První terénní porsche jde do aukce. Cayenne to není...

 

Pod značkou Porsche vzniklo mnoho zajímavých vozidel. Známé jsou třeba traktory, ale co kupříkladu terénní auta? Jistě, i taková se v historii výrobce sporťáků najdou.

První osobní auto od Porsche, které umělo zdolávat nezpevněné cesty, neslo označení 597, říkalo se mu Jagdwagen (vůz pro lovce, nebo chcete-li myslivce) a vyrábělo se dávno před Cayennem... Nešlo o žádné luxusní SUV, které zvládne nějakou tu polňačku, ale skutečný spartánský teréňák. Zákazníkem měl totiž být Bundeswehr, tedy západoněmecká armáda. Porsche se zúčastnilo v polovině 50. let minulého věku tendru na výběr nového speciálu.

Nakonec však vyhrál Auto Union (DKW) s mnohem levnější tříválcovou dvoudobou Mungou, k té se vrátíme brzy podrobněji na Veterán.auto.cz. Zuffenhausen stál vývoj 1,8 milionu marek a peníze přišly takřka vniveč... Neměl ani kapacitu na hromadnou výrobu a tudíž nemohl dosáhnout konkurenceschopné ceny, když se 597 ukázala jako nejlepší ze všech tří kandidátů (do výběru ještě přichystal Borgward svůj dvouválcový Goliath typu 31).

I přes striktně funkční vzhled auto zůstalo typickým představitelem značky, protože jej poháněl vzadu umístěný vzduchem chlazený plochý čtyřválec 1,5 a později 1,6 l, původem ze sportovní 356 (a tedy vlastně z Brouka). Ke štěstí tomu většímu stačilo pouhých 50 koní (37 kW), manuální převodovku už měl pětistupňovou. Robustní podvozek nakonec nepostrádal mohutné příčné zkrutné stabilizátory. Ani ne tunu (990 kg) lehký Jagdwagen byl samozřejmě čtyřkolkou, na rozdíl třeba od válečných Kübelwagenů VW (vlastně KdF). Přední pohon šlo navíc vypnout. Maximální rychlost nějakých 100 km/h nebyla tolik důležitá, možnost zdolat až 65% stoupání však ano. Rozvor náprav činil totiž extrémně krátkých 2060 mm.

První prototyp se zrodil přímo ve Stuttgartu, karoserie pozdějších vozů vyráběl Karmann. Ve finále se dočkaly i dveří a přepracovaného „čumáku“ včetně blatníků, první exempláře měly však boky otevřené a náhradní kolo umístěné nastojato v přídi a nikoli na zádi, jak bylo tehdy obvyklé. Nebály se ani vody. Proti nepřízni počasí chránila jen plátěná střecha, špinavý interiér se dal ostříkat hadicí... Porsche dokonce plánovalo sériový vůz s rozvorem prodlouženým na 2400 mm a pěticí různých karoserií, z projektu však nakonec sešlo.

V letech 1955-1958 vzniklo pouze 71 Jagdwagenů, paradoxně 49 z nich bylo určeno civilnímu sektoru. To znamená, že jsou dnes poměrně vzácné. Jeden z nich, ročníku 1957, se dostane pod aukční kladívko na aukci společnosti Bonhams, která se koná u příležitosti druhé velké akce na okruhu v Goodwoodu. Festival rychlosti je dávno z námi, ale ještě zbývá zářijový Revival.

I když je nastříkán tradiční khaki barvou, jeho služba v domovském Německu byla veskrze civilní. Před čtyřmi lety se odstěhoval až do dalekého Japonska. Současný majitel ze Země vycházejícího slunce jej objevil po dlouhém hledání, ale skvost nyní nabízí k prodeji. Proč? Protože je mu jej líto ničit na svém venkovském sídle, i když právě pro takové jízdy byl stvořen. Veterán má přece také jezdit a nikoli jen odpočívat v muzeu. A tenhle funkční je a navíc ve výborném technickém stavu.

České fanoušky vojenské techniky ovšem nepotěšíme. Síň stanovila rozmezí, za které chce historický off-road od Porsche nabídnout, na 170-200 tisíc liber. Částka, v přepočtu na koruny 5,4-6,3 milionu, však respektuje vzácnost exempláře. Pochopitelně si na své přijdou spíše bohatí značkoví sběratelé. Nepříliš známý Jagdwagen má ve svých kolekcích asi málokdo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Zdroj: Bonhams
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Porsche 356C ujelo milion mil. S jedním majitelem! Porsche 356C ujelo milion mil. S jedním majitelem!

Klasické automobily značky Porsche se i přes svou úžasnou…

Glöckler-Porsche 356 Coupé: Znáte nejošklivější Porsche historie? Glöckler-Porsche 356 Coupé: Znáte nejošklivější Porsche historie?

Jedna z dnes nejúspěšnějších automobilových značek v…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…