Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

RALLY ACROPOLIS - preview

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Rally Akropolis s přívlastkem "Evropská Safari" tradičně uzavírá první polovinu Světového šampionátu. Nejtěžší soutěž na evropském kontinentě s obtížnými a prašnými úseky na šotolině, zrádnými kameny, hlubokými výmoly, velké horko a všudypřítomný prach...

13.- 16. června 2002

7. Podnik 2002 FIA World Rally Championship

3. Podnik 2002 FIA Junior World Rally Championship (Super 1600)

Povrch šotolina

       Rally Akropolis s přívlastkem "Evropská Safari" tradičně uzavírá první polovinu Světového šampionátu. Nejtěžší soutěž na evropském kontinentě s obtížnými a prašnými úseky na šotolině, zrádnými kameny, hlubokými výmoly na cestách, velké horko a všudypřítomný prach, nejvíce uražených kol a ohnutých závěsů, to je charakteristika Rally Akropolis.

       První závod rally se konal v roce 1952 pod tehdejším názvem RALLY ELPA a jejím vítězem byl J. Pesmazoglou se spolujezdcem N. Papamichaelem na voze Chevrolet.

       Od roku 1953 se soutěž jezdí pod názvem Acropolis Rally. Historickým vítězem prvního ročníku byl N. Papamichaelem se spolujezdcem S. Dimitrakosem na voze Jaguar XK 120. Mezi vítězi rally se do roku 1973 objevují slavná jména, jako W. Schock, který vyhrál v roce 1956 a 1960 na voze Mercedes 300 SL a Mercedes 220 SE, E. Carlsson vítězí v roce 1961 na voze Saab 96, populární jezdec P. Hopkirk s vozem BMC Cooper 1275 S vyhrává v roce 1967, anglický jezdec Roger Clark vítězí v roce 1968 na voze Ford Escort Twin-Cam. Mezi vítěze náročné rally se v roce 1969 zařadil i otec tragicky zesnulého Henriho Toivonena (zabil se 2. května 1986 na Korsická Rally, umístil se nejlépe v roce 1982 s vozem Opel Manta 400 na třetím místě) Pauli Toivonen s legendárním vozem Porsche 911 S.

       Od roku 1973 je Rally Akropolis součástí novodobé podoby MS značek. První ročník, celkově 21. vyhrává Francouz Jean-Luc Therier s belgickým spolujezdcem Christianem Delferrierem na voze Alpine Renault A110 1600. Celosvětová ropná krize vrcholí v roce 1974 a další ročník Rally Akropolis se koná až v roce 1975. Od roku 1979 je Rally Akropolis jako většina soutěží pevnou součástí nově vypsaného seriálu MS jezdců a značek. Pouze v roce 1995 je zařazena soutěž pro vozy kategorie F2 (vítězí Aris Vovos na voze Lancia Delta HF Integrale). Rally Akropolis je také obsazována továrními vozy z produkce Škoda AZNP Mladá Boleslav, a jejím pokračovatelem Škoda Motorsport která se v tomto roce účastní kompletního seriálu MS. Poprvé v roce 1978 vyhrává svou třídu posádka Zapadlo/Motal na voze Škoda 130 RS, v absolutním pořadí obsadila 9. místo. O rok později dosáhla posádka Blahna/Motal na voze Škoda 130 RS 1. místo ve třídě a 8. místo absolutně. Tento úspěch zopakovala posádka Blahna/Schovánek v roce 1981 na voze Škoda 130 RS kdy rovněž obsadila 1. místo ve třídě a 8. místo absolutně. Daří se tu i továrnímu jezdci Škody Pavlu Siberovi se spolujezdcem Petrem Grossem kteří v roce 1995 na voze Škoda Felicia Kit Car vyhrávají svoji třídu a celkově dojíždí na osmé pozici a Emilu Trinerovi s novým vozem Škoda Octavia WRC v roce 1999 kdy dojel na třináctém místě absolutně.

       K zajímavostem soutěže patří léta 1984-1986 (Stig Blomqvist-84, Timo Salonen-85 a Juha Kankunen-86, a 1988-1991 (Miki Biasion-88-89, Carlo Sainz-90 a Juha Kankunen-91), kdy vítěz jednotlivých ročníků se stal pozdějším Mistrem Světa. Nejúspěšnějším jezdcem rally Akropolis je nepochybně Colin McRae, který Rally Akropolis vyhrál celkem čtyřikrát (1996,1998,2000,2001) a v letošním roce má šanci na čistý hattrick. Třikrát zvítězil Carlos Sainz (1990,1994,1997), Walter Röhl (1975,1978,1983) a Massimo Biasion (1988,1989,1993). Dvakrát byl úspěšný Björn Waldegaard (1977,1979) Ari Vatnen (1980,1981) a Juha Kankkunen (1986,1991). Tehdejším spolujezdcem Ariho Vatanena byl nám dobře známý David Richards, pozdější manažer Subaru, a od roku 2001 předseda představenstva ISC Communicators. V dnešní době "přeběhlík" k F1 a šéf týmu BAR. Jednou soutěž vyhrává Sting Blomqvist (1984), Timo Salonen (1985), Marku Alen (1987), Didier Auriol (1992) a Richard Burns (1999). Nejpřekvapivějším vítězem Rallye Akropolis byla populární francouzská automobilová závodnice, Michele Moutonová, která zvítězila v roce 1982 (v MS 1982 se stala vícemistem MS na voze Audi Quattro) se svou italskou spolujezdkyní Fabrizii Pons na voze Audi Quattro, když v předcházejícím ročníku byly vozy Audi Quattro diskvalifikovány pro nedovolené úpravy.

       Nejúspěšnější značkou rally Akropolis je Ford který vyhrává 8x, (vítězí v letech 77,79,80,81,93,97,00,01), Lancia vyhrává 7x (vítězí v letech 83,87,88,89,91,92,95), Subaru vítězí 4x (v letech 94,96,98,99). Dvakrát je úspěšný Peugeot (85,86) a Audi (84,82). Jedenkrát úspěšní jsou vozy značky Renault (73), Opel (75), Datsun (76), Fiat (78), a Toyota (90).

Rally Akropolis 1998

       Celková délka soutěže 1036,49 km,17. RZ (383,31km) 105 posádek na startu, skupina A 89, skupina N 16.

       První etapu dokončuje tým Mitsubishi s polovičním úspěchem. V čele dominuje R. Burns, ale v první RZ odstupuje Makinen pro poruchu elektriky. V druhé etapě přebírá R. Burns nevděčnou roli "zametače" s rozbitým předním sklem se propadá závodním polem. Do čela se dostává C. McRae, výborně jede D. Auriol. Sainz se snaží smazat předchozí ztrátu a posouvá se na průběžnou čtvrtou pozici. Vede Auriol, druhý McRae, třetí Kankunen. Dramatická zápletka v třetí etapě s pojistkou palivového čerpadla a ztráta půl minuty odsouvá Auriola na druhou pozici, Kankunena zdržují dva defekty a Sainz má potíže s řízením. Z vítězství se tak raduje Colin McRae.

poř. jezdec - spolujezdec vůz
1. McRae - Grist Subaru Impreza WRC 98
2. Auriol - Giraudet Toyota Corolla WRC
3. Kankunen - Repo Ford Escort WRC
4. Sainz -Moya Toyota Corolla WRC
5. Loix - Smeets Toyota Corolla WRC
6. Liatti - Ponsová Subaru Impreza WRC 98

Rally Akropolis 1999

       Celková délka soutěže 1400 km, 21. RZ (413km) 113 posádek na startu, 47 v cíli.

       V první etapě, slalomové zkoušky o sobě dává vědět M. Gronholm, startující s vozem Peugeot 206 WRC, ale na 1. RZ svého Peugeota utápí v brodu. Taktizování Burnse a Sainze vynáší do čela McRae. V druhé etapě vítězí v pěti RZ Burns, Sainz ztrácí 17 vteřin. Porucha převodovky vyřazuje McRae, hnací hřídel znamená stop pro Kankunena, havaruje Liatti. Schwarz se po kotrmelcích propadá na patnáctou pozici a na 17. pozici dojíždí Triner. Sainz a Makinen zahajují útok na přední pozice, svou třetí pozici ztrácí Loix (poškozený zadní závěs). Doposud pátý Delecour odstupuje pro poruchu převodovky. V poslední etapě dojíždí vedoucí trio bez problémů do cíle.

poř. jezdec - spolujezdec vůz
1. Burns - Reid Subaru Impreza WRC
2. Sainz - Moya Toyota Corolla WRC
3. Makinen - Mannisenmaki Mitsubishi Lancer EVO VI
4. Loix - Smeets Mitsubishi Carisma GT
5. Martin - Kitsing Toyota Corolla WRC
6. Kirkos - Stavropoulos Ford Escort

Rally Akropolis 2000

       Celková délka soutěže 1401,13km 19. RZ (388,66) 117 posádek na startu, 49 v cíli.

       V první etapě je mnoho havárii, Loix a Mäkinen poškozují závěs, Erikssona zrazuje motor, Gronholm jde přes třechu, Climent uráží kolo. Do vedení jde McRae, za ním Sainz. V druhé etapě pokračuje vypadávání favoritů, Auriol uráží kolo, Grönholma definitivně zastavuje porucha motoru, Gardemeister má poškozené řízení. Ve třetí etapě dochází k radikálnímu zrychlení Sainze, a ten se ujímá vedení před McRaem. Končí Burns s poruchou turba, na třetí příčku se dostává Kankkunen, čtvrtý je Arai, patý dojíždí Schwarz na škodě Octavia WRC. Drama je pouze v týmu Ford, kde dlouho nerespektuje týmovou režii Sainz a nechce přepustit vedení McRaemu. V poslední RZ Sainz na dvě minuty zastavuje a vítězem se stává Colin McRae. FIA chvíli brblá, hrozí vyloučením obou jezdců, ale po vychladnutí hlav nakonec vše končí vítězstvím McRae.

poř. jezdec - spolujezdec vůz
1. McRae - Grist Ford Focus WRC
2. Sainz - Moya Ford Focus WRC
3. Kankunen - Repo Subaru Impreza WRC
4. Arai - Freeman Subaru Impreza WRC
5. Schwarz - Hiemer Škoda Octavia WRC
6. Bakhashab - Willis Toyota Corolla WRC

Rally Akropolis 2001

       Celková délka soutěže 1934,10km 20. RZ (387,63) 115 posádek na startu, 47 v cíli.

       Ve 48. ročníku rally Akropolis měl svou premiéru v MS na soukromém voze Ford Focus WRC zlínského Jolly Clubu český jezdec Roman Kresta, ale po třech RZ odstupuje pro poruchu brzd. Skvělý začátek měl Burns, který vyhrál první RZ, ale do vedení se probojoval dravě jedoucí Solberg, pro poruchu spojky odstupuje Auriol, Ranstrom pro poruchu elektriky. Na konci první etapy se ke spanilé jízdě rozjíždí McRae, druhý je Sainz a třetí Burns. V druhé etapě odstupuje Eriksson, potíže mají snad všichni, Makinen, Loix převodovka, A. McRae, řízení. Pořadí zůstává stejné jako po první etapě. Třetí etapa je ve znamení útoku na čelní pozice, ráno dělá chybu Burns a ztrácí naději na přední umístění. Novináři útočí na Malcolma Wilsona, a ten prohlašuje, že vedení nebude zasahovat do dění na trati. Do poslední RZ nastupuje McRae s nepatrným náskokem na Sainze, ale tomu po 8 km uniká olej, a definitivně končí a Colin McRae dojíždí do cíle s přehledem.

poř. jezdec - spolujezdec vůz
1. McRae - Grist Ford Focus RS WRC 01
2. Solberg - Mills Subaru Impreza WRC 01
3. Rovanpera - Pietilainen Peugeot 206 WRC
4. Makinen - Mannisenmaki Mitsubishi Lancer EVO VI
5. Delecour -Grataloup Ford Focus RS WRC 01
6. Bugalski - Chiaroni Citroen Xsara WRC

49. ročník RALLY ACROPOLIS 2002

       V průběžném pořadí letošního MS jezdců vede M. Grönholm s 10 bodovým náskokem před G. Panizzim, ale ten na rally Akropolis bude startovat v soukromém týmu. Se ztrátou 12 bodů jsou na dalších pozicích C. Sainz a R. Burns, T. Makinen ztrácí 17 bodů a P. Solberg 13 bodů. Na sedmé pozici průběžného pořadí se ztrátou 21 bodů je C. McRae. Bodová ztráta v Argentině, odstoupení M. Grönholma a diskvalifikace R. Burnse, dala šanci bodovat jezdcům, kterým se v letošním roce příliš nedaří. V průběžném pořadí značek vede Peugeot, s 27 bodovým náskokem před Fordem. Třetí Subaru ztrácí 35 bodů. Naproti prognózám a novému systému bodování v letošním roce, bodovaly další tři týmy v MS Mitsubishi 6 bodů, Škoda 5 bodů, Hyundai 3 body, které měli být podle předpokladů bez bodu.

       Rally Akropolis ve většině ročníků rozhoduje spíše spolehlivost aut a odolnost jezdců a pneumatik. Každoročně se na čelních pozicích objevují "soukromníci", kteří jedou v rámci privátních týmů, zvlášť v poslední letech, kdy byl velký počet odstoupení.

       Po letošním kolotoči přestupů je těžké hledat favorita letošního ročníku Rally Akropolis. Mírným favoritem by mohl být řecký specialista C. McRae, který zde uspěl čtyřikrát, v posledních závodech letošního MS spíše "bodově paběrkoval", pokud by zvítězil již po páté v čistém hattricku snížil by ztrátu na čelo MS. Šance by mohl mít vítěz Rally Argentina C. Sainz, pokud nepředvede některý ze svých karambolů, má však reálnou šanci snížit bodovou ztrátu na vedoucího jezdce průběžného pořadí MS. Ford je jedním z týmů, s ambicemi na přední umístění a možností snížit ztrátu na vedoucí Peugeot. Sází především na C. McRae, považovaného za specialistu na místní tratě. M. Grönholm v posledních letech sice Akropolis nedokončil, ale mohl by s novou evolucí Peugeotu překvapit. Favoritem soutěže by mohl být R. Burns, na rally Argentina byl sice diskvalifikován z prvního místa, v minulých letech však předvedl, že šotolinový povrch této soutěže mu v celku vyhovuje. Rally Akropolis je jediná soutěž kterou Peugeot ještě nevyhrál. Vkládá však hodně nadějí do nové evoluce vozu Peugeot 206 WRC 2002. Nový vůz by prý měl být ještě silnější, než jeho předchůdce, ale to se prokáže až v samotné soutěži. T. Mäkinen má reálnou šanci promluvit do konečného pořadí letošního ročníku rally Akropolis. Dokonale se sžil s novým vozem Subaru, a pokud nebude havarovat, nepostihnou ho technické problémy s chlazením má reálnou šanci na přední umístění. Černým koněm by mohl být P. Solberg, zklidnil svůj styl jízdy, a poslední výsledky ho motivují ke svému prvnímu vítězství v MS. Subaru se bude snažit prosadit a výrazněji promluvit do konečného pořadí MS. Týmy Hyundai, Škoda a Mitsubishi, budou soupeřit mezi sebou. v tzv. "béčkovém šampionátu". Hodně motivovaný je A. Schwarz, který chce prokázat oprávněnost svého přestupu k Hyundai, ale v současné době je bez bodového zisku a nejlépe dojel na 7. místě. F. Loix, a jezdci továrního týmu a Mitsubishi F. Delecour, A. McRae budou spíš čekat na svou příležitost. Škodovka se bude snažit navázat na předchozí úspěchy v rally Argentina, a pokusí se bodovat do MS značek. Bez šance na bodované místo není ani "veterán" K. Eriksson, na vytoužený bod by mohl dosáhnout i T. Gardemeister. Podceňovat nelze ani "třetí" jezdce týmů, Peugeot H. Rovanperu, který by mohl při úspěšné premiéře promluvit při výpadku předních jezdců do konečného pořadí, a J. Kankkunen, Hyundai, který tu už jednou vybojoval body týmu Subaru.

       V letošní 49. ročníku Rally Akropolis není vyložený favorit jak mezi jezdci, tak i mezi týmy letošního seriálu MS. Reálnou šanci má téměř každý jezdec továrního týmu. Teprve poslední kilometry 16. RZ dají odpověď na otázku, kdo proměnil své šance v body.

Přehled umístění jezdců za posledních tři roky

       (v závorce uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny "týmové trojky")

Peugeot Total

Richard Burns (1)

  •       1999 vítězí na voze Subaru Impreza WRC

          2000 odstupuje pro poruchu turba Subaru Impreza WRC

          2001 odstupuje pro zničený závěs kola Subaru Impreza WRC

Marcus Grönholm (2)

  •       1999 na 1. RZ utápí v brodu svůj vůz Peugeot 206 WRC

          2000 porucha turba Peugeot 206 WRC

          2001 proražená olejová vana Peugeot 206 WRC

Harri Rovanpera (3)

  •       1999 odstupuje havárie, SEAT Cordoba WRC

          2000 nebyl angažován pro MS

          2001 dojíždí na 3. místě s vozem Peugeot 206 WRC

Ford Motor Company

Carlos Sainz (4)

  •       1999 dojíždí na 2. místě Toyota Corolla WRC

          2000 dojíždí na 2. místě Ford Focus WRC

          2001 odstupuje pro únik oleje Ford Focus RS WRC 01

Colin McRae (5)

  •       1999 odstupuje pro poruchu převodovky Ford Focus WRC

          2000 vítězí s vozem Ford Focus WRC

          2001 vítězí s vozem Ford Focus RS WRC 01

Markko Martin (6)

  •       1999 dojíždí na 5. místě s vozem Toyota Corolla WRC

          2000 odstupuje s poškozeným motorem Toyota Corolla WRC

          2001 odstupuje pro potíže s podvozkem Subaru Impreza S44

Mitsubishi Marlboro Ralliart

Francois Delecour (7)

  •       1999 odstupuje pro poruchu převodovky Peugeot 206 WRC

          2000 dojíždí na 9. místě Peugeot 206 WRC

          2001 dojíždí na 5. místě Ford Focus RS WRC 01

Alister McRae (8)

  •       1999 odstupuje pro mechanickou závadu Hyundai Coupe Kit Car E2

          2000 nedodržení časového limitu Hyundai Coupe Kit Car E2

          2001 dojíždí na 15. místě Hyundai Accent WRC

Subaru 555 Word Rally Team

Tommi Mäkinen (10)

  •       1999 dojíždí na 3. místě Mitsubishi Lancer EVO VI

          2000 poškození zadní nápravy Mitsubishi Lancer EVO VI

          2001 dojíždí na 4. místě Mitsubishi Lancer EVO 6,5

Petter Solberg (11)

  •       1999 není angažován pro MS

          2000 odstupuje pro poruchu diferenciálu Ford Focus WRC

          2001 dojíždí na 2. místě Subaru Impreza S44

Toshihiro Arai (12)

  •       1999 dojíždí na 9. místě Subaru Impreza WRC

          2000 dojíždí na 4. místě Subaru Impreza WRC

          2001 odstupuje pro požár Subaru Impreza S44

Škoda Motorsport

Kenneth Eriksson (14)

  •       1999 dojíždí 15 (F2 1. Místo) Hyundai Coupe Kit Car E2

          2000 odstupuje porucha motoru Hyundai Accent WRC

          2001 odstupuje pro poruchu turba Hyundai Accent WRC

Toni Gardemeister (15)

  •       1999 není angažován pro MS

          2000 odstupuje pro poškozené řízení SEAT Cordoba WRC E2      2001 není angažován pro MS

Stig Blomqvist (16)

  •       1999 není angažován pro MS

          2000 není angažován pro MS

          2001 odstupuje pro mechanické problémy s vozem Mitsubishi Lancer EVO VI skupiny N

Hyundai Castrol World Rally Team

Armin Schwarz (17)

  •       1999 dojíždí na 12. místě Škoda Octavia WRC

          2000 dojíždí na 5. místě Škoda Octavia WRC

          2001 dojíždí na 7. místě Škoda Octavia WRC E2

Freddy Loix (18)

  •       1999 dojíždí na 4. Místě Mitsubishi Carisma GT

          2000 odstupuje pro zničení závěsu kola Mitsubishi Carisma GT

          2001 dojíždí na 9. místě Mitsubishi Carisma GT

Juha Kankkunen (19)

  •       1999 odstupuje pro poruchu hnacího hřídele Subaru Impreza WRC

          2000 dojíždí na 3. místě Subaru Impreza P2000

          2001 není angažován pro MS



redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)