Markko Märtin potvrdil vynikající formu a zaslouženě zvítězil v těžké finské rally, kde až na vyjímky vítězí Finové!





















I.Etapa Čtvrtek 07.08. 2003

Start of Super Special stage of Killeri

19:00 RZ 1 KILLERI 12,06 kmvítěz RZ M. Martin94,4 km/h

 

I. Etapa Pátek 08.08. 2003

9. RZ o celkové délce 140,36 km start 07:30, cíl 20:50 hod

09:00 RZ 2 JUKOJÄRVI 122,31 kmvítěz RZ M. Grönholm123,4 km/h
09:31 RZ 3 KRUUNUNPERÄ 120,17 kmvítěz RZ M. Martin131,4 km/h
11:48 RZ 4 VALKOLA8,42 kmvítěz RZ M. Grönholm114,2 km/h
12:31 RZ 5 LANKAMAA23,47 kmvítěz RZ M. Grönholm123,2 km/h
13:22 RZ 6 LAUKAA11,82 kmvítěz RZ M. Martin122,9 km/h
14:20 RZ 7 RUUHIMAKI7,57 kmvítěz RZ R. Burns112,0 km/h
16:37 RZ 8 JUKOJÄRVI 222,31 kmvítěz RZ M. Martin125,5 km/h
17:08 RZ 9 KRUUNUNPERÄ 220,17 kmvítěz RZ M. Martin133,7 km/h
19:50 RZ 10 KILLERI 22,06 kmvítěz RZ M. Grönholm93,8 km/h
Bitva mezi M. Grönholmem a M. Martinem o vedení ve Finské rally!

Po čtvrteční superspeciálce, kterou vyhrál M. Märtin, se v pátek závodilo naostro. Do druhé etapy nenastoupil jezdec továrního týmu Škoda D. Auriol, kterému se obnovilo zranění ramene. M. Grönholm, který byl na druhém místě se ztrátou +0,4 vteřiny na M. Märtina, vyhrál druhou RZ, ale stejný čas na RZ zajel i M. Märtin a ztráta zůstala neměnná (+0,4). Na druhé RZ poškodil závěs kola jeden z favoritů H. Rovanperä, který dojel na posledním 68. místě se ztrátou +20:14,2 minuty na vítěze a prakticky neměl nárok na solidní výsledek (na 67. místo ztrácel 12:14,2 minuty). Drobné potíže má P. Solberg. Druhý jezdec Subaru T. Mäkinen měl defekt předního kola a propadá se průběžným pořadím. Ve třetí RZ byl M. Märtin o +3,7 rychlejší než M. Grönholm a upevnil si vedení v soutěži o +4,1 vteřiny. Na třetím místě jede P. Solberg se ztrátou +18,5 vteřiny na vítěze, ale z ním to bylo našlapané a schylovalo se k souboji mezi trojicí P. Solberg, 4. C. McRae (ztrácí na Solberga +0,3 vteřiny) a 5. R. Burns (ztrácí na McRaeho +0,5 vteřiny). Na šestém místě jede C. Sainz, sedmý je soukromý domácí jezdec J. Tuohino na Fordu Focus WRC na kterého ztrácí osmý T. Mäkinen +0,5 vteřiny. Do první desítky se vejdou ještě soukromníci Lindholm a Pykalisto, oba jedou s vozy Peugeot 206 WRC. Jediný zástupce továrního týmu Škoda T. Gardemeister jede na 12. místě, se ztrátou +36,8 vteřiny a vedoucího M. Märtina a na jedenácté místo S. Loeba ztrácí +3,5 vteřiny. Ve čtvrté RZ M. Grönholm snižuje náskok na M. Märtina na +1,0 vteřiny. Daří se i R. Burnsovi, který se posouvá na třetí místo průběžného pořadí, naopak na páté místo se propadá P. Solberg. Minimální ztráty znamenají velkou bitvu o průběžné pořadí Finské rally. V páté RZ vítězí M. Grönholm s náskokem 3,7 vteřiny před M. Märtinem a jde do čela průběžného pořadí. Třetí R. Burns zvýšil náskok před čtvrtým C. McRaem na +11,3 vteřiny. Problémy s brzdami má A. Schwarz. Na začátku šesté RZ začalo pršet, toho dokonale využil M. Märtin a snížil náskok vedoucího M. Grönholma na 0,5 vteřiny. Vedoucí dvojice se vzdaluje svým pronásledovatelům a má náskok na třetího R. Burnse téměř 20 vteřin (+18,6). Mezi čtvrtým C. McRaem a pátým P. Solbergem je rozdíl +3,0 vteřiny. Následující 7. RZ je opět deštivá, nedaří se R. Burnsovi, který se svým vozem na RZ "plave". M. Märtin prohrává v 7. RZ s M. Grönholmem o 1,7 vteřiny a jeho ztráta na první místo je +2,4 vteřiny. Skvěle zajel RZ P. Solberg, který ztrácí na C. McRaeho +0,8 vteřiny a solidně si vede i S. Loeb, který se propracoval na sedmé místo za šestého C. Sainze. Bodovanou osmičku uzavírá T. Mäkinen.

Drama vrcholí v osmé a deváté RZ. Nejprve M. Märtin snižuje náskok M .Grönholma (ten na RZ trefil kámen a poškodil přední část vozu) na 0,8 vteřiny. V následující 9. RZ poráží M. Grönholma o 3,5 vteřiny a jde zpět do vedení průběžného pořadí. Poslední 10. RZ "superspeciálka" tak svedla k přímému souboji M. Märtina a M. Grönholma, který sice vyhrál s nepatrným náskokem (+0,1 vteřiny) ale zůstal na druhém místě po první etapě. Jeho radost však byla zjevná.

Dílčí úspěch zaznamenal na 8. RZ i tovární tým Škoda, když T. Gardemeister zajel osmý nejrychlejší čas. Minimální rozdíly zaručovaly dramatický průběh druhé etapy. Špatně si nevede ani Jan Kopecký, který se drží na 51. místě absolutně a ve skupině N4 je na jedenáctém místě.

Průběžné pořadí po I. etapě
1. Markko MärtinFord Focus RS WRC1:08:16,5Prům. rych. 123,3 km/h
2. Marcus GrönholmPeugeot 206 WRC+00'02,6
3. Richard BurnsPeugeot 206 WRC+00:24,2
4. Colin McRaeCitroen Xsara WRC+00'49,3
5. Petter SolbergSubaru Impreza WRC+00'50,2
6. Carlos SainzCitroen Xsara WRC+00'56,7
7. Sébastien LoebCitroen Xsara WRC+01'21,9
8. Tommi MäkinenSubaru Impreza WRC+01'39,5
12. Toni Gardemeister / Lukander PaavoŠkoda Fabia WRC+02:14,3
51. Kopecký Jan / Schovánek FilipMitsubishi Lancer Evo VII (N4)+21:48,5

 

II. Etapa Sobota 09.08. 2003

7. RZ o celkové délce 167,92 km start 06:00, cíl 20:07 hod

08:04 RZ 11 PÄIJÄLÄ21,95 kmvítěz RZ M. Grönholm116,0 km/h
08:39 RZ 12 OUNINPOHJA 133,24 kmvítěz RZ M. Grönholm128,5 km/h
11:29 RZ 13 URRIA10,00 kmvítěz RZ R. Burns124,8 km/h
12:47 RZ 14 OUNINPOHJA 233,24 kmvítěz RZ C. McRae129,4 km/h
13:50 RZ 15 EHIKKI14,91 kmvítěz RZ R. Burns130,1 km/h
16:18 RZ 16 MOKSI-LEUSTU40,96 kmvítěz RZ M. Märtin119,0 km/h
17:30 RZ 17 HIMOS13,62 kmvítěz RZ P. Solberg108,9 km/h

Estonský jezdec M. Märtin vede Finskou rally s minutovým náskokem!

Dramatickou druhou etapu začal M. Hirvonen, který měl požár v motorovém prostoru. Potíže na RZ měl M. Grönholm, který se po jednom z horizontů dostal zadním kolem do příkopu, přesto dokázal vyhrát RZ. Pomohli mu technické potíže M. Märtina, kterého porazil na RZ o 1,9 vteřiny. Rozdíl mezi prvním a druhým jezdcem průběžného pořadí je pouhých 0,7 vteřiny. Ve dvanácté RZ po jednom z horizontů dostal smyk H. Rovanperä a poslal svůj vůz Peugeot 206 WRC po stíhací jízdě do břehu. Náraz naštěstí zbrzdilo křoví se stromy. Posádka nebyla zraněna, ale znamenalo to konec v soutěži. Špatně si nevede ani T. Gardemeister který drží krok se špičkou alespoň v délce skoků na horizontech. Dopad vozu je poměrně solidní, vůz Škoda Fabia WRC vypadá vyváženě a je na tom podobně jako Ford. Po loňských zkušenostech R. Burns (kdy přehnal nájezdovou rychlost, poškodil předek vozu Peugeot a ztratil vedení v soutěži) "prodává" ty nejdelší skoky na horizontech (skok do dálky 30 m nájezdová rychlost cca 139 km/h) a ztrácí čas, naplno jede C. McRae (skok do dálky 50 m nájezdová rychlost cca 170 km/h). Na RZ se výrazně projevují další potíže M. Märtina s elektronikou Fordu, který ztrácí na M. Grönholma +4,4 vteřiny a propadá se na druhé místo. Start do 13. RZ znamená stop pro T. Gardemeistera, který odstupuje pro poruchu motoru a tovární tým Škoda tak končí své účinkování ve Finské rally, T. Gardemeister odstupuje z 12. místa kdy ztrácel na vedoucího M. Grönholma 3:11,3 minuty.

Problémy má i T. Mäkinen, když jeho spolujezdec K. Lindstrom se ztrácí v itineráři. Dramaticky míchá pořadím 14. RZ! První pětice vedoucích jezdců má postupně problémy! Vedoucí jezdec průběžného pořadí M. Grönholm ulomil přední pravé kolo, RZ dojel bez předního kola, ale je nucen ze soutěže odstoupit. Druhý jezdec průběžného pořadí M. Märtin má problémy s vozem a jede výrazně pomaleji než jiné RZ. Po odstoupení M. Grönholma jde do vedení Finské rally. Třetí jezdec R. Burns nemůže využít potíží soupeřů, protože na RZ dostává defekt a s vypětím všech sil drží vůz v rychlosti na trati. Čtvrtý jezdec průběžného pořadí C. McRae je pro změnu penalizován jednou minutou, za předčasný příjezd do ČK. Jediný kdo tedy využil potíží favoritů je P. Solberg, který se posunul na třetí místo průběžného pořadí a C. Sainz, který se posunul na čtvrté místo. Technické potíže má F. Loix, který má potíže s motorem (jede na tři válce) a potíže s brzdami má F. Duval. Pořadí po 14. RZ je tedy následující: vede M. Märtin, 2. R. Burns +19,4 vteřiny, 3. P. Solberg +1:10,4 minuty, 4.C. Sainz +1:11,0, 5. M. Grönholm 1:11,4, (ten ze soutěže odstupuje), C. 6. C. McRae 1:38,5, 7. S. Loeb 1:46,0 a poslední bodované místo drží T. Mäkinen se ztrátou +2:18,8 minuty. V následujících RZ začíná útočit P. Solberg na C. Sainze. V 16. RZ havaruje C. McRae, když vůz dostane smyk, "zahraní" a jde několikrát přes střechu. Vůz zůstane na střeše, když se zastavil o strom. Posádka opouští vůz nezraněna ale ve vzduchu je cítit napětí mezi C. McRaem a D. Ringerem. V poslední 17. RZ, díky potížím s řízením ztrácí R. Burns téměř minutu a vypadává z přímého souboje o první místo! Nepatrné časové rozdíly na druhém až čtvrtém místě slibují dramatický závěr Finské rally.

Průběžné pořadí po II. etapě
1. Markko MärtinFord Focus RS WRC2:30:59,0Prům. rych. 1121,6 km/h
2. Richard BurnsPeugeot 206 WRC+01:13,0
3. Carlos SainzCitroen Xsara WRC+01'13,3
4. Petter SolbergSubaru Impreza WRC+01'13,5
5. Sébastien LoebCitroen Xsara WRC+02'02,6
6. Tommi MäkinenSubaru Impreza WRC+02'37,4
7. Janne TuohinoFord Focus WRC+03'25,0
8. Sebastian LindholmPeugeot 206 WRC+03'35,0
32. Kopecký Jan / Schovánek FilipMitsubishi Lancer Evo VII (N4) +48:01,9

 

III. Etapa Neděle 10.08. 2003

7. RZ o celkové délce 100,90 km start 08:00, cíl 15:19 hod

08:56 RZ 18PARKKOLA 119,88 kmvítěz RZ M. Märtin120,7 km/h
09:56 RZ 19MÖKKIPERÄ 113,96 kmvítěz RZ R. Burns120,8 km/h
10:30 RZ 20PALSANKYLÄ25,46 kmvítěz RZ R. Burns113,0 km/h
12:38 RZ 21 KUOHU7,76 kmvítěz RZ R. Burns124,0 km/h
13:05 RZ 22 PARKKOLA 219,88 kmvítěz RZ P. Solberg123,0 km/h
14:05 RZ 23 MÖKKIPERÄ 213,96 kmvítěz RZ P. Solberg123,2 km/h

MARKKO MÄRTIN UDRŽEL VÍTĚZSTVÍ VE FINSKÉ RALLY !

Drama až do konce to byla třetí etapa Finské rally.

První skutečností byla spekulativní senzace. Pokud nevypadne prvních pět jezdců vyhraje Finskou rally nefinský jezdec, pokud vedení udrží M. Märtin, stane se tak třetím neskandinávským jezdcem po C. Sanizovi (1990) a D. Auriolovi (1992) třetím jezdce, který od roku 1952 vyhrál Finskou rally.

Jako první vypadává z boje o "bednu"C. Sainz, který poškodil na RZ řízení, když trefil kámen a propadá se na čtvrté místo (+1:16,8 minuty). Ztrácí i R. Burns, který se pro změnu propadá na třetí místo (+1:15,5). Ve vedení je M .Martin s náskokem +1:14,3 minuty na druhého P. Solberga. S poměrně velkým odstupem se drží na pátém místě S. Loeb, na šesté místě T. Mäkinen, za kterým se seřadila trojice "soukromníků" J. Tuohino, S. Lindholm J. Pykalisto, do Top Ten se ještě vešel F. Loix (Hyundai), který se propracoval na desáté místo průběžného pořadí. Jedenáctý jede F. Duval, třináctý, jezdec Välimäki a čtrnáctý A. Schwarz (oba tovární tým Hyundai). Na dvanáctém místě jel exmistr světa z roku 1981 A. Vatanen, který si podle svých slov rally hlavně užívá a na RZ mával nadšeným divákům. Ze soutěže je v 19. RZ nucen odstoupit J. Välimäki (Hyundai) a F. Duval (Ford), kteří shodně trefili kámen a ze soutěže odstoupili. Ve dvacáté RZ útočí R. Burns, který se dravou jízdou vrací zpět na druhé místo průběžného pořadí, když v RZ poráží P. Solberga o +2,2 vteřiny a vede tedy v součtu o +1,8 vteřiny. Problémy s řízením přetrvávají u C. Sainze, který je tak vyřazen z dalšího souboje a ztrácí už +30,2 vteřiny na třetí místo. R. Burns přidává v následující RZ +1,1 vteřiny a jeho náskok na třetího P. Solberga je +3,1 vteřiny. Poslední dvě RZ jsou však obrovským atakem P. Solberga, když vyhrává poslední dvě RZ. Nejdříve ve 22. RZ snižuje náskok na 1,8 vteřiny a v poslední 23. RZ vyhrává o +3,0 vteřiny. To v konečném součtu znamená druhé místo s náskokem +1,2 vteřiny. Drama a napětí je v obou týmových táborech tak obrovské, že C. Provera si zapaluje vítězný doutník přímo v průběhu závěrečných dvou RZ. Radost P. Solberga z druhého místa je obrovská a stává se tak poměrně tradičně objektem novinářů. Své emoce těžko skrývá i vítěz Finské rally M. Märtin, který je doslova obležen skupinou svých příznivců.

 

Konečné pořadí jezdců

1. Markko MärtinFord Focus RS WRC3:21:51,710 bodůPrům. rych. 122,5 km/h
2. Petter SolbergSubaru Impreza WRC+00'58,98 bodů
3. Richard BurnsPeugeot 206 WRC+01'00,16 bodů
4. Carlos SainzCitroen Xsara WRC+01'29,05 bodů
5. Sébastien LoebCitroen Xsara WRC+02'48,74 body
6. Tommi MäkinenSubaru Impreza WRC+03'25,23. body
7. Janne TuohinoFord Focus WRC+04'22,92. body
8. Sebastian LindholmPeugeot 206 WRC+04'39,51 bod
32. Kopecký Jan / Schovánek FilipMitsubishi Lancer Evo VII (N4) +49:15,9

Konečné pořadí týmů

1. Subaru11 bodů(2+6. místo)
2. Ford10 bodů(1. místo)
3. Citroën9 bodů(4+5. místo)
4. Peugeot6 bodů(3. místo)
5. Hyundai3 body(7+8. místo)
6. Škoda0 bodů
Spolupracujeme s TipCars.com
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…