Eurovany to budou mít teď těžší díky tomu, že jím ubydou prodeje Fiatu(Lancie). Navíc jím přebírají prodeje i C4GP a P5008. Takže je dost možné, že žádná nová generace nebude.
Jsou to paradoxy, v době, kdy dle mnohých diskusních obrozenců je Evropa v dokonalém poblouznění z mistrovské DS-produkce klečí vedení koncernu před branou vlády a žádá o pomoc. Nemělo by to být spíše obráceně?..
Z podivné dvojhvězdy - Peugeot-Citroen by stálo za to vytvořit jedno zářivé francouzské slunce, takového druhého... krále-slunce. Samozřejmě tak, že se odpíská DeStrukce a nadále se všechny síly soustředí na Peugeot. Nemusí-li na evropském nebi existovat taková legenda, jakou je Saab, umím si představit namísto tří slabých, dvě silné francouzské automobilky - Renault - Peugeot :-!
Podle mě by zrušení Citroenu PSA moc nepomohlo, spíš naopak. Modely stejně sdílejí techniku, takže na vývoji by moc neušetřili. A zákazníků by zase ubylo.
Nejvíc podle mě PSA ubližuje jejich celkem jednostraná orientace na Evropu. Řešení vidím v nalezení partnera, nejlíp v Japonsku, včetně sdílení technologií, tak aby nebyli tak strašně na Evropě závislí.
Podívej se na Fiat, tomu taky v Evropě klesají prodeje (jajko většině), navíc má totálně roz**dané portfolio osobáků a stejně si v relativním klidu přežívá. Díky tomu, že má silné divize mimo Evropu.
Ja bych navíc viděl jako podstanou tu větu: "Pokud se nezlepší produktivita, mohla by se produkce středních dodávek přestěhovat do továrny Peugeotu ve Vigo v severozápadním Španělsku."
Mít protfolio modelů je jedna věc a efektivně je vyrábět je věc druhá (o francouzských odborech ani nemluvě).
S orientací souhlas, tomu ale už ujel vlak, vykryli to jiní. Domnívám se, že právě ta modelová koncentrace by koncernu pomohla, minimálně v tom, že by se nerozpouštěl v DS variacích. Perspektivně je podle mého současně dlouhodobě neudržitelná existence tří relativně samostatných a "stejných" automobilek ve Francii.
V tom bych já osobně problém neviděl... Obecně problém francouzských automobilek je prostě jen jinde nevídané zaměření pouze na domácí trh! Tam jsou naprosto dominantní... Vyrábí auta,které francouzi chtějí. Ale jinde ve světě jsou dominantní jiní. Mají globálnější produkty,dělají globálnější marketing a dlouhodobě na nových a nových pozicích na trhu pracují. Když pak přijde krize na jeden region,ostatní vykryjí poptávku a zajistí si zisk jinde... Ale frantíci mají problém...
Tak automobilky jsou už teď jenom 2. PSA a Renault. Já bych to viděl takto
1) Zefektivnit výrobu v samotné Francii, tzn. i pozavírat některé závody.
2) Nalézt globálního partnera a prodávat i mimo Evropu
3) Víc diferencovat pozici na trhu značek PSA, tzn. třeba Citroen posunout blíž lowendu a Peugeot naopak malinko blíž k premii, něco jako Škoda-VW.
CItroena, ktorý vždy vyrábal legendárne autá pre francúzskych prezidentov? Sorry, ale asi ste trochu mimo. Vymenujte mi najznámejšie, legendárne Peugeoty. 205, 206, 306. Malé autá. A najznámejšie Citroeny? DS, SM, BX, Xantia... Veľké luxusné autá. Samozrejme, boli aj luxusné Peugeoty, ale najznámejšie a njaslávnejšie boli malými autami... Navyše žeby mal vyrábať praktické autá ako Škody? To by už Citroen nemal zákazníkov a nielen u nás ale ani vo Francúzsku. Citroen vždy vyrábal extravagantné a aj luxusné autá Skôr naopak, nech Peugeot vyrába elegantné lacné autá. TOTO JE URÁŽKA PRE FANÚŠIKOV CITROENU!
U mňa aj v testoch je na tom 208 lepšie ako C3, ale C4 zas lepšie ako 308... Ale o to nejde. Som zvedavý na C4 Picasso a Grand Picasso, v MPV-čkách sú francúzi silný. A mohol by príjsť aj nový Eurovan, medzi C4 Grand Picasso a C8 je medzera a starší Eurovan bol super, v niektorých ohľadoch dokonca lepší než súčasné MPV z triedy. :yes:
Jestli má někdo tradici ve výrobě luxusních aut tak je to Citroen, nikoliv Peugeot. To že se Citroen léta podbízel za nižší ceny na tom nic nezmění.
Největším problémem PSA je ale silná závislost na Evropském trhu, plus většina továren ve Francii. Kdyby byl k dispozici severoamerický trh, vypadala by situace jinak, ale ten PSA opustila v 90tých letech. Stejnou chybu udělal Citroen v Číně. Namísto budování image, dlouhá léta prodávali na čínském trhu výběhové a zastaralé modely a to prosím čínský trh netrpí syndromem, že německé automobilky jsou nejlepší na světě. Další promarněná šance....8-s
No a současná recese na Evropském trhu teď dopadá na PSA plnou silou. Varinovi jeho situaci vůbec nezávidím.
Teď jen nevím jestli omylem nebo ÚMYSLně zcela chybná "diganóza" ;-)
Zrovna sekce DS je no problem výdělečná.. :-)
..neb narozdíl od "obyč" modelů pracuje s vyšší marší a TO je ten (jediný hlavní) důvod. Ostatně bylo o tom psáno dokonce i zde. Problém PSA nejsou prodeje (narozdíl od vámi zmíněného SAABu prodává po milionech) ale malé marže. Abych KONKRETIZOVALA, výroba C5 je daleko dražší než třeba SUPerbu (nejde jen o plat dělníků ale hlavně o použité komponenty) - a i když se celosvětově prodá víc C5ek než SUPerbu s technikou nižší střední, tak...
(jak už to tak bývá) je to občas NAOPAK než si (někteří) lidé "předstvují", nicméně vozy PSA jsou často prodávány levnějši než by odpovídalo použité technice - v tom (dělat to přesně obráceně) je mistr jeden jiný koncern ;-)
..asi by se měli "poučit" (i když já bych si pak musela koupit jiné auto - "technika" ála SUPerb či současný Passat mne opravdu NE"bere" :-)
Nic úmyslně, nikam to takhle nevede. Já tě chápu, že tě třeba Passat nebere, ale když už jsi to snesla na vlastní garážovou rovinu, pak když se porozhlédnu, lze dámě doporučit i dnes daleko elegantnější vůz i v této třídě. Například stále překrásný Mercedes-Benz C či (zejména s akcentem na kabinu) VOLVO S60. Vím není to mainstream, ale cenově se to i dnes dá jistě dobře nastavit.
Volvo 60 má kamarádka - ZEJMÉNA kvalita kabiny je NEsrovnatelná.. ;-)
..no a poslední evoluce PASSATu je kapitola sama pro sebe, sice se "setrVWačností" prodává stále slušně, ale srovnávací testy prohrává už .... i auto.cz, z něj je ta levná konstrukce opravdu "cítit", a to je TO co jsem chtěla říci. Od lepších (dražších) závěsů, přes větší (dražší) brzdy, po lepší (dražší) materiál v kabině či sedadla ... prostě TO je ten "problém" PSA. Použije dražší komponenty (což je DOBŘE) ale i když prodeje nejsou špatné (jde o MILIONY ročně) "špatně" jsou ty malé výdělky na jednom ks - TAM by se měli "učit" u Volkswagen-u (já bych si sice pak asi koupila jiné auto, ale... :-)
;-\ Já bych ten Citroen tak neodpískával a ani myšlenku řady DS. Ano, ta realita řady DS už je něco jiného. Každopádně u Citroenu vnímám největší sílu (značky, image) pro výrobu výše postavených modelů, které by trh mohl akceptovat. Nemluvím o plnohodnotné konkurenci prémii, spíš postavení na vedlejší, alternativní větvi mezi patry mainstreamu a prémie. Každopádně tohle pramení spíše ze sympatií k této značce, než z uvažování chladnou hlavou.
vedle jak ta jedle.
Problem PSA je ziskovost. Pokud delas C3jky a tyhle levne sunty ve Francii (Aulnay), tak pri nejlepsi vuli na nich nic nevydelas a kalkulovat se ziskem par tisicovek na jednotku.. to se fakt neda. Staci sebemensi otres a jsi ve ztrate.
Takze PSA se logicky tlaci do vyssich cenovych kategorii, protoze pokud chce (anebo musi vyrabet ve Francii), tak mu nic jineho nezbyva. Jenze DS se nebude nikdy prodavat v objemech jako C3 a vsichni vime, jak se frantikum nedari prodavat luxusni auta (Renault by mohl vypravet).
Je to opakovani opakovanych chyb a cisty akt zoufalstvi.
Je to jako proderavela plachetnice ,ktera jde pod vodu, ale cela posadka je vzorne serazena na palube a salutuje v paradnich uniformach, namisto aby cerpala vodu a ucpavala diry.
Mně to "chování" těchto automobilek připomělo Jakešův "nadčasový" projev, z kterého se dá "BOHUŽEL" čerpat dodnes.....Za každou "investovanou" korunu, se nám vrátí 20 halířů.Sme to platili, ale už to platit nebudem. >:-[]
jeste napis, ze vyrobci letadel jsou tez naprosti looseri, protoze je nevlastni VW, Boeing bez VW na cumaku uz aby se chystal na konkursni rizeni.
Jo kdyby zacal VW hned zitra stavet letadla, tak by samozrejme byly technicka spicka v oboru a bylo by k tomu 10 000 objektivnich duvodu, ktery by tvuj chory mozek (mas vubec nejaky?) okamzite nasel.
Treba ze ma kulatejsi okynka a lepsi material koberecku.
PSA by neměla francouzská vláda pomáhat už jenom z toho důvodu, že rodina Peugeotů si vyplácela dividendy, poté co vidí kam míří jejich podnik. Pokud padne, jistě to pomůže Renaultu, pokud přežije, jistě z tohoto "boje" vyjde silnější. Evropských automobilek je moc, trh by se obešel bez PSA.
Problém PSA nejsou jejich produkty, ale francie sama. Prostě by to tam mělo PSA výrobně odpískat, což i dělá, i když překážky má k tomu obrovské a vyrábět jinde, kde to nebude tak nákladné.
jeste v roce 2011 se mohli panove manageri pos... a do vyrocnich zprav cpali nadhery, jako ze PSA ma nejvyssi prodeje vsech dob (3.6 milionu globalne, pokud zapocetli veskere trucky a vubec vsechno co mohli) a ocekavali 10% rust do dalsich let.
[odkaz]
Uz tehdy jsem to videl prinejlepsim na stagnaci a s investicemi do ekotechnologii , downsizingu a elektromobilu tipoval spis nastavajici upadek a ejhle... upadek je tady.
Tak jsem zvedavy, kam si ty prognozy o 10% rustu strci... kdyz zaviraji tovarny.
Mozna by meli malou sanci, kdyby se spojili s Korejci, zacali sdilet platformy a distribucni a servisni sit, vykaslali se na elektromobily a outsorcovali vyrobu do Afriky a Indie.
Ale to oni neudelaji, protoze si mysli, ze jsou neco extra a ze je Francie podrzi.
Pokud se rychle nevzpamatuji, tak zkrachuji uplne.
Od toho tam ten management sedi. PSA neskutecne zaspalo, to uz i Renault se vzpamatoval s Thalii a dal zelenou pro expanzi Dacie a dost mozna mu to ted zachrani kejhak.
PSA uz melo mit davno taky nejakou svou levnou znacku a delat ji nekde mimo Francii. Delaji to tak vsichni, o VW se nema vubec cenu bavit, Opel to resi Chevroletem, Renault Dacii a Fiat ma tradicne levne modely sam o sobe a ted se navic sprahl s Americany.
Jen Peugeot s Citroenem porad nic.
Citroen má tiež potenciál s retro autami. Kde je nová štýlová 2CV? Alebo retro DS-ko? Viem, že Citoren vždy vyrábal nadčasové autá, ale myslím že by sa našlo mnoho zákazníkov... ;-)
Ten kdo si v posledních letech pořídil Peugeot dobře ví, že je kvalita značně kolísavá a značka výrazně ztrácí dříve věrné klienty. Když se k tomu přidá velmi drahá výroba (mzdové náklady ve Francii), pak je zaděláno na průser...
Na pruser zadelal celosvetovy raketovy nastup Korejcu a na evropskych trzich tomu nasadila korunu regulace EU, ktera protezuje miniauta kde jsou korejci silni. Pokud prodeje aut v Evrope celkove klesaji a Korejcum raketove rostou, tak naprosto logicky tradicnim vyrobcum museji celkove raketove klesat. To by nebyla az takova tragedie, kdyby frantici meli na svych miniautech nejakou solidni marzi a mohli jit s cenou dolu. Ale oni jsou na hranici rentability a s cenou dolu jit nemuzou, takze nejake posileni prodeju do budoucna nehrozi. A to je ten problem.
BMW , Mercedes, Audi VW a spol si mohou piskat, ti si to s korejcema na ferovku nerozdavaji. Ale Fiat , PSA , Opel a Renault jsou prvni na rane a podle meho skromneho nazoru to neustoji, pokud korejci neudelaji nejakou kardinalni chybu.
tady je debata o PSA.
renaulty už dávno jsou korejské - třeba latitude, koleos atd... dacia se bastlí i v severní africe a jižní americe. a je úspěšná.
takže jednu globální automobilku frantíci mají. pro PSA by byla šancí užší spolupráce s toyotou, když už se o ni občas snaží.
Chyby v PSA se staly již v minulých deseti letech a nyní je těžké, spíše nemožné je napravit. Jejich seznam je dlouhý, ale největší jsou:
- PSA nikdy nepostavil luxusní značku, takže mu unikají lukrativní marže v tomto segmentu
- PSA se nelogicky v roce 1990 stáhl z US trhu bez jakékoliv náhrady
- PSA pozdě a dodnes velmi vlažně nastoupil do Asie a hraje tam okrajovou roli navíc komplikovanou dodávkami pro embargované režimy (Irán)
- PSA přijal pobídky od vlády a je nyní svázán s hloupými politiky, kteří mu logicky brání zavřít neproduktivní planty nebo tam alespoň nastavit rozumné podmínky (viz třeba prodloužení pracovní doby v německých automobilkách)
- PSA nemá dlouhodobou kontinuitu managementu, vrcholní šéfové se střídají jak ponožky a myslím, že nyní opět sáhnou k oblíbenému podříznutí šéfa (Varina), takže čekat nějaké dlouhodobější a promyšlené vize či strategie jednoduše nelze
Výsledkem je fatální propad ceny akcií, takže tržní kapitalizace PSA dosáhla samého dna (2,3 mld. Eur). Musí si brát velmi drahé provozní úvěry od bank (PSA si dnes půjčuje od bank za více než 6% úrok, německé automobilky za méně než 2%).
Všechny tyto chyby šlo řešit, resp. jim předejít v době, kdy PSA měla vyšší zisky než VW, tedy v době před cca 10 lety, nicméně se tak nestalo a dnešní stesky na propadající se evropský trh jsou zcela mimo mísu, s tím musel každý počítat.
Možná to ukazuje na to, jak na tom reálně Francie je. Plnou hubu eurosocialismu a průmysl padá na hubu. Je to škoda, zrovna Peugeot mám rád. No držim palce ať to ustojí, rád bych si koupil za 4 roky další MPV od PSA ;-):yes:
Ve Francii vládla docela dlouho pravice. Jinak zítra budeš moudřejší. Zítra má vláda oznámit plán pro automobilový průmysl. Třeba bude Francie taky podporovat automobilky, tak jak to děláme třeba my nebo Slovensko (daňové prázdniny, dotace na pracovní místa,...). pak snad bude i domácí výroba konkurenceschopná. Pokud PSA nebude schopna vyrábět ve Francii, tak stejně časem skončí. Zůstane snad jen značka v rukou Číňanů.
Myslím, že současná socialistická vláda PSA zachrání. Důsledkem ovšem bude ještě větší závislost na politicích a bloudění v začarovaném kruhu jakési polosocialistické spirály, náklady na záchranu ponesou daňoví poplatníci, takže zase o něco zchudnou, nebudou mít na nová auta, o to více to dopadne zpětně na PSA, které nebude mít komu prodat a navíc bude muset držet plné haly lidí s garantovanou mzdou a mizernou produktivitou jako výraz vděčnosti za poskytnuté záchranné laso.
neni nahodou problem v tom, ze Spanele, Cesi, Slovaci a spol maji 5x mensi platy jak Francouzi a nestavkuji pokazde, kdyz se po nich chce aby sem tam delali pres vikendy a nezustavali 2h na obede?