První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW

První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW

 
 

Evropský trh vozů kombi je sice neustále oslabován zvětšujícím se počtem dostupných MPV, ale německé a francouzské značky zatím tradiční zákazníky zklamat nehodlají. Novým přírůstkem je Peugeot 308 SW, s nímž jsme absolvovali první kilometry na Sardinii.

Trh dostupných kombi je v globálním měřítku vymírající částí nižší střední třídy. Japonské automobilky momentálně klasická a v Evropě stále žádaná kombi nenabízejí, a tak zákazníci obvykle končí u některého MPV. Silnou pozici na poli dostupných kombi dnes má Ford, Opel i Volkswagen. Své k tématu mají stále co říci i francouzské automobilky.

Skupina PSA Peugeot Citroen se riziku kanibalismu modelů Peugeot a Citroen vyhnula svérázným způsobem. Zatímco z Citroenu se stává specialista na velkoprostorové modely (C4 Picasso, C4 Grand Picasso, C8) a v aktuální řady C4 nezbylo místo pro dříve velmi populární kombi (ZX Break, Xsara Break), Peugeotu zůstává role výrobce klasičtějších kombi se zvýšenou stavbou karoserie, která velkoprostorové modely některými vlastnostmi alespoň připomínají.

Uvedením modelu 307 SW získal Peugeot na konci roku 2003 prostorné kombi s velkou futuristicky působící prosklenou střechou, která modelové řadě dodávala spolu s vyšší stavbou karoserie punc výjimečnosti. Ve stejném stylu pokračuje také model 308 SW.

Nový rozměr
Nové SW je podobně jako předchůdce postaveno na prodlouženém rozvoru. Jeho délka 2708 mm patří k největším ve třídě, je o 10 cm delší než u krátkého Peugeotu 308. Mezigeneračně tedy nic nového. Změny jsou ukryty v převisech karoserie! Přední s úctyhodnou délkou 926 mm je shodný s aktuálním hatchbackem (a o 38 mm delší proti 307 SW), ale zadní je delší o 124 mm proti 308 a o 33 mm proti 307 SW. Když k tomu přidáte mezigenerační snížení výšky karoserie, dostanete doutníkovitou karoserii, kterou jsme zachytili ve fotogalerii pod článkem.

Peugeot 308 SW a některá jiná kombi nižší střední třídy
ModelPeugeot 308 SWPeugeot 307 SWHyundai i30 CWŠkoda Octavia Combi
Délka [mm]4500441944754572
Šířka [mm]1815175717751769
Výška [mm]1555154415201468
Rozvor [mm]2708270827002578

Samotné rozměry jsou sice vzhledem ke konkurentům velké, ale z normálu vybočuje, podobně jako u nového kombi Hyundai i30 CW, velký rozvor. Designéři Peugeotu navíc vtiskli zádi svérázný charakter, který ale může některé zákazníky odradit. Tvarové výstřelky jsou, jak uvidíme dále, podpořeny příkladnou funkčností.

SW i Break
K dispozici budou i nadále dvě verze peugeotova kombi. Luxusnější 308 SW bude mít rozměrné, ale neotvíratelné střešní okno, které patří k vůbec největším, jaké se dnes do sériových automobilů dodávají, dále tři samostatná sedadla ve druhé řadě (každé široké 414 mm) a možnost mít za nimi i třetí řadu. Prosklená střecha končí až nad hlavami cestujících na zadních sedadlech, kteří si nebe nad hlavou užijí do sytosti. Nechtěné sluneční paprsky může zastínit elektricky ovládaná roleta.

Break bude vybaven pouze konvenční druhou řadou sedadel (nesymetricky dělená lavice) a plechovou střechou.

Prostor a pohodlí
K silným stránkám předchozího SW patřila prostorná karoserie a to se nezměnilo. Standardně pětimístná konfigurace interiéru může být opět doplněna dvěma nouzovými sedadly ve třetí řadě. Jejich konstrukce pochopitelně počítá pouze s příležitostným obsazením dětmi, a tak pokud se na jejich přítomnost díváte stejně jako my, lze je považovat za plus, které konkurence v této třídě obvykle nenabízí.

Peugeot vyniká nadprůměrnou vnější i vnitřní šířkou, což je dobrý základ pro stavbu vzdušného interiéru. Vpředu je vše stejné jako u hatchbacku, ale ve druhé řadě je k dispozici více užitečné šířky v ramenou (1427 mm) i slušná šířka 1471 mm ve výši loktů. Obojí oceníte když pojedete vzadu ve třech. Pozice dospělého sedícího člověka ve druhé řadě je příjemnější než u většiny MPV, sedáky by ale přesto mohly podpírat stehna účinněji a opěradla yb zasloužila větší výšku. Místa v podélném i svislém směru je ve druhé řadě nadbytek, o tom, zda bude vyhovovat šířka rozhodují rozměry dalších dvou osob se kterými sdílíte druhou řadu. Při daném půdorysu ale asi nešlo vytěžit více. Kdo chce plnohodnotnější třímístnou lavici, nechť vyzkouší nového Partnera.

Jako v MPV
Peugeot sice nemá v nabídce přímého konkurenta Citroenu C4 Picasso, ovšem variabilitou uspořádání vnitřního prostoru je 308 SW srovnatelný. Pětice sedadel v zadních dvou řadách je demontovatelná, sedadla druhé řady jsou individuálně posuvná v podélném směru v rozsahu 90 mm, opěradla lze naklápět pod různými úhly a až do vodorovné pozice lze sklopit i opěradlo řidičova spolujezdce. To pak můžete uvnitř přepravovat až 3,1 m dlouhé předměty. Netradičně pojatá záď má jednu z nejnižších nakládacích hran (548 mm nad vozovkou) na současném trhu, ale pokud potřebujete vložit jen pár drobností nebo není kolem auta dost místa, lze otevřít pouze široké sklo v zadní výklopné stěně.

Jízda…
...s dlouhou třistaosmičkou byla nová ze dvou příčin. Tou první je zcela nová koncernová převodovka se šesti stupni. Standardně ji začnou dostávat turbodiesely 1,6 HDI FAP (80 kW) a přeplňované zážehové motory 1,6 THP (110 a 128 kW).

Peugeot novou skříní udělal důležitý krok kupředu. Velkým plus je šest stupňů hlavně v dieselové motorizaci, protože je stále mnoho konkurentů, kteří musí v tomto výkonovém pásmu vystačit s pětistupňovou převodovkou. Co se radosti z řazení týká, jde také o generační skok kupředu, který Peugeot posunuje nad průměr třídy, i když na nejlepší přece jen ještě cosi v disciplíně přesnosti, vymezení vůlí v kulise, délce drah a tuhosti mechanismu řazení schází.

Peugeot 308 SW - vznětové motory
Motor1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi
Zdvihový obj. [cm3]156015601997
Válce/ventily4/44/44/4
Převodovka5M6M6M (6A)
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]66/400080/4000100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]215/1750240-260/1750320-340/2000
Max. rychlost [km/h]174185202 (197)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,012,511,1 (11,7)
Komb. spotř. [l/100 km]4,95,15,9 (7,1)

Druhou novinkou je dlouhá karoserie, která ale naštěstí postrádá obvyklé nešvary prodloužených verzí. Během našich prvních kilometrů za volantem nezatížených vozů jsme problémy s tuhostí nosné struktury nezaznamenali. Naopak nové nastavení posilovače řízení dodává řidiči na jistotě a iluze zpětné vazby od kol se o kus přiblížila optimu. Relativně tuhý podvozek zůstává na většině povrchu také komfortní, z míry je jednoduchá zadní náprava vyvedena až na sérii nerovností v zatáčkách, kterých na Sardinii pravda mnoho není.

Pravděpodobně nejprodávanější motorizace 1,6 HDI FAP (80 kW) je precizně odhlučněná, po vibracích není ani při volnoběhu ani památky a pro řidiče, který předtím nejel zážehovým modelem, může být obtížné odhalit nutnost tankování nafty. Využitelné otáčkové pásmo začíná hluboko pod 2000 ot./min a končí u 4000 ot./min. I při rychlejší jízdě nebude problém ukotvit spotřebu mezi šesti a sedmi litry, klidná jízda může snadno skončit v pětilitrovém pásmu.

Peugeot 308 SW - zážehové motory
Motor1.4 VTi1.6 VTi1.6 THP1.6 THP1.6 THP
Zdvihový obj. [cm3]13981598169816981698
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Převodovka5M5M (4A)4A6M6M
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]70/600088/6000103/5800110/5800110/5800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]136/4000160/4250240/1400240/1400240 (260)/1600
Max. rychlost [km/h]178189 (182)(199)209215
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,412,0 (14,0)(12,6)10,99,9
Komb. spotř. [l/100 km]6,77,1 (7,7)(8,2)7,57,8

Zážehová řada čtyřválců vyvinutých spolu s BMW patří dnes ke špičce ve třídě. Točivý motor 1,6 THP (110 kW, 240 Nm) s plynulým nástupem točivého momentu už kolem 2600 ot./min nabízí vytrvalou akceleraci až za 6000 ot./min. Příležitostný výlet ručky otáčkoměru daleko za šestitisícovou hranici je u přeplňovaného agregátu malým překvapením. Na rozdíl od stejně objemného turbodieselu odpouští turbobenzin chyby v řazení, protože se dokáže snáze vyhrabat z momentově slabších oblastí charakteristiky motoru. Tichý provoz je i v případě motoru 1,6 THP jedním z hlavních poznatků, které si odnášíme. V praxi budete jezdit asi se spotřebou minimálně o dva litry vyšší než u dieselu, tzn. dostat se pod sedm litrů bude problém, naopak při rychlejší dynamické jízdě se průměr snadno přehoupne přes deset.

Závěr
Peugeot má v nabídce model, který může dobře sloužit jako firemní kombi a rodinné MPV současně. Samozřejmostí je mnoho místa pro posádku a přiměřeně velký zavazadelník, bonusem pak variabilita a možnost až sedmimístné konfigurace, i když se dvěma neplnohodnotnými místy.

Důležitou novinkou je nová šestistupňová převodovka, která odstranila jednu ze slabých stránek loni uvedené třistaosmičky. Dojem, že SW je trochu lepší zboží než nabízí konkurence, podporuje obrovská prosklená plocha (střecha 1,68 m2, celkem 5,58 m2) u verze SW, ale i dokonalé odhlučnění interiéru (mohou za to mj. příplatková vrstvená (!) boční skla).

Paletu pěti zážehových motorů, jakou se dnes Peugeot 308 může chlubit, závidí mladému modelu asi hodně konkurentů. Přesto je všem jasné, že drtivá většina evropských zákazníků (85 % - odhad výrobce) sáhne po osvědčených, ale velmi dobrých motorech HDi.

Prodej na českém trhu začne 25.června 2008, ceny zatím nejsou k dispozici.

Spolupracujeme s TipCars.com
Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy

Jedna z nejvěhlasnějších značek automobilového průmyslu –…

Babišova vláda schválila konec Tuhého coby policejního prezidenta, píše server Neovlivní Babišova vláda schválila konec Tuhého coby policejního prezidenta, píše server Neovlivní

Vláda schválila odchod Tomáše Tuhého z funkce policejního…

Praha 11 odmítla stovky milionů na opravu kritizované ubytovny Praha 11 odmítla stovky milionů na opravu kritizované ubytovny

Praha 11 nemůže začít s rekonstrukcí ubytovny Sandra na…

 
 

Přidat názorDiskuse: První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

 



Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi

Kvůli homologačnímu emisnímu testu WLTP pozastaví…

Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI

Označení v názvu modelu se sice liší jenom velikostí…

 



 
Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Dnes 18:50

V době pod General Motors se Saab snažil snížit výrobní náklady i využitím americké techniky. Výsledkem byl mimo jiné model 9-7X.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Vojenská Bahna, největší rodinný festival i Stříbření v Kutné Hoře

Tipy na víkend: Vojenská Bahna, největší rodinný…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se chtějí cítit jako doma

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se…

Návštěvníci českých kempů jsou stále náročnější. Dávají přednost kvalitním rodinným stanům nebo ubytování s…

 

iSport.cz

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól i Zidanova hlavička

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól…

Dvacet kapitol už čítá seriál s názvem mistrovství světa ve fotbale. Minulý týden se v Rusku rozeběhlo…

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

 

Reflex.cz

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na fotografie, které těsně předcházely smrti

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na…

Fotografie katastrof jsou děsivé. Ale ještě děsivější mohou být scény vyfotografované několik okamžiků před tím,…

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují kvůli špionáži pro Írán

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují…

Postava, která na izraelské politické scéně nyní značně víří vody, se jmenuje Gonen Segev. Bývalý ministr…