První vodíková čerpací stanice otevřena v Neratovicích
Projekt vodíkové čerpací stanice reagoval na potřebu provozu prvního hybridního autobusu na vodíkový pohon, který vyvinul Ústav jaderného výzkumu, a.s. ve spolupráci se Škoda Electric, a.s..
Linde Gas dodala čerpací stanici, která dokáže plnit motorová vozidla plynným vodíkem o tlaku 350 bar. Celá kompresorová stanice je umístěna v železobetonovém kontejneru. Vodík je skladován v nadzemním zásobníku o objemu 50 m3, pro vlastní čerpání vodíku do motorových vozidel pak slouží nízkotlaká, střednětlaká a vysokotlaká sekce.
Náklady na vybudování stanice byly zhruba 83 milionů korun, tři čtvrtiny z toho pokryly dotace od státu a EU. "Je to jediná vodíková stanice nejen v Česku, ale vůbec v celé střední a východní Evropě," uvedl mluvčí Linde Gas, a.s. Pavel Jirsa. Stanice podobného typu je například v Amsterdamu, Barceloně a Portu.
Dodavatelem vodíku je rovněž společnost Linde Gas a.s.. V současné době je vodík vyráběn ze zemního plynu, ale výhledově - jakmile se poptávka zvýší - se počítá s technologiemi, které vodík zařadí mezi obnovitelný zdroj energie.
Naplnění zásobníků autobusu trvá zhruba deset minut. Projekt počítá s roční spotřebou 72.000 m3 (zhruba šest tun) vodíku.
Stanici bude zatím využívat první vodíkový autobus v Česku. Prototyp nazvaný TriHyBus vyrobila plzeňská Škoda Electric. Tento trihybridní autobus může energii čerpat ze tří zdrojů, přičemž si vždy vybere ten nejúspornější. Základním zdrojem energie je elektřina z palivových článků, které jsou doplněny o baterii a výkonný kondenzátor, takzvaný ultrakapacitor.
Zásobníky na střeše vozidla se plní 20 kilogramy vodíku a na jednu nádrž TriHyBus ujede 300 kilometrů. Autobus bude jezdit v rámci městské dopravy v Neratovicích, kterou provozuje společnost Nerabus, jež je součástí skupiny Veolia Transport. "V Česku je to samozřejmě jediný autobus na vodík, ale v Evropě už jich jezdí asi 75. Předpokládáme, že stanice bude do budoucna mnohem využívanější, protože vodík je stoprocentně obnovitelný zdroj. Čerpací stanice je koncipována tak, že u ní mohou tankovat i osobní auta," dodal Jirsa. Kilogram vodíku stojí zhruba pět eur (asi 130 korun).
Společnost Veolia Transport není majitelem autobusu, má ho pouze na dva roky v nájmu od ÚJV. "Vodíkový provoz je teprve v začátku. Budeme se starat o sběr dat, což se bude dít jak elektronicky, tak i řidič bude hodnotit samotný provoz," řekla ČTK jednatelka Veolie Eva Kočová. Autobus bude nasazen na lince, která v pracovní den najezdí průměrně 180 kilometrů. Jízdné zůstane nezměněno.
Cena, kterou bude Veolia za jedno natankování platit, nebude standardních pět eur. "Je tam určitá dohoda o nižší ceně. Jedná se přece jenom o zaváděcí provoz, budeme vyhodnocovat řadu dat," vysvětlila Kočová. Podle ní může autobus na vodík na začátku vzbuzovat v lidech určitou nedůvěru, k obavám však prý není důvod. "Co se bezpečnosti týká, tak vozidlo splňuje velice přísné homologace. Není tam žádná výjimka z bezpečnosti oproti normálním dieselovým autobusům," dodala Kočová.