První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

 
 

Ujeli jsme první kilometry s modernizovaným hitem třídy N1

Ford Transit 2007

se odlišuje na první pohled přepracovanou přídí podle aktuálních módy v hodně odvážných křivkách. Kromě nových světlometů a výrazných lamel v masce, posílí příslušnost ke značce také obří oválný znak. Karoserie je nyní tužší a bezpečnější, příjemným výsledkem je snížená míra hluku a kroucení skeletu.

Nejpodstatnější změnou jsou zcela nové nebo zmodernizované motory Duratorq TDCi s vysokotlakým přímým vstřikováním common-rail, novinkou je vznětový agregát zdvihového objemu 2,2 l (dříve 2,0 l), převzatý z Mondea. Podle provedení je k dispozici pěti- nebo šestistupňová mechanická převodovka, samozřejmostí je plnění Euro 4 s rezervou pro budoucí zpřísňování. V ceníku chybí dosud nabízená robotizovaná převodovka, v budoucnu se pravděpodobně dočkáme klasického automatu.

Uvnitř čeká zcela nový interiér ve stylu novodobých fordů, dvoubarevné provedení interiéru, volant á la Focus C-max a nové potahové materiály, mezi kterými nechybí ani volitelná kůže. K nepoznání jsou také spínače a odkládací prostory, výsledkem je lepší využitelnost v každodenním provozu. Novinkou je dálkové ovládání centrálního zamykání se zabudovaným akumulátorem, který se automaticky dobíjí, pokud je klíček zastrčený ve spínací skříňce. Ve standardní výbavě nalezneme ABS a řidičův airbag, za příplatek jsou k mání kromě spolujezdcova premiérově i boční airbagy a ESP. Propracovaná ochrana před odcizením PATS (Passive Anti-Theft System) a kvalitní alarm budou bonusovány výhodnými sazbami pojistného.

Ford Transit lze získat se třemi délkami karoserie, třemi výškami střechy a čtyřmi stálými převody. K dispozici je samozřejmě i pětice celkových hmotností, od nichž se odvíjí volba předního nebo zadního pohonu. Bez zajímavosti není ani nová karosářská varianta – s nejnižší střechou lze nyní získat i střední délku karoserie – tuto neobvyklou kombinaci bylo možné získat na speciální objednávku i v minulé generaci, nyní přináší mj. devítimístnému minibusu větší prostor pro zavazadla.

Nový interiér

je prakticky k nepoznání. Při každém mezigeneračním skoku je nový Ford Transit zpravidla k nepoznání a opět to platí beze zbytku. Zcela nová palubní deska nabízí příjemnější materiály, podstatně více odkládacích prostor a také rozšířenou výbavu, jejíž seznam je srovnatelný s osobním vozem střední třídy. Sedačkám opět nechybí možnost zvlášť seřídit přední a zadní část sedáku, ten však mohl být o kousek delší. Pevný je naopak volant, daleko více skloněný, než bývalo v dodávkách zvykem. Příznivci "autobusového" přehmatávání si musí převyknout. Loketní opěrky jsou jedinou možností pro spolujezdce stabilizovat se v rychlých zatáčkách, stropní nebo jakékoliv jiné madlo chybí, podobně i věšáček na šaty.

Ovládání se proti stávajícímu provedení téměř nezměnilo, až na důležitou novinku - řazení se totiž u všech verzí přestěhovalo na palubní desku. Výhody tohoto řešení jsou dostatečně známé a prověřené od konkurence - při změně rychlostních stupňů není třeba pravou ruku příliš vzdalovat od volantu a podlaha bez trčící řadící páky nyní umožňuje volný pohyb. Toho jsme si - spolu s novým, menším a tlustším volantem užili dosyta. Ovšem přicházejí i nevýhody - dlouhé lanovody omezili přesnost řazení a na doby, kdy u provedení se zadním pohonem vedla páka rovnou do převodovky a k jejímu ovládání stačily pohyby zápěstí, zbývá jen vzpomínka.

Nové motory

jsou největší a také nejpozitivnější změnou. Zejména menšímu ze dvou agregátů značně prospěla modernizace a zejména zvýšení zdvihového objemu. Oproti dvoulitru TDCi, který jsme testovali, jsme kvitovali daleko větší porci síly v dolní polovině otáček; k dynamické jízdě již není nezbytně třeba překonat hranici 2000 ot./min. a s malým a nízkým provedením lze snadno držet krok se silnými osobními auty. Líbilo se nám také odhlučnění, u "předokolky" srovnatelné s osobním vozem.

Ve větším, skříňovém provedení (střední délka, středně vysoká střecha) jsme potom okusili přepracovanou "dva-čtyřku" TDCi ve slabším (85 kW) provedení s novou šestistupňovou převodovkou a vyzkoušeli nástroj pro stresuprosté zdolávání kopců i zátěže. Agregát s malým turbodmychadlem totiž začíná táhnout již kousek nad volnoběhem, zelené pole otáčkoměru začíná na hodnotě 1500 ot. a tamtéž je také již k dispozici plná síla. Předpisovými rychlostmi lze zdolávat i mírné kopce na šestku. Za to jednotka zaplatila rychlým zvadnutím za hranicí 3000 otáček, takže přeřazovat je nutné i během předjíždění, proti provedení s předním pohonem také citelně narostla vnitřní hlučnost, ovšem nikterak dramaticky. Za to se "zadokolový" Transit odvděčuje precizním vedením předních kol bez nutnosti překonávat síly homokinetických kloubů, pozor je ovšem třeba dát na odskakující pevnou zadní nápravu bez stabilizátoru - ten chybí opravdu citelně.

Inovovaný Ford Transit se vydal vzdorovat prakticky kompletně obměněné konkurenci - všichni protivníci už svoje zbraně ukázali (Mercedes-Benz Sprinter/Volskwagen Crafter, Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper), nebo se k tomu letos chystají (Renault Master/Opel Movano). Ford jako jediný zůstává na vývoj sám, bez úzké spolupráce s jinou značkou, obvyklé u konkurence. Dosud se mu dařilo špičkově, my jsme se na vlastní ruce přesvědčili, že má nejlepší předpoklady v tom pokračovat. Jen to nebude mít tak lehké, jako doposud.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě

Ford Transit Custom zamíří v příštím roce na evropský trh…

Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest

Za tzv. vybrzďování auta, ve kterém cestovala bývalá…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má své věrné. Komu fandí známé tváře?

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má…

Prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš získávají před druhým kolem volby silné podporovatele. Do voleb…

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…