Rally Mexiko 2010 – SHRNUTÍ (+fotogalerie)

Rally Mexiko 2010 – SHRNUTÍ (+fotogalerie)

 
 

Po švédském sněhu přišla na řadu mexická šotolina, na níž se nebývale dařilo Citroënům, Fordy tentokráte nestačily. V kategorii SWRC předvedl výborný výkon Martin Prokop a zaslouženě si veze domů stupně vítězů.

Letošní Mexická Rally se postarala o druhou soutěž mistrovství světa WRC, ze zasněženého Švédska se tedy špička v automobilových soutěžích přesunula na šotolinu do Severní Ameriky. Bude i na zaprášených šotolinových tratích stačit Hirvonen šestinásobnému šampiónovi Loebovi nebo mu Mikko na nezpevněném povrchu ukáže záda svého Focusu WRC?

Pro letošní ročník organizátoři “vypáskovali“ 355 ostrých kilometrů rozdělených do dvaadvaceti rychlostních zkoušek. Jak tedy jediná letošní soutěž na americkém kontinentě probíhala?

První etapa: Báječný nástup mladšího Solberga

Ještě před startem do ostrého závodu se odehrál tradiční shakedown, při kterém měly velké problémy vozy Ford. Jak Focus WRC tak i Fiesty S2000 měli veliké potíže s projetím vodního brodu, voda se jim dostávala do míst kam neměla. Všechny vozy se nakonec vždy umoudřily a do soutěže odstartovaly. Tak se pojďme podívat, jak prvních 137 km v devíti erzetách první etapy probíhalo.

Vstup jako z říše snů se podařil exmistru světa Petteru Solbergovi, který (i) díky pozdější startovní pozici vyhrál první tři měřené testy. Až za ním se seřadili další v pořadí Ogier – Loeb – Sordo – Latvala – Hirvonen. Všimli jste si? První čtyři místa okupují vozy značky Citroën, až za nimi jsou zástupci modrého oválu – Hirvonen si po prvních průjezdech stěžoval, že ač jede co mu síly stačí, tak to prostě nestačí a jako čistič trati výrazně ztrácí. Ještě před prvním servisem se odjela divácká superspeciálka, kterou vyhrál Ogier před dalšími třemi cé-čtyřkami. Po úvodních čtyřech vložkách tak bylo následující pořadí: Solberg P – Ogier (+17,1) – Loeb (+ 26,1) – Sordo (+29,1) – Latvala (+40,3) – Hirvonen (+55,2).

Smůla se drží jako klíště Raikkönena, který na první erzetě atakoval skálu a na druhé mu zase zlobilo palivové čerpadlo – po prvních pátečních průjezdech tak na špičku Kimi ztrácí téměř 40 minut! Premiéra na šotolině se tedy moc nevyvedla…

Pátou i šestou vložku opět opanoval mladší Solberg a za ním se opět řadily zbývající Citroëny. A třešničku na dortu Citroënu dodal mladík Ogier, který vyhrál sedmou, osmou i devátou rychlostní zkoušku. Pátek tedy jednoznačně vyšel francouzské značce, konkurenční Ford stojí zahanben v koutě – vždyť nejlepší Ford je na pátém místě Latvala se ztrátou přes minutu.

Sedmá vložka znamenala stop pro hvězdu formule1 Raikkönena, který poslal svou C4 přes střechu – posádka je v pořádku, ale soutěžní technika nemá s Finem vůbec jednoduchý život.

Video

Pořadí po první etapě: Solberg P – Ogier (+15,0) – Loeb (+27,4) – Sordo (+40,8) – Latvala (+1:01,3) – Hirvonen (+1:31,5).

„Není to jenom startovní pozicí, také dobře jedu. Jsem opravdu velmi spokojen, odpoledne konkurenti přidali na tempu. Mám ale výhodu, mohu reagovat na to, co ti přede mnou předvedou. Důležité bude mít před sobotou dostatečný náskok, který by nám dovolil něco ztratit, zítra bude hodně volné šotoliny,“ řekl po pátku spokojený Petter Solberg.

Ve třídě SWRC kraluje poli Xevi Pons, který svou pozici vytěžil po odstoupení Poláka Kosciuszka v šesté vložce. Čeští fanoušci mají radost z druhého místa Martina Prokopa, který na vedení ztrácí pouhých 8,2 sekundy i přesto, že jej celý den trápily v kokpitu výpary benzínu a měl poškozen spodek vozu. Třetí Al-Attiyah má manko již přes jednu minutu.

Druhá etapa: Loeb, Loeb a zase Loeb

V sobotu byla na programu nejdelší etapa soutěže – téměř 159 km rozdělených do devíti testů. A zcela výstižně ji vystihuje název tohoto odstavce – Sebastien Loeb totiž vyhrál osm z devíti rychlostních zkoušek, tu poslední (superspeciálku dlouhou 2,21 km) přenechal Ogierovi. Všimli jste si? Na Fordy se opět nějak nedostalo… Ale abychom snad zástupcům továrního týmu Ford nějak nekřivdili, tak Hirvonen vybojoval tři druhá, jedno třetí a pět čtvrtých dílčích míst. Latvala se pohyboval mezi příčkami s čísly dva a sedm, takže oproti pátku určitě posun k lepšímu. Ale výhodnější startovní pozice se moc neprojevila.

První sobotní zkouška se stala osudnou hned trojici soutěžních vozů a posádek – Dani Sordo prasknul rameno na své C4 WRC, lépe nedopadnul ani Matt Wilson, který minul odbočku a skončil mimo trať. Do cíle nedorazil ani americký showman Ken Block jedoucí na Focusu WRC – taktéž poškodil zavěšení.

Zajímavý je také fakt, že i přes čištění trati si nijak výrazně nepohoršil Petter Solberg – na vedoucího Loeba sice ztrácí 55,5 sekundy, ale stále drží druhé místo o 2,7 sekundy před Ogierem. Čtvrtý Latvala již ztrácí 1:43,2, pátý Hirvonen dalších 16,0 sekundy. Co myslíte, pustí v neděli Jari-Matti Hirvonena před sebe?

„Byl to pro nás perfektní den, nedělali jsme žádné chyby. Abych zvýšil vedení tak jsem jel neustále na limitu. Nyní máme k dobru přes 50 sekund, doufám, že to bude na zítra stačit. Musíme zůstat na trati, vyvarovat se chyb, protože to bude těžké,“ říká vedoucí muž Mexické Rally Sebastien Loeb.

Ve třídě SWRC dojel Prokop vedoucího Ponse a následně mu ujel až na 20,7 sekundy. Nicméně pak Španěl zase zabral, takže po sobotní etapě sice stále vede Martin Prokop, ale Pons je již 4,8 sekundy za ním (oba Ford Fiesta S2000). Třetí místo drží Al-Attiyah. V neděli se můžeme těšit na hezké souboje a přetahování o vteřinky.

Třetí etapa: Loeb hlídá vedení, u Fordu opět taktizovali

Třetí etapa byla ze všech nejkratší, obsahuje “jenom“ čtyři rychlostní zkoušky dlouhé 58,5 kilometru. A hned v té první zaútočil mladý Ogier, který velmi toužil po druhém místě Pettera Solberga. A povedlo se – Ogier vyhrál, najel 4,1 sekundy a to znamenalo i posun na celkové druhé místo. Ostatní jezdci si s přehledem hlídali své vydobyté posty, snad jenom Pons opět překonal Prokopa a posunul se do vedení SWRC. Druhá nedělní erzeta byla již před soutěží zrušena a tak do cíle zbývaly pouhé dva rychlostní testy.

Předposlední rychlostní zkouška se stala kořistí Pettera Solberga, který se hodlal za každou cenu vrátit na stříbrný post. Zvítězil sice v testu, ale o pouhé 0,8 sekundy před Ogierem, takže stále zůstává na celkové třetí příčce. V týmu modrého oválu sáhli ke kontroverznímu taktizování – Latvala na trati zpomalil a se slovy „Mikko ty body potřebuje více než já“ pustil Hirvonena před sebe. Jak se to líbí fanouškům motorismu?

Poslední měřený test – superspeciálka dlouhá 4,42 km – přinesl rozuzlení v boji o stříbrný věnec. Petter zabral a nadělil Ogierovi 1,7 sekundy, ale i to stačilo, aby se posunul o jednu příčku výše – Solberg tak po skvělém výkonu vybojoval stříbro o 1,1 sekundy před francouzskou vycházející star Ogierem. Jejich souboj byl ozdobou poslední etapy, protože vedoucí Loeb si vzhledem k téměř minutovému náskoku ze soboty mohl dovolit v klidu pohlídat své vedení. A tak se také stalo, takže Sebastien Loeb vítězí v Mexické Rally a na své konto si připisuje 25 mistrovských bodů, čímž se posunuje i do čela celého šampionátu (43 bodů).

„Nakonec je to vítězství a návrat do čela šampionátu. Po Švédsku bylo důležité v Mexiku zvítězit. Je to sice jenom začátek celého mistrovství, ale jsem opravdu spokojený. Včera jsme jeli opravdu skvěle, v autě jsem se cítil dobře a nyní to v šampionátu vypadá dobře,“ řekl v cíli spokojený Alsasan Sebastien Loeb. „Dneska jsem měl slušné vedení, takže jsem neriskoval ani když jsem startoval jako první. Prostě jsem se jenom koncentroval. Je to skvělé vítězství.“

Úhlavní rival v boji o titul Hirvonen v zemi kaktusů dojel “až“ čtvrtý a to jej stálo vedení v celém WRC (37 bodů).

„Pro celý tým to byl obtížný víkend. Ve skutečnosti jsme se nedostali do tempa a na mé straně byla také celá řada malých chybiček. Nakonec jsem rád, že jsme dosáhli na slušné body, prostě to chci nechat za sebou a pokračovat na další soutěži,“ komentuje své vystoupení vicemistr světa Hirvonen.

„Jsem hrozně rád, ale jsem úplně vyčerpaný. Je to skvělý výsledek. Analyzovali jsme čas, který jsme ztráceli jako první na trati a třebaže to bylo těžké, tak to šlo dobře. Je to skvělý pocit být zase zpátky na stupních vítězů!“ řekl v cíli spokojený norský Viking Petter Solberg, který nakonec udolal Sebastiena Ogiera.

„Je to samozřejmě zklamání, ale v každém případě to byl dobrý víkend. Tým mi řekl, abych dnes nejel tak naplno, takže jsem dopoledne netlačil na maximum. Možná právě tam jsem byl poražen, možná už včera když jsem zpomalil v poslední zkoušce. Myslím, že jsme mohli být rychlejší než Petter, ale nakonec jsme třetí a to je dobrý výsledek,“ hodnotí své výkony druhý Seb ve francouzské stáji (Ogier).

„Byl to frustrující víkend, ale jako pozitivum si odvážíme dobré body do poháru konstruktérů a to je velmi důležité. Je to také má druhá soutěž dokončená na slušném místě a to pozvedá mé sebevědomí před dalšími soutěžemi,“ dodává k mexické soutěži dvojka týmu Ford Jari-Matti Latvala.

Celkové výsledky WRC Rally Mexiko 2010:

1. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 3h42m41.7s
2. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) + 24.2s
3. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) + 25.3s
4. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC)+ 1m47.5s
5. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC)+ 2m15.1s
6. Henning Solberg (Ford Focus WRC)+ 2m48.0s
7. Federico Villagra (Ford Focus WRC)+ 10m13.4s
8. Xevi Pons (Ford Fiesta S2000)+ 18m44.4s
9. Martin Prokop (Ford Fiesta S2000)+ 19m02.0s
10. Armindo Araujo (Mitsubishi Lancer Evo) + 21m32.5s

Pořadí v šampionátu WRC po dvou soutěžích:

1. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 43
2. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC) 37
3. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC) 25
4. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) 25
5. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) 20
6. Henning Solberg (Ford Focus WRC) 16
7. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) 12
8. Matthew Wison (Ford Focus WRC) 6
9. Federico Villagra (Ford Focus WRC 6
10. Mads Ostberg (Ford Fiesta S2000) 4

Pořadí v šampionátu týmů WRC po dvou soutěžích:

1. BP Ford Abu Dhabi WRT 67 bodů
2. Citroën Total WRC 61
3. Citroën Junior Team 32
4. Stobart M-Sport Ford RT 28
5. Munchis Ford WRT 8

Stejně jako v první nedělní erzetě porazil i v předposledním testu Pons jihlavského jezdce Prokopa a tak si Martin chuť spravil alespoň dílčím vítězstvím v posledním testu celé soutěže – divácké superspeciálce.

Celkové výsledky SWRC Rally Mexiko 2010:

1. Xavier Pons (Ford Fiesta S2000) 4h01m06,1s
2. Martin Prokop (Ford Fiesta S2000) + 17,6s
3. Michal Kosciuszko (Ford Fiesta S2000) + 33m06,8s
4. Eyvind Brynildsen (Škoda Fabia S2000)+ 34m06,2s
5. Alberrt Liovera (Fiat Grande Punto S2000)+ 37m05,6s

Kategorii produkčních vozů ovládnul Armindo Araujo na Mitsubishi, za ním se umístil jeho největší rival Japonec Toshi Arai na konkurenčním Subaru.

Celkové výsledky PWRC Rally Mexiko 2010:

1. Armindo Araujo (Mitsubishi Lancer Evo IX) 4h04m14,2s
2. Toshi Arai (Subaru Impreza STi) + 3m16,7s
3. Miguel-Angel Baldoni (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 9m13,0s
4. Gianluca Linari (Subaru Impreza STi)+ 22m02,7s
5. Benito Guerra (Mitsubishi Lancer Evo IX)+ 24m09,6s

Spolupracujeme s TipCars.com
Tesla dostala velkou zakázku. PepsiCo si objednala stovku elektrických kamionů Tesla dostala velkou zakázku. PepsiCo si objednala stovku elektrických kamionů

Společnost PepsiCo si od amerického výrobce elektromobilů…

Stoltenberg bude šéfem NATO další tři roky Stoltenberg bude šéfem NATO další tři roky

Jens Stoltenberg bude generálním tajemníkem NATO ještě…

Bitcoinová bublina? Jiné kryptoměny vynášejí ještě víc Bitcoinová bublina? Jiné kryptoměny vynášejí ještě víc

Ačkoliv si většinu pozornosti investorů a médií uzurpuje…

Jazykovky mají problém. Na rozbujelém trhu práce chtějí lektoři víc Jazykovky mají problém. Na rozbujelém trhu práce chtějí lektoři víc

Trh s jazykovými kurzy roste, školy začínají najímat…

 

Štítky Citroën Ford WRC

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu

Francouzská značka Citroën hodlá letos představit druhou…

Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu

První generace C4 v provedení kupé je velice pohledná,…

 



 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

 

iSport.cz

Od futsalu opět k fotbalu. Blažek bude trénovat brankáře Boleslavi

Od futsalu opět k fotbalu. Blažek bude trénovat…

Bývalý reprezentant Jaromír Blažek se od ledna stane novým trenérem brankářů v Mladé Boleslavi. „Je to pravda,“…

AS Řím trápí ospalý útok. Posily? Máme Schicka, hlásí ředitel Monchi

AS Řím trápí ospalý útok. Posily? Máme Schicka,…

Z posledních pěti zápasů hned dvakrát ztratili body kvůli remíze. Nejlepší střelec klubu Edin Džeko dal za…

 

Reflex.cz

Internetová senzace Cryptokitties: Virtuální koťátka se prodávají za miliony korun

Internetová senzace Cryptokitties: Virtuální koťátka…

Pokud se zastánci digitálních měn budou snažit komukoliv vysvětlit jejich důležitost pro budoucnost lidstva, o…

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další zákaz, ale musí být dodržen zákon šarí‘a

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další…

Další z mnoha omezení veřejného a společenského života v ultraortodoxní muslimské Saúdské Arábii padlo. Po 35…