1.1. 2017 Svět motorů

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

 

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze zatraktivnit celou modelovou řadu rozhodně nepolevuje.

Od ledna začne Dacia u svých modelů nabízet řadu novinek, které nyní vyzkoušíme v okolí chorvatského přístavu Šibenik. Vyrážíme k testovacím vozům a hned z dálky si všímáme upraveného výrazu sander i loganů. Struktura jejich masek se nyní podobá dusteru a nově poskládané světlomety dostaly po stranách ve standardu diody pro denní svícení. Přepracované jsou také nárazníky, zadní světla složená ze čtyř segmentů či design litých kol. Uvnitř oba modely prošly stejnou přestavbou.

Zaujal nás výborně tvarovaný čtyřramenný volant s klaksonem uprostřed, který se i bez koženého obšití drží výborně. Přepracovaná jsou dveřní madla s tlačítky pro elektrické stahování oken. U řidiče jsou však jen dvě pro pravé a levé sklo. Ta zadní může šofér ovládat neprakticky umístěnými spínači na středovém panelu. Lehce upravené jsou výdechy ventilace a dekor uprostřed palubky, nová je sklopná loketní opěrka u řidiče, držák na nápoje pro zadní sedadla nebo klíček s logem automobilky.

Nový základ

Pro první jízdu si vybíráme sandero se zásadní technickou novinkou – zážehovým atmosférickým tříválcem 1.0 SCe/54 kW, jenž nahrazuje stejně výkonnou čtyřválcovou dvanáctistovku. Po nastartování agregát rezonuje a vibruje – už jsme zažili klidnější tříválce. Od dvou do tří tisíc otáček se ale zklidní a jeho zvukový projev je příjemný. V tomto pásmu se pohybujeme nejčastěji, protože manuální pětikvalt je odstupňovaný krátce. Na pětku lze jezdit i v obci – při padesátce motor točí 1700 a při devadesátce 3000. Do dvou tisíc však tříválec příliš netáhne. Při poklidném korzování po prázdném pobřeží Jadranu nám jeho pružnost stačí, ale při snaze o předjíždění je zrychlování mdlé. Agregát reaguje úplně stejně na lehké sešlápnutí plynu i přišlápnutí pedálu až na podlahu. Příjemná je spotřeba – jedeme za 4,5 l.

Zatěžkávací test

Sandero otáčíme do vnitrozemí na klikaté serpentiny a zkoušíme nově standardní asistent pro rozjezdy do kopce – funguje bez problémů. V hornatém terénu si vystačíme s dvojkou a trojkou, protože na čtyřku už některá stoupání nevyjedeme. Při rychlém řazení ale převodovka občas zadrhne a je hlučná. Pozitivně hodnotíme chování vozu. Podvozek je na 15palcových kolech dostatečně komfortní, navíc jistý. Rychle mění směr z jednoho do druhého a my se nestačíme divit. Takhle hbité si sandero nepamatujeme. Z technických údajů se později dovídáme, že tříválec má výborné rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu.

Cestou zpět jedeme po dálnici, kde při 130 km/h motor točí dokonce 4300 otáček, ale v nejprudším stoupání naše rychlost pozvolna padá a musíme podřadit. I tady se ukazuje, že síla motoru je spíše podprůměrná, ale zase se nám líbila konečná šestilitrová spotřeba.

Staré známé turbo

Pro porovnání hned přesedáme do provedení Stepway se známým přeplňovaným tříválcem 0.9 TCe 66 kW – běžné sandero s tímto motorem, které je u výbavy Artica o 31.000 Kč dražší, mezi testovanými vozy není. Dynamika agregátu a zátah od nízkých otáček jsou mnohem výraznější a svezení s ním svižnější. Na 16palcových kolech nám ale nepřipadá tak komfortní a také se nám zdá být lehce nedotáčivé. Vracíme se zpět s přesvědčením, že by nám nový litrový tříválec nestačil. Při parkování objevujeme poslední novinku dacie v podobě zadní kamery, která je však k dispozici jenom pro dvě nejvyšší výbavy a pouze s navigací – tedy za celkový příplatek 18.500 Kč.

Zmodernizované modely Sandero a Logan jsou nyní atraktivnější, vyzrálejší a nabízejí bohatší výbavu. Základní tříválec nás ale o svých schopnostech zatím nepřesvědčil.

Plusy

  • Atraktivnější vzhled
  • Prémiovější dojem z interiéru
  • Výborný tvar volantu
  • Spotřeba litrového tříválce
  • Příznivá cena

Mínusy

  • Síla základního zážehového motoru
  • Méně přesné řazení

Motor 1.0 SCe v modelech Dacie
 SanderoLoganLogan MCV
Palivo, počet válců/ventilůbenzin, R3/12
Zdvihový objem (cm3)998
Výkon (kW při ot./min)54/6300
Toč. moment (N.m při ot./min)97/3500
Převodovka5MT
Provozní hmotnost (kg)104410481055
Nejvyšší rychlost (km/h)158158158
Zrychlení 0-100 km/h (s)14,214,214,7
Spotřeba (l/100 km)5,25,25,4
Cena od (Kč)174.900169.900189.900

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: První jízdní dojmy: Jak jezdí…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 



Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně

Ostré latinskoamerické Sandero se dočkalo limitované…

Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway

Sandero se v rámci modernizace dočkalo inovovaného…

 



 
Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Dnes 17:35

Připomeňte si, co psali redaktoři Světa motorů o Mercedes-Benzu 300 E-24, když byl nový.




Blesk.cz

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“ schytal to od lidí

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“…

Jako nedůstojné označil kandidát na prezidenta Jiří Drahoš to, že jeho rival Michal Horáček nemohl vystoupit 17.…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi. Žádají přezkoumání

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi.…

Na svazové půdě se bude šetřit údajné simulování hradeckých hráčů. Rovnou tři podněty zaslal jejich páteční…

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City suverénně vede

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City…

Ve šlágru 12. kola anglické ligy porazil Arsenal fotbalisty Tottenhamu 2:0 a dotáhl se na ně v tabulce na rozdíl…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…