Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Protektory Continental: Oba druhy

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Německý koncern se již dlouhodobě věnuje protektorování, které bylo přínosné i v době ekonomického rozmachu v letech 2006-2008.

Nejen pořizovací cena ukazuje na výhodnost obnovené pneumatiky. Použité kostry jsou již prověřovány i uvnitř skenerem, takže pravděpodobnost ojetí celého dezénu protektoru a případného prořezání je vysoká. Na tento trend navázal rozmach tzv. teplých protektorů ContiRe, jejichž výroba je podobná jako u nové pneumatiky. Studený způsob ContiTread obnovy pláště používá již hotový běhoun. Continental oba technologické způsoby dává pod střechu jedné továrny v německém Stöckeru, aby využíval synergie z protektorování a recyklace pryže. To komentuje Andreas Esser, marketinkový ředitel pro pneumatiky určené na užitková vozidla: „S ohledem na rostoucí nedostatek surovin považujeme za svoji povinnost vyvíjet udržitelná řešení pro výrobu a protektorování pneumatik. Nyní dokážeme cíleným a řízeným způsobem přivádět suroviny ze starých pneumatik zpátky do výroby nových nebo protektorovaných pneumatik.“

Teplé protektorování zajišťuje obnovu běhounu i bočnic. Pneumatika ContiRe proto navenek ukazuje na vlastnosti nového pláště. Předtím, než použité obutí zahájí druhý život jako protektorovaný ContiRe, je pečlivě prozkoumáno ohledně kvality, zda neexistují skrytá poškození a je zachována celistvost její struktury.

Bočnice a běhoun se použijí v identické podobě a ve stejné materiálové směsi, aby byly zaručeny všechny výhody z vývoje nové pneumatiky. Materiál běhounu je odebírán přímo od vytlačovacího stroje a pak položen na odrásanou kostru. Tento dvoudílný celek se vkládá do vulkanizační tvárnice s požadovaným vzorkem. Dezén běhounu se tvoří během vulkanizačního procesu obdobně jako u nové pneumatiky. Teplé protektory ContiRe jsou protektorovány od patky k patce. Hlavní výhodou tohoto postupu tvoří obnova běhounu i bočnice. Nízká vlastní hmotnost, optimalizovaný valivý odpor a vysoký jízdní komfort zůstávají zachovány i u protektorů ContiRe.

Studený způsob používá vylisovaný a předvulkanizovaný běhoun, který je dodáván na připravenou kostru. Takto připravená pneumatika směřuje do vulkanizační komory (autoklávu), v němž při zvýšené teplotě a tlaku dojde ke spojení kostry s novým běhounem.

Již na konci svého prvního života vycházejí pneumatiky Continental v nákladové bilanci výhodně. Díky výhodě zpětného odkoupení kostry a využití druhého cyklu ve formě protektoru přispívají pneumatiky rozhodující měrou ke snižování celkových provozních nákladů autoparků.

Ladislav Černý
Diskuze (0)