Prosinec 2012 na Veterán.auto.cz: Luxus a sport v malém i velkém balení

Prosinec 2012 na Veterán.auto.cz: Luxus a sport v malém i velkém balení

V prosinci 2012 jste si mohli na serveru Veterán.auto.cz přečíst o historii Autobianchi a Facelu. Podívali jsme se také například do Ameriky, Mnichova, Eisenachu a Stuttgartu.

Bianchina stála na počátku historie značky Autobianchi. Představovala luxusnější variantu Fiatu 500 s obdobnou technikou, tedy koncepcí „vše vzadu“. Třímetrové autíčko bylo původně určeno hlavně dámám, postupně se ale nabídka rozšiřovala i o praktické verze. Z úplně jiného soudku jsou (a byli i v minulosti) býci ze Sant'Agata Bolognese. Automobilce Lamborghini jako úhlavnímu domácímu konkurentovi Ferrari se podařilo etablovat na trhu sportovních aut nejen legendární Miurou, ale i Urracem a jeho evolucemi Silhouette a Jalpa. Na růžích ustláno neměla ale až do převzetí firmou Audi.

Značka BMW převzala koncem dvacátých let automobilku Dixi v Eisenachu a vytvořila z ní svůj hlavní výrobní závod. Cestovní typy 326 a 327 doplňoval původně roadster 328, který byl jedním z nejslavnějších sportovních vozů vůbec – a je jím dodnes. Po druhé světové válce se však továrna octla v sovětské okupační zóně Německa a vyráběly se zde dvoudobé Wartburgy. Mnichovský životopis BMW však pokračoval dále a nezastavil se ani v současnosti. Posledních čtyřicet let se Bavoři věnují kromě jiného i vývoji elektromobilů.

Jejich úhlavní soupeř (kromě Audi), trojcípá hvězda ze Stuttgartu, se chlubí bohatou historií, byť označení „nejstarší automobilka světa“ je velmi, velmi sporné. V minulosti se věnovala hlavně dražším luxusním vozům (W186, W189), ale řadám W188 a zejména 107 nechyběl ani sportovní nádech. Nebývá zvykem, aby automobil dostal přezdívku po vysoce postaveném politikovi. Roadstery SL R107 zase vydržely ve výrobě plných osmnáct let a z odvozeného uzavřeného SLC se stal úspěšný soutěžní speciál.

Buick Riviera bylo velké luxusní kupé zpočátku s klasickým zadním pohonem, největší klasiku představovaly první tři generace z šedesátých a sedmdesátých let. Také tvarově svébytné francouzské vozy Facel Vega byly vesměs poháněny americkými motory a kupovali si je bohatí lidé včetně umělců. Výroba vlastních automobilů však Facelu vydržela pouhou dekádu. Oldsmobile Toronado měl v předním pohonu i za Atlantikem řadu předchůdců (například svébytné Cordy 810/812), přesto mu patří alespoň poválečný triumf v použití této koncepce v USA. Dočkal se čtyř generací.

Autobianchi Bianchina (1957-1969) – Luxusnější pětistovka pana účetního

Na počátku ságy italské automobilky se stylizovanými písmeny A a B ve znaku stála maličká roztomilá Bianchina. Společnost Autobianchi existovala skoro čtyři desítky let (1955-1992) a přesto je dnes v našich končinách nepříliš známá. Fiat dokonce uvažoval o jejím vzkříšení, ale k tomu zatím nedošlo. Byla založena v roce 1955 na troskách původní Bianchi, jejíž zakladatelem byl...

Celý článek: Autobianchi Bianchina (1957-1969) – Luxusnější pětistovka pana účetního

BMW 326 a 327 – bavoráky z Eisenachu

Továrna BMW v Eisenachu začala v roce 1936 vyrábět model 326 a o rok později kabriolet 327, oba poháněné řadovým šestiválcem. Mnichovská společnost BMW (Bayerische Motoren Werke) vznikla v roce 1917 restrukturalizací závodu na letecké motory Rapp Motorenwerke. Se stavbou leteckých motorů souvisí i podoba loga značky, symbolizující točící se vrtuli na pozadí modrého...

Celý článek: BMW 326 a 327 – bavoráky z Eisenachu

BMW 328 – sportu zdar

Před šestasedmdesáti lety se zrodila sportovní legenda – roadster BMW 328, poháněný výkonným řadovým šestiválcem. Milovníci motoristického sportu v Německu uvítali, když automobilka BMW uvedla na trh roadstery 315/1 a 319/1, odvozené od modelů 315 a 319, poháněných řadovými šestiválci s objemem 1,5 a 1,9 litru. Zvýšením komprese a použitím trojice karburátorů se zvýšily...

Celý článek: BMW 328 – sportu zdar

Elektromobily BMW (1972-2012): Od konverzí na práh sériové produkce

U BMW se zabývají vývojem elektromobilů již od začátku sedmdesátých let minulého století. Zpočátku šlo prakticky jen o zástavbu elektromotorů a baterií do běžných aut. Nad elektromobily možná leckdo dnes ohrnuje nos, ale nezapomínejme, že na konci 19. století se zdaleka nevědělo, jestli na silnicích zvítězí pára, benzin či elektřina. A prvním vozem, který překonal na Zemi stokilometrovou rychlost, byl právě elektromobil, konkrétně slavná Jamais Contente Belgičana...

Celý článek: Elektromobily BMW (1972-2012): Od konverzí na práh sériové produkce

Buick Riviera 1. generace – pohledný padesátník

Jedním z nejhezčích amerických vozů historie je dvoudveřový hardtop Buick Riviera první generace, vyráběný v letech 1963–65.Koncem padesátých let minulého století byl koncern General Motors přinucen vstoupit do kategorie luxusních osobních vozů (personal luxury car), aby mohl konkurovat úspěšnému Fordu Thunderbird (zvanému T-Bird), uvedenému na trh v čtyřmístném...

Celý článek: Buick Riviera 1. generace – pohledný padesátník

Buick Riviera 2. a 3. generace: E-Body a “boattail”

Od druhé generace (1966–70) se Buick Riviera vyráběl na GM platformě E, ve třetí (1971–73) měl záď ve stylu obráceného trupu člunu. V modelovém roce 1966 se Buick Riviera představil v nové, větší karoserii oblejších tvarů. Křížový rám podvozku, motory a brzdy zůstaly zachovány z první generace, ale tentokrát Riviera sdílela novou koncernovou platformu E (E-Body) s modely...

Celý článek: Buick Riviera 2. a 3. generace: E-Body a “boattail”

Facel Vega – šarm a luxus z Paříže

Francouzské sportovní vozy Facel Vega používaly americké motory Chrysler a jejich karoserie kombinovaly americký a evropský styl. S nápadem montovat výkonné velkoobjemové americké motory do evropských vozů přišla řada konstruktérů. Jedním z nich byl Pařížan Jean Daninos, který v letech 1954–1964 vyráběl zajímavě tvarované luxusní sportovní vozy s motory Chrysler...

Celý článek: Facel Vega – šarm a luxus z Paříže

Lamborghini Urraco – býček ze Sant’Agata Bolognese

Po úspěchu s typem Miura začal Lamborghini vyrábět menší kupé Urraco s karoserií Bertone a motorem V8 před zadní nápravou. Ferruccio Lamborghini se narodil ve znamení býka (28. dubna 1916) a ve znaku své firmy, vyrábějící původně traktory, měl býka v útočné pozici. Není proto divu, že nový vůz dostal jméno Urraco, což v terminologii býčích zápasů znamená mladé ušlechtilé...

Celý článek: Lamborghini Urraco – býček ze Sant’Agata Bolognese

Mercedes-Benz 300 (W186/W189) – Adenauerovo auto

Předchůdcem dnešní třídy S byl Mercedes-Benz Typ 300, poháněný třílitrovým šestiválcem a vyráběný v letech 1951 až 1962.Po náletech spojeneckých letadel za druhé světové války byla většina továren společnosti Daimler-Benz zničena nebo těžce poškozena. Poválečná obnova probíhala s obtížemi, přesto byla výroba osobních automobilů zahájena už v roce 1947 typem...

Celý článek: Mercedes-Benz 300 (W186/W189) – Adenauerovo auto

Mercedes-Benz 300 S/Sc (W188): kupé, kabriolet, roadster

Dvoudveřový Mercedes 300 S a Sc, vyráběný v letech 1951–58 ve verzích kabriolet, roadster a kupé byl odvozen od sedanu řady W186. Půl roku po premiéře velkého reprezentačního modelu Mercedes-Benz 300 se v říjnu 1951 představil na autosalonu v Paříži sportovně laděný dvoudveřový model Mercedes-Benz 300 S s kódovým označením podvozku W188 I. Elegancí a...

Celý článek: Mercedes-Benz 300 S/Sc (W188): kupé, kabriolet, roadster

Mercedes-Benz řady 107 (1971-1989) – Nadčasový vytrvalec

Roadster Mercedes-Benz R107 strávil na výrobních linkách neuvěřitelných osmnáct let a existoval i jako kupé. Z něj vznikl úspěšný závodní a hlavně soutěžní speciál. R107 byl prakticky třetí generací roadsterů SL a nahradil předchozí Pagodu W113. Třetí generací? Jistě, vždyť původní 300 SL (W194) byl závodním speciálem a prodejní verze se stejným označením (W198) byly přímými...

Celý článek: Mercedes-Benz řady 107 (1971-1989) – Nadčasový vytrvalec

Oldsmobile Toronado – americký průkopník

Nejstarší americká automobilka Oldsmobile (1897–2004) z michiganského Lansingu, součást koncernu General Motors, se proslavila řadou prvenství. Prvním velkým poválečným americkým automobilem s předním pohonem byl revoluční model Toronado z roku 1966. V USA dlouho převládal názor, že přední pohon není pro velké a výkonné automobily vhodný. Poslední vozy s...

Celý článek: Oldsmobile Toronado – americký průkopník

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

 

iSport.cz

Kouč Sparty Kalous: Nebál jsem se. Vránovi s Hlinkou stoprocentně věřím

Kouč Sparty Kalous: Nebál jsem se. Vránovi s Hlinkou…

Psychika hokejové Sparty byla na startu týdne nalomená, atmosféra v klubu lehce nervózní. Po neděli je výrazně…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…