Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První dojmy: Mercedes-Benz třídy M a B (Ženeva živě)

Libor Zezulka
Diskuze (26)
Obklopen sourozenci z koncernu Daimler Chrysler předvádí Mercedes-Benz v Ženevě dvě novinky. V těsné blízkosti stojí nová třída M a zcela nová třída B.

Na průzkum nových mercedesů jsem se vydal cíleně. Pochod přes kompaktní ženevské výstaviště (Palexpo) netrvá dlouho, přesto jsem během této krátké cesty narazil na zajímavý rozpor. Ačkoliv Palexpo praská ve švech, spatřil jsem několik nových modelů, které zůstávají stranou masivního zájmu médií i ostatních návštěvníků. Například taková Kia Rio čeká na zájemce i pět minut.

Jen o pár metrů dále přitom zuří nelítostný souboj o místo za volantem nového Mercedesu třídy M i třídy B, nové trojkové řady od BMW či hřejivé pohlazení kožených křesel a hebkého koberečku vozu Rolls-Royce Phantom (Našeho zájmu se Kia Rio dočkala ještě dříve, než proběhl souboj o místo v Mercedesu třídy M s japonským novinářem tradičně vybaveným propiskou, metrem, kamerou a stohy papíru s poznámkami).

Při prvním kontaktu s novým „emkem“ užasnete, jak moc a zároveň málo se změnilo. V novince stále cítíte starou generaci, ale přitom vnímáte mnoho zásadních optických změn. Celkově vypadá nová třída M mnohem agresivněji než generace předchozí a setkání tváří v tvář z fotografií získaný dojem ještě umocní. Přední část získala šmrnc instalací výrazné mřížky chladiče a rozměrných světlometů, z boku vynikne elegantní silueta s pozvolně klesající střechou a zakulacenou zádí.

To pravé potěšení z pravého mercedesu přichází s otevřením mohutných dveří. S pohledem na elegantně tvarovanou palubní desku s kulatými výdechy a zužující se středovou konzolu zmizí veškeré výhrady, které směřovaly na adresu současného „emka“. Kvalita plastů i tvary konečně odpovídají standardům mercedesu, na slícování jsem nenašel jedinou chybičku. Středovou konzolu osídlily zvětšené ovládací prvky a přístrojovou desku přehledné „budíky“. Řadicí páka se přesunula ze středového tunelu pod volant.

Vzhledem k vysoké světlé výšce a velikému vstupnímu otvoru se nastupování podobá ulehání do peřin, vzpěry táhnoucí se na straně středového tunelu se naštěstí nachází příliš nízko na to, aby se opíraly o řidičovo koleno. Nárůst rozměrů přirozeně způsobil nárůst vnitřního prostoru. Na zadních sedadlech zůstává slušná rezerva v oblasti kolen i v případě, že za volantem sedí 190 cm vysoký řidič. Podobně velkorysé je nové „emko“ i v oblasti hlavy a v zavazadlovém prostoru.

Pokud jde o prostornost a zpracování, udělal mercedes s novou třídou M obrovský skok dopředu. Je otázkou, zda vynikající dojem získaný na ženevském výstavišti přetrvá i na českých vozovkách.

Třída B

Zájemci o kompaktní MPV se stříbrnou hvězdou na čele měli ještě nedávno smůlu. Pokud odmítli novou třídu A coby nejmenšího zástupce velkoprostorových vozů, nezbývalo, než posunout měřítka na úroveň Viana. Nové segmenty se hledají na celém světě a mercedes nechtěl zůstat stranou. A tak se rozhodl, že vezme platformu áčka a postaví na ni béčko. Nová třída B se měla od třídy A odlišovat jednak sportovnějším vzhledem a hlavně větším vnitřním prostorem.

S rozpoznáním sportovnějšího vzhledu jsem neměl problémy, s většími rozměry zpočátku ano. Přestože béčko vyrostlo do všech stran a na délku dokonce přibralo úctyhodných 43 cm, vypadá v reálu téměř stejně veliké jako třída A. Velikostní rozdíl jsem rozpoznal teprve uvnitř a při následném přesednutí do vedle stojícího áčka. Nárůst rozvoru o 21 cm se uvnitř projevil skutečně velkorysejším prostorem v oblasti kolen, prostor v oblasti hlavy ovšem zůstal v podstatě stejný.

Řidič se v třídě B téměř nemusí uskromňovat, protože na zadních sedadlech zbývá značná rezerva. Velikostní rozdíl je na první pohled patrný i v zavazadlovém prostoru. Palubní deska se od třídy A odlišuje pouze rozdílnými kruhovými ovladači klimatizace převzatými z třídy M.




Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)

Odkazy na minulé autosalony:

Paříž 2004

Ženeva 2004

Libor Zezulka
Diskuze (26)