První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

 
 

Ujeli jsme první kilometry s modernizovaným hitem třídy N1

Ford Transit 2007

se odlišuje na první pohled přepracovanou přídí podle aktuálních módy v hodně odvážných křivkách. Kromě nových světlometů a výrazných lamel v masce, posílí příslušnost ke značce také obří oválný znak. Karoserie je nyní tužší a bezpečnější, příjemným výsledkem je snížená míra hluku a kroucení skeletu.

Nejpodstatnější změnou jsou zcela nové nebo zmodernizované motory Duratorq TDCi s vysokotlakým přímým vstřikováním common-rail, novinkou je vznětový agregát zdvihového objemu 2,2 l (dříve 2,0 l), převzatý z Mondea. Podle provedení je k dispozici pěti- nebo šestistupňová mechanická převodovka, samozřejmostí je plnění Euro 4 s rezervou pro budoucí zpřísňování. V ceníku chybí dosud nabízená robotizovaná převodovka, v budoucnu se pravděpodobně dočkáme klasického automatu.

Uvnitř čeká zcela nový interiér ve stylu novodobých fordů, dvoubarevné provedení interiéru, volant á la Focus C-max a nové potahové materiály, mezi kterými nechybí ani volitelná kůže. K nepoznání jsou také spínače a odkládací prostory, výsledkem je lepší využitelnost v každodenním provozu. Novinkou je dálkové ovládání centrálního zamykání se zabudovaným akumulátorem, který se automaticky dobíjí, pokud je klíček zastrčený ve spínací skříňce. Ve standardní výbavě nalezneme ABS a řidičův airbag, za příplatek jsou k mání kromě spolujezdcova premiérově i boční airbagy a ESP. Propracovaná ochrana před odcizením PATS (Passive Anti-Theft System) a kvalitní alarm budou bonusovány výhodnými sazbami pojistného.

Ford Transit lze získat se třemi délkami karoserie, třemi výškami střechy a čtyřmi stálými převody. K dispozici je samozřejmě i pětice celkových hmotností, od nichž se odvíjí volba předního nebo zadního pohonu. Bez zajímavosti není ani nová karosářská varianta – s nejnižší střechou lze nyní získat i střední délku karoserie – tuto neobvyklou kombinaci bylo možné získat na speciální objednávku i v minulé generaci, nyní přináší mj. devítimístnému minibusu větší prostor pro zavazadla.

Nový interiér

je prakticky k nepoznání. Při každém mezigeneračním skoku je nový Ford Transit zpravidla k nepoznání a opět to platí beze zbytku. Zcela nová palubní deska nabízí příjemnější materiály, podstatně více odkládacích prostor a také rozšířenou výbavu, jejíž seznam je srovnatelný s osobním vozem střední třídy. Sedačkám opět nechybí možnost zvlášť seřídit přední a zadní část sedáku, ten však mohl být o kousek delší. Pevný je naopak volant, daleko více skloněný, než bývalo v dodávkách zvykem. Příznivci "autobusového" přehmatávání si musí převyknout. Loketní opěrky jsou jedinou možností pro spolujezdce stabilizovat se v rychlých zatáčkách, stropní nebo jakékoliv jiné madlo chybí, podobně i věšáček na šaty.

Ovládání se proti stávajícímu provedení téměř nezměnilo, až na důležitou novinku - řazení se totiž u všech verzí přestěhovalo na palubní desku. Výhody tohoto řešení jsou dostatečně známé a prověřené od konkurence - při změně rychlostních stupňů není třeba pravou ruku příliš vzdalovat od volantu a podlaha bez trčící řadící páky nyní umožňuje volný pohyb. Toho jsme si - spolu s novým, menším a tlustším volantem užili dosyta. Ovšem přicházejí i nevýhody - dlouhé lanovody omezili přesnost řazení a na doby, kdy u provedení se zadním pohonem vedla páka rovnou do převodovky a k jejímu ovládání stačily pohyby zápěstí, zbývá jen vzpomínka.

Nové motory

jsou největší a také nejpozitivnější změnou. Zejména menšímu ze dvou agregátů značně prospěla modernizace a zejména zvýšení zdvihového objemu. Oproti dvoulitru TDCi, který jsme testovali, jsme kvitovali daleko větší porci síly v dolní polovině otáček; k dynamické jízdě již není nezbytně třeba překonat hranici 2000 ot./min. a s malým a nízkým provedením lze snadno držet krok se silnými osobními auty. Líbilo se nám také odhlučnění, u "předokolky" srovnatelné s osobním vozem.

Ve větším, skříňovém provedení (střední délka, středně vysoká střecha) jsme potom okusili přepracovanou "dva-čtyřku" TDCi ve slabším (85 kW) provedení s novou šestistupňovou převodovkou a vyzkoušeli nástroj pro stresuprosté zdolávání kopců i zátěže. Agregát s malým turbodmychadlem totiž začíná táhnout již kousek nad volnoběhem, zelené pole otáčkoměru začíná na hodnotě 1500 ot. a tamtéž je také již k dispozici plná síla. Předpisovými rychlostmi lze zdolávat i mírné kopce na šestku. Za to jednotka zaplatila rychlým zvadnutím za hranicí 3000 otáček, takže přeřazovat je nutné i během předjíždění, proti provedení s předním pohonem také citelně narostla vnitřní hlučnost, ovšem nikterak dramaticky. Za to se "zadokolový" Transit odvděčuje precizním vedením předních kol bez nutnosti překonávat síly homokinetických kloubů, pozor je ovšem třeba dát na odskakující pevnou zadní nápravu bez stabilizátoru - ten chybí opravdu citelně.

Inovovaný Ford Transit se vydal vzdorovat prakticky kompletně obměněné konkurenci - všichni protivníci už svoje zbraně ukázali (Mercedes-Benz Sprinter/Volskwagen Crafter, Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper), nebo se k tomu letos chystají (Renault Master/Opel Movano). Ford jako jediný zůstává na vývoj sám, bez úzké spolupráce s jinou značkou, obvyklé u konkurence. Dosud se mu dařilo špičkově, my jsme se na vlastní ruce přesvědčili, že má nejlepší předpoklady v tom pokračovat. Jen to nebude mít tak lehké, jako doposud.

Spolupracujeme s TipCars.com
Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu

Na letišti ve francouzském Toulouse ve čtvrtek koncern…

Akcie, měny & názory Jany Steckerové: Obměny v čínské garnituře Akcie, měny & názory Jany Steckerové: Obměny v čínské garnituře

V Číně začala jedna z nejdůležitějších politických…

Zátahy pražských celníků. Od ledna odhalili 301 nelegálních automatů Zátahy pražských celníků. Od ledna odhalili 301 nelegálních automatů

Pražští celníci od začátku roku zabavili v nelegálních…

Český export letos zaznamená historický rekord. Přidaná hodnota zůstává stejná Český export letos zaznamená historický rekord. Přidaná hodnota zůstává stejná

Množství výrobků a služeb vyvezených z Česka má být letos…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest

Za tzv. vybrzďování auta, ve kterém cestovala bývalá…

Tuning dodávky? Žádný problém! Tenhle Ford Transit se inspiroval u speciálů WRC Tuning dodávky? Žádný problém! Tenhle Ford Transit se inspiroval u speciálů WRC

Britská společnost MS-RT úzce spolupracuje s automobilkou…

 



 
Konec výrobního pekla? Tesla podle všeho testuje výkonnější Model 3

Konec výrobního pekla? Tesla podle všeho testuje výkonnější Model 3

Dnes 17:45

Tesla během premiéry Modelu 3 avizovala i tvorbu výkonnější varianty Performance. Vypadá to, že na projekt konečně přišla řada.




Blesk.cz

Extra úzký chodník na Albertově: Chodci nadávají na zábradlí, má je ale chránit

Extra úzký chodník na Albertově: Chodci nadávají na…

Obyvatelé druhé městské části si stěžují na příliš úzký chodník na Albertově. Doufali, že při opravě vozovky…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Sobotka dostal pokutu, za faul zaplatí 5 tisíc dolarů

TOP zajímavosti z NHL: Sobotka dostal pokutu, za…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Slavné Bazaly čeká demolice. Vyroste tam akademie pro mladé fotbalisty

Slavné Bazaly čeká demolice. Vyroste tam akademie…

Fotbalový areál na ostravských Bazalech, který byl v minulosti domovským stadionem Baníku, bude po rekonstrukci…

 

Reflex.cz

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním městem. Stát se tak má do roku 2035

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním…

Anglické město Oxford, kde se nachází jedna z nejlepších a nejznámějších univerzit planety, se chce do roku 2035…