Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodrive vyvinul barevné karbonové kompozity

Michal Fokt
Diskuze (5)
Britský motorsportový specialista přichází s revolučními karbonovými panely, které mohou mít prakticky libovolnou barvu.

Barevné karbonové panely nejsou ničím zase tak novým, sériově je používá už pár let Bugatti a u tuningových firem je docela v módě stříbrný karbon. I přesto Prodrive tvrdí, že ty jeho barevné uhlíkové kompozity hrají úplně jinou ligu.

Inženýři firmy na nich pracovali půl roku a mohou se pochlubit extrémní barevnou stálostí, odolností proti UV záření, nebude se loupat a charakterizovat jej budou i další špičkové vlastnosti včetně vizuální stránky a její stálosti, barevný karbon s vysokým leskem od Prodrive bude navíc svým špičkovým lakem připomínat sklo tudíž bude schopný plnit i ty nejnáročnější estetické požadavky.

Ačkoli Prodrive samochválou rozhodně nešetří, odmítá zatím svou novinku jakkoli blíže specifikovat. Doplnil pouze, že se o nový karbon už vážně zajímá jedna britská značka (nejspíš Aston Martin, jehož Vanquish má kompletní karbonovou karoserii) a že očekává reakce nejen dalších autovýrobců, ale i společností z oblasti leteckého a námořního průmyslu.

Michal Fokt
Diskuze (5)
Avatar - Pekelná Micinka
26. 4. 2013 12:52
Re: NX-01
Ano, však já právě myslel, že doposud byl problém v tom tu pryskyřici obarvit (což je blbost, protože stačí nastříkat). No nevím, ale u Astona by se mi asi docela líbil karbon s vlákny v takové té mlžné zelenošedé k černým nebo stříbrným stříkaným dílům. Přesto mimo supersporty mi rozsáhlejší použití karbonu jako estetického prvku příliš nekonvenuje. A díky za info.
26. 4. 2013 00:10
Re: NX-01
Jak říkám, Pagani ti nechá klidně celou karoserii v přirozené podobě. "Nahý" kompozit je myslím u Huayry oblíbený, byť ne všichni ho budou chtít po celém autě, takže části budou lakované neprůhledně.

Předpokládám, že Aston zajímá (pokud zajímá) spíš v doplňkové funkci, ať už v interiéru, jako dekorace v motorovém prostoru, nebo na spoilery, difuzory, kryty zrcátek atp.

Těžko říct, proč barevný není rozšířenější. Tam, kde plní nějakou funkci, je to zbytečné (a drahé, pokud bys chtěl do kompozitu přidat třeba zlato), a u dekorace asi předpokládají, že se lidem líbí přirozený vzhled uhlíkového kompozitu. Na aftermarket trhu to je a myslím, že jsem i nějaký barevný kompozit v interiéru viděl (od automobilky, ne tuning). Možná tahle možnost jen čeká na objevitele. :-)

Jinak nebarví se pryskyřice, buď se používají barevná uhlíková vlákna, nebo do nich zapletou barevná kevlarová. Určitě jsou i další metody. Obarvením pryskyřice bys přišel o strukturu kompozitu.
Avatar - Pekelná Micinka
25. 4. 2013 22:40
Re: NX-01
Já vím, že Veyron tohle měl, takže jsem se domníval, že firmy to nepoužívají zkrátka proto, že se jim to nehodí k designu. A tam kde je z karbonu něco většího u více elegantně pojaté varianty, tak je to stejně nastříkaný do barvy auta, takže tam se tenhle pokrok asi neuplatní.
25. 4. 2013 21:46
Re: NX-01
U Veyronu s touhle možností ti nechají kompozit viditelný (měli modrou a možná ještě nějakou barvu). I Pagani nabízí "čirý lak", kde pak vidíš kompozitovou strukturu (barvy však nenabízí, pokud vím; používají specifický kompozit).
Avatar - Pekelná Micinka
25. 4. 2013 21:18
NX-01
A v čem to má smysl pro běžné použití v autoprůmyslu, kde, třeba u toho Vanquishe je to lakovaný? Upřímně řečeno, nechápu v čem je ten pokrok, ani co bylo doposud problémem. Domníval jsem se, že tu pryskyřici jde obarvit. Mě osobně se karbo jako materiál nijak zvlášť na pohled nelíbí, chápu jeho použití u sportovních aut, kam se při umném použití docela hodí.