Tak normalni diferencial posila vsechen kroutak na kolo s nejmensim odporem tz. treba v levotocive zatacce se odlehci leve kolo, potom muze treba prokluzovat, no a samosvor umi to ze posle v nejakem (nastavenem pomeru) vice sily na to prave kolo, tim se zlepsi trakce... Muzes si to zkusit treba na ledu. Jedno kolo na suchym asfaltu, druhy na ledu s normalnim diferencialem se nerozjedes (no ne tak snadno), kolo na ledu se bude protacet a na asfaltu se nehne. U samosvoru se ti posle kroutak i na to kolo na asfaltu a ty se rozjedes... Btw. mozna sem to rekl dost jednoduse, tak me nekdo opravte.
Lukas: řekl jsi to dobře. Ten "nastavený poměr" se obvykle týká toho, jak moc se nechá jedno kolo protočit, než samosvor "pošle" výkon na to druhé.
Ještě se sluší říct, že samosvorný diferenciál je celkem běžnou věcí u silnějších zadokolek (např. u BMW řady M je standardně, u spousty dalších BMW je / byl za příplatek), ale u silničních aut s předním náhonem moc často vidět není. Měl ho např. Focus RS, zatímco Fiat Coupé Turbo a Lancia Delta Nuova HPE HF měla podobnou funkci jinak konstruovaná spojka Viscodrive.
Mimochodem to potvrzuje starou pravdu, že nejlepší podvozky u sportovně laděných aut s předním náhonem umí Alfa a Ford (alespoň v rámci Evropy).
Jen je škoda, že Alfa samosvor nedává taky k benzínovému motoru 3.2 V6...
samosvor u předního náhonu má taky Mazda 3 MPS a moc ji za to v testech chválí. Mezitím jsem vyčet že samosvor dokáže přenést kroutivý moment na kolo s lepší adhezí (resp. v momentě ubere výkon kolu které se protočí).
Lukas: "Tak normalni diferencial posila vsechen kroutak na kolo s nejmensim odporem "
Normalny symetricky differencial (otvoreny differencial) vzdy rozklada tocivy moment na obe kolesa rovnomerne. Velkost tohto momentu je vsak limitovana kolesom s horsou adheziou. Takze ak je jedno koleso na lade, na druhe koleso na asfalte sa dostane len tak maly tocivy moment aky je generovany adheziou ladu a to nestaci na pohnutie auta. Samosvorny differencial je v predchadzajucom priklade shopny preniest na koleso s lepsou adheziou taky tocivy moment, aky je generovany adheziou asfaltu, takze auto sa pohne.
Ale ont o TorSen není..Jen ho trochu připomíná. Srovnejte schemata a hned uvidíte rozdíl. Tento omyl se objevil na konkurenčním serveru a od té doby to tu koluje...
...toto len dokazuje, že Alfa Romeo robí nielen krásne ale aj technicky vyspelé automobily ...len tu to niekto nedokáže stále pochopiť.....štvorventilová technika, použitie zavesenia Mc Pherson /Alfasud 1971/, prvý Common Rail Unijet /1997 156/,Common Rail Multijet, transaxle, motory s priamym vstrekovaním benzínu /JTS/...atd atd.... :yes:
..nehnevaj sa a bez urážky o zlom dielenskom spracovaní nových Alf sa tu naozaj vyjadruje už len skupinka "odborníkov" ....to je zase dokola debata o tom istom a hlavne takto debatujú ludia čo nikdy v novej Alfe nesedeli a hlavne ju nikdy neriadili...to ti už neni trapné papagájovať tu tieto drísty redaktorov Autobildu či iných "nezávislých" periodík....s ničím novým totiž zatial nedošli...
Alfa Romeo... jednou okusíš a už se nepustíš. To je maximální pravda, ale s tou kvalitou je to bohuežl špatné. :-/ 156ka je nádherná, ale poruchovost a technické nedostatky ji dost sráželi. U nových Alf se tvrdí, že už mají německou kvalitu (sami to o sobě tvrdí), ale to je zatím jen AR159 a Brera, které jsou příliš nové na to, aby se objevili "skryté vady".
.. ja som to tiaz pisal .. v spojeni s BREROU ... tam ma velmi sklamal interier .... ;-\ a to je veeelka skoda ..... alfa sa zlepsila veeelmi .. ale este jej chyba taky malinky krocik k dokonalosti .... ale to je len otazka dalsieho modelu napr. trosku mi skor vadi ze ALFA vyraba predokolky a nie zadokolky ... teda C 8 bude myslim ... inak mam alfy velmi raaad
v cem te interier sklamal?..Me tak trosku zamrzelo ze je stejnej jak v 159..ale to je tak asi vse :))...co se tyce nahonu..ani mi nejak nevadi, ze jsou v podstate jen predokolky (+ ctyrkolky, nektery)..pravda, zadni nahon je zandi nahon, ale vzhledem k obratnosti Alfic mi ¨zadni hnana naprava opravdu nijak neschazi :)
..podla nicku ty určite jazdíš na Alfe....pán "odborník" :-)vymenuj mi prosím ťa tie "technické" nedostatky a presne o ktoré poruchy sa jedná...:-)...asi ako technický "nedostatok" považuješ sofistikovaný podvozok 156 či 147ky s predným lichobežníkovým /prevzatý z F1/a zadným viacprvkovým zavesením kolies s jazdnými vlastnosťami o ktorých sa RS ani nesníva, pravdepodobne naftové motory Multijet a benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva JTS a systémom Multispark...atd atd...za to napr. také TDI-technická dokonalosť sama >:-[]
Milý všeznalče, má milovaná červená AR156 1.9 JTD s nezapomenutelnými jízdními vlastnosti a přítulným interiérem, se mi se slzami v očích rozpadla pod rukama. Smutné ale pravda. :-( Tvé rýpání si nech od cesty :no:
No nedá mi to, vyměnil jsem horní ALU ramena, ozývají se dolní, výfuk tuhle zimu asi nepřežije, potvora občas studená cuká, osvětlení ovladačů topení už podruhé co ji mám úplně zhaslo (kašlu na to pže to vyndavání je strašnej opruz) včera mi začal strašně smrdět benzín a na nádrži je vidět že to někde seshora teče (ze šroubení u palivoměru to není) přesto ji mám celkem rád, božsky jede a sedí perfektně v zatáčkách nádherně se s ní předjíždí AR156 2,0TS (53 000km)
Se nemusíš hned rozčilovat. Jsi evidentně naštvaný majitel Alfy :) My nemůžeme za to, že se ti to sype ;-) Já svoje zkušenosti s Alfou popsal celkem dost ze široka a vzhledem k tomu, že to bylo nové auto a už se projevovaly nedodělky, resp. konstrukční chyby, tak u starších vozů toho bude asi krapetk víc, ne? :-)
Mám otázku, zda se při průjezdu zatáčkou, potažmo obecně při sportovní jízdě lépe chová koncepce stálého pohonu 4x4 se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, ale s otevřenými nápravovými nebo přední pohon se samosvorem? V čem spočívají vzájemné výhody a nevýhody obou výše zmíněných koncepcí?
Zalezi na konkretnych autach a podmienkach. Dobre vyladeny zadny nahon so samosvorom moze byt na kvalitnej suchej vozovke lepsi nez nekvalitny 4x4. Pokial vsak porovnavame zrovnatelne auta a este k tomu nie idealne podmienky, tak 4x4 aj s otvorenymi differencialmi pohana auto symetricky, kym koncepcia pohonu s jednou pohananou napravou s LSD pohana iba jeden koniec auta so vsetkymi nevyhodami z toho plynucimi (nedotacavost, pretacavost).
Jo jo, dobře udělaný trvalý pohon 4x4 je po stránce jízdních vlastností nejlepší volba, bohužel je taky těžký, drahý, má relativně vysoké tření (a tedy ztáty výkonu) a pokud konstruktéři (nebo majitel při údržbě) na něco zapomenou, může přinášt problémy - viz Opel Calibra a Vectra v 90. letech. Proto se 4x4 u silničního (sportovního) auta vyplatí až spolu se silným motorem a vyšší cenou (jako u 159 a Brery 3.2 V6 Q4), zatímco pro slabší a levnější provedení se hledají jiné cesty - např. samosvor vpředu.
jednoznačne nemôže samosvorný diferenciál nahradiť pohon 4x4, je ale podstatne lacnejší a konštrukčne jednoduchší... a ešte raz k tej "kvalite" asi preto sa 147 stále tak dobre predáva, lebo sa po roku-dvoch rozpadne a hlavne v taliansku /min. mesiac predaných 2222 kusov čím sa dostala do prvej desiatky bez rozdielu kategórii/ má tolko "fanúšikov", že si ju vždy po tomto "rozpade" znova kúpia....ináč doporučujem si prečítať dlhodobé testy 147ky v nemeckých časopisoch a netových stránkach /napr. www.motorvision.de,autobild.de/, ktoré sú známe svojou "náklonnosťou" k talianskym autám všeobecne a budete prekvapený...