První jízdní dojmy: Lexus IS-F - s pětilitrem po okruhu

První jízdní dojmy: Lexus IS-F - s pětilitrem po okruhu

 
 

Vracíme se do boxů a na bočních oknech je víc much než na předním. Takže dobrá jízda.

Je to trochu jako pohádka: inženýr Jaguči vzal předchozí verzi modelu IS, instaloval několik sportovních úprav a pozval vedení Toyoty na testování na okruh pod horou Fuji. Pověst praví, že nažehlení Japonci byli tak nadšení, že dali zelenou vývoji supervýkonného gétéčka zelenou na místě. Mno, PR pohádky jsou sice fajn, ale naše zpocená záda mluví o tom, že ať už IS-F vznikl jakkoli, je skvělé, že ho máme. A teď ho máme doslova.

Novotou zářící okruh Monteblanco u Seville, únor, 15 stupňů. Soukáme se do vozu, a přes své atypické rozměry okamžitě nacházím optimální polohu za volantem - jediným problémem je helma, která k mým 193 centimetrům ještě kousek přidává a žertujeme na téma důlek ve střeše.

Osmiválec se po nastartování docela drží, jako by ani nechtěl svých 311 kW a 505 Nm dávat najevo. Pak si vzpomenu, co nám říkali na prezentaci o "dvojjazyčném" motoru. A skutečně: do 3500 otáček je zvuk víceméně běžný, řekněme luxusní, silniční, osmiválcový - jak chcete. Nad touto hranicí se otevřou přídavné klapky v sání i výfuku, motor zařve, a pokud onen zlom nastane při předjíždění, řidiči v pomalejším autě hrozí infarkt.

Pětilitr je sice úžasný, Lexus je ale více hrdý na osmistupňovou automatickou převodovku Sport Direct Shift, která mění stupně za 0,1 sekundy! Praxe potvrzuje teorii - přeřazování nahoru i dolů je velmi rychlé, větší prodleva je jen při podřazování o více stupňů - tedy pokud používáte pádla pod volantem. V automatickém režimu jsou reakce rychlejší.

Na okruhu jezdíme nejprve sami, posléze s legendárním Olivierem Panisem. Je veselé sledovat, že tam, kde jsme i pod dohledem instruktora dosahovali podle nás fyzikálních možností, letí Olivier téměř dvakrát rychleji a v klidu.

Na IS-F je ovšem skvělá hlavně jeho univerzálnost. Při běžném cestování v automatickém režimu se chová způsobně nejen motor, ale i převodovka. Pokud například řidič udržuje rychlost jakoukoli rychlost od 80 km/h výš, poslušně zařadí osmičku a otáčkoměr zvodorovní. Slowo kickdown ale nabývá zcela nového významu. Z poklidné a tiché jízdy z A do B se sešlápnutím plynového pedálu stane drama, při kterém motor za neskutečně krátkou dobu přeřadí na trojku a motor žene až k 6800 otáčkám. Skvělé přitom je, že v manuálním režimu nechává elektronika řazení zcela na řidiči a jediným limitem je omezovač otáček a posléze rychlosti. Mimochodem, ani zde se nezapře marketing a řidič tak může dosáhnout až nekulatých 270 km/h. Vyzkoušeli jsme a víme, že by vůz uměl i víc. Brzdy Brembo se šestipístkovými třmeny a průměrem 360 mm jsou vozu důstojnou oporou, ani po deseti kolech na okruhu neztrácely účinek.

Lexus IS-F je také jedním z nemnoha aut, u kterých elektronika pomáhá i při vyloženě sportovní jízdě. Například systém řízení dynamiky vozu VDIM spolu se samosvorným diferenciálem umožní velmi solidní drift, ale pokud elektronika vyhodnotí náběh k hodinám, zasáhne bez varování a vůz srovná. Sklon k nedotáčivosti daný těžkou přídí se projevuje jen na limitu, řízení je ale velmi přesné a umožňuje chování vozu jednak předvídat, jednak velmi jemně korigovat.

Velmi dobrá je ovšem také využitelnost vozu k "běžnému" ježdění. Možnost nízkého hluku jsme zmiňovali, ale ke kladům vozu patří kupodivu i spotřeba. Mimo jiné i díky rozumnému nastavení automatu lze jezdit i za 12 l/100 km, a to se do nádrže leje běžný benzin s 95 oktany!

A abychom odčinili naše prvotní nadšení jízdou a pohonným ústrojím, pojďme na exkurzi po "zbytku" vozu. V bílé barvě vynikají prahy i blatníky, na rozdíl od některých vozů funkční svislé žábry přívodu vzduchu k brzdám, 19" kola i čtveřice výfuků. Uvnitř je pak shod se sériovým IS ještě více, z barev převládá černá s doplňkovou modrou a místa je dost jen vepředu. Přední sedadla ale zaslouží absolutorium, obepínají tělo ze všech stran a při delších běžných cestách neunavují.

Pro konkurenci v podobě BMW M3 a Audi RS4 je IS-F spadlý z japonského nebe plnohodnotným soupeřem. Do České republiky se předpokládá dovoz asi deseti kusů, prodávat se bude jen nejluxusnější provedení a námi odhadovaná cena 1.750.000 Kč by byla více než odpovídající. Přesnou cenu zveřejní dovozce ve druhém čtvrtletí 2008.

Lexus IS-F versus konkurence
MotorLexus IS-FMercedes-Benz C 63 AMGBMW M3 Sedan
Zdvihový objem [cm3]496962083999
Válce/ventily8/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]311/6600336/6800309/8300
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]505/5200600/5000400/3900
Max. rychlost [km/h]270250 (300***)250 (280**)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,84,54,9
Komb. spotřeba [l/100 km]11,413,412,4
Cena [Kč]1.750.000,-*1.850.000,- (1.939.928,-***)1.838.308,- (1.908.100,-**)
* odhad
** s BMW Driver's paketem za 67.792,-Kč
*** s položkou "V max do 300 km/h", příplatek 89.928,- Kč
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video) Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video)

Lexus NX přinesl řadu novinek. Jednou z nich je i první…

Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu

Lexus v Belgii testuje třetí generaci modelu IS, který…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…