Prokletí faceliftů: Povedly se vůbec někdy nějaké? Pokusili jsme se je najít!

 

Facelifty bývají většinou na škodu a vzhledu jednotlivých aut moc nepomohou, ba právě naopak. Existují výjimky? Jistě!

Většina světových výrobců automobilů musí jednou za tři, čtyři roky osvěžit každou modelovou řadu. Už i Asiaté ustoupili od čtyřleté generační výměny, kterou donedávna praktikovali, hlavně u sortimentu nabízeného mimo domovinu. Pouze jihokorejský koncern Hyundai-Kia nejprodávanější modely nahrazuje po zhruba pěti letech. Každoroční vzhledové modernizace, obvyklé v USA a u Opelu, vzaly zasvé už v 70. letech minulého věku.

Samozřejmě jde hlavně o to „udržet auto na trhu“, takže se z faceliftů stal hlavně marketingový nástroj. Nové vozy beztak vznikají nejprve tam, až pak se přesouvají do vývojových a konstrukčních kanceláří. Facelifty vlastně nejsou vůbec potřeba, mnohdy totiž fanoušky při pohledu na novinku napadne, že tady někdo spíše vyhazoval peníze oknem. Ale najdou se i výjimky, kdy se skutečně podaří vzhled osvěžit a vyhladit vrásky. Nabízíme několik příkladů.

Opel Astra F

Astra s písmenem F je jedním z nejhezčích Opelů historie. I když měl Rüsselsheim vleklé problémy s kvalitou interiérů, ukázala se být navíc velmi spolehlivým autem. Ještě dnes se dají potkat poměrně běžně, i když tato řada debutovala už před 26 lety, na podzim 1991. V polských Gliwicích se navíc vyráběla až do července 2002. Nejdůležitější tvarové změny přišly na řadu v srpnu 1994, kdy zmizela původní maska s vodorovnou lištou a nahradil ji půvabný elipsovitý výřez. Revidována byla hlavní světla, která přišla o nemoderní oranžové kryty směrovek, stejně jako grafika těch zadních. U hatchbacků se na víku zavazadelníku objevil černý pás. Tahle změna se rozhodně povedla, autům sluší dodnes!

Peugeot 306

Peugeot 306 se v 90. letech trochu vymykal tehdejší produkci. Nevyužíval prvoplánových oblin za každou cenu, byl dost svůj. Vždyť ho ještě navrhovali u Pininfariny. Ani při premiéře druhé fáze v květnu 1997, po čtyřech letech produkce, se toho vlastně moc nezměnilo. Maska se lvem ztratila dvě příčná žebra, která právě ono logo, navíc změněné rozdělovalo. Měla pouze jediné a auta ve všech karosářských variantách prostě prokoukla. Objevil se ještě navíc kombík, který mezi tří- a pětidveřovými hatchbacky, kabriolety a sedany dosud chyběl. Čtyřdveřová verze ještě tehdy nebyla určena jen pro země, kde se takové varianty prodávají nejvíce. Třetí fáze z léta 1999 už prošla opravdu jen vyhlazením vrásek. U větší 406 se divočilo mnohem více, bohužel k horšímu.

Škoda Octavia (1U)

Máte problém s facelifty druhé a třetí generace novodobé Octavie? Nejste sami, tady se skutečně dá hovořit o zbytečnosti. U „jedničky“ tomu ale na přelomu milénia bylo jinak. Decentní úprava „čumáku“ s optimalizovaným tvarem hlavních reflektorů a novým nárazníkem auta zvýraznila. Žádné divočiny se nekonaly a bylo to v pořádku. Kombi si zachovalo briliantový efekt koncových světel. Není divu, že se tato řada vyráběla ještě dekádu. Čert vem krátký rozvor a z nej pramenící disproporci, první Octavia je hezké auto pořád. A to loni oslavila dvacet let... S designem původního provedení palubní desky jsem osobně problém nikdy neměl.

Mazda MX-5 NB

Druhá generace nejprodávanějšího roadsteru světa, Mazdy MX-5, přišla sice o typické výklopné světlomety, ale zezadu byste rozdíly proti NA hledali lupou. Facelift s kódem NB2 se objevil záhy, v červenci 2000, necelé tři roky po výstavní (před)premiéře, ta se odehrála v Tokiu 1997. Exteriéru nepřinesl vlastně nic nového, jen výraznější prolisy kolem lehce zmenšených předních světel. A tak to prostě mělo být! NB byla dle mého názoru vzhledově nejpovedenější „Miatou“, jak jí stále přezdívají Američané, i když už se tak dávno oficiálně nejmenuje. A je roztomilá pořád.

Volkswagen Touran 1T

První Touran nechal žít Volkswagen velmi dlouho, plných dvanáct let, nahradil jej až předloni. Obchodně velmi úspěšné menší MPV sice vycházelo z pětkového Golfu, ale upravoval jeho styl podle menšího Pola. Facelift z října 2006 se vůbec nepovedl, zatímco ten druhý ze srpna 2010 naopak. Tehdy dostal modernizovaný podvozek PQ35 z Golfu VI a vizáž odpovídající stále ještě aktuálnímu Polu. A tady nebylo co řešit, transplantace hranatějších předních partií se podařilo na výbornou. Náhrada od „narození“ svislých koncových „lamp“ vodorovnými se ukázala být rovněž trefná.

Jaguar XF X250

Britové dobře věděli, že klasická čtyřoká maska a retro tvary už netáhnou, proto se Ian Callum se svým týmem odhodlal k radikální změně. Nová auta se zkrátka musejí prodávat. První generace Jaguaru XF s kódem X250, které bude na podzim už deset let, však budila rozpaky, a to zejména předními světly se slzičkou v horní části. Tohle že má být jaguar? Tradicionalisté si samozřejmě klepali na čelo. V dubnu 2011 se však díkybohu příď změnila. Vlnky ustoupily štíhlejším reflektorům. Všechny současné jaguary, které tvarově z původní XF vycházejí, jsou tak trochu šikmooké, ale tenhle problém má většina moderní evropské produkce. Nejhorší prohřešek byl odstraněn...

Fiat 500 Tipo 312

Fiat vládne v Evropě kategorii minivozů s Pandou a dražší 500, New Small Family koncernu Volkswagen a trojice kolínských vozů, stejně jako ostatní asijská a evropská konkurence zaostávají. Retro pětistovka navázala svými tvary na dávného předchůdce z 50. let, druhého toho názvu. Oproti němu sice vypadá jako kdyby pobrala velké množství steroidů, ale to si žádá moderní doba. Jak však modernizovat úspěšný model, aby nepřišel vniveč základ? Fiat stál před nelehkým úkolem. Změny provedl přesně po osmi letech od debutu, 3. července 2015, věru decentní. Upravil příď s druhou blyštivou lištou navíc a novými elipsovitými denními LED, zadní, taktéž diodové reflektory od té doby tvoří obdélník a přišly o chrom, střed je plechový v laku karoserie. Toť vše a stačí to.

Porsche Boxster/Cayman 982

Čtyřválce s turbem u nových Boxsterů a Caymanů leckomu nejsou příliš po chuti, ale modernizace, ta se povedla. Vzkříšení čísla 718 je obchodní záležitostí, vzhledových úprav bylo však loni tolik, že se změnil i tovární kód z 981 na 982. Vlastně nezůstal kámen na kameni, tohle nebyl jen tak obyčejný facelift, nýbrž radikální modernizace. Kromě změněných nárazníků se musely zvětšit i chladicí otvory na bocích, dmychadla potřebují čerstvý vzduch. Nová jsou kompletně všechna světla. Roadstery dostaly i jinou kapotu motoru. Malé sporťáky od Porsche vzhledově zdrsněly, ovšem míra přidané agresivity je tak akorát.

Spolupracujeme s TipCars.com
Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 
Zdroj: Wikipedia, archiv, CarThrottle

Štítky Fiat Jaguar Mazda Opel Peugeot Porsche Škoda Volkswagen Octavia Design

 

Přidat názorDiskuse: Prokletí faceliftů: Povedly se vůbec někdy…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

„Nenecháme se opít rohlíkem,“ vzkázali Babišovi z nealko sjezdu soudruzi z KSČM

„Nenecháme se opít rohlíkem,“ vzkázali Babišovi z…

Oslovovali se na sjezdu soudruhu, soudružko, na závěr jim zahrála Internacionála, která však některým členům…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…