První stovky kilometrů s novým Golfem! - jízdní dojmy

První stovky kilometrů s novým Golfem! - jízdní dojmy

 
 
10.10. 2003 Ondřej Šuch

Vyzkoušeli jsme třídveřové i pětidveřové provedení a pět různých motorů... (prohlédněte si více než 60 fotografií)

Pátá generace Volkswagenu Golf, kterou jsme podrobně představili zde, představuje pro automobilku ve skutečnosti větší zlom, než v poslední době představené zcela nové modely Phaeton, Touareg a Touran. Golf je totiž svým způsobem "vlajkovou lodí" Volkswagenu a to i přes příslušnost k nižší střední třídě. Jak zvládla automobilka změnu modelu, kvůli kterému už přejmenovala své mateřské město na Golfsburg? První stovky kilometrů v okolí Hannoveru napověděly, že slovo etalon budeme moci u Golfu používat i nadále.

Vnější podobu známe z fotografií i z Frankfurtu, první dojem v reálném prostředí je ještě o trochu zaoblenější, než se nám dosud zdálo. Za vyloženě povedenou považujeme třídveřovou variantu, jejíž linie zadního bočního okna je při jakémkoli pohledu na vůz tou správnou kombinací konzervativizmu á la Golf a nadčasového stylu. Nejtypičtější "šipka" C-sloupku a prostoru okolo zadních kol zůstala pochopitelně zachována, naopak u přídě a hlavně zádě s širokým zaobleným oknem a zvětšenými sdruženými světly je změn více. Vůz působí vyváženě a subjektivně se nám zdá i opticky odlehčenější, než předchozí generace.

V interiéru je na první pohled moderněji a na první posez prostorněji. V duchu Touranu tvarovaná přístrojová kaplička, o stupeň hodnotnější plasty a především více místa pro nohy i lokty zaznamenáváme jako první. Pohled do výplní dveří sice prozradí staré známé držadlo a ovladače spouštění oken, je to však jediná a nijak nerušící připomínka minulé generace. Všechny vozy, které jsme měli k dispozici, byly vybaveny navigačním systémem s rozměrným barevným displejem, ale lze předpokládat, že i v základním provedení bude středový panel stejně dobře zpracován a bude stejně jednoduše ovladatelný. Šikmé "výztuhy" mezi středovým panelem a středovým tunelem kupodivu nohám nijak nevadí.

Sedadla s výrazným bočním vedením, která známe z Touranu, prokazují dobrou službu i v Golfu. Oproti předchůdci narostla i využitelná vnitřní výška, a kromě bezproblémového posazu vepředu jsem se bez problému vešel i na zadní sedadlo. S místem pro kolena vzadu je to trochu horší, ale i tady došlo oproti předchozí generaci ke zlepšení, dané kromě nárůstu rozvoru také vybráním v opěradlech předních sedadel. Prostor pro zavazadla je na hatchback dostatečný a díky solidní délce a hloubce i dobře využitelný. Přístup do něj převzal Golf od sesterského Seatu Leon - rukojeť zmizela a je třeba zatlačit na rozměrné logo na pátých dveřích.

Záladní pohonnou jednotku 1.4/55 kW jsme neměli příležitost vyzkoušet. Lze ale očekávat, že coby low-end motorizace bude na zákazníky útočit především cenou. Ta samozřejmě ještě známa není, v základní výbavě si ji ale dovolujeme odhadnout na 420.000 Kč

Hodně jsme si slibovali od premiérového 1.4 FSI/66 kW. Motor se v kopcovité krajině projevoval tišeji než základní verze, k vyšším výkonům jej ale bylo nutno vytáčet až těsně pod hranici červeného pole. Maximální výkon poskytuje pohonná jednotka při 5200 otáčkách a vzhledem k očekávatelné vyšší ceně jsme i přes nezpochybnitelnou kvalitu zvědaví, jak se na českém trhu ujme.

Z Octavie známá šestnáctistovka s výkonem 75 kW také nebyla při prvních testech k dispozici, očekáváme od ní hlavně cenovou výhodu.

Naopak velmi populární by mohla být varianta 1.6 FSI /85 kW, kterou známe z Touranu. Zatímco sedmimístný minivan je pro tento motor na hranici přijatelné výkonové hmotnosti, v novém Golfu prokazuje tato pohonná jednotka až nadstandardně dobré služby. Přestože maximální výkon poskytuje až při 6000 otáčkách, má auto solidní výkonovou rezervu ve všech situacích a k velmi svižné jízdě není nutné motor ani příliš vytáčet. Oproti předchozímu motoru 1.6 je významná také nižší spotřeba paliva (standardem je vhodně odstupňovaná šestistupňová převodovka)a nižší úroveň produkovaných emisí. Pokud má mít Golf motor, který mu výkonem i charakterem vyloženě sedí, je to právě tento.

Vrcholný 2.0 FSI/110 kW je díky stejnému výkonu zajímavý srovnáním s přeplňovaným motorem 1.8T. Neposkytuje pochopitelně tak brutální zátah, jeho výkon je ale plynulejší a svým způsobem reprezentativnější než sportovně laděné turbo. Nízká hladina hluku a plynulost blízká šestiválcům patří mezi největší výhody - na druhé straně bude jistě stát nemalá cena a také to, že nároky na sportovní jízdu uspokojuje tato pohonná jednotka jen do takové míry, kdy není sníženo pohodlí posádky. Jinými slovy, i maximální snaha o dravou jízdu bude ve voze vnímána jako pohodová projíždka, nikoli jako adrenalinová záležitost.

Nový diesel 2.0 SDI/55 kW také nebyl k dispozici pro testy. Vzhledem k hodnotě maximálního výkonu máme za to, že tato varianta bude vyloženě ekonomickou volbou, což ale bude limitováno základní cenou.

Staronový 1.9 TDI PD/77 kW bude pravděpodobně optimální volbou z hlediska cena/hodnota. Dostatečný výkon a solidní dynamické vlastnosti jsou oproti modernejšímu dvoulitru vykoupeny subjektivně o něco vyšší hladinou hluku a pouze pětistupňovou převodovkou. Při polovičním zatížení jsme se nicméně nedostali do situace, kdy bychom pociťovali potřebu vyššího výkonu. Motor má dle údajů výrobce nižší spotřebu než 2.0 SDI.

Vrcholný turbodiesel 2.0 TDI/103 kW už díky točivému momentu 320 Nm téměř volá po pohonu všech kol a v porovnání s již zmíněnou charakteristikou zážehového dvoulitru plní u Golfu úlohu jakési RS varianty. Klasická turboprodleva je sice méně znatelná než u dosavadní řady turbodieselů 1.9, brutalita zátahu po překonání 2000 otáček ale pořád překvapuje. Radost nicméně pochopitelně díky omezovači otáček záhy končí a šestistupňová převodovka (4.,5.i 6. stupeň jsou rychloběhy) je v takovém případě nutností. V extrémně projížděných zatáčkách pak právě s tímto motorem vynikne velmi tuhý a perfektně ovladatelný podvozek.

Vnímáno všeobecně, je jízda s Golfem velmi subjektivně vnímatelná jako odraz jednotlivých motorizací. U benzínových 1.4 a 1.6 jedeme v klidném rodinném autě s dobrou úrovní odtlumení nerovností a až provokující netečností k chybám při projíždění zatáček. Zážehový dvoulitr svou tichostí a plynulostí připomíná zase svezení vozem střední třídy a slabší z turbodieselů je ideální pro úsporné cestování na delších trasách. O agilním dvoulitrovém TDI jsme už psali. Přidáme-li dostatečně účinné brzdy s jemným nástupem, je před námi v dobrém slova smyslu univerzální auto. A o široký záběr Golfu jde.

První jízdní dojmy, vstřebané za volantem jedné z nejpodstatnějších novinek tohoto roku ukázaly kvalitu a navázání na to dobré z předchozí generace. Únorová premiéra v České republice pak prokáže, jak umí VW tuto kvalitu skloubit s především cenovými očekáváními zdejšího trhu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Babiš Pocheho nenavrhl do čela diplomacie, vládu jmenuji příští týden Zeman: Babiš Pocheho nenavrhl do čela diplomacie, vládu jmenuji příští týden

Setkání s Miroslavem Pochem, postoj k migraci, o…

Na rané brambory vyjela těžká technika. Podívejte se Na rané brambory vyjela těžká technika. Podívejte se

Se sklizní raných brambor začaly kombajny v Přerově nad…

Čistý zisk bank klesl letos o 400 milionů korun, uvedla ČNB Čistý zisk bank klesl letos o 400 milionů korun, uvedla ČNB

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním čtvrtletí meziročně…

 
 

Přidat názorDiskuse: První stovky kilometrů s novým Golfem! -…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 





 
Jízdní dojmy s Jaguarem I-Pace: Elektrizující šelma

Jízdní dojmy s Jaguarem I-Pace: Elektrizující šelma

Dnes 08:00

První vážný konkurent plně elektrické Tesly X přijíždí možná trochu překvapivě z Velké Británie, ze stáje Jaguaru.




Blesk.cz

Babiš si volal s Merkelovou kvůli summitu o migraci. Macron ho překvapil

Babiš si volal s Merkelovou kvůli summitu o migraci.…

Minisummit k migraci, kterého se v neděli zúčastní představitelé některých zemí EU, byl podle českého premiéra…

Na vysvědčení i začátek prázdnin čekejte déšť. V červenci se vrátí tropy

Na vysvědčení i začátek prázdnin čekejte déšť. V…

Poslední týden školního roku doprovodí spíše chladnější a deštivější počasí. O víkendu se opět oteplí a v…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Splněný sen! Nausch Sluková s Hermannovou hrají v Ostravě o zlato

Splněný sen! Nausch Sluková s Hermannovou hrají v…

Parádní české tažení na čtyřhvězdičkovém turnaji Světové série v Ostravě nekončí. Beachvolejbalistky Barbora…

 

Reflex.cz

Varovné nápisy na zboží jsou úplná blbost

Varovné nápisy na zboží jsou úplná blbost

V rámci soustavného a dlouhodobého terénního výzkumu blbosti jsem zaznamenal další jev, který je sice úplná…

Téměř polovina Němců chce, aby Angela Merkelová odstoupila z funkce kancléřky

Téměř polovina Němců chce, aby Angela Merkelová…

Na pozadí sporu o migraci, který zasáhl německou vládu, zveřejnila agentura YouGov průzkum, který přinesl pro…