První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW

První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW

 
 

Evropský trh vozů kombi je sice neustále oslabován zvětšujícím se počtem dostupných MPV, ale německé a francouzské značky zatím tradiční zákazníky zklamat nehodlají. Novým přírůstkem je Peugeot 308 SW, s nímž jsme absolvovali první kilometry na Sardinii.

Trh dostupných kombi je v globálním měřítku vymírající částí nižší střední třídy. Japonské automobilky momentálně klasická a v Evropě stále žádaná kombi nenabízejí, a tak zákazníci obvykle končí u některého MPV. Silnou pozici na poli dostupných kombi dnes má Ford, Opel i Volkswagen. Své k tématu mají stále co říci i francouzské automobilky.

Skupina PSA Peugeot Citroen se riziku kanibalismu modelů Peugeot a Citroen vyhnula svérázným způsobem. Zatímco z Citroenu se stává specialista na velkoprostorové modely (C4 Picasso, C4 Grand Picasso, C8) a v aktuální řady C4 nezbylo místo pro dříve velmi populární kombi (ZX Break, Xsara Break), Peugeotu zůstává role výrobce klasičtějších kombi se zvýšenou stavbou karoserie, která velkoprostorové modely některými vlastnostmi alespoň připomínají.

Uvedením modelu 307 SW získal Peugeot na konci roku 2003 prostorné kombi s velkou futuristicky působící prosklenou střechou, která modelové řadě dodávala spolu s vyšší stavbou karoserie punc výjimečnosti. Ve stejném stylu pokračuje také model 308 SW.

Nový rozměr
Nové SW je podobně jako předchůdce postaveno na prodlouženém rozvoru. Jeho délka 2708 mm patří k největším ve třídě, je o 10 cm delší než u krátkého Peugeotu 308. Mezigeneračně tedy nic nového. Změny jsou ukryty v převisech karoserie! Přední s úctyhodnou délkou 926 mm je shodný s aktuálním hatchbackem (a o 38 mm delší proti 307 SW), ale zadní je delší o 124 mm proti 308 a o 33 mm proti 307 SW. Když k tomu přidáte mezigenerační snížení výšky karoserie, dostanete doutníkovitou karoserii, kterou jsme zachytili ve fotogalerii pod článkem.

Peugeot 308 SW a některá jiná kombi nižší střední třídy
ModelPeugeot 308 SWPeugeot 307 SWHyundai i30 CWŠkoda Octavia Combi
Délka [mm]4500441944754572
Šířka [mm]1815175717751769
Výška [mm]1555154415201468
Rozvor [mm]2708270827002578

Samotné rozměry jsou sice vzhledem ke konkurentům velké, ale z normálu vybočuje, podobně jako u nového kombi Hyundai i30 CW, velký rozvor. Designéři Peugeotu navíc vtiskli zádi svérázný charakter, který ale může některé zákazníky odradit. Tvarové výstřelky jsou, jak uvidíme dále, podpořeny příkladnou funkčností.

SW i Break
K dispozici budou i nadále dvě verze peugeotova kombi. Luxusnější 308 SW bude mít rozměrné, ale neotvíratelné střešní okno, které patří k vůbec největším, jaké se dnes do sériových automobilů dodávají, dále tři samostatná sedadla ve druhé řadě (každé široké 414 mm) a možnost mít za nimi i třetí řadu. Prosklená střecha končí až nad hlavami cestujících na zadních sedadlech, kteří si nebe nad hlavou užijí do sytosti. Nechtěné sluneční paprsky může zastínit elektricky ovládaná roleta.

Break bude vybaven pouze konvenční druhou řadou sedadel (nesymetricky dělená lavice) a plechovou střechou.

Prostor a pohodlí
K silným stránkám předchozího SW patřila prostorná karoserie a to se nezměnilo. Standardně pětimístná konfigurace interiéru může být opět doplněna dvěma nouzovými sedadly ve třetí řadě. Jejich konstrukce pochopitelně počítá pouze s příležitostným obsazením dětmi, a tak pokud se na jejich přítomnost díváte stejně jako my, lze je považovat za plus, které konkurence v této třídě obvykle nenabízí.

Peugeot vyniká nadprůměrnou vnější i vnitřní šířkou, což je dobrý základ pro stavbu vzdušného interiéru. Vpředu je vše stejné jako u hatchbacku, ale ve druhé řadě je k dispozici více užitečné šířky v ramenou (1427 mm) i slušná šířka 1471 mm ve výši loktů. Obojí oceníte když pojedete vzadu ve třech. Pozice dospělého sedícího člověka ve druhé řadě je příjemnější než u většiny MPV, sedáky by ale přesto mohly podpírat stehna účinněji a opěradla yb zasloužila větší výšku. Místa v podélném i svislém směru je ve druhé řadě nadbytek, o tom, zda bude vyhovovat šířka rozhodují rozměry dalších dvou osob se kterými sdílíte druhou řadu. Při daném půdorysu ale asi nešlo vytěžit více. Kdo chce plnohodnotnější třímístnou lavici, nechť vyzkouší nového Partnera.

Jako v MPV
Peugeot sice nemá v nabídce přímého konkurenta Citroenu C4 Picasso, ovšem variabilitou uspořádání vnitřního prostoru je 308 SW srovnatelný. Pětice sedadel v zadních dvou řadách je demontovatelná, sedadla druhé řady jsou individuálně posuvná v podélném směru v rozsahu 90 mm, opěradla lze naklápět pod různými úhly a až do vodorovné pozice lze sklopit i opěradlo řidičova spolujezdce. To pak můžete uvnitř přepravovat až 3,1 m dlouhé předměty. Netradičně pojatá záď má jednu z nejnižších nakládacích hran (548 mm nad vozovkou) na současném trhu, ale pokud potřebujete vložit jen pár drobností nebo není kolem auta dost místa, lze otevřít pouze široké sklo v zadní výklopné stěně.

Jízda…
...s dlouhou třistaosmičkou byla nová ze dvou příčin. Tou první je zcela nová koncernová převodovka se šesti stupni. Standardně ji začnou dostávat turbodiesely 1,6 HDI FAP (80 kW) a přeplňované zážehové motory 1,6 THP (110 a 128 kW).

Peugeot novou skříní udělal důležitý krok kupředu. Velkým plus je šest stupňů hlavně v dieselové motorizaci, protože je stále mnoho konkurentů, kteří musí v tomto výkonovém pásmu vystačit s pětistupňovou převodovkou. Co se radosti z řazení týká, jde také o generační skok kupředu, který Peugeot posunuje nad průměr třídy, i když na nejlepší přece jen ještě cosi v disciplíně přesnosti, vymezení vůlí v kulise, délce drah a tuhosti mechanismu řazení schází.

Peugeot 308 SW - vznětové motory
Motor1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi
Zdvihový obj. [cm3]156015601997
Válce/ventily4/44/44/4
Převodovka5M6M6M (6A)
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]66/400080/4000100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]215/1750240-260/1750320-340/2000
Max. rychlost [km/h]174185202 (197)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,012,511,1 (11,7)
Komb. spotř. [l/100 km]4,95,15,9 (7,1)

Druhou novinkou je dlouhá karoserie, která ale naštěstí postrádá obvyklé nešvary prodloužených verzí. Během našich prvních kilometrů za volantem nezatížených vozů jsme problémy s tuhostí nosné struktury nezaznamenali. Naopak nové nastavení posilovače řízení dodává řidiči na jistotě a iluze zpětné vazby od kol se o kus přiblížila optimu. Relativně tuhý podvozek zůstává na většině povrchu také komfortní, z míry je jednoduchá zadní náprava vyvedena až na sérii nerovností v zatáčkách, kterých na Sardinii pravda mnoho není.

Pravděpodobně nejprodávanější motorizace 1,6 HDI FAP (80 kW) je precizně odhlučněná, po vibracích není ani při volnoběhu ani památky a pro řidiče, který předtím nejel zážehovým modelem, může být obtížné odhalit nutnost tankování nafty. Využitelné otáčkové pásmo začíná hluboko pod 2000 ot./min a končí u 4000 ot./min. I při rychlejší jízdě nebude problém ukotvit spotřebu mezi šesti a sedmi litry, klidná jízda může snadno skončit v pětilitrovém pásmu.

Peugeot 308 SW - zážehové motory
Motor1.4 VTi1.6 VTi1.6 THP1.6 THP1.6 THP
Zdvihový obj. [cm3]13981598169816981698
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Převodovka5M5M (4A)4A6M6M
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]70/600088/6000103/5800110/5800110/5800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]136/4000160/4250240/1400240/1400240 (260)/1600
Max. rychlost [km/h]178189 (182)(199)209215
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,412,0 (14,0)(12,6)10,99,9
Komb. spotř. [l/100 km]6,77,1 (7,7)(8,2)7,57,8

Zážehová řada čtyřválců vyvinutých spolu s BMW patří dnes ke špičce ve třídě. Točivý motor 1,6 THP (110 kW, 240 Nm) s plynulým nástupem točivého momentu už kolem 2600 ot./min nabízí vytrvalou akceleraci až za 6000 ot./min. Příležitostný výlet ručky otáčkoměru daleko za šestitisícovou hranici je u přeplňovaného agregátu malým překvapením. Na rozdíl od stejně objemného turbodieselu odpouští turbobenzin chyby v řazení, protože se dokáže snáze vyhrabat z momentově slabších oblastí charakteristiky motoru. Tichý provoz je i v případě motoru 1,6 THP jedním z hlavních poznatků, které si odnášíme. V praxi budete jezdit asi se spotřebou minimálně o dva litry vyšší než u dieselu, tzn. dostat se pod sedm litrů bude problém, naopak při rychlejší dynamické jízdě se průměr snadno přehoupne přes deset.

Závěr
Peugeot má v nabídce model, který může dobře sloužit jako firemní kombi a rodinné MPV současně. Samozřejmostí je mnoho místa pro posádku a přiměřeně velký zavazadelník, bonusem pak variabilita a možnost až sedmimístné konfigurace, i když se dvěma neplnohodnotnými místy.

Důležitou novinkou je nová šestistupňová převodovka, která odstranila jednu ze slabých stránek loni uvedené třistaosmičky. Dojem, že SW je trochu lepší zboží než nabízí konkurence, podporuje obrovská prosklená plocha (střecha 1,68 m2, celkem 5,58 m2) u verze SW, ale i dokonalé odhlučnění interiéru (mohou za to mj. příplatková vrstvená (!) boční skla).

Paletu pěti zážehových motorů, jakou se dnes Peugeot 308 může chlubit, závidí mladému modelu asi hodně konkurentů. Přesto je všem jasné, že drtivá většina evropských zákazníků (85 % - odhad výrobce) sáhne po osvědčených, ale velmi dobrých motorech HDi.

Prodej na českém trhu začne 25.června 2008, ceny zatím nejsou k dispozici.

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 

Přidat názorDiskuse: První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů

Kombíky nižší střední třídy jsou nejprodávanějšími auty…

Za volantem závodního Peugeotu 308 Racing Cup: Zážitek na celý život! (+videa) Za volantem závodního Peugeotu 308 Racing Cup: Zážitek na celý život! (+videa)

Nestává se tak často, abychom si na vlastní kůži okusili…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…