První jízdní dojmy: Lexus IS-F - s pětilitrem po okruhu

První jízdní dojmy: Lexus IS-F - s pětilitrem po okruhu

 
 

Vracíme se do boxů a na bočních oknech je víc much než na předním. Takže dobrá jízda.

Je to trochu jako pohádka: inženýr Jaguči vzal předchozí verzi modelu IS, instaloval několik sportovních úprav a pozval vedení Toyoty na testování na okruh pod horou Fuji. Pověst praví, že nažehlení Japonci byli tak nadšení, že dali zelenou vývoji supervýkonného gétéčka zelenou na místě. Mno, PR pohádky jsou sice fajn, ale naše zpocená záda mluví o tom, že ať už IS-F vznikl jakkoli, je skvělé, že ho máme. A teď ho máme doslova.

Novotou zářící okruh Monteblanco u Seville, únor, 15 stupňů. Soukáme se do vozu, a přes své atypické rozměry okamžitě nacházím optimální polohu za volantem - jediným problémem je helma, která k mým 193 centimetrům ještě kousek přidává a žertujeme na téma důlek ve střeše.

Osmiválec se po nastartování docela drží, jako by ani nechtěl svých 311 kW a 505 Nm dávat najevo. Pak si vzpomenu, co nám říkali na prezentaci o "dvojjazyčném" motoru. A skutečně: do 3500 otáček je zvuk víceméně běžný, řekněme luxusní, silniční, osmiválcový - jak chcete. Nad touto hranicí se otevřou přídavné klapky v sání i výfuku, motor zařve, a pokud onen zlom nastane při předjíždění, řidiči v pomalejším autě hrozí infarkt.

Pětilitr je sice úžasný, Lexus je ale více hrdý na osmistupňovou automatickou převodovku Sport Direct Shift, která mění stupně za 0,1 sekundy! Praxe potvrzuje teorii - přeřazování nahoru i dolů je velmi rychlé, větší prodleva je jen při podřazování o více stupňů - tedy pokud používáte pádla pod volantem. V automatickém režimu jsou reakce rychlejší.

Na okruhu jezdíme nejprve sami, posléze s legendárním Olivierem Panisem. Je veselé sledovat, že tam, kde jsme i pod dohledem instruktora dosahovali podle nás fyzikálních možností, letí Olivier téměř dvakrát rychleji a v klidu.

Na IS-F je ovšem skvělá hlavně jeho univerzálnost. Při běžném cestování v automatickém režimu se chová způsobně nejen motor, ale i převodovka. Pokud například řidič udržuje rychlost jakoukoli rychlost od 80 km/h výš, poslušně zařadí osmičku a otáčkoměr zvodorovní. Slowo kickdown ale nabývá zcela nového významu. Z poklidné a tiché jízdy z A do B se sešlápnutím plynového pedálu stane drama, při kterém motor za neskutečně krátkou dobu přeřadí na trojku a motor žene až k 6800 otáčkám. Skvělé přitom je, že v manuálním režimu nechává elektronika řazení zcela na řidiči a jediným limitem je omezovač otáček a posléze rychlosti. Mimochodem, ani zde se nezapře marketing a řidič tak může dosáhnout až nekulatých 270 km/h. Vyzkoušeli jsme a víme, že by vůz uměl i víc. Brzdy Brembo se šestipístkovými třmeny a průměrem 360 mm jsou vozu důstojnou oporou, ani po deseti kolech na okruhu neztrácely účinek.

Lexus IS-F je také jedním z nemnoha aut, u kterých elektronika pomáhá i při vyloženě sportovní jízdě. Například systém řízení dynamiky vozu VDIM spolu se samosvorným diferenciálem umožní velmi solidní drift, ale pokud elektronika vyhodnotí náběh k hodinám, zasáhne bez varování a vůz srovná. Sklon k nedotáčivosti daný těžkou přídí se projevuje jen na limitu, řízení je ale velmi přesné a umožňuje chování vozu jednak předvídat, jednak velmi jemně korigovat.

Velmi dobrá je ovšem také využitelnost vozu k "běžnému" ježdění. Možnost nízkého hluku jsme zmiňovali, ale ke kladům vozu patří kupodivu i spotřeba. Mimo jiné i díky rozumnému nastavení automatu lze jezdit i za 12 l/100 km, a to se do nádrže leje běžný benzin s 95 oktany!

A abychom odčinili naše prvotní nadšení jízdou a pohonným ústrojím, pojďme na exkurzi po "zbytku" vozu. V bílé barvě vynikají prahy i blatníky, na rozdíl od některých vozů funkční svislé žábry přívodu vzduchu k brzdám, 19" kola i čtveřice výfuků. Uvnitř je pak shod se sériovým IS ještě více, z barev převládá černá s doplňkovou modrou a místa je dost jen vepředu. Přední sedadla ale zaslouží absolutorium, obepínají tělo ze všech stran a při delších běžných cestách neunavují.

Pro konkurenci v podobě BMW M3 a Audi RS4 je IS-F spadlý z japonského nebe plnohodnotným soupeřem. Do České republiky se předpokládá dovoz asi deseti kusů, prodávat se bude jen nejluxusnější provedení a námi odhadovaná cena 1.750.000 Kč by byla více než odpovídající. Přesnou cenu zveřejní dovozce ve druhém čtvrtletí 2008.

Lexus IS-F versus konkurence
MotorLexus IS-FMercedes-Benz C 63 AMGBMW M3 Sedan
Zdvihový objem [cm3]496962083999
Válce/ventily8/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]311/6600336/6800309/8300
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]505/5200600/5000400/3900
Max. rychlost [km/h]270250 (300***)250 (280**)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,84,54,9
Komb. spotřeba [l/100 km]11,413,412,4
Cena [Kč]1.750.000,-*1.850.000,- (1.939.928,-***)1.838.308,- (1.908.100,-**)
* odhad
** s BMW Driver's paketem za 67.792,-Kč
*** s položkou "V max do 300 km/h", příplatek 89.928,- Kč
Útoky amerických dronů porušují suverenitu země, vzkázal Pákistán do Washingtonu Útoky amerických dronů porušují suverenitu země, vzkázal Pákistán do Washingtonu

Pákistán označil plánované útoky amerických bezpilotních…

Sankce vůči Rusku budou trvat dál, rozhodl summit Evropské unie Sankce vůči Rusku budou trvat dál, rozhodl summit Evropské unie

Evropská unie prodlouží hospodářské sankce uvalené na…

V případě prohraných voleb se vrátím se do houpacího křesla na Vysočinu, slibuje Zeman V případě prohraných voleb se vrátím se do houpacího křesla na Vysočinu, slibuje Zeman

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby,…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Kia Stonic odhalena. V Česku se bude prodávat již v říjnu Kia Stonic odhalena. V Česku se bude prodávat již v říjnu

Novinka značky Kia bude mít oficiální premiéru na…

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

 




Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video) Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video)

Lexus NX přinesl řadu novinek. Jednou z nich je i první…

Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu

Lexus v Belgii testuje třetí generaci modelu IS, který…

 



 
Lotec C1000 (1991-1995): Toto mělo být nejrychlejší auto světa. Proč vzniklo v jediném kuse?

Lotec C1000 (1991-1995): Toto mělo být nejrychlejší auto světa. Proč vzniklo v jediném kuse?

Včera

V první polovině 90. let se postupně rodil v Bavorsku unikátní supersport. Na objednávku.




Blesk.cz

Čtvrtek byl nejlepším dnem roku. U Prahy naměřili 36 °C a padaly rekordy

Čtvrtek byl nejlepším dnem roku. U Prahy naměřili 36…

Dosud nejteplejším letošním dnem v Česku byl čtvrtek, který překonal primát úterka. V Husinci-Řeži u Prahy…

Oáza na poušti: Ever Oasis kombinuje akční RPG s budovatelskou strategií

Oáza na poušti: Ever Oasis kombinuje akční RPG s…

Jen málokteré místo je tak nehostinné jako poušť. Vybudovat v něm oázu se zdá jako nadlidský úkol. V nové…

 

iSport.cz

Slovák Lobotka o zájmu Slavie: Dobrá adresa. V Ajaxu pobavil hláškou

Slovák Lobotka o zájmu Slavie: Dobrá adresa. V Ajaxu…

Patří mezi nejvýraznější tváře slovenské jednadvacítky na EURO. A také mezi hráče, o které stojí pražská Slavia.…

Posily Sparty: Stramaccioni budí respekt, první trénink byl náročný

Posily Sparty: Stramaccioni budí respekt, první…

Seznámení i první trénink mají za sebou. Sparťanští fotbalisté už jedou naplno podle rozkazů italského trenéra…

 

Reflex.cz

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na smutečním obřadu promluvila Angela Merkelová

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na…

Jen o kousek unikla velké mezinárodní ostudě Angela Merkelová, která byla kdysi označována za oblíbenkyni…

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD: Zoufalé strany mají zoufalé programy

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD:…

Je mi smutno, je mi úzko. Četl jsem program ČSSD. Vážně si politici myslí, že mohou lidem do očí tak lhát a…