První jízdní dojmy: Toyota Aygo 1,0i - Kmochova pravnučka

První jízdní dojmy: Toyota Aygo 1,0i - Kmochova pravnučka

 
 

Dostali jsme příležitost se značným předstihem důkladněji osahat Toyotu Aygo v době, kdy dosud neprošla procedurami, nutnými ke vstupu na český trh.

Zatímco za starých dobrých časů Češi spojovali Kolín zejména s kapelníkem Kmochem, doby nedávno minulé mu pošramotily pověst zejména obludnou chemičkou a bezohlednou industrializací. Ovšem zanedlouho získá polabské město pravděpodobně renomé rodiště moderních evropských minivozů. Jeden z nich – jediný zástupce ženského pohlaví – se uvolil ke krátké projížďce k hranicím Českého Ráje a tak jsme dostali příležitost se značným předstihem důkladněji osahat Toyotu Aygo v době, kdy dosud neprošla procedurami, nutnými ke vstupu na český trh.

Vnímáme očima…

Aygo, postavené mimo světla autosalónních ramp, ztratilo něco ze své pompéznosti. Blankytná metalíza souzněla s měnícími se odstíny mračícího se nebe a čtvrteční ráno nás zastihlo při osobním seznamování s útlou japonskou kráskou, zplozenou ve středočeském Kolíně. Mezi třemi sourozenci má Toyota nejjemněji řezanou tvář a už první kontakt vyvolal sympatie. V šikmých očích se zrcadlí okolní svět a široký úsměv pečetí velké logo se třemi propletenými ovály. Toyota se dává poznat dle výstupku na kapotě, originální je naopak upevnění mlhovek s přiznanými hlavami šroubů. Silueta vrcholí nad předními křesly a prozrazuje, že jsou umístěna v příčné ose; pocitový srůst s vozem bude o to snazší. Rozlehlé hladké boky opticky rozrušují pečlivé detaily, jako např. výstupek, pojící kliku zadních dveří a koncová světla. „Seříznuté“ lemy blatníků pak dodávají šťávu a my překvapeně zjišťujeme, že Aygo je daleko méně oblé, než se zdálo na první pohled. Pochvalu zasluhují elegantní (a účinná) zrcátka, podařená kola a mistrně vkomponované víčko nádrže. Takřka dokonalý je také dojem „třídveřovosti“, podpořený pouze výklopným oknem v menších zadních dveřích. Originální je konec – zcela vzad posunutá kola chrání výrazné dómy, tvořící plochou záď bez obvyklého vypouklení – názorné je srovnání např. s Fabií. Až na druhý pohled jsme si uvědomili, že nárazník je přibližně stejně vysoký, jako celoskleněné páté dveře a celek lze označit jako vyzývavý. Toyota zkrátka chybějící centimetry bohatě nahrazuje jiskrným vzhledem; ostatně kdekoliv se ukázala, vzbudila pozdvižení a okatý zájem.

…rukama…

Předními dveřmi se nastupuje královsky, nižšími zadními to již tak snadné není; všem bočním vstupům by také slušel lepší úhel otevření. Zavření je ovšem jiná káva – mírný švih konečky prstů, precizní tlumené cvaknutí bez ozvěny a je zavřeno. Otazníky vyvolaly páté dveře – jsou skutečně velice maličké, neotevírají se dost vysoko a navíc je k jejich otevření třeba přehmátnout z tlačítka na madlo. Při zavření nepříjemně třesknou a jejich spodní hrana pak spočívá téměř 90 cm nad vozovkou. Nakládání ze země je tedy namáhavé a složité, zato z nákupního vozíku to jde jednodušeji; má totiž horní hranu v podobné výšce a nákup stačí poponést a uložit.

…hlavou…

Architekti naslouchali selskému rozumu na úkor vybroušené estetiky a zplodili členitý interiér, plný poliček a jednoduše tvarovaných panelů z kvalitního plastu. Útulnosti moc nepobral, zato jej lze snadno udržovat a nezatěžuje posádku zbytečnostmi. Trochu přehnaná spartánskost čiší z holých plechů na dveřích a zejména nedostatečné zvukové izolace, která se ukázala být největším nedostatkem celého vozu. Překvapivě pohodlná vzhledem k cenové kategorii jsou všechna sedadla – přední podpírají celá záda a odpustit jim lze i pevné opěrky hlav; méně už chybějící výškové seřizování. Vzadu je poněkud stísněněji zejména kvůli malým oknům, ale pohodlí vyhoví i dvěma dospělým, včetně nadprůměrného množství odkládacích prostor. Řidič se za jízdy drží volantu a má štěstí, protože ostatní při prudkých manévrech nenacházejí oporu – stropní madla se nekonají a úsporná dveřní madla také neposlouží. Všichni mají dostatek místa, vpředu dokonce takřka nadbytek ve všech směrech, včetně příčného; majitelé nových Pand mohou jen závidět. Hůře jsou na tom zavazadla, tísnící se ve zužujícím se prostůrku za zadními sedadly, který lze nafouknout pouze sklopenými opěradly; sedáky zůstávají na místě. Ovšem jak jsme se přesvědčili, oproti původním předpokladům se dovnitř nákup na týden vejde pohodlně; zcela přesně se vměstnají mj. dva rozkládací košíčky, jaké prodávají v supermarketech. Pozitivní adjektiva zaslouží zpracování – ačkoliv jsme dostali jeden z prvních vyrobených kusů, uvnitř téměř nic nevrzlo ani neskříplo.

…prsty…

Ódy zaznívaly na ovládací prvky; je jich pouze nezbytné minimum a všechny jsou robustní, rozměrné a mechanicky precizně zpracované. Obzvlášť se nám líbil spínač varovných blikačů, velký a přímo bijící do očí. Stylové rádio nezapomnělo na AUX vstup a hudbu tak lze poslouchat přímo z přenosného přehrávače, který pojme vhodně tvarovaná polička. Nezvyklé a dokonale funkční je ztvárnění ovladačů ventilace. Celá mléčná plocha je podsvícená, v temnotě snižuje únavu očí a ovládaní třemi robustními a jednoznačně nahmatatelnými pákami jsme shledali jako zcela intuitivní. Zvláštní zmínku zaslouží extrémně výkonný větrák, spolu s vysoce účinným topením vytvářející doslova horký vítr. O klimatizaci platí obdobná slova, k tomu navíc nezpůsobuje pokles otáček při sepnutí. Spínač klaksonu zabírá celý střed volantu a svou citlivostí spíná houkačku často i když to není zrovna vhod. Simplifikaci padl za oběť i druhý spínač elektrického okna, takže ke stažení toho spolujezdcova je třeba se k němu naklonit! Chybí také snadno dostupný ovladač centrálního zamykání, což lze dnes považovat u apriori městského vozu za vážnou chybu.

…ušima…

Pak startujeme a nadšení se trochu zchladí – výrazný mechanický zvuk malého tříválce proniká do kabiny více, než může být považováno za příjemné. Ještě že je jeho zvukový projev příjemný a při protúrování dokonce vyvolává dojem přeplňovaného agregátu. Posilové řízení se mnohokrát otočí do rejdů, zato jde lehce a ony rejdy stojí za to – vůz se otočí napoprvé v běžné městské dvousměrné ulici. Velmi slušný výhled všemi směry a obří zrcátka zabezpečují dokonale stresuprosté parkování i manévrování. Gumově a nikoliv exaktně chodící pákou jsme zařadili a přichází okamžik pravdy; spojka zabírá těsně u podlahy, celá horní polovina chodu je mrtvá. Pak však zabere rychle ale plynule a litrový tříválec se postará o překvapivě čilý pohyb po městě.

…hormony…

Motor je třeba točit, avšak z nízkých otáček se sbírá lépe, než konkurenční HTP, a i když ke svižné jízdě je kdykoliv třeba mít zařazeno o stupeň či dva níže proti zvyklostem, lze fungovat i v dolní třetině otáčkoměru. Překvapivě dlouhé zpřevodování sice harmonizuje s velmi plochou křivkou kroutícího momentu, avšak jakýkoliv požadavek na svižné zrychlení či udržení rychlosti do mírného stoupání vyřizuje řadící páka. Na dvojku Aygo umí více než 100 km/h, díky čemuž mu také dosažení stovky zabere méně času, než Fabii se zmíněným agregátem, a po městě mu málokdy chybí síla k pružné akceleraci. Poněkud hůře se daří za městem, zejména na dálnici, kterou litrový motor bere jako nutné zlo. Na extrémně dlouhou pětku velmi zvolna zrychlí až na cca 140 km/h, pak mu však při poloviční zátěži i na rovině dojdou síly a k atakování vyšších met je třeba povolat čtyřku, či dokonce trojku, na kterou se dá uhánět téměř 150 km/h. Výmluvné jsou hodnoty otáček – při stotřicítce na pětku činí 3.700/min. a při 160 km/h pak 4.600 což jsou čísla, blížící se vznětové hranici. Poněkud jsme přimhouřili zrak, protože auto mělo najeto při převzetí 15 kilometrů a díky tomu jsme také nesledovali spotřebu. Přesto bychom si tři vyšší rychlostní stupně dokázali představit s menšími převodovými poměry. Už kolem dálničního limitu se zvyšuje úroveň vnitřního hluku nad průměr a o kus výše je už nemilá.

…a celým tělem

Nejočekávanější byly jízdní vlastnosti. V každém rohu kolo má Aygo téměř doslova a agilitou v zatáčkách a takřka neuvěřitelnou ochotou ke změně směru si nezadalo se sportovně laděnými hot-hatchi. Avšak nečekaně nízký limit vytyčily úzké pneumatiky 155/65 R14, díky kterým se Toyota vydávala po tečně ven z oblouku dříve, než jsme čekali. Podprůměrná je také směrová stabilita ve vyšších rychlostech, žádající neustálé korekce volantem. Trochu zbytečně si svůj díl bere i nikoliv precizní řízení. Zcela z jiného těsta jsou ovšem brzdy – relativně velké ventilované kotouče zastaví „na pětníku“ a tak bohatě dimenzovanou soustavu je přímo radost dávkovat.

Minitoyota se povedla a i když jsme ji v některých ohledech trochu podceňovali, osvědčila velmi vstřícnou povahu pro městské soužití. Maminky si budou pochvalovat malé ovládací síly a také standardně montované ISOFIXy na zadní sedačce, skrz velké zadní okno je dobře vidět na parkování a k tomu ty tvary. Na úspěch je zaděláno, lví podíl na něm bude mít i zvolená obchodní taktika českého zastoupení; vhodný kompromis mezi cenou a výbavou je na našem trhu klíčový a je pravděpodobné, že finální české specifikace proti mimořádně štědrým západoevropským poněkud zhubnou. Nezvratným faktem je, že jsme se setkali se sympatickým měšťákem a těšíme se na seznámení i s bratry Peugeotem a Citroenem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin: Porušování pravidel se stává pravidlem Putin: Porušování pravidel se stává pravidlem

Prioritou Ruska je otevřenost vůči světu a aktivní účast…

Česko-francouzský spor o daně pokračuje, Babiš jej chce řešit na summitu Česko-francouzský spor o daně pokračuje, Babiš jej chce řešit na summitu

Francie a Česká republika si na jednání ministrů financí…

Největším bankám se daří, vydělávají více než loni Největším bankám se daří, vydělávají více než loni

Čtveřice největších bank v Česku v prvním čtvrtletí 2018…

Koruna začne znovu zpevňovat, předpovídá Rusnok Koruna začne znovu zpevňovat, předpovídá Rusnok

Guvernér České národní banky Jiří Rusnok předpokládá, že…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

 



Čtyři otázky pro Evu Samkovou, zlatou medailistku ze Soči (video) Čtyři otázky pro Evu Samkovou, zlatou medailistku ze Soči (video)

Mluví o sobě jako o nejrychlejší holce ve vesmíru. Právě…

PSA bude s Toyotou vyrábět v Česku novou generaci minivozů PSA bude s Toyotou vyrábět v Česku novou generaci minivozů

Kolínská TPCA vyvíjí a bude vyrábět novou generaci…

 



 
Co všechno utáhnou moderní SUV a pick-upy: Letadla, obří vlajku nebo vlak

Co všechno utáhnou moderní SUV a pick-upy: Letadla, obří vlajku nebo vlak

Dnes 12:50

Velkým SUV a pick-upům se s ohledem na potřeby jejich majitelů velká tažná síla hodí. Obvykle se pohybuje okolo 3,5 tuny, ale ve skutečnosti to může být mnohem více!




Blesk.cz

Po vážné nehodě porodila chlapečka v kómatu: Tři roky poté zemřela

Po vážné nehodě porodila chlapečka v kómatu: Tři…

Smutek prožívá rodina Američanky Sharisty Giles (†22), která se během těhotenství vybourala v autě. Žena…

Cyklisté v Praze mají utrum. Minimálně do začátku léta se přes den centrem neprojedou

Cyklisté v Praze mají utrum. Minimálně do začátku…

I přes protesty mnohých se nakonec skutečně nachyluje čas zákazu jízd na kole v pěších zónách centra hlavního…

 

iSport.cz

Tenista Štěpánek se znovu oženil s Nicole Vaidišovou: Svatba číslo 2!

Tenista Štěpánek se znovu oženil s Nicole…

A už jsou zase manželé! Radek Štěpánek (39) a Nicole Vaidišová (29) si dnes společně řekli podruhé ANO! Svatba…

Barošův konec? Záchrana roli nehraje. Daněk promluvil i o Petrželovi

Barošův konec? Záchrana roli nehraje. Daněk…

Ve změti informací o bolavých tříslech Milana Baroše (37) a (ne)pravděpodobnosti jeho nasazení do klíčového…

 

Reflex.cz

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je Donald Glover?!

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a…

Na ČT dávají dvoudílný film, který přepisuje dějiny české televizní tvorby. Kdo je Donald Glover – jedna z hvězd…

Nevím, jestli premiéra Babiše nepřeceňujeme, říká politolog Stanislav Balík

Nevím, jestli premiéra Babiše nepřeceňujeme, říká…

Prezident Zeman potvrdil, že jmenuje Andreje Babiše premiérem i napodruhé bez ohledu na výsledek referenda…