První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW

První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW

 
 

Evropský trh vozů kombi je sice neustále oslabován zvětšujícím se počtem dostupných MPV, ale německé a francouzské značky zatím tradiční zákazníky zklamat nehodlají. Novým přírůstkem je Peugeot 308 SW, s nímž jsme absolvovali první kilometry na Sardinii.

Trh dostupných kombi je v globálním měřítku vymírající částí nižší střední třídy. Japonské automobilky momentálně klasická a v Evropě stále žádaná kombi nenabízejí, a tak zákazníci obvykle končí u některého MPV. Silnou pozici na poli dostupných kombi dnes má Ford, Opel i Volkswagen. Své k tématu mají stále co říci i francouzské automobilky.

Skupina PSA Peugeot Citroen se riziku kanibalismu modelů Peugeot a Citroen vyhnula svérázným způsobem. Zatímco z Citroenu se stává specialista na velkoprostorové modely (C4 Picasso, C4 Grand Picasso, C8) a v aktuální řady C4 nezbylo místo pro dříve velmi populární kombi (ZX Break, Xsara Break), Peugeotu zůstává role výrobce klasičtějších kombi se zvýšenou stavbou karoserie, která velkoprostorové modely některými vlastnostmi alespoň připomínají.

Uvedením modelu 307 SW získal Peugeot na konci roku 2003 prostorné kombi s velkou futuristicky působící prosklenou střechou, která modelové řadě dodávala spolu s vyšší stavbou karoserie punc výjimečnosti. Ve stejném stylu pokračuje také model 308 SW.

Nový rozměr
Nové SW je podobně jako předchůdce postaveno na prodlouženém rozvoru. Jeho délka 2708 mm patří k největším ve třídě, je o 10 cm delší než u krátkého Peugeotu 308. Mezigeneračně tedy nic nového. Změny jsou ukryty v převisech karoserie! Přední s úctyhodnou délkou 926 mm je shodný s aktuálním hatchbackem (a o 38 mm delší proti 307 SW), ale zadní je delší o 124 mm proti 308 a o 33 mm proti 307 SW. Když k tomu přidáte mezigenerační snížení výšky karoserie, dostanete doutníkovitou karoserii, kterou jsme zachytili ve fotogalerii pod článkem.

Peugeot 308 SW a některá jiná kombi nižší střední třídy
ModelPeugeot 308 SWPeugeot 307 SWHyundai i30 CWŠkoda Octavia Combi
Délka [mm]4500441944754572
Šířka [mm]1815175717751769
Výška [mm]1555154415201468
Rozvor [mm]2708270827002578

Samotné rozměry jsou sice vzhledem ke konkurentům velké, ale z normálu vybočuje, podobně jako u nového kombi Hyundai i30 CW, velký rozvor. Designéři Peugeotu navíc vtiskli zádi svérázný charakter, který ale může některé zákazníky odradit. Tvarové výstřelky jsou, jak uvidíme dále, podpořeny příkladnou funkčností.

SW i Break
K dispozici budou i nadále dvě verze peugeotova kombi. Luxusnější 308 SW bude mít rozměrné, ale neotvíratelné střešní okno, které patří k vůbec největším, jaké se dnes do sériových automobilů dodávají, dále tři samostatná sedadla ve druhé řadě (každé široké 414 mm) a možnost mít za nimi i třetí řadu. Prosklená střecha končí až nad hlavami cestujících na zadních sedadlech, kteří si nebe nad hlavou užijí do sytosti. Nechtěné sluneční paprsky může zastínit elektricky ovládaná roleta.

Break bude vybaven pouze konvenční druhou řadou sedadel (nesymetricky dělená lavice) a plechovou střechou.

Prostor a pohodlí
K silným stránkám předchozího SW patřila prostorná karoserie a to se nezměnilo. Standardně pětimístná konfigurace interiéru může být opět doplněna dvěma nouzovými sedadly ve třetí řadě. Jejich konstrukce pochopitelně počítá pouze s příležitostným obsazením dětmi, a tak pokud se na jejich přítomnost díváte stejně jako my, lze je považovat za plus, které konkurence v této třídě obvykle nenabízí.

Peugeot vyniká nadprůměrnou vnější i vnitřní šířkou, což je dobrý základ pro stavbu vzdušného interiéru. Vpředu je vše stejné jako u hatchbacku, ale ve druhé řadě je k dispozici více užitečné šířky v ramenou (1427 mm) i slušná šířka 1471 mm ve výši loktů. Obojí oceníte když pojedete vzadu ve třech. Pozice dospělého sedícího člověka ve druhé řadě je příjemnější než u většiny MPV, sedáky by ale přesto mohly podpírat stehna účinněji a opěradla yb zasloužila větší výšku. Místa v podélném i svislém směru je ve druhé řadě nadbytek, o tom, zda bude vyhovovat šířka rozhodují rozměry dalších dvou osob se kterými sdílíte druhou řadu. Při daném půdorysu ale asi nešlo vytěžit více. Kdo chce plnohodnotnější třímístnou lavici, nechť vyzkouší nového Partnera.

Jako v MPV
Peugeot sice nemá v nabídce přímého konkurenta Citroenu C4 Picasso, ovšem variabilitou uspořádání vnitřního prostoru je 308 SW srovnatelný. Pětice sedadel v zadních dvou řadách je demontovatelná, sedadla druhé řady jsou individuálně posuvná v podélném směru v rozsahu 90 mm, opěradla lze naklápět pod různými úhly a až do vodorovné pozice lze sklopit i opěradlo řidičova spolujezdce. To pak můžete uvnitř přepravovat až 3,1 m dlouhé předměty. Netradičně pojatá záď má jednu z nejnižších nakládacích hran (548 mm nad vozovkou) na současném trhu, ale pokud potřebujete vložit jen pár drobností nebo není kolem auta dost místa, lze otevřít pouze široké sklo v zadní výklopné stěně.

Jízda…
...s dlouhou třistaosmičkou byla nová ze dvou příčin. Tou první je zcela nová koncernová převodovka se šesti stupni. Standardně ji začnou dostávat turbodiesely 1,6 HDI FAP (80 kW) a přeplňované zážehové motory 1,6 THP (110 a 128 kW).

Peugeot novou skříní udělal důležitý krok kupředu. Velkým plus je šest stupňů hlavně v dieselové motorizaci, protože je stále mnoho konkurentů, kteří musí v tomto výkonovém pásmu vystačit s pětistupňovou převodovkou. Co se radosti z řazení týká, jde také o generační skok kupředu, který Peugeot posunuje nad průměr třídy, i když na nejlepší přece jen ještě cosi v disciplíně přesnosti, vymezení vůlí v kulise, délce drah a tuhosti mechanismu řazení schází.

Peugeot 308 SW - vznětové motory
Motor1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi
Zdvihový obj. [cm3]156015601997
Válce/ventily4/44/44/4
Převodovka5M6M6M (6A)
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]66/400080/4000100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]215/1750240-260/1750320-340/2000
Max. rychlost [km/h]174185202 (197)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,012,511,1 (11,7)
Komb. spotř. [l/100 km]4,95,15,9 (7,1)

Druhou novinkou je dlouhá karoserie, která ale naštěstí postrádá obvyklé nešvary prodloužených verzí. Během našich prvních kilometrů za volantem nezatížených vozů jsme problémy s tuhostí nosné struktury nezaznamenali. Naopak nové nastavení posilovače řízení dodává řidiči na jistotě a iluze zpětné vazby od kol se o kus přiblížila optimu. Relativně tuhý podvozek zůstává na většině povrchu také komfortní, z míry je jednoduchá zadní náprava vyvedena až na sérii nerovností v zatáčkách, kterých na Sardinii pravda mnoho není.

Pravděpodobně nejprodávanější motorizace 1,6 HDI FAP (80 kW) je precizně odhlučněná, po vibracích není ani při volnoběhu ani památky a pro řidiče, který předtím nejel zážehovým modelem, může být obtížné odhalit nutnost tankování nafty. Využitelné otáčkové pásmo začíná hluboko pod 2000 ot./min a končí u 4000 ot./min. I při rychlejší jízdě nebude problém ukotvit spotřebu mezi šesti a sedmi litry, klidná jízda může snadno skončit v pětilitrovém pásmu.

Peugeot 308 SW - zážehové motory
Motor1.4 VTi1.6 VTi1.6 THP1.6 THP1.6 THP
Zdvihový obj. [cm3]13981598169816981698
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Převodovka5M5M (4A)4A6M6M
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]70/600088/6000103/5800110/5800110/5800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]136/4000160/4250240/1400240/1400240 (260)/1600
Max. rychlost [km/h]178189 (182)(199)209215
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,412,0 (14,0)(12,6)10,99,9
Komb. spotř. [l/100 km]6,77,1 (7,7)(8,2)7,57,8

Zážehová řada čtyřválců vyvinutých spolu s BMW patří dnes ke špičce ve třídě. Točivý motor 1,6 THP (110 kW, 240 Nm) s plynulým nástupem točivého momentu už kolem 2600 ot./min nabízí vytrvalou akceleraci až za 6000 ot./min. Příležitostný výlet ručky otáčkoměru daleko za šestitisícovou hranici je u přeplňovaného agregátu malým překvapením. Na rozdíl od stejně objemného turbodieselu odpouští turbobenzin chyby v řazení, protože se dokáže snáze vyhrabat z momentově slabších oblastí charakteristiky motoru. Tichý provoz je i v případě motoru 1,6 THP jedním z hlavních poznatků, které si odnášíme. V praxi budete jezdit asi se spotřebou minimálně o dva litry vyšší než u dieselu, tzn. dostat se pod sedm litrů bude problém, naopak při rychlejší dynamické jízdě se průměr snadno přehoupne přes deset.

Závěr
Peugeot má v nabídce model, který může dobře sloužit jako firemní kombi a rodinné MPV současně. Samozřejmostí je mnoho místa pro posádku a přiměřeně velký zavazadelník, bonusem pak variabilita a možnost až sedmimístné konfigurace, i když se dvěma neplnohodnotnými místy.

Důležitou novinkou je nová šestistupňová převodovka, která odstranila jednu ze slabých stránek loni uvedené třistaosmičky. Dojem, že SW je trochu lepší zboží než nabízí konkurence, podporuje obrovská prosklená plocha (střecha 1,68 m2, celkem 5,58 m2) u verze SW, ale i dokonalé odhlučnění interiéru (mohou za to mj. příplatková vrstvená (!) boční skla).

Paletu pěti zážehových motorů, jakou se dnes Peugeot 308 může chlubit, závidí mladému modelu asi hodně konkurentů. Přesto je všem jasné, že drtivá většina evropských zákazníků (85 % - odhad výrobce) sáhne po osvědčených, ale velmi dobrých motorech HDi.

Prodej na českém trhu začne 25.června 2008, ceny zatím nejsou k dispozici.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 

Přidat názorDiskuse: První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Peugeot 308 prošel faceliftem. Nabízí nový turbodiesel a osmistupňový automat Peugeot 308 prošel faceliftem. Nabízí nový turbodiesel a osmistupňový automat

Modernizovanou 308 poznáte podle nové přídě se znakem…

Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme? Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme?

Kompaktní peugeot se v rámci modernizace dočká nové masky…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…