Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prosinec 2014 na Veterán.auto.cz: Padesátá a osmdesátá léta

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Tři automobily představované na Veterán.auto.cz v prosinci 2014 spojovalo období výroby: padesátá léta 20. věku. Ohlédli jsme se ale i za výročím mnohem mladší Lady Samara.

Alfa Romeo 2000 nahradila po sedmi letech model 1900 a existovala kromě dnes nepříliš známého sedanu i coby půvabný spider a kupé. Vyráběla se ale pouze tři roky. Měla klasickou koncepci s pohonem zadních kol, čtyřválec DOHC předchůdce byl lehce převrtán, aby dosáhl dvoulitrového objemu. Délka „berliny“ přesáhla 4,7 m, šlo tedy o poměrně velké auto, sportovní verze neměřily ani 4,5 m. Spider vznikal u Touringu a byl zdaleka nejúspěšnější ze všech modelů série 102. Kupé Sprint stavěl Bertone, asi patnáctku vozů ovšem „oblékl“ i Vignale. Dohromady necelých sedm tisíc vyrobených kusů z ní dělá obrovskou vzácnost.

V historických ohlédnutích nesmí chybět zámořský zástupce. Značku DeSoto založil Walter Percy Chrysler jako součást svého koncernu, takže je stejně jako Plymouth uměle vytvořená. Na rozdíl od něj se však dočkala jen krátké existence, na počátku šedesátých let byla zrušena, Plymouth přežil až do přelomu milénia. Model Fireflite poháněly tradiční vidlicové osmiválce 5,3-5,6 l a rodil se od poloviny šesté dekády minulého věku do začátku té sedmé. Tvary Virgila Exnera se měnily každý rok, jak bylo v USA tehdy obvyklé. I rozměry měla vlajková loď typicky americké, ani jedna karosářská varianta z celkových pěti nebyla kratší než 5,5 m. Fireflite bylo možné potkat na silnicích za Atlantikem coby kupé, sedan, kabriolet, čtyřdveřový hardtop bez středních sloupků a kombi.

Britský Ford dnes prakticky neexistuje. Evropská produkce modrého oválu je soustředěna hlavně do Německa a Španělska, za kanálem La Manche už žádné kompletní vozy nevznikají. Po druhé světové válce tomu však bylo zcela jinak, v Anglii se navíc vyráběla úplně jiná auta než v Německu nebo kupříkladu třeba ve Francii. První generace britského Consulu byla vybavena čtyřválcovými motory 1,5 l, odvozené větší Zephyry měly pod kapotami šestiválce 2,26 l. V roce 1956 je nahradila nová řada, ani na tu rozhodně nezapomeneme.

VAZ 2108 byl unikátním počinem východoevropského automobilového průmyslu. Přesně před 30 lety přišel s poměrně líbivým designem a hlavně moderní koncepcí s motory vpředu a pohonem předních kol. Lada Samara, jak zní nejznámější exportní jméno, však zůstala ve výrobě až do prosince 2013 a tehdy již samozřejmě příliš zastarala. Kvalitou nevynikala nikdy, přesto jich vzniklo více než 5,2 milionu. Karburátorové motory postupně nahrazovalo vstřikování a měnil se design, u Samary 2 dokonce radikálně. Docela úspěšně i závodila, i když pouštní speciály T3 toho měly se sériovými vozy společného pramálo.

Alfa Romeo 2000 (Tipo 102): Tři podoby

Nástupce Alfy Romeo 1900 měl v názvu číslo 2000, neboť jej poháněl dvoulitrový čtyřválec. Kromě sedanu Berlina se vyráběl i kabriolet Spider a kupé Sprint. Čtyřdveřová Alfa Romeo 1900, vyráběná od roku 1950, se dočkala svého nástupce na turínském autosalonu v roce 1957. Zde se veřejnosti představil nový prostorný sedan Alfa Romeo 2000 Berlina s moderní samonosnou karoserií a čtyřválcovým motorem z typu 1900...

Celý článek: Alfa Romeo 2000 (Tipo 102): Tři podoby

alfaromeo ford lada nizsistredni strednitrida vyssistredni luxusni sportovni kupe roadster alfaromeo ford lada nizsistredni strednitrida vyssistredni luxusni sportovni kupe roadster

DeSoto Fireflite (1955-1960): Dobyvatel

Divize DeSoto amerického koncernu Chrysler vyráběla model Fireflite s motory V8 šest let. Každý rok se s přispěním Virgila Exnera měnil design karoserie. Automobilovou značku DeSoto založil 4. srpna 1928 americký podnikatel Walter Percy Chrysler (1875–1940). Pár dnů před tím inicioval vznik Plymouthu a v témže roce koupil Dodge. Všechny tyto automobilky se staly součástí společnosti Chrysler Corporation, kterou...

Celý článek: DeSoto Fireflite (1955-1960): Dobyvatel

alfaromeo ford lada nizsistredni strednitrida vyssistredni luxusni sportovni kupe roadster alfaromeo ford lada nizsistredni strednitrida vyssistredni luxusni sportovni kupe roadster

Ford Consul, Zephyr a Zephyr Zodiac Mark I: Bratři z Dagenhamu

Britský Ford vyráběl v letech 1951 až 1956 první generaci čtyřválcového modelu Consul a šestiválcového Zephyru, včetně luxusnější verze Zephyr Zodiac. Britský Ford (odnož americké Ford Motor Company) zahájil svou činnost v roce 1909 a v říjnu 1931 otevřel tehdy největší evropskou automobilku v Dagenhamu na východním předměstí Londýna a na břehu řeky Temže. Začal se zde vyrábět americký Model A a jeho...

Celý článek: Ford Consul, Zephyr a Zephyr Zodiac Mark I: Bratři z Dagenhamu

alfaromeo ford lada nizsistredni strednitrida vyssistredni luxusni sportovni kupe roadster alfaromeo ford lada nizsistredni strednitrida vyssistredni luxusni sportovni kupe roadster

Lada Samara (1984-2013): Tři dekády na oběžné dráze

V prosinci 1984 byla v Togliatti zahájena sériová výroba prvního moderního vozu s předním pohonem v tehdejších socialistických zemích. VAZ 2108 dostal pro export jméno Lada Samara a jeho aktivní život trval takřka tři dekády. Samara byla přes všechna negativa výjimečným počinem sovětského automobilového průmyslu. Volžskému automobilovému závodu se podařilo předběhnout moskevskou...

Celý článek: Lada Samara (1984-2013): Tři dekády na oběžné dráze

alfaromeo ford lada nizsistredni strednitrida vyssistredni luxusni sportovni kupe roadster alfaromeo ford lada nizsistredni strednitrida vyssistredni luxusni sportovni kupe roadster

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - Barrichello
29. 12. 2014 11:25
Re: Lada Samara
A Samary pro Dakar, které nasazoval francouzský dovozce a úpravce Poch měly přímo motory Porsche.
28. 12. 2014 17:16
Re: Lada Samara
Ale to Porsche tam u motoru nemám, to bych měl doplnit, díky.
28. 12. 2014 17:16
Re: Lada Samara
Asi jsem to nenapsal úplně přesně, ale měl jsem na myslí moderní vůz, což už Vámi jmenované konstrukce v osmdesátých letech rozhodně nebyly. IFA byla v podstatě válečná DKW (prototyp F9 nesl ještě původní logo) a Dacia pouze francouzská licence, takže tady bych byl opatrnější. I Minor a P70 vlastně konstrukčně vycházely z dékáwy.
27. 12. 2014 19:00
Lada Samara
Autor článku si zřejmě neuvědomil, že se v RVHP v té době vyrábělo dávno několik vozu s předním náhonem. V NDR se vyráběla po válce IFA F8 a F9, Wartburg, P70 a Trabant. V Polsku Syrena, u nás Aero Minor a Rumunsku Dacia. Porsche se nepodílelo jen na designu, ale vyvíjelo i pohonnou jednotku. Asi jediné prvenství, které Samara mezi vozy lidodemo má, je to, že to byl první sériový automobil s motorem napříč.