Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

PSA slučuje historické divize, na minulost nezapomíná

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Koncern PSA Peugeot Citroën nahlíží nejen do budoucnosti, ale vrací se také do historie. Má proč.

Finančními problémy sužovaný výrobce založil asociaci s názvem L'Aventure Peugeot Citroën DS. Ta bude spravovat historický odkaz obou firem. Jedná se o sloučení dvou subjektů, které se o něj staraly dosud samostatně. Divizi povede současný šéf produktového plánování Citroënu, kterým je od listopadu 2014 Xavier Peugeot.

Peugeot počítá svou existenci od roku 1810, kdy vznikla původní rodinná slévárna a strojírna. Její sortiment se léty rozšiřoval, vyráběla všechno možné železářské zboží a potřeby pro domácnosti - od ručních pil přes mlýnky na kávu a koření až po kostice do dámských korzetů! Následovaly bicykly a v roce 1889 parní tříkolka, kterou postavil Armand Peugeot ve spolupráci s Léonem Serpolletem. Krátce na to přišel i první kočár s výbušným motorem, konkrétně vidlicovým dvouválcem licence Daimler. Pod značkou Peugeot ale vznikaly i motocykly. Dnes z nich zbyly jen skútry a mopedy, divize Cycles pak vyrábí jízdní kola včetně elektrických. Logo se lvem se poprvé objevilo v polovině 19. století.

Mladší Citroën zase začínal na počátku dvacátého věku s produkcí ozubených kol, na kterou odkazuje i jeho emblém. Za první světové války postavil André Citroën zbrojovku, po konfliktu se přeorientoval na automobily. První Type A se objevil v roce 1919, montovaly se do něj čtyřválce 1,33 a 1,45 l a díky americkým výrobním metodám už vyjížděl z továrny na nábřeží Javel ve velkých sériích, stejně jako jeho nástupci. Jenže ani objemná produkce dvojitý šíp v době doznívající hospodářské krize nezachránila od bankrotu a převzetí Michelinem. Velkého úspěchu řady Traction Avant s předním pohonem už se zakladatel nedožil. Nepoznal ani legendární kachnu 2CV, která nebyla technicky vyspělá, ale naopak lidová. Po kratičké svatbě s Maserati se značka postupně slučovala od prosince 1974 do dubna 1976 s Peugeotem.

Citroën už v budoucnosti nebude používat originální hydropneumatické odpružení, náklady na výrobu i další vývoj jsou pro PSA příliš vysoké. Místo něj dá přednost „obyčejnému“ adaptivnímu podvozku. Je to obrovská škoda, zmizí jedna z mála technických záležitostí, která přežila a odlišovala jeho vozy od konkurence. Poprvé jej představil v modelu DS v roce 1955. Právě díky němu přežil francouzský prezident Charles de Gaulle o sedm let později atentát. Končí jedna éra automobilové historie. Ale neztratí se.


Aleš Dragoun
Diskuze (15)
23. 7. 2015 21:59
Re: PSA je absolutní, neoddiskutovatelné automobilové dno
No dovol, co máš proti Fiatu? Tato automobilka v posledních letech vyrábí jedny z nejkvalitnějších vozů, jenom o tom většina Čechů (kvuli naprosto neschopnému marketingu této značky) nevi... :-O
Avatar - Stejsn
23. 7. 2015 14:54
Re: To, že PSA něco reorganizuje...
kdo chce PSA bít, hůl si vždycky najde ;-)
23. 7. 2015 12:44
Re: To, že PSA něco reorganizuje...
Je věc názoru, co považovat za největší konstruktérský počin. Já jsem o tom psal zde 1.7.2015 [odkaz] a na konec je to i v dnešním článku.
Traction Avant rozhodně patří nazvat nositelem pokroku, původní DS asi také a 2 CV sice z hlediska konstrukce až tak převratný nebyl, ale v souhrnu vlastností - myslím tím poměr výkon, cena, užitečnost, jednoduchost to vše s minimálními provozními náklady - byl výrazně nad veškerou tehdejší konkurencí ve své kategorii.
23. 7. 2015 07:49
Efekt
Zajimalo by me jak a jestli vubec se to projevi na sluzbach pro majitele veteranu/youngtimeru PSA znacek coz je v tuhle chvili zcela tragicke (v porovnani s nejmenovanymi GER vyrobci).
22. 7. 2015 23:58
Re: PSA
No, já určitě >:D