Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První vodíková čerpací stanice otevřena v Neratovicích

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
V Neratovicích dnes zahájila provoz první čerpací stanice čistého vodíku v zemi. Po více než třech letech příprav ji otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas.

Projekt vodíkové čerpací stanice reagoval na potřebu provozu prvního hybridního autobusu na vodíkový pohon, který vyvinul Ústav jaderného výzkumu, a.s. ve spolupráci se Škoda Electric, a.s..

Linde Gas dodala čerpací stanici, která dokáže plnit motorová vozidla plynným vodíkem o tlaku 350 bar. Celá kompresorová stanice je umístěna v železobetonovém kontejneru. Vodík je skladován v nadzemním zásobníku o objemu 50 m3, pro vlastní čerpání vodíku do motorových vozidel pak slouží nízkotlaká, střednětlaká a vysokotlaká sekce.

Náklady na vybudování stanice byly zhruba 83 milionů korun, tři čtvrtiny z toho pokryly dotace od státu a EU. "Je to jediná vodíková stanice nejen v Česku, ale vůbec v celé střední a východní Evropě," uvedl mluvčí Linde Gas, a.s. Pavel Jirsa. Stanice podobného typu je například v Amsterdamu, Barceloně a Portu.

Dodavatelem vodíku je rovněž společnost Linde Gas a.s.. V současné době je vodík vyráběn ze zemního plynu, ale výhledově - jakmile se poptávka zvýší - se počítá s technologiemi, které vodík zařadí mezi obnovitelný zdroj energie.

Naplnění zásobníků autobusu trvá zhruba deset minut. Projekt počítá s roční spotřebou 72.000 m3 (zhruba šest tun) vodíku.

Stanici bude zatím využívat první vodíkový autobus v Česku. Prototyp nazvaný TriHyBus vyrobila plzeňská Škoda Electric. Tento trihybridní autobus může energii čerpat ze tří zdrojů, přičemž si vždy vybere ten nejúspornější. Základním zdrojem energie je elektřina z palivových článků, které jsou doplněny o baterii a výkonný kondenzátor, takzvaný ultrakapacitor.

Zásobníky na střeše vozidla se plní 20 kilogramy vodíku a na jednu nádrž TriHyBus ujede 300 kilometrů. Autobus bude jezdit v rámci městské dopravy v Neratovicích, kterou provozuje společnost Nerabus, jež je součástí skupiny Veolia Transport. "V Česku je to samozřejmě jediný autobus na vodík, ale v Evropě už jich jezdí asi 75. Předpokládáme, že stanice bude do budoucna mnohem využívanější, protože vodík je stoprocentně obnovitelný zdroj. Čerpací stanice je koncipována tak, že u ní mohou tankovat i osobní auta," dodal Jirsa. Kilogram vodíku stojí zhruba pět eur (asi 130 korun).

Společnost Veolia Transport není majitelem autobusu, má ho pouze na dva roky v nájmu od ÚJV. "Vodíkový provoz je teprve v začátku. Budeme se starat o sběr dat, což se bude dít jak elektronicky, tak i řidič bude hodnotit samotný provoz," řekla ČTK jednatelka Veolie Eva Kočová. Autobus bude nasazen na lince, která v pracovní den najezdí průměrně 180 kilometrů. Jízdné zůstane nezměněno.

Cena, kterou bude Veolia za jedno natankování platit, nebude standardních pět eur. "Je tam určitá dohoda o nižší ceně. Jedná se přece jenom o zaváděcí provoz, budeme vyhodnocovat řadu dat," vysvětlila Kočová. Podle ní může autobus na vodík na začátku vzbuzovat v lidech určitou nedůvěru, k obavám však prý není důvod. "Co se bezpečnosti týká, tak vozidlo splňuje velice přísné homologace. Není tam žádná výjimka z bezpečnosti oproti normálním dieselovým autobusům," dodala Kočová.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
11. 11. 2009 16:34
Re: Tleskám, ale!
To je pro mě novinka že uran je obnovitelný zdroj ;-) Pravda je bohužel docela tristní - cokoliv na vodík je okologická pohroma - ať už se vodík vyrobí ze zemního plynu nebo díky energii z atomovky (jiné možnosti jsou z říše sci-fi), vždy je výroba ohromě energeticky náročná. Dá se říct, že kdyby ten autobus jezdil na zemní plyn, ne na vodík z něj vyrobený, byl by 10x ekologičtější, bohužel.
Taky je zde problém s bezpečností. Pokud jezdí jeden autobus, ok, asi se nic nestane, ale pokud by takových vodíkových bomb jezdily tisíce, pravděpodobnost poškození a hrozných následků při výbuchu nemůže vyvážit rádoby ekologický provoz. Viděl jsem roztrhaného chlapa u kterého prasklo kolo z autobusu a tam byl jen vzduch pod mnohem menším tlakem...
Avatar - chetoos
8. 11. 2009 17:00
vodík
Klidně bych se tokovým to autobusem svezl,ale myslím si že když bude celý svět jezdit na vodík moc dobré to nebude,pokud vím z autobusu vychází vodní pára ve větších městech se muže usazovat.
Avatar - Johny.Rico
6. 11. 2009 21:08
Re: Tleskám, ale!
Rakouští sedláci >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
6. 11. 2009 13:55
Re: Tleskám, ale!
Proto se o vodik zajimaji jadernaci. Ziskavat v budoucnu vodik z vody pomoci jaderne energie je totiz moznost pro budoucnost. (Teda, pokud nam to ovsem dovoli rakousti sedlaci)
Avatar - Johny.Rico
5. 11. 2009 22:06
Tleskám, ale!
Ale až to bude sto pro z obnovitelných zdrojů, pak to bude o něčem jiném!