První stovky kilometrů s novým Golfem! - jízdní dojmy

První stovky kilometrů s novým Golfem! - jízdní dojmy

 
 

Vyzkoušeli jsme třídveřové i pětidveřové provedení a pět různých motorů... (prohlédněte si více než 60 fotografií)

Pátá generace Volkswagenu Golf, kterou jsme podrobně představili zde, představuje pro automobilku ve skutečnosti větší zlom, než v poslední době představené zcela nové modely Phaeton, Touareg a Touran. Golf je totiž svým způsobem "vlajkovou lodí" Volkswagenu a to i přes příslušnost k nižší střední třídě. Jak zvládla automobilka změnu modelu, kvůli kterému už přejmenovala své mateřské město na Golfsburg? První stovky kilometrů v okolí Hannoveru napověděly, že slovo etalon budeme moci u Golfu používat i nadále.

Vnější podobu známe z fotografií i z Frankfurtu, první dojem v reálném prostředí je ještě o trochu zaoblenější, než se nám dosud zdálo. Za vyloženě povedenou považujeme třídveřovou variantu, jejíž linie zadního bočního okna je při jakémkoli pohledu na vůz tou správnou kombinací konzervativizmu á la Golf a nadčasového stylu. Nejtypičtější "šipka" C-sloupku a prostoru okolo zadních kol zůstala pochopitelně zachována, naopak u přídě a hlavně zádě s širokým zaobleným oknem a zvětšenými sdruženými světly je změn více. Vůz působí vyváženě a subjektivně se nám zdá i opticky odlehčenější, než předchozí generace.

V interiéru je na první pohled moderněji a na první posez prostorněji. V duchu Touranu tvarovaná přístrojová kaplička, o stupeň hodnotnější plasty a především více místa pro nohy i lokty zaznamenáváme jako první. Pohled do výplní dveří sice prozradí staré známé držadlo a ovladače spouštění oken, je to však jediná a nijak nerušící připomínka minulé generace. Všechny vozy, které jsme měli k dispozici, byly vybaveny navigačním systémem s rozměrným barevným displejem, ale lze předpokládat, že i v základním provedení bude středový panel stejně dobře zpracován a bude stejně jednoduše ovladatelný. Šikmé "výztuhy" mezi středovým panelem a středovým tunelem kupodivu nohám nijak nevadí.

Sedadla s výrazným bočním vedením, která známe z Touranu, prokazují dobrou službu i v Golfu. Oproti předchůdci narostla i využitelná vnitřní výška, a kromě bezproblémového posazu vepředu jsem se bez problému vešel i na zadní sedadlo. S místem pro kolena vzadu je to trochu horší, ale i tady došlo oproti předchozí generaci ke zlepšení, dané kromě nárůstu rozvoru také vybráním v opěradlech předních sedadel. Prostor pro zavazadla je na hatchback dostatečný a díky solidní délce a hloubce i dobře využitelný. Přístup do něj převzal Golf od sesterského Seatu Leon - rukojeť zmizela a je třeba zatlačit na rozměrné logo na pátých dveřích.

Záladní pohonnou jednotku 1.4/55 kW jsme neměli příležitost vyzkoušet. Lze ale očekávat, že coby low-end motorizace bude na zákazníky útočit především cenou. Ta samozřejmě ještě známa není, v základní výbavě si ji ale dovolujeme odhadnout na 420.000 Kč

Hodně jsme si slibovali od premiérového 1.4 FSI/66 kW. Motor se v kopcovité krajině projevoval tišeji než základní verze, k vyšším výkonům jej ale bylo nutno vytáčet až těsně pod hranici červeného pole. Maximální výkon poskytuje pohonná jednotka při 5200 otáčkách a vzhledem k očekávatelné vyšší ceně jsme i přes nezpochybnitelnou kvalitu zvědaví, jak se na českém trhu ujme.

Z Octavie známá šestnáctistovka s výkonem 75 kW také nebyla při prvních testech k dispozici, očekáváme od ní hlavně cenovou výhodu.

Naopak velmi populární by mohla být varianta 1.6 FSI /85 kW, kterou známe z Touranu. Zatímco sedmimístný minivan je pro tento motor na hranici přijatelné výkonové hmotnosti, v novém Golfu prokazuje tato pohonná jednotka až nadstandardně dobré služby. Přestože maximální výkon poskytuje až při 6000 otáčkách, má auto solidní výkonovou rezervu ve všech situacích a k velmi svižné jízdě není nutné motor ani příliš vytáčet. Oproti předchozímu motoru 1.6 je významná také nižší spotřeba paliva (standardem je vhodně odstupňovaná šestistupňová převodovka)a nižší úroveň produkovaných emisí. Pokud má mít Golf motor, který mu výkonem i charakterem vyloženě sedí, je to právě tento.

Vrcholný 2.0 FSI/110 kW je díky stejnému výkonu zajímavý srovnáním s přeplňovaným motorem 1.8T. Neposkytuje pochopitelně tak brutální zátah, jeho výkon je ale plynulejší a svým způsobem reprezentativnější než sportovně laděné turbo. Nízká hladina hluku a plynulost blízká šestiválcům patří mezi největší výhody - na druhé straně bude jistě stát nemalá cena a také to, že nároky na sportovní jízdu uspokojuje tato pohonná jednotka jen do takové míry, kdy není sníženo pohodlí posádky. Jinými slovy, i maximální snaha o dravou jízdu bude ve voze vnímána jako pohodová projíždka, nikoli jako adrenalinová záležitost.

Nový diesel 2.0 SDI/55 kW také nebyl k dispozici pro testy. Vzhledem k hodnotě maximálního výkonu máme za to, že tato varianta bude vyloženě ekonomickou volbou, což ale bude limitováno základní cenou.

Staronový 1.9 TDI PD/77 kW bude pravděpodobně optimální volbou z hlediska cena/hodnota. Dostatečný výkon a solidní dynamické vlastnosti jsou oproti modernejšímu dvoulitru vykoupeny subjektivně o něco vyšší hladinou hluku a pouze pětistupňovou převodovkou. Při polovičním zatížení jsme se nicméně nedostali do situace, kdy bychom pociťovali potřebu vyššího výkonu. Motor má dle údajů výrobce nižší spotřebu než 2.0 SDI.

Vrcholný turbodiesel 2.0 TDI/103 kW už díky točivému momentu 320 Nm téměř volá po pohonu všech kol a v porovnání s již zmíněnou charakteristikou zážehového dvoulitru plní u Golfu úlohu jakési RS varianty. Klasická turboprodleva je sice méně znatelná než u dosavadní řady turbodieselů 1.9, brutalita zátahu po překonání 2000 otáček ale pořád překvapuje. Radost nicméně pochopitelně díky omezovači otáček záhy končí a šestistupňová převodovka (4.,5.i 6. stupeň jsou rychloběhy) je v takovém případě nutností. V extrémně projížděných zatáčkách pak právě s tímto motorem vynikne velmi tuhý a perfektně ovladatelný podvozek.

Vnímáno všeobecně, je jízda s Golfem velmi subjektivně vnímatelná jako odraz jednotlivých motorizací. U benzínových 1.4 a 1.6 jedeme v klidném rodinném autě s dobrou úrovní odtlumení nerovností a až provokující netečností k chybám při projíždění zatáček. Zážehový dvoulitr svou tichostí a plynulostí připomíná zase svezení vozem střední třídy a slabší z turbodieselů je ideální pro úsporné cestování na delších trasách. O agilním dvoulitrovém TDI jsme už psali. Přidáme-li dostatečně účinné brzdy s jemným nástupem, je před námi v dobrém slova smyslu univerzální auto. A o široký záběr Golfu jde.

První jízdní dojmy, vstřebané za volantem jedné z nejpodstatnějších novinek tohoto roku ukázaly kvalitu a navázání na to dobré z předchozí generace. Únorová premiéra v České republice pak prokáže, jak umí VW tuto kvalitu skloubit s především cenovými očekáváními zdejšího trhu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 





 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

„Nemám manželku ani psa,“ uvedl se Pirát Pikal  poslancům. A odmítá Babišovu nabídku

„Nemám manželku ani psa,“ uvedl se Pirát Pikal…

Nejsme jen ajťáci, říká o Pirátech Vojtěch Pikal (30), který se stal novým místopředsedou Sněmovny. Do jejího…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí a dvacet stehů

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…