29.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Původní hranatá Mazda MPV: Proč vznikla dříve než slavná MX-5?

 

První velkoprostorový automobil od Mazdy vyjel už v roce 1988. Ač se charakteristicky hranatá Mazda vyráběla až do roku 1999, u nás se s ní takřka nesetkáte. Její okolnosti vzniku jsou ovšem zajímavé…

V osmdesátých letech auta výrazně zlepšila svoji aerodynamiku a současně se hledaly nové automobilové třídy. Kategorie SUV v té době prakticky neexistovala, avšak zejména pro potřeby početnějších rodin začaly automobilky vyvíjet vozy, které dokázaly přepravit více, než pět pasažérů včetně řidiče. Tehdy se jim říkalo „van“. Dnes běžně používané označení MPV (Multi Purpose Vehicle) se objevilo až později, do jisté míry zásluhou Mazdy. Právě takto pojmenovala svůj první velkoprostorový automobil z roku 1988.

Šlo o reakci na zvýšený zájem zákazníků o tyto vozy. Jako první uvedla takové auto automobilka Mitsubishi coby model Space Wagon. Mnohem známější jsou ale Chrysler Voyager/Dodge Caravan a v Evropě samozřejmě Renault Espace coby původně projekt Matry. Oba vozy vyjely v roce 1984, Mitsubishi o pouhý rok dříve, ovšem jen na domácím trhu.

Tři projekty? To si nemůžeme dovolit.

Mazda vždy patřila spíše mezi ty menší automobilky a tak tomu bylo i v 80. letech. Sice vyráběla rotační motory typu Wankel, jako jediný automobilový výrobce, ovšem objemem produkce výrazně zaostávala třeba za Toyotou či Nissanem.

V té době byly u Mazdy připraveny hned tři projekty zcela rozdílných automobilů. A každý z nich soutěžil o přízeň vedení společnosti a tedy o tolik nezbytné finance, bez nichž bylo cokoliv pouhým „žvaněním konstruktérů u piva“.

Co tedy bylo tehdy „ve hře“? O tom nedávno informoval americký automobilový server Jalopnik na základě svědectví Boba Halla, automobilového novináře a pozdějšího designéra, který se začátkem 80. let spojil s kalifornským vývojovým střediskem Mazdy MANA (Mazda North America). A doslova Japoncům vnutil myšlenku lehkého roadsteru, jenž by znovu oživil trh s těmito automobily, populárními hlavně v 60. letech. Hall nakonec uspěl více než dobře a co bylo výsledkem, asi všichni tušíte – první MX-5 nebo Miata, jak se auto jmenuje v USA.

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Kromě lehkého roadsteru Mazda MX-5 (Miata) se o přízeň vedení Mazdy ucházel projekt vozu z přesně opačného spektra nabídky. Tím byl velkoprostorový automobil, kterým by japonská značka včas zachytila nastupující éru zájmu o tyto vozy.

Projekt třetího vozu je z dnešního pohledu jen těžko uvěřitelný. Dle Boba Halla jím byl automobil s motorem uloženým před zadní nápravou, pohonem všech kol a účelově tvarovanou karoserii a čtyřmi bočními dveřmi. Tedy přesně to, co byla Honda Z (byť ta pouze se dvěma bočními dveřmi), o níž jsme psali nedávno. Je jasné, že to byl úspěch Hondy Z, který myšlení některých lidí v Mazdě ovlivnil. Nebo bývalí zaměstnanci Hondy, kteří k Mazdě přestoupili a chtěli tady udělat něco podobného co tam. Ostatně, že se takové věci dějí, dokazuje o mnoho let později Ford a Volkswagen. Zadní čtyřprvková náprava Golfu Mk5 se podobá té ve Focusu i proto, že za ní stojí stejným tým lidí, jenž jednoho dne „vzal čáru“ z Kolína nad Rýnem rovnou do Wolfsburgu.

TEST 2002: Mazda MPV 2.0 MZR-CD - Máme na to (12/2002)

Jenže realizovat se mohly pouze dva projekty. Z kola nakonec vypadl projekt auta podobného Hondě Z, což byl z pohledu automobilové historie rozhodně správný krok. Kupodivu, hlavním důvodem nebyl fakt, jak by takové auto přijala konzervativní část trhu, ale technické a technologické možnosti Mazdy. Jak udává server Jalopník, největším problémem se ukázalo umístění řadového čtyřválcového motoru naplocho. Jen tak jej bylo možné zastavět před zadní nápravu a zároveň zajistit kapacitu pro čtyři – pět cestujících, což byla jedna ze základních podmínek už na začátku projektu. Žádná ze stávajících pohonných jednotek se pro tento účel nehodila. K tomu by bylo třeba agregát výrazně upravit, což by celý projekt neúměrně prodražilo. Z toho důvodu ze hry vypadl víceúčelový vůz s motorem uprostřed.

MPV dostalo přednost

Jenže jak potvrdil serveru Jalopnik Tom Matano, hlavní designer MANA a v podstatě ideový tvůrce karoserie původní MX-5, i když ve hře zůstaly jen dva projekty, stále bylo o co bojovat. Konkrétně o to, který z výsledků obou projektů se dostane na trh jako první a tedy se jako první začne vyrábět. K zavedení dvou zcela nových modelů na trh ve stejnou dobu Mazda neměla finance. Navíc se v obou případech jednalo o auta z neprobádané sféry trhu, což platilo samozřejmě více o roadsteru Miata.

Fotogalerie: 25 let Mazdy MX-5 v obraze

Jistě i z toho důvodu a také z důvodu již existující výše zmíněné konkurence dostal nakonec přednost projekt velkoprostorové rodinné Mazdy. Ta se tak představila už v roce 1988 coby Mazda MPV, přičemž její kabina dokázala pojmout až sedm cestujících včetně řidiče. Miata s opatrností Japoncům vlastní následovala o necelý rok později, ovšem dodávky třeba na evropský trh byly započaty až v roce 1990.

Měl mít přední pohon

Mazda MPV se tedy představila o necelý rok dříve než MX-5. Ovšem její vznik rozhodně nebyl lehký. O nějaké přímočarosti nelze v žádném případě mluvit. Už jen ten design. Šlo o poslední projekt, na němž se Bob Hall podílel. Výrazně hranaté, jakoby „auto tvaru krabice“, dostalo v zájmu zjednodušení výroby plochá všechna skla, dokonce i čelní. Aerodynamika byla v tomto případě podružná, stejně jako vzhled. Důležitý byl vnitřní prostor spolu s výrobními náklady. Autu se údajně interně přezdívalo „velká panda“.

Jenže napsané zase příliš nekoresponduje s použitou technikou a koncepcí. Konstruktéři měli v plánu pohon předních kol, tedy stejný jako vozy Chrysler Voyager/Dodge Caravan a Renault Espace. Jenže čáru přes rozpočet udělal konstruktérům programový manažer Tsunei Tanaka. Ten byl odchován auty s pohonem zadních kol, a tudíž si nebyl příliš jistý spojením velkého šestiválcového motoru s pohonem předních kol. Nakonec rozhodl použít podlahovou plošinu velké Mazdy 929 (v Evropě předchůdce Xedos 9), která měla klasickou koncepci poháněcího ústrojí. Tímto rozhodnutím se ale připravované MPV stalo větší a hlavně těžší.

V konečném důsledku se ale konstruktéři Tanaky údajně na možnost vyrábět vůz s předním pohonem ani nezeptali. Zřejmě měli strach nebo si byli až příliš jisti, že u tradicionalisticky orientovaného Japonce neuspějí. Alespoň tak to sdělil Bob Hall serveru Jalopnik.

Původní Mazda MPV nakonec přežila s dílčími modernizacemi až do roku 1999, tedy dlouhých 11 let. Kromě vidlicového šestiválce 3,0 litru (jiný motor, než jaký známe z evropských vozů Mazda) byla postupně poháněna také se čtyřválci 2,6, později 2,5 litru. Aby toho nebylo málo, tak později vůz nabídl také alternativně stálý pohon všech vol. Tedy to samé, co uměly mít první dvě generace Renaultu Espace. Od roku 1999 existuje druhá generace Mazdy MPV a od roku 2006 třetí (známá též jako Mazda 8), která skončila v roce 2016. Na evropském trhu se však nenabízela.

Video

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci

Policie lotyšské metropole Rigy ve čtvrtek zadržela…

Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice

Praha bude příští rok hospodařit s příjmy 59,175 miliardy…

Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB

Česká národní banka vydala vůbec první licenci spojenou…

 

Štítky Mazda Video MPV

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



Nová Mazda MPV: prodej na japonském trhu zahájen Nová Mazda MPV: prodej na japonském trhu zahájen

Evropský zákazník zatím musí vyčkávat, zda mu Mazda…

Mazda MPV – přednosti skryté pod kapotou Mazda MPV – přednosti skryté pod kapotou

Nový vznětový motor o obsahu 2.0 litru s výkonem 136 koní…

 



 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Dnes 16:43

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že jsem Bruce Wayne

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že…

Říká se, že americký prezident Donald Trump (72) nepatří k nejchytřejším politikům světa. Možná tomu tak není,…

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled svátků, kdy jsou obchody zavřené

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled…

Po dvou podzimních svátcích, kdy zůstaly obchody zavřené, přijdou další svátky bez nákupů o Vánocích. Na konci…

 

iSport.cz

Parkurový svátek Prague PlayOffs odstartoval i s ohni. Praha je ta pravá!

Parkurový svátek Prague PlayOffs odstartoval i s…

Konečně je to tady! Jezdecký sport se dočkal největšího a nejočekávanějšího podniku letošního roku. Historicky…

Koubek: Chorý není kopyto, i Kollera učili. Plzeň už nemá starou sestavu

Koubek: Chorý není kopyto, i Kollera učili. Plzeň už…

Ve středu večer znovu potvrdili svou velikost. Fotbalisté Viktorie Plzeň svalili AS Řím a západočeskému klubu za…

 

Reflex.cz

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za tohle opravdu vyhodíte peníze, dobře vám tak!

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za…

Do Tábora jsme jeli s podezřením, že jde o recesi. Jenže prodavači elektronických zařízení pro detekci strašidel…