V Praze se rýsuje další tunel. Dokončení okruhu spojí Blanku s Jižní spojkou
Praha nejenže nemá dokončený obchvat, ale ani celý vnitřní Městský okruh. Po dokončení tunelového komplexu Blanka stále chybí navazující úsek k Jižní spojce. Jeho dokončení je teď o krok blíže, zakázka na projekt dostavby Městského okruhu byla schválena pražským zastupitelstvem. Praha za projekt zaplatí 344 milionů korun.
Stále přitom není definitivně jasné, kudy dokončení Městského okruhu povede. Schválená zakázka na projekt počítá s návrhem tradičně označovaným Vlasta nebo Blanka II, která Blanku s Jižní spojkou spojí v trase dnešní Povltavské ulice, dále Čuprovou, Spojovací a zcela novým úsekem kolem malešického nádraží. Tento úsek by znamenal výstavbu několika tunelů, pod Spojovací nebo v Malešicích.
Vedle toho ale existuje i varianta přezdívaná Duál. Ta by využila stávající silnice v Povltavské a Spojovací nebo Kbelskou a Průmyslovou. Stavěly by se jen dvě mimoúrovňové křižovatky pro zvýšení kapacity zamýšleného úseku a kratší tunel pod Malešicemi, mezi Jarovem a Jižní spojkou.
Výstavba takové varianty by byla jednodušší a hlavně levnější než vznik několika tunelů, zároveň je ale kritizována místními zastupitelstvy. Zastupitelé Prahy 9 a Prahy 3 ji dokonce letos v rámci usnesení odmítli, bojí se zvýšeného provozu už v tak zatížených ulicích (Povltavská, Průmyslová).
Přesto mezitím vzniká studie tohoto alternativního vedení, která má být hotová nejdříve v příštím roce. „Duál“ by totiž mohl být prozatímním řešením, nijak totiž nenarušuje případnou výstavbu tunelů.
A takové prozatímní řešení by se možná hodilo, protože schválení zakázky na projekt dostavby Městského okruhu ještě vůbec neznamená, že by stavba měla být hotová v dohledné době. Očekává se, že úsek bude v provozu nejdříve v roce 2031, a to jen v případě, že všechno půjde jako po drátkách. A jak dobře víme díky zkušenostem z výstavby Blanky, hladká výstavba to vůbec nemusí být.
Další tunely vzniknou na západě Prahy
Naopak blíže dokončení má Radlická radiála, tedy propojení dálnice D5 s Městským okruhem, díky němuž by řidiči po příjezdu od Plzně nemuseli jet do centra přes Radlickou nebo Plzeňskou. Prodloužení Rozvadovské spojky ke Zlíchovskému tunelu by mohlo být hotovo v roce 2023. Aktuálně byla zahájena reklamní kampaň, která chce veřejnost informovat o detailech připravované výstavby. Ve středu 29. listopadu bude dokonce projekt veřejně představen v Centru architektury a městského plánování.
Hlavní město Praha již začátkem října podalo žádost o vydání územního rozhodnutí pro stavbu, když se počítá se zahájením výstavby v roce 2019. To je o rok později, než se říkalo před dvěma lety – projekt byl upravován kvůli připomínkám veřejnosti a městských částí Praha 5 a Praha 13. K dokončení by následně mělo dojít o čtyři a půl roku později, investiční náklady by se měly pohybovat okolo 14 miliard korun.
Připravovaný čtyřproudý úsek je dlouhý 5,5 kilometru, když zhruba polovina povede v tunelech – ve zhruba 2,2 km dlouhém tunelu Radlice a dvou kratších, asi 350 metrů dlouhých tunelech Jinonice a Butovice. Součástí aktuální verze projektu je též pět mimoúrovňových křižovatek, 18 mostních objektů, tři lávky pro pěší nebo úprava železniční trati Praha-Smíchov – Hostivice.