Rallye Dakar 2015: Konečné výsledky

 

Čtyři motocyklisté do první čtyřicítky a dva kamiony v první sedmičce. Taková je konečná bilance českých jezdců na konci 37. ročníku Rallye Dakar.

Závěrečná etapa z Rosaria do argentinské metropole Buenos Aires měla mít měřený úsek v délce 174 kilometrů. Rychlostní zkouška však byla kvůli prudkému dešti a kluzké trati zkrácena na 101 kilometrů pro motocyklisty a jezdce na čtyřkolkách. Závodníci v kamionech a automobilech absolvovali měřený úsek v délce pouhých 34 kilometrů.

Kamiony

Ve třetí etapě v řadě byl Martin Kolomý (Tatra) rychlejší než jeho krajan a soupeř Aleš Loprais (MAN), ale na jejich konečné pořadí se nic nezměnilo.

Lopraisova ztráta na třetího Rusa Karginova (Kamaz) vzrostla po pátečním defektu zadního kola na téměř hodinu. „Nemám rád tyhle bramborové záležitosti. Není to špatné, ale sakra mohlo to být lepší,“ uvedl Loprais.

Vítězný hattrick se podařil nizozemskému jezdci Hansi Staceymu (Iveco), který vyhrál poslední tři etapy soutěže. V konečném pořadí se však již nic nezměnilo a první tři místa obsadili ruští jezdci na továrních kamazech. Z největšího úspěchu se raduje Airat Mardějev (1. 1. 1987), který absolvoval šestý ročník Rallye Dakar.

„S kluky jsem maximálně spokojen. Jsme ryze česká posádka na českém autě a měřili jsme se s továrními speciály. Moc děkuji celému týmu za práci, kterou odvedl a chtěl bych také popřát k výsledku Alešovi Lopraisovi. Příští rok ale budeme silnější a už teď by se nás měl bát,“ řekl v cíli vysmátý Martin Kolomý a pokračoval v hodnocení letošní rallye: „Měli jsme v průběhu Dakaru nějaké technické problémy a jednu vážnější nehodu, i tak jsme ale zůstali v elitní desítce. Když se podívám kolem sebe, tak jsme tu jediný tým s jedním autem a to je obrovský úspěch.“

Dvoutýdenní válčení s nástrahami Dakaru si v zázemí týmu Tatra Buggyra Racing užil také konstruktér závodního speciálu David Vršecký. „Jsem samozřejmě rád, že jsme v cíli, osobně jsem však čekal, že budeme výše. Kamaz je ale hodně silný tým a bláhově jsme si mysleli, že mu můžeme být hned v druhém roce našeho působení na Dakaru vyrovnaným soupeřem. Udělali jsme ale všechno, co bylo v našich silách, abychom byli v první pětce. Bohužel s problémy, které přišly, se nám to nepodařilo. Určitě to zkusíme příští rok znovu,“ uvedl Vršecký.

K Davidově hodnocení se přidal také technický ředitel týmu Robin Dolejš. „Měli jsme tu už malé soukromé hodnocení techniky a už teď víme, na čem budeme od února pracovat. Soustředit se budeme muset také na testování v písku a dunách, kde je asi naše největší slabina.“

„Jako malý tým nemůžeme proti soupeřům, kteří mají v závodě dvě a více aut, tolik riskovat. Martin musí jet s rozumem a vědomím, že mu nemá kdo pomoci. Na druhou stranu máme tovární podporu Tatry a ta je zásadně důležitá při přípravě a stavbě vozu. Jsme mezi elitou a už teď budeme přemýšlet, co vylepšit na příští rok,“ uvedl v Buenos Aires spokojeně manažer týmu Jan Kalivoda.

13. etapa: 1. Stacey (Niz./Iveco) 20:31, 2. Van Vliet (Niz./MAN) +1:21, 3. Mardějev (Rus./Kamaz) +2:23, … 6. Kolomý (ČR/Tatra) +4:30, 12. Loprais (ČR/MAN) +13:17, 23. Vrátný (ČR/Tatra) +21:41.

Konečné pořadí: 1. Mardějev 42:22:01, 2. Nikolajev (Rus./Kamaz) +13:52, 3. Karginov (Rus./Kamaz) 51:01, 4. Loprais +1:56:37, … 7. Kolomý +4:07:29, 14. Vrátný +9:55:54.

Automobily

Americký showman Robby Gordon vyhrál závěrečnou etapu, ve které jeli už největší favorité zjevně bez zbytečného rizika. Ze svého druhého triumfu na nejtěžší soutěži světa se po zásluze raduje Nasser Al Attiyah z Kataru. Jezdec továrního týmu Mini se dostal do vedení již ve druhé etapě a udržel se na čele pořadí až do cíle závěrečného dne. Letos vyhrál pět etap a navázal tak na své předchozí prvenství z roku 2011, tehdy se radoval jako tovární jezdec týmu Volkswagen.

13. etapa: 1. Gordon, Campbell (USA/Buggy Gordini) 13:16, 2. Poulter, Howie (JAR/Toyota Hilux) +25 s, 3. Spataro, Lozada (Arg./Duster Renault) +29 s.

Konečné pořadí: 1. Al Attiyah, Baumel (Katar, Fr./Mini) 40:32:25, 2. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota Hilux) +35:34, 3. Holowczycz, Panseri (Pol., Fr./Mini) +1:32:01.

Motocykly

Nejlepším českým motorkářem se stal v letošním ročníku Ondřej Klymčiw (KTM), který na Rallye Dakar debutoval. „Měl jsem dnes trochu starosti s tím, abych si pohlídal dvacátou pozici. Byl za mnou dvě a půl minuty hodně rychlej kluk z Brazílie, takže jsem vyrážel za ním do prachu. Do toho začalo pršet, tak jsem ho dotáhl a předjel," uvedl český závodník na facebookovém profilu týmu Barth Racing.

Při premiéře tak splnil cíl skončit mezi nejlepší dvacítkou. „Je to samozřejmě obrovský štěstí a mám z toho radost. Toho trápení bylo docela dost, jsem rád, že jsem v cíli živý a zdravý. Byla to chvílemi dost ostrá záležitost,“ dodal devětadvacetiletý Klymčiw.

David Pabiška z týmu SP Moto skončil nakonec na 24. místě. Pokračuje ve své originální sérii a dokázal dokončit devátou Rallye Dakar při svém devátém startu. V cíli je také jeho týmový kolega Milan Engel. Debutant na Rallye Dakar měl včera ošklivý pád a etapu dokončil s bolestivě naraženým hrudníkem. V konečném pořadí obsadil třicáté místo.

Šampionem letošního Dakaru se stal španělský jezdec Marc Coma (KTM) a poprvé se mu podařilo obhájit prvenství na této soutěži. Předchozí triumfy si osmatřicetiletý Katalánec připsal v letech 2006, 2009, 2011 a 2014. Druhý v cíli Paulo Goncalves z Portugalska ztratil na vítěze 16:53 minuty, ale také nasbíral sedmnáct minut penalizace včetně čtvrthodiny za za výměnu motoru. Jedná se ovšem o čistě matematický propočet, protože Coma jel poslední dvě etapy s vědomím potíží svého největšího soupeře.

Skvělý výkon v závěru letošního ročníku Rallye Dakar předvedli slovenští jezdci, Ivan Jakeš vyhrál druhou etapu (byť tentokrát zkrácenou) před Štefanem Svitkem. V konečném pořadí skončil Svitko pátý a Jakeš sedmý.

13. etapa: 1. Jakeš (Slov./KTM) 52:06, 2. Svitko (Slov./KTM) +45 s, 3. Price (Aus./KTM) +1:07, … 20. Klymčiw (ČR/KTM) +12:10, 22. Pabiška (ČR/KTM) +15:13, 29. Engel (ČR/KTM) +20:15, 44. Veselý (ČR/KTM) +29:32.

Konečné pořadí: 1. Coma (Šp./KTM) 46:03:49, 2. Goncalves (Port./Honda) +16:53, 3. Price (Aus./KTM) +23:14, … 20. Klymčiw +6:37:39, 24. Pabiška (ČR/KTM) +7:17:13, 30. Engel +9:52:35, 39. Veselý +16:40:57.

Čtyřkolky

Osmačtyřicetiletý polský jezdec Rafal Sonik (Yamaha) slaví největší úspěch své sportovní kariéry. V průběhu letošní ročníku jihoamerické soutěže vyhrál sice jenom dva měřené úseky, ve čtvrté etapě se však dostal do vedení, které s jedinou výjimkou udržel až k cílové rampě. Překonal tak své nejlepší výsledky, kterými byly dosud dvě třetí místa z let 2009 a 2013.

13. etapa: 1. Saaijman (JAR/Yamaha) 1:05:05, 2. Declerck (Fr./Yamaha) +6 s, 3. Domaszewski (Arg./Honda) +9 s.

Konečné pořadí: 1. Sonik (Pol./Yamaha) 57:18:39, 2. Gonzales Ferioli (Arg./Yamaha) +2:54:50, 3. Nosiglia (Bol./Honda) +3:42:56.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město: podle studie má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí Praha jako vzorové město: podle studie má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán

Prezidentovo prohlášení v rozhovoru pro blesk.cz, že…

Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropské unie Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropské unie

Devět měsíců před předpokládaným termínem brexitu stále…

 

Štítky Tatra Dakar 2015

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 





 
Elon Musk prozradil, kde by nejradši postavil evropskou gigatovárnu Tesly

Elon Musk prozradil, kde by nejradši postavil evropskou gigatovárnu Tesly

Dnes 17:21

Šéf amerického výrobce elektroaut potvrdil favorita mezi evropskými zeměmi pro stavbu gigatovárny. Jak jinak než na Twitteru.




Blesk.cz

Hvězdy seriálu Hry o trůny si řekly »ano«: Jon Snow si vzal divokou Ygritte!

Hvězdy seriálu Hry o trůny si řekly »ano«: Jon Snow…

V populárním seriálu stanice HBO Hra o trůny vztah Jona Snowa (Sněha) a divoké ženy Ygritte skončil sice…

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát jako modrý žralok

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát…

Herní smartphone Black Shark od Xiaomi byl představen v dubnu, ovšem již zítra bude chtít zařízení své…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

ONLINE: Japonsko - Senegal 2:2. Opět srovnáno! Trefil se střídající Honda

ONLINE: Japonsko - Senegal 2:2. Opět srovnáno!…

Druhé kolo základních skupin finišuje. Ve zřejmě nejvyrovnanější skupině H se jako první střetne Japonsko se…

 

Reflex.cz

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom, že by zabila svého šéfa

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom,…

Podmínky na japonském pracovním trhu jsou tradičně velmi tvrdé a mnoho společností „ždíme“ své zaměstnance…