Provoz mýtného systému je dražší než v Německu i Rakousku, tvrdí NKÚ

Provoz mýtného systému je dražší než v Německu i Rakousku, tvrdí NKÚ

 

Příprava a realizace výkonnostního zpoplatnění vybraných pozemních komunikací stála podle NKÚ k loňskému 30. září více než 16,4 miliardy korun.

Provozování systému elektronického mýta v Česku je podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) dražší než v sousedním Rakousku i Německu. Provozní náklady jsou v průměru 1,5 miliardy korun ročně a průměrný hrubý příjem 5,7 miliardy Kč. Vyplývá to z kontroly, o jejíchž výsledcích dnes úřad informoval ČTK.

Mikrovlnný mýtný systém v tuzemsku vybudovala firma Kapsch, stejně jako v Rakousku. V Německu vsadili místo mýtných bran na satelitní technologii. Příprava a realizace výkonnostního zpoplatnění vybraných pozemních komunikací stála podle NKÚ k loňskému 30. září více než 16,4 miliardy korun. "Ekonomické parametry (nákladovost a nákladová efektivnost) v období let 2007 až 2010 zatím nedosahují úrovně parametrů deklarovaných v investičním záměru. Objektivněji lze ekonomické parametry zavedení systému výběru mýtného hodnotit až po ukončení celého projektu v roce 2017, tedy po ukončení smluvního vztahu s dodavatelem," uvedl úřad. Dodal, že zvolené řešení vyvolává riziko, že náklady na rozšíření systému budou vyšší.

Zadávací dokumentace veřejné zakázky na dodavatele systému podle kontrolního úřadu diskriminovala uchazeče nabízející satelitní technologii. Podmínka povinné a jednoduché palubní jednotky zvýhodnila mikrovlnnou technologii a byla v rozporu s deklarovanou technologickou neutralitou zadávací dokumentace. Do tendru se tak přihlásili pouze uchazeči s mikrovlnnou technologií a nemohly být porovnány nabídky uchazečů poskytujících jiné technologie, uvedl NKÚ.

Zadávací dokumentace veřejné zakázky na dodavatele systému také obsahovala požadavek na jeho otevřenost, aby bylo možné využívat dodávek různých dodavatelů. "Ředitelství silnic a dálnic doložilo k veřejným zakázkám zadaným v jednacím řízení bez uveřejnění posudky, že předmět jednotlivých dodatků může zajistit pouze dodavatel systému. To je v rozporu s deklarovanou snahou o vybudování otevřeného systému," uvedl k tomu NKÚ. Ministerstvo dopravy minulý týden oznámilo, že chystá legislativní rámec pro zavedení výběru mýtného i na silnice nižších tříd. Zákon by měl být hotový do června. Ministerstvo plán na rozšíření výběru mýtného neopustilo i přes to, že se podle některých studií jeví jako finančně ztrátové a již v minulosti projekt rozšíření systému kvůli náročnosti použité technologie mýtných bran odložilo.

Mýtné pro nákladní vozidla se v Česku vybírá od roku 2007 na dálnicích a vybraných rychlostních komunikacích. Loni se vybralo rekordních 8,13 miliardy korun, o téměř 24 procent více než o rok dřív, a platby podle čtvrtletních údajů rostou i letos.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nádherná Škoda Winnetou slaví výročí, zklamala ale svou rychlostí Nádherná Škoda Winnetou slaví výročí, zklamala ale svou rychlostí

Zajímavý projekt původem ze Švýcarska chtěl lákat na…

Trump se v žebříčku nejbohatších lidí Spojených států propadl o téměř sto míst Trump se v žebříčku nejbohatších lidí Spojených států propadl o téměř sto míst

Americký prezident Donald Trump si výrazně pohoršil v…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

TEST: Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

Dnes 12:57

Krátce po Nissanu X-Trail se nám v redakci zabydlel sourozenecký Renault Koleos. Vyzkoušeli jsme absolutní špičku nabídky – čtyřkolku s automatem v luxusní výbavě Initiale Paris.




Blesk.cz

Zemřel režisér Vladimír Holomek (†91): Otec slavného kameramana Policie Modrava

Zemřel režisér Vladimír Holomek (†91): Otec slavného…

Ve věku 91 let zemřel kameraman Vladimír Holomek. Celý život se věnoval dokumentárním filmům a ke své profesi…

Kotvu zaplní tenisky: Festival Teniskology začne už v pátek

Kotvu zaplní tenisky: Festival Teniskology začne už v pátek

Už potřetí to vypukne! V Praze v pátek 20. a v sobotu 21. října proběhne největší festival tenisek ve střední…

 

iSport.cz

Plzeň letěla za soupeřem, který je na dně. Limberský ukázal masku

Plzeň letěla za soupeřem, který je na dně. Limberský…

I s obráncem Davidem Limberským na palubě odletěli ve středu ráno fotbalisté Plzně ke třetímu utkání základní…

TOP zajímavosti z NHL: Zacha shodil rukavice a chtěl mstít spoluhráče

TOP zajímavosti z NHL: Zacha shodil rukavice a chtěl…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Geniálně originální: Muž poslal místo životopisu postavičku lega

Geniálně originální: Muž poslal místo životopisu…

Umělec, který dokázal zapůsobit. Tak by se dal popsat počin Andyho Morrise, který se rozhodl, že svůj životopis…