Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Protoscar Lampo 2: Evoluce švýcarského elektrického roadsteru

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Po roce se opět v Ženevě objeví elektrický roadster Protoscar Lampo, ovšem tentokrát s číslovkou 2.

Firma (či spíše firmička) Protoscar ze švýcarského Rovia má za sebou čtvrt století existence a spolupracuje například s německým Daimlerem, GM, japonským Nissanem nebo domácím Rinspeedem.

V Ženevě vystavovala již loni model Lampo se dvěma elektromotory o výkonu 199 kW, přičemž každý z nich poháněl jednu nápravu. Byly napájeny moderními lithium-iontovými bateriemi. I když společnost avizovala vůz jako výzkumný prototyp, uvažovala výhledově i o možnosti kusové výroby, k té však dosud nedošlo a s největší pravděpodobností se tak ani nestane.

U modelu Lampo 2 (firemní materiály uvádějí poněkud zvláštní přepis LAMPO2) zůstala základní koncepce pohonu zachována. V útrobách vozu jsou dva synchronní elektromotory firmy Brusa, tentokrát ovšem s výkonem 300 kW (408 k) a maximálním točivým momentem 640 Nm, který je dostupný mezi 0-4500 min-1. Elektrickou energii dodávají pohonným jednotkám vodou chlazené lithium-iontové baterie od stejného dodavatele s kapacitou 32 kWh. Celkem 216 článků váží dohromady 280 kg a automobil díky nim ujede až 200 km. Akumulátory jsou umístěny nad oběma nápravami v blízkosti motorů.

Nabíjet je lze samozřejmě z běžné domácí elektrické zásuvky, což by mělo trvat asi 12 hodin. Lampo 2 ale stejně jako jeho předchůdce disponuje nabíjecím systémem, který dá majiteli na vybranou. Buď může zvolit nabití za co nejkratší čas, na co největší kapacitu nebo si stanoví maximální dobu, po kterou se mají baterie nabíjet. Akční rádius automobilu pak pochopitelně závisí na zvoleném způsobu dobití akumulátorů. Již za 10 minut jsou ovšem schopny vydržet až 100 km jízdy. Parkovací brzda je elektrická a ovládá se tlačítkem na volantu, další knoflík slouží ke krátkodobému zvýšení výkonu (tzv. boost).

Dvoumístný roadster je 4280 mm dlouhý, 1880 mm široký a 1203 mm vysoký. Podvozek disponuje rozvorem náprav 2415 mm. Konstrukčním základem elektrického sportovce je klasický prostorový rám z ocelových trubek, na němž spočívá lehká karoserie z kompozitů. Celek je navržen jako bezpečnostní buňka s deformačními zónami. Pasažéři mají k dispozici dva airbagy, předpínače bezpečnostních pásů a integrované opěrky hlavy v obou vyhřívaných sedadlech. V případě krajní nouze lze roadster s klasickou plátěnou střechou tlačítkem zastavit.

Komfortní výbava zahrnuje dotykový displej, který zobrazuje veškeré informace o vozidle a umožňuje ovládat některé jeho funkce, sportovní volant, elektrické topení, tempomat, centrální zamykání a GPS navigaci. Zadní světla jsou z LED diod, na karoserii najdeme i fotovoltaické solární panely, které jsou schopny absorbovat část energie pro napájení palubní elektroniky.

Automobil váží 1580 kg a jezdí na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 245/45 R18. Z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za zhruba 5 s a pokud je to možné, může uhánět rychlostí až 200 km/h.

I tento vůz, stejně jako první prototyp, slouží hlavně k propagačním účelům a k demonstraci schopností elektřinou poháněných vozidel v současnosti, resp. vývojového potenciálu firmy Protoscar.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
7. 2. 2010 18:20
Re: Fandím!
Toyota: režimy nabíjení jjsou popsány, podobný nabíjecí systém měl už původní Lampo z loňského roku. Údaj "za 10 minut nabíjení ujedu až 100 km" se v tiskové zprávě také objevil, samozřejmě se jedná o rtychlonabíjení a nikoli z běžné sítě. Více toho ale ve zdroji nebylo.
6. 2. 2010 14:14
mnooo
sice je to hnusný jak noha ale to nabijení vůbec nezní špatně :-)
6. 2. 2010 13:50
Re: Fandím!
mne ta rovnice nejak nesedi:

Plne nabite baterie = 200km = nabiti trva z normalni zasuvky 12h
Pokud je baterie "prazdna" tak jen 10 min nabiti ujedu 100km
v tomto pripade pocitam to nebiti neni z normalni site jako v prvnim pripade?!

Verim, ze tak 15-20 let a bude toto bezny standart.
6. 2. 2010 13:28
Lepší disgn
POkud mám srovnat s Teslou, je na tom Lampo designově mnohem lépe. Ta příď je prostě skvělá :-) Tesla je pro mě moc "lotusovitá", ale je to otázka vkusu.

Edit: Nevíte někdo jaké používá baterie? V prototypu byly Li-On,ale kdoví jak to je tady...
6. 2. 2010 12:09
Fandím!
I přes jistou dávku subjektivní nemotornosti mě tento model naprosto nadchnul. Zejména asi pro jeho unikátnost a již zmiňovanou svébytnost. Design je originální a velmi povedený. Technologie elektrického pohonu je standardní, uspokojivá. Teoretický dojezd 100 km po nabití za 10 minut se začíná už velmi rychle blížit k běžným potřebám. Dát si pauzu 10 minut po ujetí 100 km zní jako docela dobrý nápad, tak jako tak :-)