Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlídka ojetiny zdarma: Kolik to bude ještě stát?

Svět motorů
Diskuze (8)
Škoda vychází vstříc čerstvým majitelům ojetiny. Kromě prověření stavu vozu také dobře ukáže, zda jste si při nákupu nechali dostatečnou finanční rezervu.

Koupili jste ojetou škodu? Pokud ano a zároveň splňujete níže uvedené vypsané podmínky, pak navštivte některého z participujících autorizovaných servisů značky. Zde by vám měli zdarma zkontrolovat důležité skupiny vozidla. Ve skutečnosti stojí prohlídka 400 korun, avšak neplatí zákazník, nýbrž výrobce Škoda Auto. Zjišťovali jsme, jakým způsobem to v praxi probíhá. Pod záminkou koupě ojeté octavie jsme obvolali několik autorizovaných dílen v různých místech republiky.

Jako první jsme zkusili pražskou firmu Auto Brejla. Zde nám přijímací technik přesně popsal, co je třeba přinést s sebou i kdy je možné s vozem přijet. „Stačí, když se objednáte tři dny dopředu, přičemž prohlídku uděláme na počkání zhruba za hodinu a půl,“ říká nám po telefonu přijímací technik. A dodává: „S sebou si vezměte kopii kupní smlouvy a velký technický průkaz.“

Druhou firmou je pelhřimovský servis Auto Racek. I zde o akci věděli, přičemž objednat se stačí dva dny dopředu a taktéž si můžeme na vozidlo počkat. Jaké jsou podmínky, nám ale přijímací technik nesdělil.

O něco lépe informovaní byli v hodonínském Vista caru. „Prohlídku vám uděláme zdarma, potřebujeme k tomu mít kupní smlouvu od vozidla,“ sděluje příjemným hlasem technik. I tady je třeba se objednat, avšak jak dlouho dopředu, to nám už nesdělil.

Zkusili jsme zabrousit i do vzdálenějších končin naší země – konkrétně do Auto North ve Varnsdorfu. Zde nám bylo sděleno, že prohlídku samozřejmě udělají, ale zdarma to určitě nebude.

Jak to probíhá

1. Kontrola platnosti emisí, STK a lékárničky

U lékárničky se nezjišťuje pouze trvanlivost, nýbrž i obsah.

2. Kontrola funkčnosti a nastavení světlometů, osvětlení interiéru, vyhřívání oken, funkce palubní desky

„Zda světlomety správně svítí, poznám pomocí regloskopu,“ vysvětluje mechanik Martin Čermák. Prověřovaná octavia byla vybavena xenonovými světlomety, z nichž pravý nesvítil. „Výměna výbojky samozřejmě není součástí prohlídky, tudíž ji zákazník hradí zvlášť,“ dodává Čermák.

3. Kontrola funkčnosti ostřikovačů skel, nastavení, případné doplnění kapaliny

Pokud je třeba kapalinu doplnit, je hrazena separátně.

4. Kontrola funkčnosti topení a klimatizace

„Důležité je, aby chladila. Pokud vzduch málo fouká, bude zřejmě zanesený kabinový filtr,“ říká Čermák. Jeho výměna se také platí zvlášť.

5. Kontrola stavu a funkčnosti stěračů

Zkouší se všechny polohy ovládací páčky. Zda funguje regulace intenzity podle deště, se ale nezjistí.

6. Kontrola bezpečnostních pásů

Musí plynule navíjet a po trhnutí za pás se zablokovat. Rovněž se prověřuje, zda je funkční výškové nastavování jejich úchytu.

7. Kontrola řízení, spojky

Volantem musí jít otáčet bez škubání a nesmí se ozývat žádné klepání ani lupání. Spojka musí zabírat plynule a bez škubání.

8. Diagnostika

Načte se paměť závad.

9. Kontrola stavu pneumatik a jejich tlak včetně rezervy

Změří se hloubka dezénu, a je-li tlak nízký, pneumatiky se dohustí.

10. Kontrola stavu disků

Prohlíží se, zda není kolo někde viditelně výrazně poškozeno či zdeformováno.

11. Kontrola provozních kapalin

Zjišťuje se hladina motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny. Doplnění hradí zákazník dodatečně.

12. Kontrola chladicího systému

Pohledem se zjišťuje těsnost, stav hadic a chladiče, třeba zda není prorezlý.

13. Kontrola hladiny oleje v servořízení

V případě Octavie II se nedělá, neboť má elektromechanický posilovač řízení.

14. Kontrola stavu akumulátoru

Zjišťuje se, zda není mechanicky poškozený. Součástí je rovněž zátěžová zkouška a test dobíjení alternátoru.

15. Kontrola těsnosti a poškození motoru a dílů v motorovém prostoru

Pohledem se prověří úniky maziva. „Pokud olej někde teče, což u starších aut nebývá ničím výjimečným, napíšu do kontrolního protokolu místo úniku,“ říká nám Martin Čermák.

16. Kontrola plochého řemene

Prověřuje se napnutí a také jeho mechanický stav.

17. Kontrola funkčnosti převodovky

Všechny převody musí jít řadit lehce a přesně. Nesmí být slyšet takzvané počítání zubů.

18. Kontrola stavu výfuku

Pohledem se zjišťuje míra koroze a také těsnost, zejména přírub jednotlivých částí.

19. Stav brzdového obložení

Důležitá je tloušťka brzdových destiček a míra probroušení kotoučů. „Díky zvednutí vozu lze toto dobře prověřit také z vnitřní strany,“ upozorňuje Čermák.

20. Kontrola těsnosti brzdové soustavy, stav ovládání ruční brzdy

Nikde nesmí být vidět úniky brzdové kapaliny. Lanovody parkovací brzdy musejí být upevněny, nesmí být prověšeny.

21. Kontrola antikorozní ochrany

Pohledem se prověřuje antikorozní ochrana podvozku. „Čím je auto starší, tím to bývá obecně horší,“ dodává k tomuto úkonu Čermák.

22. Kontrola povinné výbavy

Zjišťuje se, zda má vozidlo správnou sadu žárovek, trojúhelník, refl exní vestu a tažné lano.

23. Kontrola uskutečnění dílenských a svolávacích akcí

Co musíte splňovat, abyste mohli akce využít?

Služba platí pro fyzické osoby s trvalým bydlištěm v České republice. Důležitou podmínkou je vlastnictví vozu značky Škoda maximálně dva měsíce, což musíte doložit kupní smlouvou. To znamená, že pokud jste ojetinu koupili třeba před půlrokem, popsanou prohlídku vám zdarma neudělají. Vozidlo musí být staré čtyři a více let. Tady rozhoduje skutečný rok výroby, nikoliv datum první registrace. „Důležitá je desátá pozice v čísle VIN. V případě pochybností lze ze systému Škody přesně zjistit den, měsíc a rok výroby konkrétního vozidla,“ říká k tomu Vítězslav Pelc ze Škody Auto. A dodává: „V daném případě jsme ale vcelku benevolentní, takže pokud vozidlu chybí do završení čtyř let stáří pár týdnů či měsíc, prohlídku zdarma vykonáme.“ Akce Kontrola ojetého vozu zdarma je časově omezená a platí do 31. prosince 2014.

Co na to ostatní

Prohlídka ojetého vozu zdarma se pochopitelně týká pouze vozů Škoda. Další oslovené automobilky takovou službu nenabízejí. Téměř všude se

kontrola ojetiny po koupi řeší individuálně a od toho se odvíjí výše ceny. Malou výjimku představuje Ford, který podobnou akci připravuje.

Autor: Tomáš Dusil, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (8)
8. 6. 2014 17:10
Oslovené automobilky
"Další oslovené automobilky takovou službu nenabízejí."

A můžu se zeptat, které automobilky jste oslovili ? Já jen, že Toyota tuto prohlídku zdarma nabízí už docela dlouho, viz jejich stránky [odkaz]
8. 6. 2014 12:31
Re: 95%
Ano, ale.......

Existuje jisté procento kupců ojetiny, kteří nejsou "při smyslech" - nic ve zlém. Přesto rádi využijí této komplexní služby, znám i takové, kteří za podobnou službu rádi zaplatí. A nemusí to být třeba jen emancipované ženy bez chlapa. :-)

Je otázka druhá, jak s takovým zákazníkem bude ten který konkrétní servis pracovat. Je samozřejmé, že právě takový pacient, který přijde do servisu k této prohlídce, je snadno podojitelný. :-)

Jak říká jedna současná reklama - " my holíme..." [odkaz]
8. 6. 2014 05:52
Re: 95%
Kdyby to měli dělat před koupí auta, tak s přístupem dnešních servisů, kdy se nic neopravuje a všechno vyměňuje (nejlépe i okolo, nikoliv je to, s čím je problém) a kolik to stojí, by místo jedné prohlídky platila u každého auta Škodovka prohlídek aspoň 10.

Akce je navíc nedořešená, ale snad aspoň chytrý autorizák pochopí, že na ni má navázat nějakou slevu na onen "nutný" servis, aby si zákazníka zaháčkoval. V opačném případě Škodovka zaplatí seznam závad a "závad" a naštvaný majitel začne hledat někoho, kdo to co nejlevněji vyřeší (což skoro nikdy není autorizák a soukromé osoby autorizáky všeobecně nepreferují tak jako firmy).
Avatar - flyboyeda
7. 6. 2014 20:21
Re: 95%
souhlasím je to trochu , nebo spíš hodně nedořešené, kdyby to ale dělali předem byla by to pecka, nebo by u každého modelu měli napsat kolik by si měli nechat finanční rezervu

příklad auto stojí 150 000 kč doporučená finanční rezerva 50 000 kč a podobně
Avatar - Drevokocůr
7. 6. 2014 19:44
Re: 95%
:yes: