PSA slučuje historické divize, na minulost nezapomíná

 

Koncern PSA Peugeot Citroën nahlíží nejen do budoucnosti, ale vrací se také do historie. Má proč.

Finančními problémy sužovaný výrobce založil asociaci s názvem L'Aventure Peugeot Citroën DS. Ta bude spravovat historický odkaz obou firem. Jedná se o sloučení dvou subjektů, které se o něj staraly dosud samostatně. Divizi povede současný šéf produktového plánování Citroënu, kterým je od listopadu 2014 Xavier Peugeot.

Peugeot počítá svou existenci od roku 1810, kdy vznikla původní rodinná slévárna a strojírna. Její sortiment se léty rozšiřoval, vyráběla všechno možné železářské zboží a potřeby pro domácnosti - od ručních pil přes mlýnky na kávu a koření až po kostice do dámských korzetů! Následovaly bicykly a v roce 1889 parní tříkolka, kterou postavil Armand Peugeot ve spolupráci s Léonem Serpolletem. Krátce na to přišel i první kočár s výbušným motorem, konkrétně vidlicovým dvouválcem licence Daimler. Pod značkou Peugeot ale vznikaly i motocykly. Dnes z nich zbyly jen skútry a mopedy, divize Cycles pak vyrábí jízdní kola včetně elektrických. Logo se lvem se poprvé objevilo v polovině 19. století.

Mladší Citroën zase začínal na počátku dvacátého věku s produkcí ozubených kol, na kterou odkazuje i jeho emblém. Za první světové války postavil André Citroën zbrojovku, po konfliktu se přeorientoval na automobily. První Type A se objevil v roce 1919, montovaly se do něj čtyřválce 1,33 a 1,45 l a díky americkým výrobním metodám už vyjížděl z továrny na nábřeží Javel ve velkých sériích, stejně jako jeho nástupci. Jenže ani objemná produkce dvojitý šíp v době doznívající hospodářské krize nezachránila od bankrotu a převzetí Michelinem. Velkého úspěchu řady Traction Avant s předním pohonem už se zakladatel nedožil. Nepoznal ani legendární kachnu 2CV, která nebyla technicky vyspělá, ale naopak lidová. Po kratičké svatbě s Maserati se značka postupně slučovala od prosince 1974 do dubna 1976 s Peugeotem.

Citroën už v budoucnosti nebude používat originální hydropneumatické odpružení, náklady na výrobu i další vývoj jsou pro PSA příliš vysoké. Místo něj dá přednost „obyčejnému“ adaptivnímu podvozku. Je to obrovská škoda, zmizí jedna z mála technických záležitostí, která přežila a odlišovala jeho vozy od konkurence. Poprvé jej představil v modelu DS v roce 1955. Právě díky němu přežil francouzský prezident Charles de Gaulle o sedm let později atentát. Končí jedna éra automobilové historie. Ale neztratí se.


Peugeot 504
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Moodys zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje Moodys zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje

Mezinárodní ratingová agentura Moodys dnes zhoršila…

Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy

Skupině Home Credit v prvním čtvrtletí 2017 stoupl čistý…

Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize

Spekulanti letos proměnili burzu v Řecku ve středomořské…

Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší

Dvaadvacet mrtvých, včetně osmileté holčičky, a 59…

 
Zdroj: Motor Authority, ANE

Štítky Citroën Peugeot PSA

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Dnes 08:00

Bavorská automobilka má v plánu se více zabývat autonomními vozidly. A nejen tím. Tradiční „orientace na řidiče“ však z vozů BMW údajně nevymizí.




Blesk.cz

Rudolf Jelínek o dabování Rogera Moorea (†89) v Bondovce: Nebyla to těžká práce, člověk hekal, sténal a podobně

Rudolf Jelínek o dabování Rogera Moorea (†89) v…

Jako James Bond porazil všechny filmové bídáky, zákeřná nemoc však byla silnější. Britský herec Roger Moore…

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i tradiční pokrmy

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i…

Máte rádi asijskou kulturu a kuchyně? Navštivte 25. května festival Asie vzdálená a blízká na náměstí Jiřího…

 

iSport.cz

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci: Budu zas bojovat!

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci:…

Královská etapa cyklistického Gira d'Italia přinesla v úterý „královskou“ podívanou i pro české fanoušky. Ve…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…