První jízdní dojmy: Toyota Aygo 1,0i - Kmochova pravnučka

První jízdní dojmy: Toyota Aygo 1,0i - Kmochova pravnučka

 
 

Dostali jsme příležitost se značným předstihem důkladněji osahat Toyotu Aygo v době, kdy dosud neprošla procedurami, nutnými ke vstupu na český trh.

Zatímco za starých dobrých časů Češi spojovali Kolín zejména s kapelníkem Kmochem, doby nedávno minulé mu pošramotily pověst zejména obludnou chemičkou a bezohlednou industrializací. Ovšem zanedlouho získá polabské město pravděpodobně renomé rodiště moderních evropských minivozů. Jeden z nich – jediný zástupce ženského pohlaví – se uvolil ke krátké projížďce k hranicím Českého Ráje a tak jsme dostali příležitost se značným předstihem důkladněji osahat Toyotu Aygo v době, kdy dosud neprošla procedurami, nutnými ke vstupu na český trh.

Vnímáme očima…

Aygo, postavené mimo světla autosalónních ramp, ztratilo něco ze své pompéznosti. Blankytná metalíza souzněla s měnícími se odstíny mračícího se nebe a čtvrteční ráno nás zastihlo při osobním seznamování s útlou japonskou kráskou, zplozenou ve středočeském Kolíně. Mezi třemi sourozenci má Toyota nejjemněji řezanou tvář a už první kontakt vyvolal sympatie. V šikmých očích se zrcadlí okolní svět a široký úsměv pečetí velké logo se třemi propletenými ovály. Toyota se dává poznat dle výstupku na kapotě, originální je naopak upevnění mlhovek s přiznanými hlavami šroubů. Silueta vrcholí nad předními křesly a prozrazuje, že jsou umístěna v příčné ose; pocitový srůst s vozem bude o to snazší. Rozlehlé hladké boky opticky rozrušují pečlivé detaily, jako např. výstupek, pojící kliku zadních dveří a koncová světla. „Seříznuté“ lemy blatníků pak dodávají šťávu a my překvapeně zjišťujeme, že Aygo je daleko méně oblé, než se zdálo na první pohled. Pochvalu zasluhují elegantní (a účinná) zrcátka, podařená kola a mistrně vkomponované víčko nádrže. Takřka dokonalý je také dojem „třídveřovosti“, podpořený pouze výklopným oknem v menších zadních dveřích. Originální je konec – zcela vzad posunutá kola chrání výrazné dómy, tvořící plochou záď bez obvyklého vypouklení – názorné je srovnání např. s Fabií. Až na druhý pohled jsme si uvědomili, že nárazník je přibližně stejně vysoký, jako celoskleněné páté dveře a celek lze označit jako vyzývavý. Toyota zkrátka chybějící centimetry bohatě nahrazuje jiskrným vzhledem; ostatně kdekoliv se ukázala, vzbudila pozdvižení a okatý zájem.

…rukama…

Předními dveřmi se nastupuje královsky, nižšími zadními to již tak snadné není; všem bočním vstupům by také slušel lepší úhel otevření. Zavření je ovšem jiná káva – mírný švih konečky prstů, precizní tlumené cvaknutí bez ozvěny a je zavřeno. Otazníky vyvolaly páté dveře – jsou skutečně velice maličké, neotevírají se dost vysoko a navíc je k jejich otevření třeba přehmátnout z tlačítka na madlo. Při zavření nepříjemně třesknou a jejich spodní hrana pak spočívá téměř 90 cm nad vozovkou. Nakládání ze země je tedy namáhavé a složité, zato z nákupního vozíku to jde jednodušeji; má totiž horní hranu v podobné výšce a nákup stačí poponést a uložit.

…hlavou…

Architekti naslouchali selskému rozumu na úkor vybroušené estetiky a zplodili členitý interiér, plný poliček a jednoduše tvarovaných panelů z kvalitního plastu. Útulnosti moc nepobral, zato jej lze snadno udržovat a nezatěžuje posádku zbytečnostmi. Trochu přehnaná spartánskost čiší z holých plechů na dveřích a zejména nedostatečné zvukové izolace, která se ukázala být největším nedostatkem celého vozu. Překvapivě pohodlná vzhledem k cenové kategorii jsou všechna sedadla – přední podpírají celá záda a odpustit jim lze i pevné opěrky hlav; méně už chybějící výškové seřizování. Vzadu je poněkud stísněněji zejména kvůli malým oknům, ale pohodlí vyhoví i dvěma dospělým, včetně nadprůměrného množství odkládacích prostor. Řidič se za jízdy drží volantu a má štěstí, protože ostatní při prudkých manévrech nenacházejí oporu – stropní madla se nekonají a úsporná dveřní madla také neposlouží. Všichni mají dostatek místa, vpředu dokonce takřka nadbytek ve všech směrech, včetně příčného; majitelé nových Pand mohou jen závidět. Hůře jsou na tom zavazadla, tísnící se ve zužujícím se prostůrku za zadními sedadly, který lze nafouknout pouze sklopenými opěradly; sedáky zůstávají na místě. Ovšem jak jsme se přesvědčili, oproti původním předpokladům se dovnitř nákup na týden vejde pohodlně; zcela přesně se vměstnají mj. dva rozkládací košíčky, jaké prodávají v supermarketech. Pozitivní adjektiva zaslouží zpracování – ačkoliv jsme dostali jeden z prvních vyrobených kusů, uvnitř téměř nic nevrzlo ani neskříplo.

…prsty…

Ódy zaznívaly na ovládací prvky; je jich pouze nezbytné minimum a všechny jsou robustní, rozměrné a mechanicky precizně zpracované. Obzvlášť se nám líbil spínač varovných blikačů, velký a přímo bijící do očí. Stylové rádio nezapomnělo na AUX vstup a hudbu tak lze poslouchat přímo z přenosného přehrávače, který pojme vhodně tvarovaná polička. Nezvyklé a dokonale funkční je ztvárnění ovladačů ventilace. Celá mléčná plocha je podsvícená, v temnotě snižuje únavu očí a ovládaní třemi robustními a jednoznačně nahmatatelnými pákami jsme shledali jako zcela intuitivní. Zvláštní zmínku zaslouží extrémně výkonný větrák, spolu s vysoce účinným topením vytvářející doslova horký vítr. O klimatizaci platí obdobná slova, k tomu navíc nezpůsobuje pokles otáček při sepnutí. Spínač klaksonu zabírá celý střed volantu a svou citlivostí spíná houkačku často i když to není zrovna vhod. Simplifikaci padl za oběť i druhý spínač elektrického okna, takže ke stažení toho spolujezdcova je třeba se k němu naklonit! Chybí také snadno dostupný ovladač centrálního zamykání, což lze dnes považovat u apriori městského vozu za vážnou chybu.

…ušima…

Pak startujeme a nadšení se trochu zchladí – výrazný mechanický zvuk malého tříválce proniká do kabiny více, než může být považováno za příjemné. Ještě že je jeho zvukový projev příjemný a při protúrování dokonce vyvolává dojem přeplňovaného agregátu. Posilové řízení se mnohokrát otočí do rejdů, zato jde lehce a ony rejdy stojí za to – vůz se otočí napoprvé v běžné městské dvousměrné ulici. Velmi slušný výhled všemi směry a obří zrcátka zabezpečují dokonale stresuprosté parkování i manévrování. Gumově a nikoliv exaktně chodící pákou jsme zařadili a přichází okamžik pravdy; spojka zabírá těsně u podlahy, celá horní polovina chodu je mrtvá. Pak však zabere rychle ale plynule a litrový tříválec se postará o překvapivě čilý pohyb po městě.

…hormony…

Motor je třeba točit, avšak z nízkých otáček se sbírá lépe, než konkurenční HTP, a i když ke svižné jízdě je kdykoliv třeba mít zařazeno o stupeň či dva níže proti zvyklostem, lze fungovat i v dolní třetině otáčkoměru. Překvapivě dlouhé zpřevodování sice harmonizuje s velmi plochou křivkou kroutícího momentu, avšak jakýkoliv požadavek na svižné zrychlení či udržení rychlosti do mírného stoupání vyřizuje řadící páka. Na dvojku Aygo umí více než 100 km/h, díky čemuž mu také dosažení stovky zabere méně času, než Fabii se zmíněným agregátem, a po městě mu málokdy chybí síla k pružné akceleraci. Poněkud hůře se daří za městem, zejména na dálnici, kterou litrový motor bere jako nutné zlo. Na extrémně dlouhou pětku velmi zvolna zrychlí až na cca 140 km/h, pak mu však při poloviční zátěži i na rovině dojdou síly a k atakování vyšších met je třeba povolat čtyřku, či dokonce trojku, na kterou se dá uhánět téměř 150 km/h. Výmluvné jsou hodnoty otáček – při stotřicítce na pětku činí 3.700/min. a při 160 km/h pak 4.600 což jsou čísla, blížící se vznětové hranici. Poněkud jsme přimhouřili zrak, protože auto mělo najeto při převzetí 15 kilometrů a díky tomu jsme také nesledovali spotřebu. Přesto bychom si tři vyšší rychlostní stupně dokázali představit s menšími převodovými poměry. Už kolem dálničního limitu se zvyšuje úroveň vnitřního hluku nad průměr a o kus výše je už nemilá.

…a celým tělem

Nejočekávanější byly jízdní vlastnosti. V každém rohu kolo má Aygo téměř doslova a agilitou v zatáčkách a takřka neuvěřitelnou ochotou ke změně směru si nezadalo se sportovně laděnými hot-hatchi. Avšak nečekaně nízký limit vytyčily úzké pneumatiky 155/65 R14, díky kterým se Toyota vydávala po tečně ven z oblouku dříve, než jsme čekali. Podprůměrná je také směrová stabilita ve vyšších rychlostech, žádající neustálé korekce volantem. Trochu zbytečně si svůj díl bere i nikoliv precizní řízení. Zcela z jiného těsta jsou ovšem brzdy – relativně velké ventilované kotouče zastaví „na pětníku“ a tak bohatě dimenzovanou soustavu je přímo radost dávkovat.

Minitoyota se povedla a i když jsme ji v některých ohledech trochu podceňovali, osvědčila velmi vstřícnou povahu pro městské soužití. Maminky si budou pochvalovat malé ovládací síly a také standardně montované ISOFIXy na zadní sedačce, skrz velké zadní okno je dobře vidět na parkování a k tomu ty tvary. Na úspěch je zaděláno, lví podíl na něm bude mít i zvolená obchodní taktika českého zastoupení; vhodný kompromis mezi cenou a výbavou je na našem trhu klíčový a je pravděpodobné, že finální české specifikace proti mimořádně štědrým západoevropským poněkud zhubnou. Nezvratným faktem je, že jsme se setkali se sympatickým měšťákem a těšíme se na seznámení i s bratry Peugeotem a Citroenem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov

Rybí farma na ruské řece Jenisej, vlastněná společností…

Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou

Británie nedávno oznámila, že do roku 2040 ze silnic…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

 



Čtyři otázky pro Evu Samkovou, zlatou medailistku ze Soči (video) Čtyři otázky pro Evu Samkovou, zlatou medailistku ze Soči (video)

Mluví o sobě jako o nejrychlejší holce ve vesmíru. Právě…

PSA bude s Toyotou vyrábět v Česku novou generaci minivozů PSA bude s Toyotou vyrábět v Česku novou generaci minivozů

Kolínská TPCA vyvíjí a bude vyrábět novou generaci…

 



 
Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Včera

Parta bývalých zaměstnanců Shelby American hodlá zavzpomínat na své mládí originálním způsobem. Oživí výrobu populárního závodního kupé, jehož základem je Ford Mustang.




Blesk.cz

Sprostí agenti likvidují neřády v Jižní Koreji: Agents of  Mayhem je klasický zástupce žánru městských akcí

Sprostí agenti likvidují neřády v Jižní Koreji:…

Když je svět v ohrožení, je zapotřebí superhrdinů nebo speciálních agentů vycvičených pro boj s padouchy.…

Za domácí ceny můžete volat i v Karibiku. Podívejte se na turistické ráje, které patří do EU

Za domácí ceny můžete volat i v Karibiku. Podívejte…

I velmi atraktivní kousky Afriky, jižní Ameriky a Karibiku patří do EU To znamená, že i odtud voláte za domácí…

 

iSport.cz

Druhý basketbalista roku Satoranský: Příští rok budu snad úspěšnější

Druhý basketbalista roku Satoranský: Příští rok budu…

Vítěze Jana Veselého a jeho absenci na slavnostním vyhlášení Basketbalisty roku si lehce dobral slovy: „Honza…

CELÝ SESTŘIH: Bohemians - Slavia 0:0. Domácí měli kopat penaltu

CELÝ SESTŘIH: Bohemians - Slavia 0:0. Domácí měli…

Fotbalisté Slavie remizovali v utkání 4. ligového kola v malém pražském derby na půdě Bohemians 1905 0:0.…

 

Reflex.cz

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo rekordních 32 lidí v dalším protidrogovém tažení

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo…

Filipínská drogová válka, kterou de facto vyhlásil tamní prezident Rodrigo Duterte již téměř před dvěma lety,…

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18. narozeniny netěší

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18.…

Podle íránských zákonů jsou tamní dívky trestně odpovědné již od devíti let. Za pašování drog, ozbrojené…