Prodeje elektromobilů v Holandsku raketově rostou, můžou za to dotace

Prodeje elektromobilů v Holandsku raketově rostou, můžou za to dotace

Elektromobily stále mnozí považují za drahé a nepříliš praktické. V zemi tulipánů a větrných mlýnů jich ovšem jezdí stále více.

Minulý rok se v Nizozemí prodalo 1658 elektřinou poháněných osobních a užitkových aut. To určitě vzhledem k velikosti země není špatné číslo. Jenže, letos jich jen od ledna do září našlo své majitele 5650. Do statistik jsou započítávány i „range extendery“ a hybridy, na které připadá více než polovina tohoto objemu (50,1 %, 2880 kusů). Poptávka po klasických elektromobilech dosáhla 1749 jednotek.

Nejoblíbenějším je letos zatím evropské Auto roku 2012, Opel Ampera, který zvolilo celkem 1935 zákazníků. V celkovém pořadí následuje Toyota Prius Plug-In Hybrid, ta našla rovných šest stovek zájemců. Předchozí vítěz ankety COTY, japonský Nissan Leaf, je průběžně na bronzu (448). Těsně pod stupni vítězů se nachází maličký Smart ForTwo ED s 322 kusy a Top 5 doplňuje užitkový Renault Kangoo Z.E. (231 aut).

Jaké jsou příčiny? V Nizozemí se radikálně rozrůstá infrastruktura. Na konci loňského roku bylo k dispozici celkem 1841 dobíjecích stanic, z nichž patnáctka nabídla rychlonabíjení. V současnosti jich je ovšem již 4518, respektive 44. Jedná se jak o veřejné, tak i soukromé stojany.

Hlavní příčiny nárůstu ale hledejme v tamním daňovém systému, respektive úlevách. Stát sice neposkytuje žádné přímé slevy na nákup, ale neplatí se registrační poplatek ani silniční daně. To znamená úsporu přes 5,3 tisíce eur pro soukromého vlastníka během čtyř let a 19 tisíc eur pro firmu v pětiletém období. Podporovány jsou také „ekologické“ automobily s normovanými emisemi CO2 do 95 g/km u turbodieselů (3,6 l/100 km), respektive 110 g/km u benzinových motorů (4,7 l/100 km). Majitelé elektromobilů mají v Amsterdamu navíc vyhrazená parkovací místa. Vlastníci konvenčních vozů poháněných agregáty s vnitřním spalováním přitom na rezidentní parkovací místo čekají v některých částech města až deset let.

V roce 2015 by se v Nizozemí mohlo dle odhadů prodat mezi 15 a 20 tisíci elektřinou poháněných automobilů. Dlouhodobé výhledy jsou velmi optimistické: 200 tisíc nových vozů během osmi let a celý milion v roce 2025. Už v současnosti je na tom tato země v „elektrifikaci“ svých silnic z celé Evropské unie zdaleka nejlépe.

Nissan Leaf hitem v Norsku, prodalo se už 1000 aut

Spolupracujeme s TipCars.com
Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

 
 

Přidat názorDiskuse: Prodeje elektromobilů v Holandsku raketově…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 





 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

O balených marinovaných masech se traduje leccos. Náš test sice ukázal, že zdravotně závadné nejsou, ale…

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

 

iSport.cz

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní žlutý dres, tvrdí Froome

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní…

Stačí, aby žlutý trikot udržel ještě dvě etapy a může slavit zisk hattriku. Chris Froome od začátku letošního…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…