První jízdní dojmy: Suzuki SX4
Není povolanějšího výrobce obratných malých čtyřkolek, než právě Suzuki. Svůj malý off-road SJ410 prodával již v době, kdy 4X4 znamenalo hlavně terén a většina automobilek ani řidičů s pohonem všech kol neměla žádnou zkušenost. Podobně vizionářská byla i Vitara, která v roce 1988 způsobila kombinací civilního pohodlí a solidních terénních vlastností malé pozdvižení a teprve šest let po ní přišla Toyota se svým podobně střiženým superhitem RAV4.
Vitara se stala Grand Vitarou, povyrostla, podražila a poohlíží se po kategorii SUV. Kdo chce malou čtyřkolku a maličké Jimny je pro něj příliš spartánské, může se poohlédnout po civilnějším Ignisu, případně po novince - zvýšeném hatchbacku SX4, který už odsouvá terén mezi méně důležitá místa, přesto se v něm neztratí, zejména s příplatkovým pohonem všech kol.
Sesterský model Fiatu Sedici přichází na trh dříve, proto jsme využili příležitost s oběma verzemi absolvovat několik prvních kilometrů. Osahali jsme si dvoukolku 1.5i i čtyřkolku 1.6i, očekávaný diesel zatím v nabídce importéra chybí.
4x2
doprovází v základním provedení vnější vzhled Urban Line, který z vysokého autíčka dělá klasický hatchback, i když poněkud zkrácený a zvýšený. Již na pohled zaujme krátká a neobvykle střižená záď, která rezignovala na nahánění kubických decimetrů. Nápaditý design s lišácky protaženými čirými světlomety patří k hlavním kladům - malé Suzuki si všimne každý, zvláště v některé z pastelových metalíz. Vysoká okna slibují dobrý výhled a také tomu tak je; velkými plochami proudí dovnitř dostatek světla a z auta je vidět velký kus okolního světa.
Jízda je ve znamení sportovně laděného, jednoduchého podvozku a celkově krátké stavby. Vozík kopíruje každou nerovnost a záď jeví tendence k neklidu. Zato se s ním ale dá proplétat mezi překážkami, kužely či prostě jen tak; obratnost je druhé jméno malé Suzuki. Zážehová patnáctistovka patří do staré školy šestnáctiventilů - k životu potřebuje otáčky a s nimi přicházejí i decibely. Jinak ovšem s jedenáctisetkilovým vozíkem hýbe velmi slušně a rozhodně nebrzdí provoz. Místa je uvnitř vzhledem k vnějším rozměrům luxusní dostatek, zavazadla jsou na tom trochu hůře.
4x4
je k mání momentálně výhradně se silnější zážehovou šestnáctistovkou VVT. Bojové oplastování Outdoor Line dělá z malého asiata velmi působivě vyhlížející nástroj, který se jakoby neleká práce v žádném terénu. Většina doplňků je ovšem výhradně estetických a chrání tak nejvýš přes městským lišejem, ve skutečném terénu by zřejmě dlouho neodolávaly. Přesto je výsledný dojem bezchybný a chudší městští kovbojové si už mohou masírovat prkenice.
Čtyřkolka ještě trochu přitvrdila podvozek, takže jízda po rozbité silnici se podobá vibrační masáži. O třídu lepší služby odvádí modernější šestnáctistovka s variabilním časováním ventilům - výmluvné jsou prakticky shodné papírové hodnoty s dvoukolovou patnáctistovkou. V praxi má více síly zejména ve spodní polovině otáček a není třeba ji tolik točit. Přidané mechanické části uklidnily zadní nápravu a zatáčky lze projíždět daleko suverénněji. S aktivovaným samočinným rozdělováním síly (až 47 % na zadní nápravu) lze posunout hranice adheze o další kus a takto lze také projet jakýmkoliv lehkým terénem i po značně uklouzaných povrchách. Do středně těžkého pak lze aktivovat zámek mezinápravové elektromagnetické spojky, k tomu je třeba sešlápnout spojku i brzdový pedál. Tato volba, suplující uzávěru mezinápravového diferenciálu, se hodí především v ostrých stoupáních a na větších zlomech, zapínat ji na rozbité lesní cestě postrádá smysl. Ovšem SX4 není terénní vůz, takže tuto funkci běžný městský majitel doopravdy využije 0 - 5x za rok. Ovšem díky za ni, například při zimním vyprošťování zapadlého auta bude jistě neocenitelná.
Suzuki SX4
si opět vytvořila kategorii sama pro sebe. Nechává stranou opravdový terén a vyhledává především městskou džungli, ve které bude bojovat především nápadným opeřením. Je větší a civilnější, než Ignis, není zmenšeným derivátem Vitary, je to především asfaltový, trochu nafouklý a zvýšený hatchback, který mimochodem nabízí možnost pohonu všech kol. Většině zákazníků to přesně takhle bude stačit.