Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST První jízdní dojmy: Lexus IS-F - s pětilitrem po okruhu

Ondřej Šuch
Diskuze (108)
Vracíme se do boxů a na bočních oknech je víc much než na předním. Takže dobrá jízda.

Je to trochu jako pohádka: inženýr Jaguči vzal předchozí verzi modelu IS, instaloval několik sportovních úprav a pozval vedení Toyoty na testování na okruh pod horou Fuji. Pověst praví, že nažehlení Japonci byli tak nadšení, že dali zelenou vývoji supervýkonného gétéčka zelenou na místě. Mno, PR pohádky jsou sice fajn, ale naše zpocená záda mluví o tom, že ať už IS-F vznikl jakkoli, je skvělé, že ho máme. A teď ho máme doslova.

Novotou zářící okruh Monteblanco u Seville, únor, 15 stupňů. Soukáme se do vozu, a přes své atypické rozměry okamžitě nacházím optimální polohu za volantem - jediným problémem je helma, která k mým 193 centimetrům ještě kousek přidává a žertujeme na téma důlek ve střeše.

Osmiválec se po nastartování docela drží, jako by ani nechtěl svých 311 kW a 505 Nm dávat najevo. Pak si vzpomenu, co nám říkali na prezentaci o "dvojjazyčném" motoru. A skutečně: do 3500 otáček je zvuk víceméně běžný, řekněme luxusní, silniční, osmiválcový - jak chcete. Nad touto hranicí se otevřou přídavné klapky v sání i výfuku, motor zařve, a pokud onen zlom nastane při předjíždění, řidiči v pomalejším autě hrozí infarkt.

Pětilitr je sice úžasný, Lexus je ale více hrdý na osmistupňovou automatickou převodovku Sport Direct Shift, která mění stupně za 0,1 sekundy! Praxe potvrzuje teorii - přeřazování nahoru i dolů je velmi rychlé, větší prodleva je jen při podřazování o více stupňů - tedy pokud používáte pádla pod volantem. V automatickém režimu jsou reakce rychlejší.

Na okruhu jezdíme nejprve sami, posléze s legendárním Olivierem Panisem. Je veselé sledovat, že tam, kde jsme i pod dohledem instruktora dosahovali podle nás fyzikálních možností, letí Olivier téměř dvakrát rychleji a v klidu.

Na IS-F je ovšem skvělá hlavně jeho univerzálnost. Při běžném cestování v automatickém režimu se chová způsobně nejen motor, ale i převodovka. Pokud například řidič udržuje rychlost jakoukoli rychlost od 80 km/h výš, poslušně zařadí osmičku a otáčkoměr zvodorovní. Slowo kickdown ale nabývá zcela nového významu. Z poklidné a tiché jízdy z A do B se sešlápnutím plynového pedálu stane drama, při kterém motor za neskutečně krátkou dobu přeřadí na trojku a motor žene až k 6800 otáčkám. Skvělé přitom je, že v manuálním režimu nechává elektronika řazení zcela na řidiči a jediným limitem je omezovač otáček a posléze rychlosti. Mimochodem, ani zde se nezapře marketing a řidič tak může dosáhnout až nekulatých 270 km/h. Vyzkoušeli jsme a víme, že by vůz uměl i víc. Brzdy Brembo se šestipístkovými třmeny a průměrem 360 mm jsou vozu důstojnou oporou, ani po deseti kolech na okruhu neztrácely účinek.

Lexus IS-F je také jedním z nemnoha aut, u kterých elektronika pomáhá i při vyloženě sportovní jízdě. Například systém řízení dynamiky vozu VDIM spolu se samosvorným diferenciálem umožní velmi solidní drift, ale pokud elektronika vyhodnotí náběh k hodinám, zasáhne bez varování a vůz srovná. Sklon k nedotáčivosti daný těžkou přídí se projevuje jen na limitu, řízení je ale velmi přesné a umožňuje chování vozu jednak předvídat, jednak velmi jemně korigovat.

Velmi dobrá je ovšem také využitelnost vozu k "běžnému" ježdění. Možnost nízkého hluku jsme zmiňovali, ale ke kladům vozu patří kupodivu i spotřeba. Mimo jiné i díky rozumnému nastavení automatu lze jezdit i za 12 l/100 km, a to se do nádrže leje běžný benzin s 95 oktany!

A abychom odčinili naše prvotní nadšení jízdou a pohonným ústrojím, pojďme na exkurzi po "zbytku" vozu. V bílé barvě vynikají prahy i blatníky, na rozdíl od některých vozů funkční svislé žábry přívodu vzduchu k brzdám, 19" kola i čtveřice výfuků. Uvnitř je pak shod se sériovým IS ještě více, z barev převládá černá s doplňkovou modrou a místa je dost jen vepředu. Přední sedadla ale zaslouží absolutorium, obepínají tělo ze všech stran a při delších běžných cestách neunavují.

Pro konkurenci v podobě BMW M3 a Audi RS4 je IS-F spadlý z japonského nebe plnohodnotným soupeřem. Do České republiky se předpokládá dovoz asi deseti kusů, prodávat se bude jen nejluxusnější provedení a námi odhadovaná cena 1.750.000 Kč by byla více než odpovídající. Přesnou cenu zveřejní dovozce ve druhém čtvrtletí 2008.

Lexus IS-F versus konkurence
MotorLexus IS-FMercedes-Benz C 63 AMGBMW M3 Sedan
Zdvihový objem [cm3]496962083999
Válce/ventily8/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]311/6600336/6800309/8300
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]505/5200600/5000400/3900
Max. rychlost [km/h]270250 (300***)250 (280**)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,84,54,9
Komb. spotřeba [l/100 km]11,413,412,4
Cena [Kč]1.750.000,-*1.850.000,- (1.939.928,-***)1.838.308,- (1.908.100,-**)

* odhad

** s BMW Driver's paketem za 67.792,-Kč

*** s položkou "V max do 300 km/h", příplatek 89.928,- Kč

Ondřej Šuch
Diskuze (108)
1. 3. 2008 23:00
Re: obsah
Trochu som sa zapotil, ale mám to :-)
Kawasaki ZX-10R 998ccm - 200,4 k/l
ale to už sme trochu odbočili od témy...

P.S. vďaka za rozšírenie obzoru :yes:
Avatar - Falco
1. 3. 2008 21:17
Re: obsah
MV Agusta 1080 - 186 k/l
kdo umí, ten umí :]
1. 3. 2008 12:53
Re: obsah
to co sem napíšem prosím brat s urcitou nadsázkou, ide mi len o jednoduché porovnanie:
Mercedes C63AMG - 6208ccm(ciže nie 6,3l), 450k, t.j. 72,5 k/l
Lexus IS-F - 4969 ccm, 424k, t.j. 85,3 k/l
BMW M3 - 3999 ccm, 420k, t.j. 105 k/l
Honda S2000(viem, je to menší motor) - 1997 ccm, 240k, t.j. 120,2 k/l

ciže súhlasím s názorom, žýe kto umí, ten umí ;-) :yes: The power of dreams

avšak my, ktorí už máme cosi odjazdené vieme, že to nieje len o litrovom výkone, však?... :-)
1. 3. 2008 11:43
Re: Drsné, ale proč vlastně ne?
Jasne, pamatam si, to bolo len tak na okraj ;-)
1. 3. 2008 11:16
toto je jen vysperkovane IS .. zadna evropska Japonstina jak
toto je jen vysperkovane IS, ale az prijde ten super sportak LF, to bude bomba. LEXUS je bomba... zadna evropska Japonstina jako AUDI-BMW-MB.