Prohlídka ojetiny zdarma: Kolik to bude ještě stát?
Koupili jste ojetou škodu? Pokud ano a zároveň splňujete níže uvedené vypsané podmínky, pak navštivte některého z participujících autorizovaných servisů značky. Zde by vám měli zdarma zkontrolovat důležité skupiny vozidla. Ve skutečnosti stojí prohlídka 400 korun, avšak neplatí zákazník, nýbrž výrobce Škoda Auto. Zjišťovali jsme, jakým způsobem to v praxi probíhá. Pod záminkou koupě ojeté octavie jsme obvolali několik autorizovaných dílen v různých místech republiky.
Jako první jsme zkusili pražskou firmu Auto Brejla. Zde nám přijímací technik přesně popsal, co je třeba přinést s sebou i kdy je možné s vozem přijet. „Stačí, když se objednáte tři dny dopředu, přičemž prohlídku uděláme na počkání zhruba za hodinu a půl,“ říká nám po telefonu přijímací technik. A dodává: „S sebou si vezměte kopii kupní smlouvy a velký technický průkaz.“
Druhou firmou je pelhřimovský servis Auto Racek. I zde o akci věděli, přičemž objednat se stačí dva dny dopředu a taktéž si můžeme na vozidlo počkat. Jaké jsou podmínky, nám ale přijímací technik nesdělil.
O něco lépe informovaní byli v hodonínském Vista caru. „Prohlídku vám uděláme zdarma, potřebujeme k tomu mít kupní smlouvu od vozidla,“ sděluje příjemným hlasem technik. I tady je třeba se objednat, avšak jak dlouho dopředu, to nám už nesdělil.
Zkusili jsme zabrousit i do vzdálenějších končin naší země – konkrétně do Auto North ve Varnsdorfu. Zde nám bylo sděleno, že prohlídku samozřejmě udělají, ale zdarma to určitě nebude.
Jak to probíhá
1. Kontrola platnosti emisí, STK a lékárničky
U lékárničky se nezjišťuje pouze trvanlivost, nýbrž i obsah.
2. Kontrola funkčnosti a nastavení světlometů, osvětlení interiéru, vyhřívání oken, funkce palubní desky
„Zda světlomety správně svítí, poznám pomocí regloskopu,“ vysvětluje mechanik Martin Čermák. Prověřovaná octavia byla vybavena xenonovými světlomety, z nichž pravý nesvítil. „Výměna výbojky samozřejmě není součástí prohlídky, tudíž ji zákazník hradí zvlášť,“ dodává Čermák.
3. Kontrola funkčnosti ostřikovačů skel, nastavení, případné doplnění kapaliny
Pokud je třeba kapalinu doplnit, je hrazena separátně.
4. Kontrola funkčnosti topení a klimatizace
„Důležité je, aby chladila. Pokud vzduch málo fouká, bude zřejmě zanesený kabinový filtr,“ říká Čermák. Jeho výměna se také platí zvlášť.
5. Kontrola stavu a funkčnosti stěračů
Zkouší se všechny polohy ovládací páčky. Zda funguje regulace intenzity podle deště, se ale nezjistí.
6. Kontrola bezpečnostních pásů
Musí plynule navíjet a po trhnutí za pás se zablokovat. Rovněž se prověřuje, zda je funkční výškové nastavování jejich úchytu.
7. Kontrola řízení, spojky
Volantem musí jít otáčet bez škubání a nesmí se ozývat žádné klepání ani lupání. Spojka musí zabírat plynule a bez škubání.
8. Diagnostika
Načte se paměť závad.
9. Kontrola stavu pneumatik a jejich tlak včetně rezervy
Změří se hloubka dezénu, a je-li tlak nízký, pneumatiky se dohustí.
10. Kontrola stavu disků
Prohlíží se, zda není kolo někde viditelně výrazně poškozeno či zdeformováno.
11. Kontrola provozních kapalin
Zjišťuje se hladina motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny. Doplnění hradí zákazník dodatečně.
12. Kontrola chladicího systému
Pohledem se zjišťuje těsnost, stav hadic a chladiče, třeba zda není prorezlý.
13. Kontrola hladiny oleje v servořízení
V případě Octavie II se nedělá, neboť má elektromechanický posilovač řízení.
14. Kontrola stavu akumulátoru
Zjišťuje se, zda není mechanicky poškozený. Součástí je rovněž zátěžová zkouška a test dobíjení alternátoru.
15. Kontrola těsnosti a poškození motoru a dílů v motorovém prostoru
Pohledem se prověří úniky maziva. „Pokud olej někde teče, což u starších aut nebývá ničím výjimečným, napíšu do kontrolního protokolu místo úniku,“ říká nám Martin Čermák.
16. Kontrola plochého řemene
Prověřuje se napnutí a také jeho mechanický stav.
17. Kontrola funkčnosti převodovky
Všechny převody musí jít řadit lehce a přesně. Nesmí být slyšet takzvané počítání zubů.
18. Kontrola stavu výfuku
Pohledem se zjišťuje míra koroze a také těsnost, zejména přírub jednotlivých částí.
19. Stav brzdového obložení
Důležitá je tloušťka brzdových destiček a míra probroušení kotoučů. „Díky zvednutí vozu lze toto dobře prověřit také z vnitřní strany,“ upozorňuje Čermák.
20. Kontrola těsnosti brzdové soustavy, stav ovládání ruční brzdy
Nikde nesmí být vidět úniky brzdové kapaliny. Lanovody parkovací brzdy musejí být upevněny, nesmí být prověšeny.
21. Kontrola antikorozní ochrany
Pohledem se prověřuje antikorozní ochrana podvozku. „Čím je auto starší, tím to bývá obecně horší,“ dodává k tomuto úkonu Čermák.
22. Kontrola povinné výbavy
Zjišťuje se, zda má vozidlo správnou sadu žárovek, trojúhelník, refl exní vestu a tažné lano.
23. Kontrola uskutečnění dílenských a svolávacích akcí
Co musíte splňovat, abyste mohli akce využít?
Služba platí pro fyzické osoby s trvalým bydlištěm v České republice. Důležitou podmínkou je vlastnictví vozu značky Škoda maximálně dva měsíce, což musíte doložit kupní smlouvou. To znamená, že pokud jste ojetinu koupili třeba před půlrokem, popsanou prohlídku vám zdarma neudělají. Vozidlo musí být staré čtyři a více let. Tady rozhoduje skutečný rok výroby, nikoliv datum první registrace. „Důležitá je desátá pozice v čísle VIN. V případě pochybností lze ze systému Škody přesně zjistit den, měsíc a rok výroby konkrétního vozidla,“ říká k tomu Vítězslav Pelc ze Škody Auto. A dodává: „V daném případě jsme ale vcelku benevolentní, takže pokud vozidlu chybí do završení čtyř let stáří pár týdnů či měsíc, prohlídku zdarma vykonáme.“ Akce Kontrola ojetého vozu zdarma je časově omezená a platí do 31. prosince 2014.
Co na to ostatní
Prohlídka ojetého vozu zdarma se pochopitelně týká pouze vozů Škoda. Další oslovené automobilky takovou službu nenabízejí. Téměř všude se
kontrola ojetiny po koupi řeší individuálně a od toho se odvíjí výše ceny. Malou výjimku představuje Ford, který podobnou akci připravuje.
Autor: Tomáš Dusil, Svět motorů