První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

První jízdní dojmy: Nový Ford Transit

 
 

Ujeli jsme první kilometry s modernizovaným hitem třídy N1

Ford Transit 2007

se odlišuje na první pohled přepracovanou přídí podle aktuálních módy v hodně odvážných křivkách. Kromě nových světlometů a výrazných lamel v masce, posílí příslušnost ke značce také obří oválný znak. Karoserie je nyní tužší a bezpečnější, příjemným výsledkem je snížená míra hluku a kroucení skeletu.

Nejpodstatnější změnou jsou zcela nové nebo zmodernizované motory Duratorq TDCi s vysokotlakým přímým vstřikováním common-rail, novinkou je vznětový agregát zdvihového objemu 2,2 l (dříve 2,0 l), převzatý z Mondea. Podle provedení je k dispozici pěti- nebo šestistupňová mechanická převodovka, samozřejmostí je plnění Euro 4 s rezervou pro budoucí zpřísňování. V ceníku chybí dosud nabízená robotizovaná převodovka, v budoucnu se pravděpodobně dočkáme klasického automatu.

Uvnitř čeká zcela nový interiér ve stylu novodobých fordů, dvoubarevné provedení interiéru, volant á la Focus C-max a nové potahové materiály, mezi kterými nechybí ani volitelná kůže. K nepoznání jsou také spínače a odkládací prostory, výsledkem je lepší využitelnost v každodenním provozu. Novinkou je dálkové ovládání centrálního zamykání se zabudovaným akumulátorem, který se automaticky dobíjí, pokud je klíček zastrčený ve spínací skříňce. Ve standardní výbavě nalezneme ABS a řidičův airbag, za příplatek jsou k mání kromě spolujezdcova premiérově i boční airbagy a ESP. Propracovaná ochrana před odcizením PATS (Passive Anti-Theft System) a kvalitní alarm budou bonusovány výhodnými sazbami pojistného.

Ford Transit lze získat se třemi délkami karoserie, třemi výškami střechy a čtyřmi stálými převody. K dispozici je samozřejmě i pětice celkových hmotností, od nichž se odvíjí volba předního nebo zadního pohonu. Bez zajímavosti není ani nová karosářská varianta – s nejnižší střechou lze nyní získat i střední délku karoserie – tuto neobvyklou kombinaci bylo možné získat na speciální objednávku i v minulé generaci, nyní přináší mj. devítimístnému minibusu větší prostor pro zavazadla.

Nový interiér

je prakticky k nepoznání. Při každém mezigeneračním skoku je nový Ford Transit zpravidla k nepoznání a opět to platí beze zbytku. Zcela nová palubní deska nabízí příjemnější materiály, podstatně více odkládacích prostor a také rozšířenou výbavu, jejíž seznam je srovnatelný s osobním vozem střední třídy. Sedačkám opět nechybí možnost zvlášť seřídit přední a zadní část sedáku, ten však mohl být o kousek delší. Pevný je naopak volant, daleko více skloněný, než bývalo v dodávkách zvykem. Příznivci "autobusového" přehmatávání si musí převyknout. Loketní opěrky jsou jedinou možností pro spolujezdce stabilizovat se v rychlých zatáčkách, stropní nebo jakékoliv jiné madlo chybí, podobně i věšáček na šaty.

Ovládání se proti stávajícímu provedení téměř nezměnilo, až na důležitou novinku - řazení se totiž u všech verzí přestěhovalo na palubní desku. Výhody tohoto řešení jsou dostatečně známé a prověřené od konkurence - při změně rychlostních stupňů není třeba pravou ruku příliš vzdalovat od volantu a podlaha bez trčící řadící páky nyní umožňuje volný pohyb. Toho jsme si - spolu s novým, menším a tlustším volantem užili dosyta. Ovšem přicházejí i nevýhody - dlouhé lanovody omezili přesnost řazení a na doby, kdy u provedení se zadním pohonem vedla páka rovnou do převodovky a k jejímu ovládání stačily pohyby zápěstí, zbývá jen vzpomínka.

Nové motory

jsou největší a také nejpozitivnější změnou. Zejména menšímu ze dvou agregátů značně prospěla modernizace a zejména zvýšení zdvihového objemu. Oproti dvoulitru TDCi, který jsme testovali, jsme kvitovali daleko větší porci síly v dolní polovině otáček; k dynamické jízdě již není nezbytně třeba překonat hranici 2000 ot./min. a s malým a nízkým provedením lze snadno držet krok se silnými osobními auty. Líbilo se nám také odhlučnění, u "předokolky" srovnatelné s osobním vozem.

Ve větším, skříňovém provedení (střední délka, středně vysoká střecha) jsme potom okusili přepracovanou "dva-čtyřku" TDCi ve slabším (85 kW) provedení s novou šestistupňovou převodovkou a vyzkoušeli nástroj pro stresuprosté zdolávání kopců i zátěže. Agregát s malým turbodmychadlem totiž začíná táhnout již kousek nad volnoběhem, zelené pole otáčkoměru začíná na hodnotě 1500 ot. a tamtéž je také již k dispozici plná síla. Předpisovými rychlostmi lze zdolávat i mírné kopce na šestku. Za to jednotka zaplatila rychlým zvadnutím za hranicí 3000 otáček, takže přeřazovat je nutné i během předjíždění, proti provedení s předním pohonem také citelně narostla vnitřní hlučnost, ovšem nikterak dramaticky. Za to se "zadokolový" Transit odvděčuje precizním vedením předních kol bez nutnosti překonávat síly homokinetických kloubů, pozor je ovšem třeba dát na odskakující pevnou zadní nápravu bez stabilizátoru - ten chybí opravdu citelně.

Inovovaný Ford Transit se vydal vzdorovat prakticky kompletně obměněné konkurenci - všichni protivníci už svoje zbraně ukázali (Mercedes-Benz Sprinter/Volskwagen Crafter, Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper), nebo se k tomu letos chystají (Renault Master/Opel Movano). Ford jako jediný zůstává na vývoj sám, bez úzké spolupráce s jinou značkou, obvyklé u konkurence. Dosud se mu dařilo špičkově, my jsme se na vlastní ruce přesvědčili, že má nejlepší předpoklady v tom pokračovat. Jen to nebude mít tak lehké, jako doposud.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška

Ford dodá pro londýnskou dopravu dvacet Transitů Custom v…

Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý? Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý?

Ford Transit je užitková legenda, která je na trhu přes…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Miss Jandová po propuštění z Bohnic: Přibrala 8 kilo a musí hubnout!

Miss Jandová po propuštění z Bohnic: Přibrala 8 kilo…

Půl roku po propuštění z psychiatrické léčebny v Bohnicích, kde se měsíc léčila z panické ataky, se chce misska…

Dětský den s Jakubem Vágnerem: Rybář zve všechny malé i velké na atraktivní program!

Dětský den s Jakubem Vágnerem: Rybář zve všechny…

Rybářská školička, spousta atrakcí, hudební vystoupení, to je jen pár důvodů, proč v sobotu 3. června vyrazit na…

 

iSport.cz

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba a Mchitarjan

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v historii vyhráli Evropskou ligu. Svěřenci Josého Mourinha ve finále ve…

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše smlouvu se Spartou

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše…

Ital Andrea Stramaccioni, který se stane novým trenérem Sparty, už přiletěl do Prahy. Jedenačtyřicetiletý kouč…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…