ||||||||
model | prodáno ks | |||||||
1. | Renault MEGANE SCENIC | 46+10 | ||||||
1. | Opel MERIVA | 43+13 | ||||||
3. | Volkswagen TOURAN | 20+26 | ||||||
4. | Ford Focus C MAX | 31+8 | ||||||
4. | Citroën XSARA PICASSO | 28+11 | ||||||
6. | Hyundai MATRIX | 23 | ||||||
7. | Opel ZAFIRA | 18+2 | ||||||
8. | Kia CARENS | 10+7 |
Terénní vozy
Třídu terénních vozů opět vede Toyota RAV4. Druhé a třetí SUV jsou velké (X5) a malé (X3) terénní BMW. Všech 48 terénních bavoráků bylo v červenci prodáno s se vznětovým motorem 3.0d. Dobrý měsíc mělo Suzuki Grand Vitara s 19 prodanými vozy.
Terénní vozy | ||||||||
model | prodáno ks | |||||||
1. | Toyota RAV4 | 18+15 | ||||||
2. | BMW X 5 | 23+3 | ||||||
3. | BMW X 3 | 22+0 | ||||||
4. | Suzuki GRAND VITARA | 17+2 | ||||||
4. | Hyundai SANTAFE | 8+11 | ||||||
4. | Kia SORENTO | 7+12 | ||||||
7. | VAZ 2121 | 10+7 | ||||||
7. | Nissan X-TRAIL | 6+11 | ||||||
9. | Land Rover FREELANDER | 6+7 | ||||||
10. | Honda CR-V | 12 | ||||||
10. | Lexus RX | 5+7 | ||||||
10. | Toyota LAND CRUISER | 5+7 |