Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Argentina 2011 – Loeb díky chybám soupeřů zase ovládnul Argentinu (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (1)
I přes luxusní náskok po dvou etapách se z vítězství neradoval Ogier, je prostě ještě mladý a divoký.

Již pošesté se letos na start postavili účastníci mistrovského šampionátu WRC, tentokráte to bylo za velkou louží v kraji hovězích steaků, tanga a vášnivých horkokrevných diváků – v Argentině. Centrum soutěže bylo situováno v okolí turistického střediska Villa Carlos Paz, soutěž se odehrála na šotolinovém podkladu (s několika vloženými asfaltovými pasážemi) a byla tradičně rozdělena do tří etap. Během nich posádky na devatenácti erzetách najeli bezmála 1500 km, z toho 378 km v ostrém závodním tempu. Nejdelší erzeta měřila přes 48 km.

Soutěž se jako součást WRC jela naposled v roce 2009 a to v ní zvítězil Loeb před Sordem – oba na C4 WRC. Vzhledem k tomu, že čtyři letošní šotolinové soutěže taktéž vyhráli jezdci Citroënu a od roku 2004 v Argentině Francouzi neprohráli, měl před sebou konkurenční Ford obrovskou výzvu – dokáže být konečně rychlejší a spolehlivější než francouzský dvojitý šíp?

Do Argentiny se podíval také Martin Semerád neboť soutěž se jela i jako součást PWRC a účastník musí absolvovat alespoň jednu soutěž v zámoří (další možností byla Austrálie). Martin i přesto, že jede v malém rodinném týmu vedl celkovou klasifikaci PWRC. Z omezeného rozpočtu však vyplýval také fakt, že Martin jel v pronajatém Mitsubishi Lancer EVO X od italského Ralliartu, což vyšlo finančně výhodněji než dopravovat jeho soutěžní Lancer EVO IX i s mechaniky přes půlku světa. Opět obouval čínské pneumatiky D-Mack.

Tradiční shakedown ovládnula trojice Citroënů v pořadí Ogier – Loeb – Petter Solberg, přičemž posledně jmenovaný měl problémy s pravou přední poloosou své DS3 WRC. Ve druhém táboře – Fordu – měl problémy Latvala, kterému odešla převodovka. Tým se rozhodl ji vyměnit a tím vyčerpal jediného “žolíka“ – podle pravidel o omezeném počtu náhradních dílů již příště za výměnu převodovky dostane penalizaci.

Tříkilometrovou úvodní diváckou speciálku nejrychleji projel Loeb před Petterem (+0,9) a Ogierem (+1,0). O další 0,5 sekundy zpět zaostal Latvala a další 0,2 si připsal Hirvonen – to je ta světová špička. Šestý Villagra již ztratil 7,2 a to znamená ztrátu 2,38 s/km!

První etapa: I mistr se utne

Úvodní etapu obstaralo šest rychlostních zkoušek (dva průjezdy trojicí testů) o celkové délce 156,4 km. Dopoledne se do toho nejlépe obuli Latvala a Petter Solberg – třikrát skončili první resp. druhý, ze třetího místa jim dvakrát sekundoval Hirvonen a jednou Ogier. Latvala si pochvaluje svou Fiestu a má radost z toho jak mu to jde na asfaltu (poslední úsek čtvrté erzety). I mistr světa se utne a v tomto případě doslovně – Loeb s Elenou vjeli do časové kontroly před servisem o minutu dříve a tak dostali stejně vysokou penalizaci což znamená celkovou ztrátu +1:18,9 a páté místo. Následuje polední servis.

Po obědě jakoby se situace opakovala – opět vítězí Latvala před Petterem (+1,6) a Hirvonenem (+5,7). V následující vložce vítězí Petter, kterému tato soutěž opravdu sedí – je to již jeho 400. vyhraná rychlostní zkouška v MS! Následuje Ogier (+1,6) a Latvala +1,8). V poslední páteční erzetě se vlády ujmul Loeb, který 37,3 km dlouhou legendární zkoušku El Condor vyhrál o 2 sekundy před Latvalou a 8,1 před Petterem.

Soutěž zaslouženě vede Latvala před Petterem Solbergem (+18,2) a Ogierem (+28,8). Čtvrtý Hirvonen ztrácí 43,5 a pátý Loeb kvůli penalizaci již 1:30,3. Šestý Ostberg má na kontě další minutu a půl.

„S dneškem jsem velmi spokojen. Věřím, že být první na trati je zítra to pravé. Jedno je jisté, nebudu mít potíže s prachem! Čistění trati nebude zase takový problém,“ nevidí v první startovní pozici pro sobotu vedoucí Jari-Matti Latvala.

PWRC

Martin Semerád s pronajatou Evo X chtěl hlavně klidnou a bezchybnou jízdu. To se mu dařilo až do čtvrté erzety, před kterou figuroval na čtvrtém místě. V ní pak kvůli vytaženému kamenu ve stopě urazil kolo a musel “svého myšáka“ odstavit. Do soutěže nastoupil v sobotu díky Superally. Alespoň si Martin pochvaluje pneu Dmack, které se tentokráte jeví jako trvanlivé a konkurenceschopné. PWRC vede Paddon, kterému stačí v podstatě dojet v klidu do cíle – druhý Argentinec Levy ztrácí již 7:17,9 a třetí Tagirov o dalších 40 sekund více. Semerád je desátý se ztrátou 19:38,9.

Druhá etapa: Všechno je jinak

Nejnáročnější den byla sobota, to startující posádky čekalo osm měřených testů o celkové délce 159,7 km (dva průjezdy čtveřicí zkoušek). První sobotní vložku (21,6 km) doslova prolétnul a vyhrál Ogier před Latvalou (+6,6) a Hirvonenem (+10,8). Posunuje se tak na druhé místo a na bronz odsunuje Pettera. Pak už však vyhrával pouze Loeb, který opanoval zbylé tři rychlostní zkoušky. Díky tomu sice zůstává stále pátý, ale ze svého manka stáhnul pětadvacet sekund a blíží se k vedoucí čtveřici. Starší Seb ví, že jede na hraně, ale nic jinému mu podle jeho slov nezbývá. Následuje polední servis.

První dvě odpolední zkoušky nejrychleji projel Ogier, v patách mu však byl vždycky Loeb (+5,4 resp. 2,0). Díky tomu se mladý Sebastien posunuje do čela soutěže a Loeb se zezadu blíží ke čtvrtému Hirvonenovi.

Odpoledne si ve zbylých dvou vložkách pořadí prohodili a prozměnu ztrácel mladý Seb na toho staršího (+2,0 resp. 6,6). Pohroma postihla druhého Latvala – cestou na 14 erzetu se pokoušel opravit poškozené zavěšení, do testu sice odstartoval, ale na týmový příkaz musel odstavit svůj stroj a pro dnešek odstoupit. V posledním testu se rozbil posilovač řízení Petteru Solbergovi, takže ve večerním servisu je pořadí řádně promíchané.

Soutěži vévodí Ogier, druhý je (zatím) bezproblémový Hirvonen (+43,7) a o pouhé 4 sekundy za ním je již dotahující Loeb. Petter ztrácí dalších 28,4 a více než 3,5 minuty navíc má pátý Ostberg.

„Je to škoda (Latvalovo odstoupení), ale soutěž nikdy nekončí dokud neprojedete cílovou čarou. Měli jsme dobrý rytmus a s dneškem jsem opravdu spokojen,“ říká vedoucí muž po dvou etapách Sebastien Ogier.

PWRC

Martin Semerád se zatížený penalizací za nedojeté zkoušky znovu vrhnul do boje o body. Všichni jeho soupeři měli problémy, ty se však nevyhnuly ani mladému Čechovi. Dopoledne lehce vylomil kolo (spraveno v servisu), odpoledne jej postihly dva defekty. Výsledkem je posun na šesté místo. S luxusním náskokem téměř 8,5 minuty vede Paddon před Polákem Kosciuszkem a třetím Flodinem (+8:40,0).

Třetí etapa: Seb neudržel nervy na uzdě

Již jen čtyři rychlostní zkoušky o délce 59 km zbývají do cíle Rally Argentina. Kdo se nakonec bude radovat z vítězství? Loeb opět pokračuje ve zběsilém tempu a nejdelší zkoušku soutěže (48,2 km) vyhrál před Petterem (+5,0) a Hirvonenem (+5,6). Díky tomu se posunuje o 1,6 sekundy na stříbrnou příčku právě před Hirvonena. Se ztrátou 26,2 dorazil do cíle Ogier, který svou DS3 WRC poslal na trati přes střechu, může však pokračovat v soutěži, ovšem bez poškozeného posilovače řízení.

Ve dvou následujících krátkých testech (3,9 a 3,0 km) vždy nadělil Loeb mladšímu parťákovi bez posilovače okolo desíti sekund a před závěrečnou Power Stage je tak dělilo 3,3 sekundy. Třetí Hirvonen navíc ztrácel pouze 2,4 sekundy a před piloty bylo závěrečných 3,9 km. Udržel Ogier své vedení i s pochroumanou DS3?

Power Stage

Poslední zkoušku o prémiové body vyhrál i se značně opotřebovanými pneumatikami Petter Solberg, který z toho měl obrovskou radost – tak jako za starých časů u Subaru radostně poskakoval a neskrýval své rozpoložerní. O 0,5 sekundy pomalejší byl Loeb s Hirvonenem a až devátý čas se ztrátou 11,1 zajel před kamerami s pochroumanou DS3 WRC Ogier. A to znamená jediné – mladý Seb ztrácí vedení v Rally Argentina a do čela se po posledním testu vyhoupnul Sebastien Loeb – v Argentině tak vítězí již pošesté! Navíc si upevňuje celkové vedení v šampionátu a to vše s penalizací jedné minuty!

Kalich hořkosti si musel Ogier vypít až do dna, protože jej ze druhého místa odsunul mocně finišující Mikko Hirvonen, mladší Sebastien je tak “až“ třetí se ztrátou 7,3 sekundy. Ze čtvrtého místa měl velkou radost Petter Solberg a pátý Ostberg měl manko již přes pět minut.

Celkové výsledky Rally Argentina 2011:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Loeb / Daniel Elena Citroën DS3 WRC 4:03:56,9
2. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +2,4
3. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia Citroën DS3 WRC +7,3
4. Petter Solberg / Chris Patterson Citroën DS3 WRC +32,6
5. Mads Ostberg / Jonas Andersson Ford Fiesta RS WRC +5:16,8
6. Federicco Villagra / Jorge-Perez Companc Ford Fiesta RS WRC +6:48,5
7. Jari-Matti Latvala / Mikko Anttila Ford Fiesta RS WRC +11:34,5
8. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Fiesta RS WRC +13:32,7
9. Hayden Paddon / John Kennard Subaru Impreza STi +25:43,8
10. Patrik Flodin / Maria Andersson Subaru Impreza STi +33:34,2

„Po penalizaci jsme ani nesnili o tom, že bychom mohli zvítězit. Když jsme viděli jak jezdci bojují o vteřinky, tak jsme si uvědomili, že nemá cenu hnát se za vítězstvím, ale chtěli jsme dojet jezdce před námi. To byl Mikko a já jsem jel jak jen jsem uměl. Nakonec jsem tomu rád, úsilí se vyplatilo a po tom všem je rozdíl pouhé dvě sekundy. Je to důležité vítězství, Mikko je pouze 13 bodů za mnou, takže je vše otevřené a já jsem šťastný, že jsme zde získali tolik bodů,“ raduje se z vítězství a bodového přídělu šestinásobný vítěz argentinské soutěže Sebastien Loeb.

„Hloupá chyba. Všechno jsme dělali pro vítězství. Neměl jsem tušení o nějaké překážce, kterou jsem nabral a otočil se. Byli jsme sice schopní pokračovat, ale auto bylo poškozené. Navíc k plechům jsme přišli o posilovač řízení. Poškozené bylo také čelní sklo a ztratili jsme i zadní křídlo. Bylo to opravdu tvrdé. Na poslední rychlostní zkoušce jsem měl pocit, že bych to mohl udržet. Bez posilovače řízení to ale bylo moc obtížné. Nebyli jsme schopní s nimi bojovat," shrnul své trable Sébastien Ogier. „Neztratili jsme tak příliš mnoho bodů do hodnocení Poháru konstruktérů. Na druhou stranu to ale není žádný velký výsledek z pohledu boje o titul mezi piloty. Jsem opravdu hodně zklamaný."

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 126
2. Mikko Hirvonen (FIN) 113
3. Sébastien Ogier (FRA) 96
4. Jari-Matti Latvala (FIN) 74
5. Petter Solberg (NOR) 61
6. Mads Ostberg (NOR) 48
7. Matthew Wilson (GBR) 28
8. Federico Villagra (ARG) 20
9. Kimi Räikkönen (FIN) 18
10. Henning Solberg (NOR) 10
11. Juho Hänninen (FIN) 8
12. Dani Sordo (ESP) 8
13. Martin Prokop (CZE) 7

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 207
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team 174
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 75
4. Petter Solberg World Rally Team 49
5. Munchi’s Ford World Rally Team 32
6. Ice 1 Racing 26
7. Team Abu Dhabi 19
8. FERM Power Tools World Rally Team 10
9. Monster World Rally Team 8
10. Brazil World Rally Team 1

PWRC

Ani ve třetí etapě se problémy nevyhnuly Martinu Semerádovi – tentokráte šlo o přední levé brzdy. Martin se tak nikam hnát nemohl, díky poruše Poláka Kosciuszka se posunul na páté místo a to bylo v této problémové a na techniku nesmírně náročné soutěži maximum. Z vítězství se raduje Hayden Paddon před Patrikem Flodinem (+7:50,4) a Dmytriyem Tagirovem (+13:26,9) – všichni na Subaru Impreza STi. Paddon se se Semerádem dělí o celkové vedení šampionátu PWRC.

„Argentina byla hodně těžkou a dlouhou soutěží. Po všech problémech jsem rád, že vezeme body za páté místo a daří se nám držet v popředí šampionátu produkčních vozů. V tomto závodě jsme si vybrali hodně smůly, ale tak to prostě je. Asi nikdy předtím jsme tolik neopravovali přímo se spolujezdcem v soutěži. Ve druhé etapě jsme museli zafixovat vylomené kolo a dnes nám po jednom průjezdu brodem odešly brzdy. Museli jsme provést alespoň provizorní opravu, abychom dojeli do cíle. To se nakonec podařilo a já jsem moc rád. Argentina byla hodně zajímavá rally a hlavně velká zkušenost. Země jako taková ale na mě moc nezapůsobila. Během celé soutěže i slušně fungovaly pneumatiky Dmack, které pojedeme i na další soutěži, kterou bude Rally Finsko. Měli bychom ještě předtím testovat na šotolině, abychom vyzkoušeli nové směsi, které Dmack dodá,“ popisuje průběh soutěže i přípravu před nadcházející soutěží Martin Semerád.

Celkové výsledky Rally Argentina 2011 v kategorii PWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Hayden Paddon / John Kennard Subaru Impreza STi 4:29:40,7
2. Partik Flodin / Maria Andersson Subaru Impreza STi +7:50,4
3. Dmytriy Tagirov / Anna Zavershinskaya Subaru Impreza STi +13:26,9
4. Nicolas Fuchs / Ruben Garcia Mitsubishi Lancer Evo X +18:12,4
5. Martin Semerád / Michal Ernst Mitsubishi Lancer Evo X +22:15,8
6. Benito Guerra jr. / Borja Rozada Mitsubishi Lancer Evo X +23:16,4
7. Ezequiel Campos / Christian Winkler Mitsubishi Lancer Evo IX +24:36,8
8. Gianluca Linari / Nicola Arena Subaru Impreza STi +27:12,0
9. Turky Protasov / Adrian Aftanaziv Mitsubishi Lancer Evo X +27:44,8
10. Michal Kosciuszko./ Marcel Szcepaniak Mitsubishi Lancer Evo X + 28:24,0

„Byl to skvělý víkend a je báječné vědět, že mé jméno bude vyryto na trofeji vedle jmen jako Colin McRae. Je to jeden z mých hrdinů, takže tohle je zvláštní vítězství. Je skvělé vidět, že naše práce na novém automobilu skupiny N jde správným směrem,“ říká vítěz PWRC Novozélanďan Hayden Paddon, který letos přesedlal na Imprezu STi.

Celkově pořadí v šampionátu PWRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Hayden Paddon (NZE) 50
1. Martin Semerád (CZE) 50
3. Nicolas Fuchs (RAK) 27
4. Dmitriy Tagirov (RUS) 23
5. Valeriy Gorban (UKR) 22
6. Yuriy Protasov (UKR) 20
7. Benito Guerra (MEX) 20
8. Patrik Flodin (SWE) 19
9. Jukko Ketomaki (FIN) 18
10. Gianluca Linari (ITA) 14
11. Alexander Salyuk jr.(UKR) 14
12. Majed Al-Shamsi (SAE) 8
13. Michal Kosciuszko (POL) 7
Michal Otruba
Diskuze (1)
30. 5. 2011 13:53
Poctiví dvojití frantíci
[odkaz]