PSA slučuje historické divize, na minulost nezapomíná

 

Koncern PSA Peugeot Citroën nahlíží nejen do budoucnosti, ale vrací se také do historie. Má proč.

Finančními problémy sužovaný výrobce založil asociaci s názvem L'Aventure Peugeot Citroën DS. Ta bude spravovat historický odkaz obou firem. Jedná se o sloučení dvou subjektů, které se o něj staraly dosud samostatně. Divizi povede současný šéf produktového plánování Citroënu, kterým je od listopadu 2014 Xavier Peugeot.

Peugeot počítá svou existenci od roku 1810, kdy vznikla původní rodinná slévárna a strojírna. Její sortiment se léty rozšiřoval, vyráběla všechno možné železářské zboží a potřeby pro domácnosti - od ručních pil přes mlýnky na kávu a koření až po kostice do dámských korzetů! Následovaly bicykly a v roce 1889 parní tříkolka, kterou postavil Armand Peugeot ve spolupráci s Léonem Serpolletem. Krátce na to přišel i první kočár s výbušným motorem, konkrétně vidlicovým dvouválcem licence Daimler. Pod značkou Peugeot ale vznikaly i motocykly. Dnes z nich zbyly jen skútry a mopedy, divize Cycles pak vyrábí jízdní kola včetně elektrických. Logo se lvem se poprvé objevilo v polovině 19. století.

Mladší Citroën zase začínal na počátku dvacátého věku s produkcí ozubených kol, na kterou odkazuje i jeho emblém. Za první světové války postavil André Citroën zbrojovku, po konfliktu se přeorientoval na automobily. První Type A se objevil v roce 1919, montovaly se do něj čtyřválce 1,33 a 1,45 l a díky americkým výrobním metodám už vyjížděl z továrny na nábřeží Javel ve velkých sériích, stejně jako jeho nástupci. Jenže ani objemná produkce dvojitý šíp v době doznívající hospodářské krize nezachránila od bankrotu a převzetí Michelinem. Velkého úspěchu řady Traction Avant s předním pohonem už se zakladatel nedožil. Nepoznal ani legendární kachnu 2CV, která nebyla technicky vyspělá, ale naopak lidová. Po kratičké svatbě s Maserati se značka postupně slučovala od prosince 1974 do dubna 1976 s Peugeotem.

Citroën už v budoucnosti nebude používat originální hydropneumatické odpružení, náklady na výrobu i další vývoj jsou pro PSA příliš vysoké. Místo něj dá přednost „obyčejnému“ adaptivnímu podvozku. Je to obrovská škoda, zmizí jedna z mála technických záležitostí, která přežila a odlišovala jeho vozy od konkurence. Poprvé jej představil v modelu DS v roce 1955. Právě díky němu přežil francouzský prezident Charles de Gaulle o sedm let později atentát. Končí jedna éra automobilové historie. Ale neztratí se.


Peugeot 504
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají…

Putin směrem k Le Penové: Zastupujete politické spektrum, které se velmi rychle rozvíjí Putin směrem k Le Penové: Zastupujete politické spektrum, které se velmi rychle rozvíjí

Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová se v…

Krátce po schválení dálničních poplatků už Němci diskutují o jejich úpravě Krátce po schválení dálničních poplatků už Němci diskutují o jejich úpravě

Sotva dnes německý parlament po několikaletých debatách…

 
Zdroj: Motor Authority, ANE
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z šikovného hocha monstrum?

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z…

Brit Khalid Masood (†52) se do historie ve středu zapsal jako terorista, který zabil u londýnského parlamentu…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

ONLINE: Plzeň - Liberec 2:1. Kadlec dělovkou vrací domácím vedení

ONLINE: Plzeň - Liberec 2:1. Kadlec dělovkou vrací…

ONLINE | Hokejisté Liberce nedokázali proměnit mečbol a s oslavami postupu do semifinále Tipsport extraligy…

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům chybí pokora

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům…

Gabriela Koukalová a spol. už plánují zaslouženou dovolenou. To na biatlonovém svazu se nezastaví. Šéf Jiří…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…