První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

 
 

Ujeli jsme první kilometry s modernizovaným hitem třídy N1

Ford Transit 2007

se odlišuje na první pohled přepracovanou přídí podle aktuálních módy v hodně odvážných křivkách. Kromě nových světlometů a výrazných lamel v masce, posílí příslušnost ke značce také obří oválný znak. Karoserie je nyní tužší a bezpečnější, příjemným výsledkem je snížená míra hluku a kroucení skeletu.

Nejpodstatnější změnou jsou zcela nové nebo zmodernizované motory Duratorq TDCi s vysokotlakým přímým vstřikováním common-rail, novinkou je vznětový agregát zdvihového objemu 2,2 l (dříve 2,0 l), převzatý z Mondea. Podle provedení je k dispozici pěti- nebo šestistupňová mechanická převodovka, samozřejmostí je plnění Euro 4 s rezervou pro budoucí zpřísňování. V ceníku chybí dosud nabízená robotizovaná převodovka, v budoucnu se pravděpodobně dočkáme klasického automatu.

Uvnitř čeká zcela nový interiér ve stylu novodobých fordů, dvoubarevné provedení interiéru, volant á la Focus C-max a nové potahové materiály, mezi kterými nechybí ani volitelná kůže. K nepoznání jsou také spínače a odkládací prostory, výsledkem je lepší využitelnost v každodenním provozu. Novinkou je dálkové ovládání centrálního zamykání se zabudovaným akumulátorem, který se automaticky dobíjí, pokud je klíček zastrčený ve spínací skříňce. Ve standardní výbavě nalezneme ABS a řidičův airbag, za příplatek jsou k mání kromě spolujezdcova premiérově i boční airbagy a ESP. Propracovaná ochrana před odcizením PATS (Passive Anti-Theft System) a kvalitní alarm budou bonusovány výhodnými sazbami pojistného.

Ford Transit lze získat se třemi délkami karoserie, třemi výškami střechy a čtyřmi stálými převody. K dispozici je samozřejmě i pětice celkových hmotností, od nichž se odvíjí volba předního nebo zadního pohonu. Bez zajímavosti není ani nová karosářská varianta – s nejnižší střechou lze nyní získat i střední délku karoserie – tuto neobvyklou kombinaci bylo možné získat na speciální objednávku i v minulé generaci, nyní přináší mj. devítimístnému minibusu větší prostor pro zavazadla.

Nový interiér

je prakticky k nepoznání. Při každém mezigeneračním skoku je nový Ford Transit zpravidla k nepoznání a opět to platí beze zbytku. Zcela nová palubní deska nabízí příjemnější materiály, podstatně více odkládacích prostor a také rozšířenou výbavu, jejíž seznam je srovnatelný s osobním vozem střední třídy. Sedačkám opět nechybí možnost zvlášť seřídit přední a zadní část sedáku, ten však mohl být o kousek delší. Pevný je naopak volant, daleko více skloněný, než bývalo v dodávkách zvykem. Příznivci "autobusového" přehmatávání si musí převyknout. Loketní opěrky jsou jedinou možností pro spolujezdce stabilizovat se v rychlých zatáčkách, stropní nebo jakékoliv jiné madlo chybí, podobně i věšáček na šaty.

Ovládání se proti stávajícímu provedení téměř nezměnilo, až na důležitou novinku - řazení se totiž u všech verzí přestěhovalo na palubní desku. Výhody tohoto řešení jsou dostatečně známé a prověřené od konkurence - při změně rychlostních stupňů není třeba pravou ruku příliš vzdalovat od volantu a podlaha bez trčící řadící páky nyní umožňuje volný pohyb. Toho jsme si - spolu s novým, menším a tlustším volantem užili dosyta. Ovšem přicházejí i nevýhody - dlouhé lanovody omezili přesnost řazení a na doby, kdy u provedení se zadním pohonem vedla páka rovnou do převodovky a k jejímu ovládání stačily pohyby zápěstí, zbývá jen vzpomínka.

Nové motory

jsou největší a také nejpozitivnější změnou. Zejména menšímu ze dvou agregátů značně prospěla modernizace a zejména zvýšení zdvihového objemu. Oproti dvoulitru TDCi, který jsme testovali, jsme kvitovali daleko větší porci síly v dolní polovině otáček; k dynamické jízdě již není nezbytně třeba překonat hranici 2000 ot./min. a s malým a nízkým provedením lze snadno držet krok se silnými osobními auty. Líbilo se nám také odhlučnění, u "předokolky" srovnatelné s osobním vozem.

Ve větším, skříňovém provedení (střední délka, středně vysoká střecha) jsme potom okusili přepracovanou "dva-čtyřku" TDCi ve slabším (85 kW) provedení s novou šestistupňovou převodovkou a vyzkoušeli nástroj pro stresuprosté zdolávání kopců i zátěže. Agregát s malým turbodmychadlem totiž začíná táhnout již kousek nad volnoběhem, zelené pole otáčkoměru začíná na hodnotě 1500 ot. a tamtéž je také již k dispozici plná síla. Předpisovými rychlostmi lze zdolávat i mírné kopce na šestku. Za to jednotka zaplatila rychlým zvadnutím za hranicí 3000 otáček, takže přeřazovat je nutné i během předjíždění, proti provedení s předním pohonem také citelně narostla vnitřní hlučnost, ovšem nikterak dramaticky. Za to se "zadokolový" Transit odvděčuje precizním vedením předních kol bez nutnosti překonávat síly homokinetických kloubů, pozor je ovšem třeba dát na odskakující pevnou zadní nápravu bez stabilizátoru - ten chybí opravdu citelně.

Inovovaný Ford Transit se vydal vzdorovat prakticky kompletně obměněné konkurenci - všichni protivníci už svoje zbraně ukázali (Mercedes-Benz Sprinter/Volskwagen Crafter, Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper), nebo se k tomu letos chystají (Renault Master/Opel Movano). Ford jako jediný zůstává na vývoj sám, bez úzké spolupráce s jinou značkou, obvyklé u konkurence. Dosud se mu dařilo špičkově, my jsme se na vlastní ruce přesvědčili, že má nejlepší předpoklady v tom pokračovat. Jen to nebude mít tak lehké, jako doposud.

Spolupracujeme s TipCars.com
Brno chce koupit pozemky a projekt pro nový magistrát Brno chce koupit pozemky a projekt pro nový magistrát

Brno může pokračovat v přípravě projektu na výstavbu…

Spolupracující obviněný v kauze lihové mafie dostal nižší trest Spolupracující obviněný v kauze lihové mafie dostal nižší trest

Nejvyšší soud snížil Tomáši Březinovi trest ze šesti let…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Ford Transit Custom jako sportovec inspirovaný speciály WRC Ford Transit Custom jako sportovec inspirovaný speciály WRC

Modernizovaný Ford Transit Custom se dočkal úprav, které…

Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace? Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace?

Ford inovoval svoji druhou největší řadu užitkových…

 



 
Mazda Miller V6: V roce 1994 to měla být budoucnost. Nakonec zapadla

Mazda Miller V6: V roce 1994 to měla být budoucnost. Nakonec zapadla

Dnes 12:50

V 90. letech si Mazda hrála nejen s rotačním motorem typu Wankel, ale také s šestiválcovými agregáty. Ten nejzajímavější využíval takzvaný Millerův cyklus doplněný o přeplňování mechanicky poháněným kompresorem.




Blesk.cz

Jonákův Discoland má nového majitele! Zchátralý podnik koupil obchodník s luxusními nemovitostmi

Jonákův Discoland má nového majitele! Zchátralý…

Zchátralý Jonákův Discoland má nového majitele! Jeden ze symbolů 90. let koupil obchodník s luxusními…

Babišovy tajnosti, „porodní bolesti“, kauza Paroubek. Hamáček promluvil o strastech ČSSD

Babišovy tajnosti, „porodní bolesti“, kauza…

Šéf ČSSD Jan Hamáček se dnes sejde s Andrejem Babišem (ANO), od kterého by chtěl slyšet, kdo byl nominován do…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Černý kůň MS? Polsko má silný tým, u nás je podceňované, říká Vacek

Černý kůň MS? Polsko má silný tým, u nás je…

Jako vůbec poslední vstupuje do právě probíhajícího mistrovství světa ve fotbale v Rusku tým Polska. A to…

 

Reflex.cz

Ryze dámský fejeton: Na fotbal do Londýna

Ryze dámský fejeton: Na fotbal do Londýna

Když jsem se šéfa kulturní rubriky Milana Tesaře včera ráno ptala, jaké texty bych měla přivézt z aktuální…

Tajný dokument: EU zřídí centra pro uprchlíky na severu Afriky a bude vracet ekonomické migranty

Tajný dokument: EU zřídí centra pro uprchlíky na…

Lídři Evropské unie by se na svém summitu příští týden měli dohodnout na tom, že pro migranty, kteří se snaží…