1.1. 2017 Svět motorů

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

 

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze zatraktivnit celou modelovou řadu rozhodně nepolevuje.

Od ledna začne Dacia u svých modelů nabízet řadu novinek, které nyní vyzkoušíme v okolí chorvatského přístavu Šibenik. Vyrážíme k testovacím vozům a hned z dálky si všímáme upraveného výrazu sander i loganů. Struktura jejich masek se nyní podobá dusteru a nově poskládané světlomety dostaly po stranách ve standardu diody pro denní svícení. Přepracované jsou také nárazníky, zadní světla složená ze čtyř segmentů či design litých kol. Uvnitř oba modely prošly stejnou přestavbou.

Zaujal nás výborně tvarovaný čtyřramenný volant s klaksonem uprostřed, který se i bez koženého obšití drží výborně. Přepracovaná jsou dveřní madla s tlačítky pro elektrické stahování oken. U řidiče jsou však jen dvě pro pravé a levé sklo. Ta zadní může šofér ovládat neprakticky umístěnými spínači na středovém panelu. Lehce upravené jsou výdechy ventilace a dekor uprostřed palubky, nová je sklopná loketní opěrka u řidiče, držák na nápoje pro zadní sedadla nebo klíček s logem automobilky.

Nový základ

Pro první jízdu si vybíráme sandero se zásadní technickou novinkou – zážehovým atmosférickým tříválcem 1.0 SCe/54 kW, jenž nahrazuje stejně výkonnou čtyřválcovou dvanáctistovku. Po nastartování agregát rezonuje a vibruje – už jsme zažili klidnější tříválce. Od dvou do tří tisíc otáček se ale zklidní a jeho zvukový projev je příjemný. V tomto pásmu se pohybujeme nejčastěji, protože manuální pětikvalt je odstupňovaný krátce. Na pětku lze jezdit i v obci – při padesátce motor točí 1700 a při devadesátce 3000. Do dvou tisíc však tříválec příliš netáhne. Při poklidném korzování po prázdném pobřeží Jadranu nám jeho pružnost stačí, ale při snaze o předjíždění je zrychlování mdlé. Agregát reaguje úplně stejně na lehké sešlápnutí plynu i přišlápnutí pedálu až na podlahu. Příjemná je spotřeba – jedeme za 4,5 l.

Zatěžkávací test

Sandero otáčíme do vnitrozemí na klikaté serpentiny a zkoušíme nově standardní asistent pro rozjezdy do kopce – funguje bez problémů. V hornatém terénu si vystačíme s dvojkou a trojkou, protože na čtyřku už některá stoupání nevyjedeme. Při rychlém řazení ale převodovka občas zadrhne a je hlučná. Pozitivně hodnotíme chování vozu. Podvozek je na 15palcových kolech dostatečně komfortní, navíc jistý. Rychle mění směr z jednoho do druhého a my se nestačíme divit. Takhle hbité si sandero nepamatujeme. Z technických údajů se později dovídáme, že tříválec má výborné rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu.

Cestou zpět jedeme po dálnici, kde při 130 km/h motor točí dokonce 4300 otáček, ale v nejprudším stoupání naše rychlost pozvolna padá a musíme podřadit. I tady se ukazuje, že síla motoru je spíše podprůměrná, ale zase se nám líbila konečná šestilitrová spotřeba.

Staré známé turbo

Pro porovnání hned přesedáme do provedení Stepway se známým přeplňovaným tříválcem 0.9 TCe 66 kW – běžné sandero s tímto motorem, které je u výbavy Artica o 31.000 Kč dražší, mezi testovanými vozy není. Dynamika agregátu a zátah od nízkých otáček jsou mnohem výraznější a svezení s ním svižnější. Na 16palcových kolech nám ale nepřipadá tak komfortní a také se nám zdá být lehce nedotáčivé. Vracíme se zpět s přesvědčením, že by nám nový litrový tříválec nestačil. Při parkování objevujeme poslední novinku dacie v podobě zadní kamery, která je však k dispozici jenom pro dvě nejvyšší výbavy a pouze s navigací – tedy za celkový příplatek 18.500 Kč.

Zmodernizované modely Sandero a Logan jsou nyní atraktivnější, vyzrálejší a nabízejí bohatší výbavu. Základní tříválec nás ale o svých schopnostech zatím nepřesvědčil.

Plusy

  • Atraktivnější vzhled
  • Prémiovější dojem z interiéru
  • Výborný tvar volantu
  • Spotřeba litrového tříválce
  • Příznivá cena

Mínusy

  • Síla základního zážehového motoru
  • Méně přesné řazení

Motor 1.0 SCe v modelech Dacie
 SanderoLoganLogan MCV
Palivo, počet válců/ventilůbenzin, R3/12
Zdvihový objem (cm3)998
Výkon (kW při ot./min)54/6300
Toč. moment (N.m při ot./min)97/3500
Převodovka5MT
Provozní hmotnost (kg)104410481055
Nejvyšší rychlost (km/h)158158158
Zrychlení 0-100 km/h (s)14,214,214,7
Spotřeba (l/100 km)5,25,25,4
Cena od (Kč)174.900169.900189.900

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
 

Přidat názorDiskuse: První jízdní dojmy: Jak jezdí…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně

Ostré latinskoamerické Sandero se dočkalo limitované…

Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway

Sandero se v rámci modernizace dočkalo inovovaného…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…