První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

 
 

Ujeli jsme první kilometry s modernizovaným hitem třídy N1

Ford Transit 2007

se odlišuje na první pohled přepracovanou přídí podle aktuálních módy v hodně odvážných křivkách. Kromě nových světlometů a výrazných lamel v masce, posílí příslušnost ke značce také obří oválný znak. Karoserie je nyní tužší a bezpečnější, příjemným výsledkem je snížená míra hluku a kroucení skeletu.

Nejpodstatnější změnou jsou zcela nové nebo zmodernizované motory Duratorq TDCi s vysokotlakým přímým vstřikováním common-rail, novinkou je vznětový agregát zdvihového objemu 2,2 l (dříve 2,0 l), převzatý z Mondea. Podle provedení je k dispozici pěti- nebo šestistupňová mechanická převodovka, samozřejmostí je plnění Euro 4 s rezervou pro budoucí zpřísňování. V ceníku chybí dosud nabízená robotizovaná převodovka, v budoucnu se pravděpodobně dočkáme klasického automatu.

Uvnitř čeká zcela nový interiér ve stylu novodobých fordů, dvoubarevné provedení interiéru, volant á la Focus C-max a nové potahové materiály, mezi kterými nechybí ani volitelná kůže. K nepoznání jsou také spínače a odkládací prostory, výsledkem je lepší využitelnost v každodenním provozu. Novinkou je dálkové ovládání centrálního zamykání se zabudovaným akumulátorem, který se automaticky dobíjí, pokud je klíček zastrčený ve spínací skříňce. Ve standardní výbavě nalezneme ABS a řidičův airbag, za příplatek jsou k mání kromě spolujezdcova premiérově i boční airbagy a ESP. Propracovaná ochrana před odcizením PATS (Passive Anti-Theft System) a kvalitní alarm budou bonusovány výhodnými sazbami pojistného.

Ford Transit lze získat se třemi délkami karoserie, třemi výškami střechy a čtyřmi stálými převody. K dispozici je samozřejmě i pětice celkových hmotností, od nichž se odvíjí volba předního nebo zadního pohonu. Bez zajímavosti není ani nová karosářská varianta – s nejnižší střechou lze nyní získat i střední délku karoserie – tuto neobvyklou kombinaci bylo možné získat na speciální objednávku i v minulé generaci, nyní přináší mj. devítimístnému minibusu větší prostor pro zavazadla.

Nový interiér

je prakticky k nepoznání. Při každém mezigeneračním skoku je nový Ford Transit zpravidla k nepoznání a opět to platí beze zbytku. Zcela nová palubní deska nabízí příjemnější materiály, podstatně více odkládacích prostor a také rozšířenou výbavu, jejíž seznam je srovnatelný s osobním vozem střední třídy. Sedačkám opět nechybí možnost zvlášť seřídit přední a zadní část sedáku, ten však mohl být o kousek delší. Pevný je naopak volant, daleko více skloněný, než bývalo v dodávkách zvykem. Příznivci "autobusového" přehmatávání si musí převyknout. Loketní opěrky jsou jedinou možností pro spolujezdce stabilizovat se v rychlých zatáčkách, stropní nebo jakékoliv jiné madlo chybí, podobně i věšáček na šaty.

Ovládání se proti stávajícímu provedení téměř nezměnilo, až na důležitou novinku - řazení se totiž u všech verzí přestěhovalo na palubní desku. Výhody tohoto řešení jsou dostatečně známé a prověřené od konkurence - při změně rychlostních stupňů není třeba pravou ruku příliš vzdalovat od volantu a podlaha bez trčící řadící páky nyní umožňuje volný pohyb. Toho jsme si - spolu s novým, menším a tlustším volantem užili dosyta. Ovšem přicházejí i nevýhody - dlouhé lanovody omezili přesnost řazení a na doby, kdy u provedení se zadním pohonem vedla páka rovnou do převodovky a k jejímu ovládání stačily pohyby zápěstí, zbývá jen vzpomínka.

Nové motory

jsou největší a také nejpozitivnější změnou. Zejména menšímu ze dvou agregátů značně prospěla modernizace a zejména zvýšení zdvihového objemu. Oproti dvoulitru TDCi, který jsme testovali, jsme kvitovali daleko větší porci síly v dolní polovině otáček; k dynamické jízdě již není nezbytně třeba překonat hranici 2000 ot./min. a s malým a nízkým provedením lze snadno držet krok se silnými osobními auty. Líbilo se nám také odhlučnění, u "předokolky" srovnatelné s osobním vozem.

Ve větším, skříňovém provedení (střední délka, středně vysoká střecha) jsme potom okusili přepracovanou "dva-čtyřku" TDCi ve slabším (85 kW) provedení s novou šestistupňovou převodovkou a vyzkoušeli nástroj pro stresuprosté zdolávání kopců i zátěže. Agregát s malým turbodmychadlem totiž začíná táhnout již kousek nad volnoběhem, zelené pole otáčkoměru začíná na hodnotě 1500 ot. a tamtéž je také již k dispozici plná síla. Předpisovými rychlostmi lze zdolávat i mírné kopce na šestku. Za to jednotka zaplatila rychlým zvadnutím za hranicí 3000 otáček, takže přeřazovat je nutné i během předjíždění, proti provedení s předním pohonem také citelně narostla vnitřní hlučnost, ovšem nikterak dramaticky. Za to se "zadokolový" Transit odvděčuje precizním vedením předních kol bez nutnosti překonávat síly homokinetických kloubů, pozor je ovšem třeba dát na odskakující pevnou zadní nápravu bez stabilizátoru - ten chybí opravdu citelně.

Inovovaný Ford Transit se vydal vzdorovat prakticky kompletně obměněné konkurenci - všichni protivníci už svoje zbraně ukázali (Mercedes-Benz Sprinter/Volskwagen Crafter, Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper), nebo se k tomu letos chystají (Renault Master/Opel Movano). Ford jako jediný zůstává na vývoj sám, bez úzké spolupráce s jinou značkou, obvyklé u konkurence. Dosud se mu dařilo špičkově, my jsme se na vlastní ruce přesvědčili, že má nejlepší předpoklady v tom pokračovat. Jen to nebude mít tak lehké, jako doposud.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška

Ford dodá pro londýnskou dopravu dvacet Transitů Custom v…

Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý? Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý?

Ford Transit je užitková legenda, která je na trhu přes…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…