Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prokletí faceliftů: Povedly se vůbec někdy nějaké? Pokusili jsme se je najít!

Aleš Dragoun
Diskuze (85)
Facelifty bývají většinou na škodu a vzhledu jednotlivých aut moc nepomohou, ba právě naopak. Existují výjimky? Jistě!

Většina světových výrobců automobilů musí jednou za tři, čtyři roky osvěžit každou modelovou řadu. Už i Asiaté ustoupili od čtyřleté generační výměny, kterou donedávna praktikovali, hlavně u sortimentu nabízeného mimo domovinu. Pouze jihokorejský koncern Hyundai-Kia nejprodávanější modely nahrazuje po zhruba pěti letech. Každoroční vzhledové modernizace, obvyklé v USA a u Opelu, vzaly zasvé už v 70. letech minulého věku.

Samozřejmě jde hlavně o to „udržet auto na trhu“, takže se z faceliftů stal hlavně marketingový nástroj. Nové vozy beztak vznikají nejprve tam, až pak se přesouvají do vývojových a konstrukčních kanceláří. Facelifty vlastně nejsou vůbec potřeba, mnohdy totiž fanoušky při pohledu na novinku napadne, že tady někdo spíše vyhazoval peníze oknem. Ale najdou se i výjimky, kdy se skutečně podaří vzhled osvěžit a vyhladit vrásky. Nabízíme několik příkladů.

Opel Astra F

Astra s písmenem F je jedním z nejhezčích Opelů historie. I když měl Rüsselsheim vleklé problémy s kvalitou interiérů, ukázala se být navíc velmi spolehlivým autem. Ještě dnes se dají potkat poměrně běžně, i když tato řada debutovala už před 26 lety, na podzim 1991. V polských Gliwicích se navíc vyráběla až do července 2002. Nejdůležitější tvarové změny přišly na řadu v srpnu 1994, kdy zmizela původní maska s vodorovnou lištou a nahradil ji půvabný elipsovitý výřez. Revidována byla hlavní světla, která přišla o nemoderní oranžové kryty směrovek, stejně jako grafika těch zadních. U hatchbacků se na víku zavazadelníku objevil černý pás. Tahle změna se rozhodně povedla, autům sluší dodnes!

Peugeot 306

Peugeot 306 se v 90. letech trochu vymykal tehdejší produkci. Nevyužíval prvoplánových oblin za každou cenu, byl dost svůj. Vždyť ho ještě navrhovali u Pininfariny. Ani při premiéře druhé fáze v květnu 1997, po čtyřech letech produkce, se toho vlastně moc nezměnilo. Maska se lvem ztratila dvě příčná žebra, která právě ono logo, navíc změněné rozdělovalo. Měla pouze jediné a auta ve všech karosářských variantách prostě prokoukla. Objevil se ještě navíc kombík, který mezi tří- a pětidveřovými hatchbacky, kabriolety a sedany dosud chyběl. Čtyřdveřová verze ještě tehdy nebyla určena jen pro země, kde se takové varianty prodávají nejvíce. Třetí fáze z léta 1999 už prošla opravdu jen vyhlazením vrásek. U větší 406 se divočilo mnohem více, bohužel k horšímu.

Škoda Octavia (1U)

Máte problém s facelifty druhé a třetí generace novodobé Octavie? Nejste sami, tady se skutečně dá hovořit o zbytečnosti. U „jedničky“ tomu ale na přelomu milénia bylo jinak. Decentní úprava „čumáku“ s optimalizovaným tvarem hlavních reflektorů a novým nárazníkem auta zvýraznila. Žádné divočiny se nekonaly a bylo to v pořádku. Kombi si zachovalo briliantový efekt koncových světel. Není divu, že se tato řada vyráběla ještě dekádu. Čert vem krátký rozvor a z nej pramenící disproporci, první Octavia je hezké auto pořád. A to loni oslavila dvacet let... S designem původního provedení palubní desky jsem osobně problém nikdy neměl.

Mazda MX-5 NB

Druhá generace nejprodávanějšího roadsteru světa, Mazdy MX-5, přišla sice o typické výklopné světlomety, ale zezadu byste rozdíly proti NA hledali lupou. Facelift s kódem NB2 se objevil záhy, v červenci 2000, necelé tři roky po výstavní (před)premiéře, ta se odehrála v Tokiu 1997. Exteriéru nepřinesl vlastně nic nového, jen výraznější prolisy kolem lehce zmenšených předních světel. A tak to prostě mělo být! NB byla dle mého názoru vzhledově nejpovedenější „Miatou“, jak jí stále přezdívají Američané, i když už se tak dávno oficiálně nejmenuje. A je roztomilá pořád.

Volkswagen Touran 1T

První Touran nechal žít Volkswagen velmi dlouho, plných dvanáct let, nahradil jej až předloni. Obchodně velmi úspěšné menší MPV sice vycházelo z pětkového Golfu, ale upravoval jeho styl podle menšího Pola. Facelift z října 2006 se vůbec nepovedl, zatímco ten druhý ze srpna 2010 naopak. Tehdy dostal modernizovaný podvozek PQ35 z Golfu VI a vizáž odpovídající stále ještě aktuálnímu Polu. A tady nebylo co řešit, transplantace hranatějších předních partií se podařilo na výbornou. Náhrada od „narození“ svislých koncových „lamp“ vodorovnými se ukázala být rovněž trefná.

Jaguar XF X250

Britové dobře věděli, že klasická čtyřoká maska a retro tvary už netáhnou, proto se Ian Callum se svým týmem odhodlal k radikální změně. Nová auta se zkrátka musejí prodávat. První generace Jaguaru XF s kódem X250, které bude na podzim už deset let, však budila rozpaky, a to zejména předními světly se slzičkou v horní části. Tohle že má být jaguar? Tradicionalisté si samozřejmě klepali na čelo. V dubnu 2011 se však díkybohu příď změnila. Vlnky ustoupily štíhlejším reflektorům. Všechny současné jaguary, které tvarově z původní XF vycházejí, jsou tak trochu šikmooké, ale tenhle problém má většina moderní evropské produkce. Nejhorší prohřešek byl odstraněn...

Fiat 500 Tipo 312

Fiat vládne v Evropě kategorii minivozů s Pandou a dražší 500, New Small Family koncernu Volkswagen a trojice kolínských vozů, stejně jako ostatní asijská a evropská konkurence zaostávají. Retro pětistovka navázala svými tvary na dávného předchůdce z 50. let, druhého toho názvu. Oproti němu sice vypadá jako kdyby pobrala velké množství steroidů, ale to si žádá moderní doba. Jak však modernizovat úspěšný model, aby nepřišel vniveč základ? Fiat stál před nelehkým úkolem. Změny provedl přesně po osmi letech od debutu, 3. července 2015, věru decentní. Upravil příď s druhou blyštivou lištou navíc a novými elipsovitými denními LED, zadní, taktéž diodové reflektory od té doby tvoří obdélník a přišly o chrom, střed je plechový v laku karoserie. Toť vše a stačí to.

Porsche Boxster/Cayman 982

Čtyřválce s turbem u nových Boxsterů a Caymanů leckomu nejsou příliš po chuti, ale modernizace, ta se povedla. Vzkříšení čísla 718 je obchodní záležitostí, vzhledových úprav bylo však loni tolik, že se změnil i tovární kód z 981 na 982. Vlastně nezůstal kámen na kameni, tohle nebyl jen tak obyčejný facelift, nýbrž radikální modernizace. Kromě změněných nárazníků se musely zvětšit i chladicí otvory na bocích, dmychadla potřebují čerstvý vzduch. Nová jsou kompletně všechna světla. Roadstery dostaly i jinou kapotu motoru. Malé sporťáky od Porsche vzhledově zdrsněly, ovšem míra přidané agresivity je tak akorát.

Aleš Dragoun
Diskuze (85)
29. 1. 2017 09:49
Re: Fiat Uno
Jo jo, veletoč z Grande Punta (nádherný předek ve stylu Maserati) na Punto Evo (snaha naroubovat předek z 500) byl děs, naštěstí ve Fiatu udělali druhý facelift, který se přiblížil původní podobě.
29. 1. 2017 09:45
Re: P406
Jo jo, S60/V60 po faceliftu jsou nádherná auta. Neskutečně jim prospělo zrušení rozdělených předních světel...
27. 1. 2017 16:13
Re: Králem je Scorpio - jednou bude vyhledávaným exemplářem
No k lepšímu byl asi tolik, že prodeje dříve oblíbeného auta (m.j. i s titulem COTY) se okamžitě po jeho modernizaci zřítily někam do suterénu, takže ho (po dalším záchranném faceliftu - omezení chromu) museli vzápětí zaříznout! >:D >:D >:D
27. 1. 2017 16:08
Re: Co Alfy Romeo?
Tak pokud kritizuješ design předfaceliftovaných AR 156 a 147, tak to jsi opravdu velká výjimka, protože právě tyto Afly jsou obecně považovány na designérské megaperly! ;-) To ovšem neznamená, že by se mě nelíbily hranté klinovité modely (Giulietta Nuova, modrnizovaná 33, 90,75, 155,164, 145/146, GTV/Spider) - naopak je přímo miluju! :-) :yes:
27. 1. 2017 16:05
Re: Fiat Uno
No u Una máš asi pravdu, ale Cromě I. generace před faceliftem hodně škodila ta přední kapota zakousnutá až do blatníků, tedy nepěkné řešení ve stylu Wartbugu 353W, a právě toto facelift odstranil! :-) :yes: