Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První autobusy na CNG za letošní dotace budou jezdit v Brně

Vitek

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) prostřednictvím Státního fondu životního prostředí (SFŽP) vypsalo letos v lednu dotaci na výměnu nejstarších a životní prostředí nejvíce znečišťujících autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). Nyní ministr životního prostředí Richard Brabec podepsal v rámci 57. výzvy Operačního programu Životní prostředí seznam schválených a zamítnutých žádostí. Díky této podpoře získá několik měst v ČR desítky autobusů na CNG, například město Brno 12 již tento měsíc a dalších 88 na přelomu roku 2014 a 2015.

Díky dotaci z Evropské unie bude v Brně v areálu vozovna Slatina vybudována také nejmodernější a nejkapacitnější plnicí stanice CNG v České republice. Otevřena bude letos v létě a obslouží 100 autobusů denně.

„Jsme rádi, že autobusy CNG tuto podporu dostaly, protože tím se výrazně snižuje návratnost investic a kromě finančních úspor regionům výrazně uleví od škodlivých emisí,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS). „Stlačený zemní plyn má nejlepší ekologické i ekonomické parametry a tak ve většině dopravních podniků českých měst probíhá obnova vozového parku právě za autobusy na CNG. Podniky s 30 autobusy mohou ušetřit ročně přes deset milionů korun,“ dodává Ruml.

„Hlavní cíle projektu jsou tři: snížit negativní vliv provozu autobusů na životní prostředí ve městě Brně až o 766 kilogramů prachových částic za rok, obnovit vozový park a tím zvýšit podíl nízkopodlažních autobusů ze 40 na 70 procent a snížit finanční náklady na provoz MHD,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Celkové náklady projektů budou více než 2,4 miliardy korun. Podle Českého plynárenského svazu, který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR zatím jenom asi 2,5 procenta autobusů CNG ze všech, respektive 512 autobusů CNG v nejméně 35 městech. Během jednoho roku tak bude v ČR jezdit nejméně 750 CNG autobusů.

V loňském roce bylo v ČR registrováno 891 nových autobusů, z toho těch na CNG jenom 42. Ve světě dnes jezdí již téměř 782.000 autobusů CNG. Ve městech jako je Barcelona nebo Madrid jezdí 400, respektie 700 autobusů CNG. V Madridu pak plnicí stanice CNG dopravního podniku obslouží 150 až 180 autobusů za hodinu.


Víte, že...

... v ČR jezdí 19.716 autobusů a více než polovina z nich je starší 10 let. Navíc průměrné stáří se zvyšuje, na konci roku 2010 to bylo 14,38 roku, na konci roku 2011 pak 14,56 roku a na konci roku 2013 je to už 14,76 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii (EU) činí maximálně 11 let. Autobusů normy Euro 0 až III je v ČR asi 13 tisíc.

... studie ukazují, že autobusy CNG snižují emise oxidu uhličitého o 25 až 30 procent ve srovnání s dieselovými autobusy. Největší rozdíl je v karcinogenních a mutagenních pevných prachových částicích PM, ty jsou u CNG téměř nulové.

... využití autobusů CNG může snížit suspenze částic v atmosféře až o 60 až 97 procent a emise oxidu uhelnatého o 52 až 84 procent

... některá česká města, ve kterých již jezdí autobusy CNG: Česká Lípa, Dvůr Králové, Frýdlant v Čechách, Havířov, Jablonec nad Nisou, Jeseník, Jihlava, Karlovy Vary, Karviná, Kladno, Liberec, Litoměřice, Milevsko, Olomouc, Pardubice, Písek, Planá nad Lužnicí, Plzeň, Prostějov, Přerov, Semily, Sezimovo Ústí, Svoboda nad Úpou, Tábor, Trutnov, Třebíč, Ústecký kraj, Vodňany, Znojmo atd.

Vitek