Rallye Dakar 2015: Konečné výsledky

 

Čtyři motocyklisté do první čtyřicítky a dva kamiony v první sedmičce. Taková je konečná bilance českých jezdců na konci 37. ročníku Rallye Dakar.

Závěrečná etapa z Rosaria do argentinské metropole Buenos Aires měla mít měřený úsek v délce 174 kilometrů. Rychlostní zkouška však byla kvůli prudkému dešti a kluzké trati zkrácena na 101 kilometrů pro motocyklisty a jezdce na čtyřkolkách. Závodníci v kamionech a automobilech absolvovali měřený úsek v délce pouhých 34 kilometrů.

Kamiony

Ve třetí etapě v řadě byl Martin Kolomý (Tatra) rychlejší než jeho krajan a soupeř Aleš Loprais (MAN), ale na jejich konečné pořadí se nic nezměnilo.

Lopraisova ztráta na třetího Rusa Karginova (Kamaz) vzrostla po pátečním defektu zadního kola na téměř hodinu. „Nemám rád tyhle bramborové záležitosti. Není to špatné, ale sakra mohlo to být lepší,“ uvedl Loprais.

Vítězný hattrick se podařil nizozemskému jezdci Hansi Staceymu (Iveco), který vyhrál poslední tři etapy soutěže. V konečném pořadí se však již nic nezměnilo a první tři místa obsadili ruští jezdci na továrních kamazech. Z největšího úspěchu se raduje Airat Mardějev (1. 1. 1987), který absolvoval šestý ročník Rallye Dakar.

„S kluky jsem maximálně spokojen. Jsme ryze česká posádka na českém autě a měřili jsme se s továrními speciály. Moc děkuji celému týmu za práci, kterou odvedl a chtěl bych také popřát k výsledku Alešovi Lopraisovi. Příští rok ale budeme silnější a už teď by se nás měl bát,“ řekl v cíli vysmátý Martin Kolomý a pokračoval v hodnocení letošní rallye: „Měli jsme v průběhu Dakaru nějaké technické problémy a jednu vážnější nehodu, i tak jsme ale zůstali v elitní desítce. Když se podívám kolem sebe, tak jsme tu jediný tým s jedním autem a to je obrovský úspěch.“

Dvoutýdenní válčení s nástrahami Dakaru si v zázemí týmu Tatra Buggyra Racing užil také konstruktér závodního speciálu David Vršecký. „Jsem samozřejmě rád, že jsme v cíli, osobně jsem však čekal, že budeme výše. Kamaz je ale hodně silný tým a bláhově jsme si mysleli, že mu můžeme být hned v druhém roce našeho působení na Dakaru vyrovnaným soupeřem. Udělali jsme ale všechno, co bylo v našich silách, abychom byli v první pětce. Bohužel s problémy, které přišly, se nám to nepodařilo. Určitě to zkusíme příští rok znovu,“ uvedl Vršecký.

K Davidově hodnocení se přidal také technický ředitel týmu Robin Dolejš. „Měli jsme tu už malé soukromé hodnocení techniky a už teď víme, na čem budeme od února pracovat. Soustředit se budeme muset také na testování v písku a dunách, kde je asi naše největší slabina.“

„Jako malý tým nemůžeme proti soupeřům, kteří mají v závodě dvě a více aut, tolik riskovat. Martin musí jet s rozumem a vědomím, že mu nemá kdo pomoci. Na druhou stranu máme tovární podporu Tatry a ta je zásadně důležitá při přípravě a stavbě vozu. Jsme mezi elitou a už teď budeme přemýšlet, co vylepšit na příští rok,“ uvedl v Buenos Aires spokojeně manažer týmu Jan Kalivoda.

13. etapa: 1. Stacey (Niz./Iveco) 20:31, 2. Van Vliet (Niz./MAN) +1:21, 3. Mardějev (Rus./Kamaz) +2:23, … 6. Kolomý (ČR/Tatra) +4:30, 12. Loprais (ČR/MAN) +13:17, 23. Vrátný (ČR/Tatra) +21:41.

Konečné pořadí: 1. Mardějev 42:22:01, 2. Nikolajev (Rus./Kamaz) +13:52, 3. Karginov (Rus./Kamaz) 51:01, 4. Loprais +1:56:37, … 7. Kolomý +4:07:29, 14. Vrátný +9:55:54.

Automobily

Americký showman Robby Gordon vyhrál závěrečnou etapu, ve které jeli už největší favorité zjevně bez zbytečného rizika. Ze svého druhého triumfu na nejtěžší soutěži světa se po zásluze raduje Nasser Al Attiyah z Kataru. Jezdec továrního týmu Mini se dostal do vedení již ve druhé etapě a udržel se na čele pořadí až do cíle závěrečného dne. Letos vyhrál pět etap a navázal tak na své předchozí prvenství z roku 2011, tehdy se radoval jako tovární jezdec týmu Volkswagen.

13. etapa: 1. Gordon, Campbell (USA/Buggy Gordini) 13:16, 2. Poulter, Howie (JAR/Toyota Hilux) +25 s, 3. Spataro, Lozada (Arg./Duster Renault) +29 s.

Konečné pořadí: 1. Al Attiyah, Baumel (Katar, Fr./Mini) 40:32:25, 2. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota Hilux) +35:34, 3. Holowczycz, Panseri (Pol., Fr./Mini) +1:32:01.

Motocykly

Nejlepším českým motorkářem se stal v letošním ročníku Ondřej Klymčiw (KTM), který na Rallye Dakar debutoval. „Měl jsem dnes trochu starosti s tím, abych si pohlídal dvacátou pozici. Byl za mnou dvě a půl minuty hodně rychlej kluk z Brazílie, takže jsem vyrážel za ním do prachu. Do toho začalo pršet, tak jsem ho dotáhl a předjel," uvedl český závodník na facebookovém profilu týmu Barth Racing.

Při premiéře tak splnil cíl skončit mezi nejlepší dvacítkou. „Je to samozřejmě obrovský štěstí a mám z toho radost. Toho trápení bylo docela dost, jsem rád, že jsem v cíli živý a zdravý. Byla to chvílemi dost ostrá záležitost,“ dodal devětadvacetiletý Klymčiw.

David Pabiška z týmu SP Moto skončil nakonec na 24. místě. Pokračuje ve své originální sérii a dokázal dokončit devátou Rallye Dakar při svém devátém startu. V cíli je také jeho týmový kolega Milan Engel. Debutant na Rallye Dakar měl včera ošklivý pád a etapu dokončil s bolestivě naraženým hrudníkem. V konečném pořadí obsadil třicáté místo.

Šampionem letošního Dakaru se stal španělský jezdec Marc Coma (KTM) a poprvé se mu podařilo obhájit prvenství na této soutěži. Předchozí triumfy si osmatřicetiletý Katalánec připsal v letech 2006, 2009, 2011 a 2014. Druhý v cíli Paulo Goncalves z Portugalska ztratil na vítěze 16:53 minuty, ale také nasbíral sedmnáct minut penalizace včetně čtvrthodiny za za výměnu motoru. Jedná se ovšem o čistě matematický propočet, protože Coma jel poslední dvě etapy s vědomím potíží svého největšího soupeře.

Skvělý výkon v závěru letošního ročníku Rallye Dakar předvedli slovenští jezdci, Ivan Jakeš vyhrál druhou etapu (byť tentokrát zkrácenou) před Štefanem Svitkem. V konečném pořadí skončil Svitko pátý a Jakeš sedmý.

13. etapa: 1. Jakeš (Slov./KTM) 52:06, 2. Svitko (Slov./KTM) +45 s, 3. Price (Aus./KTM) +1:07, … 20. Klymčiw (ČR/KTM) +12:10, 22. Pabiška (ČR/KTM) +15:13, 29. Engel (ČR/KTM) +20:15, 44. Veselý (ČR/KTM) +29:32.

Konečné pořadí: 1. Coma (Šp./KTM) 46:03:49, 2. Goncalves (Port./Honda) +16:53, 3. Price (Aus./KTM) +23:14, … 20. Klymčiw +6:37:39, 24. Pabiška (ČR/KTM) +7:17:13, 30. Engel +9:52:35, 39. Veselý +16:40:57.

Čtyřkolky

Osmačtyřicetiletý polský jezdec Rafal Sonik (Yamaha) slaví největší úspěch své sportovní kariéry. V průběhu letošní ročníku jihoamerické soutěže vyhrál sice jenom dva měřené úseky, ve čtvrté etapě se však dostal do vedení, které s jedinou výjimkou udržel až k cílové rampě. Překonal tak své nejlepší výsledky, kterými byly dosud dvě třetí místa z let 2009 a 2013.

13. etapa: 1. Saaijman (JAR/Yamaha) 1:05:05, 2. Declerck (Fr./Yamaha) +6 s, 3. Domaszewski (Arg./Honda) +9 s.

Konečné pořadí: 1. Sonik (Pol./Yamaha) 57:18:39, 2. Gonzales Ferioli (Arg./Yamaha) +2:54:50, 3. Nosiglia (Bol./Honda) +3:42:56.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Tatra Dakar 2015

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…