Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízdní dojmy: Suzuki SX4

Ladislav Čermák
Diskuze (161)
Absolvovali jsme první kilometry cestou-necestou s ambiciózní japonskou novinkou

Není povolanějšího výrobce obratných malých čtyřkolek, než právě Suzuki. Svůj malý off-road SJ410 prodával již v době, kdy 4X4 znamenalo hlavně terén a většina automobilek ani řidičů s pohonem všech kol neměla žádnou zkušenost. Podobně vizionářská byla i Vitara, která v roce 1988 způsobila kombinací civilního pohodlí a solidních terénních vlastností malé pozdvižení a teprve šest let po ní přišla Toyota se svým podobně střiženým superhitem RAV4.

Vitara se stala Grand Vitarou, povyrostla, podražila a poohlíží se po kategorii SUV. Kdo chce malou čtyřkolku a maličké Jimny je pro něj příliš spartánské, může se poohlédnout po civilnějším Ignisu, případně po novince - zvýšeném hatchbacku SX4, který už odsouvá terén mezi méně důležitá místa, přesto se v něm neztratí, zejména s příplatkovým pohonem všech kol.

Sesterský model Fiatu Sedici přichází na trh dříve, proto jsme využili příležitost s oběma verzemi absolvovat několik prvních kilometrů. Osahali jsme si dvoukolku 1.5i i čtyřkolku 1.6i, očekávaný diesel zatím v nabídce importéra chybí.

4x2

doprovází v základním provedení vnější vzhled Urban Line, který z vysokého autíčka dělá klasický hatchback, i když poněkud zkrácený a zvýšený. Již na pohled zaujme krátká a neobvykle střižená záď, která rezignovala na nahánění kubických decimetrů. Nápaditý design s lišácky protaženými čirými světlomety patří k hlavním kladům - malé Suzuki si všimne každý, zvláště v některé z pastelových metalíz. Vysoká okna slibují dobrý výhled a také tomu tak je; velkými plochami proudí dovnitř dostatek světla a z auta je vidět velký kus okolního světa.

Jízda je ve znamení sportovně laděného, jednoduchého podvozku a celkově krátké stavby. Vozík kopíruje každou nerovnost a záď jeví tendence k neklidu. Zato se s ním ale dá proplétat mezi překážkami, kužely či prostě jen tak; obratnost je druhé jméno malé Suzuki. Zážehová patnáctistovka patří do staré školy šestnáctiventilů - k životu potřebuje otáčky a s nimi přicházejí i decibely. Jinak ovšem s jedenáctisetkilovým vozíkem hýbe velmi slušně a rozhodně nebrzdí provoz. Místa je uvnitř vzhledem k vnějším rozměrům luxusní dostatek, zavazadla jsou na tom trochu hůře.

4x4

je k mání momentálně výhradně se silnější zážehovou šestnáctistovkou VVT. Bojové oplastování Outdoor Line dělá z malého asiata velmi působivě vyhlížející nástroj, který se jakoby neleká práce v žádném terénu. Většina doplňků je ovšem výhradně estetických a chrání tak nejvýš přes městským lišejem, ve skutečném terénu by zřejmě dlouho neodolávaly. Přesto je výsledný dojem bezchybný a chudší městští kovbojové si už mohou masírovat prkenice.

Čtyřkolka ještě trochu přitvrdila podvozek, takže jízda po rozbité silnici se podobá vibrační masáži. O třídu lepší služby odvádí modernější šestnáctistovka s variabilním časováním ventilům - výmluvné jsou prakticky shodné papírové hodnoty s dvoukolovou patnáctistovkou. V praxi má více síly zejména ve spodní polovině otáček a není třeba ji tolik točit. Přidané mechanické části uklidnily zadní nápravu a zatáčky lze projíždět daleko suverénněji. S aktivovaným samočinným rozdělováním síly (až 47 % na zadní nápravu) lze posunout hranice adheze o další kus a takto lze také projet jakýmkoliv lehkým terénem i po značně uklouzaných povrchách. Do středně těžkého pak lze aktivovat zámek mezinápravové elektromagnetické spojky, k tomu je třeba sešlápnout spojku i brzdový pedál. Tato volba, suplující uzávěru mezinápravového diferenciálu, se hodí především v ostrých stoupáních a na větších zlomech, zapínat ji na rozbité lesní cestě postrádá smysl. Ovšem SX4 není terénní vůz, takže tuto funkci běžný městský majitel doopravdy využije 0 - 5x za rok. Ovšem díky za ni, například při zimním vyprošťování zapadlého auta bude jistě neocenitelná.

Suzuki SX4

si opět vytvořila kategorii sama pro sebe. Nechává stranou opravdový terén a vyhledává především městskou džungli, ve které bude bojovat především nápadným opeřením. Je větší a civilnější, než Ignis, není zmenšeným derivátem Vitary, je to především asfaltový, trochu nafouklý a zvýšený hatchback, který mimochodem nabízí možnost pohonu všech kol. Většině zákazníků to přesně takhle bude stačit.

Suzuki SX4: ceny v ČR

Ladislav Čermák
Diskuze (161)
5. 6. 2006 01:14
Re: Pripojuji se
:yes: :yes: :yes:
5. 6. 2006 01:11
Re: Toyota svolává do servisů milión vozů, část i v ČR
Nikoliv, všichni to dělaj za deset vteřin dvanáct... když maj na stole kopii žaloby s níž jim někdo elegantně naznačuje co by mohlo být, kdyby...
1. 6. 2006 21:57
Re: Pripojuji se
Výbornej nápad... tolik obdivu jsem nečekal :yes: Jinak, porovnej Fabii s konkurencí v její třídě... tj předchozí Clio, Corsa, předchozí Punto... kdybys do toho trochu pronikl, dojde ti, že kastli měla krásnější jen 206 (ovšem to je auto pro ženskou) a vyváženější jen POLO (u nehož mohlo odpuzovat originální ztvárnění světel), ovšem jen Fabia v tom segmentu předvedla, že se dá udělat auto, které si s radostí koupí jak třicátník, tak penzista... a to je velké umění. Jinak, jestli se ti zdá, že máš do penze daleko, vzpomeň na to, co ti teď napíši - do dvaceti žiješ v hodinách, do třiceti ve dnech, do čtyřiceti v týdnech, do padesáti v měsících a do šedesáti v rocích... abys to tedy pochopil, tak to, co je v 18ti pro tebe hodina... je v šedesáti "pouhý rok"... jo, tak se ti to bude zrychlovat... pokud tohle nevíš, víš o životě málo. Ani se nenaděješ a za chvíli máš šediny... tak i tenhle úhel musíš brát do úvahy... Možná ale toho po tobě chci až moc, viď...
31. 5. 2006 23:08
Re: Pripojuji se
Ty tu srovnáváš Fabii, krásnej vozejk z malých aut s nějakým pokusem o svébytné malé SUV... nechápu tě. Přece ta auta jsou každé z jiného konce, míří na jiné zájemce.... A když dáváš do kontrastu Fabii, pak také odsuzuješ POLO, CLIO, 207, neboť ta auta jsou ze stejného segmentu a stejné cenové kategorie. Přece se na to auto podívej... musí se ti především líbit... je velmi výrazné, jiné... někoho tedy osloví Suzuki, někoho běžnej hatchback v malých vozech... Ani jednoho bych ovšem netituloval tvým výrazivem.
31. 5. 2006 22:36
Re: Pripojuji se
Čím jsi tu -s odpuštěním- pitomost vymyslel? :no: Tohle je, Poucmeloude úlet měsíce :yes: