Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První terénní porsche jde do aukce. Cayenne to není...

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Pod značkou Porsche vzniklo mnoho zajímavých vozidel. Známé jsou třeba traktory, ale co kupříkladu terénní auta? Jistě, i taková se v historii výrobce sporťáků najdou.

První osobní auto od Porsche, které umělo zdolávat nezpevněné cesty, neslo označení 597, říkalo se mu Jagdwagen (vůz pro lovce, nebo chcete-li myslivce) a vyrábělo se dávno před Cayennem... Nešlo o žádné luxusní SUV, které zvládne nějakou tu polňačku, ale skutečný spartánský teréňák. Zákazníkem měl totiž být Bundeswehr, tedy západoněmecká armáda. Porsche se zúčastnilo v polovině 50. let minulého věku tendru na výběr nového speciálu.

Nakonec však vyhrál Auto Union (DKW) s mnohem levnější tříválcovou dvoudobou Mungou, k té se vrátíme brzy podrobněji na Veterán.auto.cz. Zuffenhausen stál vývoj 1,8 milionu marek a peníze přišly takřka vniveč... Neměl ani kapacitu na hromadnou výrobu a tudíž nemohl dosáhnout konkurenceschopné ceny, když se 597 ukázala jako nejlepší ze všech tří kandidátů (do výběru ještě přichystal Borgward svůj dvouválcový Goliath typu 31).

I přes striktně funkční vzhled auto zůstalo typickým představitelem značky, protože jej poháněl vzadu umístěný vzduchem chlazený plochý čtyřválec 1,5 a později 1,6 l, původem ze sportovní 356 (a tedy vlastně z Brouka). Ke štěstí tomu většímu stačilo pouhých 50 koní (37 kW), manuální převodovku už měl pětistupňovou. Robustní podvozek nakonec nepostrádal mohutné příčné zkrutné stabilizátory. Ani ne tunu (990 kg) lehký Jagdwagen byl samozřejmě čtyřkolkou, na rozdíl třeba od válečných Kübelwagenů VW (vlastně KdF). Přední pohon šlo navíc vypnout. Maximální rychlost nějakých 100 km/h nebyla tolik důležitá, možnost zdolat až 65% stoupání však ano. Rozvor náprav činil totiž extrémně krátkých 2060 mm.

První prototyp se zrodil přímo ve Stuttgartu, karoserie pozdějších vozů vyráběl Karmann. Ve finále se dočkaly i dveří a přepracovaného „čumáku“ včetně blatníků, první exempláře měly však boky otevřené a náhradní kolo umístěné nastojato v přídi a nikoli na zádi, jak bylo tehdy obvyklé. Nebály se ani vody. Proti nepřízni počasí chránila jen plátěná střecha, špinavý interiér se dal ostříkat hadicí... Porsche dokonce plánovalo sériový vůz s rozvorem prodlouženým na 2400 mm a pěticí různých karoserií, z projektu však nakonec sešlo.

V letech 1955-1958 vzniklo pouze 71 Jagdwagenů, paradoxně 49 z nich bylo určeno civilnímu sektoru. To znamená, že jsou dnes poměrně vzácné. Jeden z nich, ročníku 1957, se dostane pod aukční kladívko na aukci společnosti Bonhams, která se koná u příležitosti druhé velké akce na okruhu v Goodwoodu. Festival rychlosti je dávno z námi, ale ještě zbývá zářijový Revival.

I když je nastříkán tradiční khaki barvou, jeho služba v domovském Německu byla veskrze civilní. Před čtyřmi lety se odstěhoval až do dalekého Japonska. Současný majitel ze Země vycházejícího slunce jej objevil po dlouhém hledání, ale skvost nyní nabízí k prodeji. Proč? Protože je mu jej líto ničit na svém venkovském sídle, i když právě pro takové jízdy byl stvořen. Veterán má přece také jezdit a nikoli jen odpočívat v muzeu. A tenhle funkční je a navíc ve výborném technickém stavu.

České fanoušky vojenské techniky ovšem nepotěšíme. Síň stanovila rozmezí, za které chce historický off-road od Porsche nabídnout, na 170-200 tisíc liber. Částka, v přepočtu na koruny 5,4-6,3 milionu, však respektuje vzácnost exempláře. Pochopitelně si na své přijdou spíše bohatí značkoví sběratelé. Nepříliš známý Jagdwagen má ve svých kolekcích asi málokdo.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Ja Prvni 123
27. 8. 2016 15:39
No jo, KdF prostě bylo před očima...
a kousky jako 128 nebo 166 fakt stály za to...
:-)