Rallye Dakar 2015: Konečné výsledky

 

Čtyři motocyklisté do první čtyřicítky a dva kamiony v první sedmičce. Taková je konečná bilance českých jezdců na konci 37. ročníku Rallye Dakar.

Závěrečná etapa z Rosaria do argentinské metropole Buenos Aires měla mít měřený úsek v délce 174 kilometrů. Rychlostní zkouška však byla kvůli prudkému dešti a kluzké trati zkrácena na 101 kilometrů pro motocyklisty a jezdce na čtyřkolkách. Závodníci v kamionech a automobilech absolvovali měřený úsek v délce pouhých 34 kilometrů.

Kamiony

Ve třetí etapě v řadě byl Martin Kolomý (Tatra) rychlejší než jeho krajan a soupeř Aleš Loprais (MAN), ale na jejich konečné pořadí se nic nezměnilo.

Lopraisova ztráta na třetího Rusa Karginova (Kamaz) vzrostla po pátečním defektu zadního kola na téměř hodinu. „Nemám rád tyhle bramborové záležitosti. Není to špatné, ale sakra mohlo to být lepší,“ uvedl Loprais.

Vítězný hattrick se podařil nizozemskému jezdci Hansi Staceymu (Iveco), který vyhrál poslední tři etapy soutěže. V konečném pořadí se však již nic nezměnilo a první tři místa obsadili ruští jezdci na továrních kamazech. Z největšího úspěchu se raduje Airat Mardějev (1. 1. 1987), který absolvoval šestý ročník Rallye Dakar.

„S kluky jsem maximálně spokojen. Jsme ryze česká posádka na českém autě a měřili jsme se s továrními speciály. Moc děkuji celému týmu za práci, kterou odvedl a chtěl bych také popřát k výsledku Alešovi Lopraisovi. Příští rok ale budeme silnější a už teď by se nás měl bát,“ řekl v cíli vysmátý Martin Kolomý a pokračoval v hodnocení letošní rallye: „Měli jsme v průběhu Dakaru nějaké technické problémy a jednu vážnější nehodu, i tak jsme ale zůstali v elitní desítce. Když se podívám kolem sebe, tak jsme tu jediný tým s jedním autem a to je obrovský úspěch.“

Dvoutýdenní válčení s nástrahami Dakaru si v zázemí týmu Tatra Buggyra Racing užil také konstruktér závodního speciálu David Vršecký. „Jsem samozřejmě rád, že jsme v cíli, osobně jsem však čekal, že budeme výše. Kamaz je ale hodně silný tým a bláhově jsme si mysleli, že mu můžeme být hned v druhém roce našeho působení na Dakaru vyrovnaným soupeřem. Udělali jsme ale všechno, co bylo v našich silách, abychom byli v první pětce. Bohužel s problémy, které přišly, se nám to nepodařilo. Určitě to zkusíme příští rok znovu,“ uvedl Vršecký.

K Davidově hodnocení se přidal také technický ředitel týmu Robin Dolejš. „Měli jsme tu už malé soukromé hodnocení techniky a už teď víme, na čem budeme od února pracovat. Soustředit se budeme muset také na testování v písku a dunách, kde je asi naše největší slabina.“

„Jako malý tým nemůžeme proti soupeřům, kteří mají v závodě dvě a více aut, tolik riskovat. Martin musí jet s rozumem a vědomím, že mu nemá kdo pomoci. Na druhou stranu máme tovární podporu Tatry a ta je zásadně důležitá při přípravě a stavbě vozu. Jsme mezi elitou a už teď budeme přemýšlet, co vylepšit na příští rok,“ uvedl v Buenos Aires spokojeně manažer týmu Jan Kalivoda.

13. etapa: 1. Stacey (Niz./Iveco) 20:31, 2. Van Vliet (Niz./MAN) +1:21, 3. Mardějev (Rus./Kamaz) +2:23, … 6. Kolomý (ČR/Tatra) +4:30, 12. Loprais (ČR/MAN) +13:17, 23. Vrátný (ČR/Tatra) +21:41.

Konečné pořadí: 1. Mardějev 42:22:01, 2. Nikolajev (Rus./Kamaz) +13:52, 3. Karginov (Rus./Kamaz) 51:01, 4. Loprais +1:56:37, … 7. Kolomý +4:07:29, 14. Vrátný +9:55:54.

Automobily

Americký showman Robby Gordon vyhrál závěrečnou etapu, ve které jeli už největší favorité zjevně bez zbytečného rizika. Ze svého druhého triumfu na nejtěžší soutěži světa se po zásluze raduje Nasser Al Attiyah z Kataru. Jezdec továrního týmu Mini se dostal do vedení již ve druhé etapě a udržel se na čele pořadí až do cíle závěrečného dne. Letos vyhrál pět etap a navázal tak na své předchozí prvenství z roku 2011, tehdy se radoval jako tovární jezdec týmu Volkswagen.

13. etapa: 1. Gordon, Campbell (USA/Buggy Gordini) 13:16, 2. Poulter, Howie (JAR/Toyota Hilux) +25 s, 3. Spataro, Lozada (Arg./Duster Renault) +29 s.

Konečné pořadí: 1. Al Attiyah, Baumel (Katar, Fr./Mini) 40:32:25, 2. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota Hilux) +35:34, 3. Holowczycz, Panseri (Pol., Fr./Mini) +1:32:01.

Motocykly

Nejlepším českým motorkářem se stal v letošním ročníku Ondřej Klymčiw (KTM), který na Rallye Dakar debutoval. „Měl jsem dnes trochu starosti s tím, abych si pohlídal dvacátou pozici. Byl za mnou dvě a půl minuty hodně rychlej kluk z Brazílie, takže jsem vyrážel za ním do prachu. Do toho začalo pršet, tak jsem ho dotáhl a předjel," uvedl český závodník na facebookovém profilu týmu Barth Racing.

Při premiéře tak splnil cíl skončit mezi nejlepší dvacítkou. „Je to samozřejmě obrovský štěstí a mám z toho radost. Toho trápení bylo docela dost, jsem rád, že jsem v cíli živý a zdravý. Byla to chvílemi dost ostrá záležitost,“ dodal devětadvacetiletý Klymčiw.

David Pabiška z týmu SP Moto skončil nakonec na 24. místě. Pokračuje ve své originální sérii a dokázal dokončit devátou Rallye Dakar při svém devátém startu. V cíli je také jeho týmový kolega Milan Engel. Debutant na Rallye Dakar měl včera ošklivý pád a etapu dokončil s bolestivě naraženým hrudníkem. V konečném pořadí obsadil třicáté místo.

Šampionem letošního Dakaru se stal španělský jezdec Marc Coma (KTM) a poprvé se mu podařilo obhájit prvenství na této soutěži. Předchozí triumfy si osmatřicetiletý Katalánec připsal v letech 2006, 2009, 2011 a 2014. Druhý v cíli Paulo Goncalves z Portugalska ztratil na vítěze 16:53 minuty, ale také nasbíral sedmnáct minut penalizace včetně čtvrthodiny za za výměnu motoru. Jedná se ovšem o čistě matematický propočet, protože Coma jel poslední dvě etapy s vědomím potíží svého největšího soupeře.

Skvělý výkon v závěru letošního ročníku Rallye Dakar předvedli slovenští jezdci, Ivan Jakeš vyhrál druhou etapu (byť tentokrát zkrácenou) před Štefanem Svitkem. V konečném pořadí skončil Svitko pátý a Jakeš sedmý.

13. etapa: 1. Jakeš (Slov./KTM) 52:06, 2. Svitko (Slov./KTM) +45 s, 3. Price (Aus./KTM) +1:07, … 20. Klymčiw (ČR/KTM) +12:10, 22. Pabiška (ČR/KTM) +15:13, 29. Engel (ČR/KTM) +20:15, 44. Veselý (ČR/KTM) +29:32.

Konečné pořadí: 1. Coma (Šp./KTM) 46:03:49, 2. Goncalves (Port./Honda) +16:53, 3. Price (Aus./KTM) +23:14, … 20. Klymčiw +6:37:39, 24. Pabiška (ČR/KTM) +7:17:13, 30. Engel +9:52:35, 39. Veselý +16:40:57.

Čtyřkolky

Osmačtyřicetiletý polský jezdec Rafal Sonik (Yamaha) slaví největší úspěch své sportovní kariéry. V průběhu letošní ročníku jihoamerické soutěže vyhrál sice jenom dva měřené úseky, ve čtvrté etapě se však dostal do vedení, které s jedinou výjimkou udržel až k cílové rampě. Překonal tak své nejlepší výsledky, kterými byly dosud dvě třetí místa z let 2009 a 2013.

13. etapa: 1. Saaijman (JAR/Yamaha) 1:05:05, 2. Declerck (Fr./Yamaha) +6 s, 3. Domaszewski (Arg./Honda) +9 s.

Konečné pořadí: 1. Sonik (Pol./Yamaha) 57:18:39, 2. Gonzales Ferioli (Arg./Yamaha) +2:54:50, 3. Nosiglia (Bol./Honda) +3:42:56.

Spolupracujeme s TipCars.com
Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa

I letos jsou v rámci ankety Křišťálová Lupa 2018 – Cena…

Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA

Střelbu patrně zorganizovala místní arabská opozice,…

Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby

Kremelská strana Jednotné Rusko utrpěla další porážku v…

 

Štítky Tatra Dakar 2015

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně

Věřili byste, že je to už 40 let od první prezentace…

 





 
Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Včera

Kia LTV vznikla na požadavek Ministerstva obrany Jižní Koreje. Na první pohled vypadá jako známý americký armádní vůz HMMWV.




Blesk.cz

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro NFC platby mobilem. Přejmenovala se na Poketku

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro…

Česká spořitelna (ČS) oznamuje návrat aplikace pro bezkontaktní placení mobilem přes NFC do marketu Google Play.…

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli krvavému útoku. A slibuje „hrozivou“ odpověď

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli…

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 29 lidí, včetně žen a…

 

iSport.cz

Buchtele o Spartě: Loni jsme byli špatní od začátku do konce. Teď je to jiné

Buchtele o Spartě: Loni jsme byli špatní od začátku…

První třetinu vyhráli na střely drtivě 19:3. I v dalších průběhu utkání pak dokázali být hráči Sparty dominantní…

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál válí. Slaví i Sparta

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál…

SOUHRN | Tipsport extraliga v neděli uzavřela druhý hrací týden svým 4. kolem. První body v sezoně vydolovala…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…