Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2016: Jak je to s penalizacemi na Dakaru?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Na facebooku pan Jaroslav Joklík, několikanásobný účastník Dakaru nasdílel článek, ve kterém téma rozvedl Tomáš Kocanda. Publicista, který deset let sleduje kategorii motocyklů na Rallye Dakar a pracoval jako novinář v několika dakarských týmech.

Jakmile se jezdec ocitne v měřené zóně, má jen par vteřin na zpomalení. V roadbooku (rozpis etapy) jsou začátky a konce měřených zón vyznačeny. Jezdci to však, ne vždy, zejména ve spojovacích etapách, sledují. Zóny, ve kterých se měří, jsou omezeny na 30, 50 a 90 km/h, na spojovacích etapách 110 km/h, pokud neuvede pořadatel jinak.

Někde stačí přejet silnici, na které je omezení 30 km/h a konec zóny třeba až o 100 metrů dál. Pokud to závodník hned napálí, jak z té silnice vyjede, tak má dost smůlu. To se stalo hned v první etapě 75 závodníkům. Postih dostal i zkušený Portugalec Ruben Faria, který byl v té době na druhém místě. Takže, kdo jede podle pravidel, může vydělat na tom, že jiný předpisy nedodržuje.

Letos začaly naskakovat penalizace hned. V minulosti to bylo třeba až po pěti dnech. A pak se začaly sypat protesty a zklamání, když se měnilo pořadí. Představte si, že někomu najednou přilítlo patnáct minut penalizace za něco, co udělal před několika dny.

Tovární jezdci si dávají sakra pozor. Pokuty totiž téměř vždy platí ze svého, ale ještě mají další finanční postihy v rámci týmu. Mnohem citelnější, než co chce společnost ASO (pořadatel). „Vzpomínám si, jak jednou říkal francouzský motocyklista Casteu, že k pokutě od pořadatele musí dávat desetinásobek týmu,“ říká Joklík.

Například za překročení rychlosti v rozpětí od 1 do 15 km/h je penále za každý impulz GPS (150 metrů) jedna minuta a 100 eur (2700 Kč) k tomu. Ale třeba za překročení o 40 km/h a čtyři impulzy (4x150 metrů) je to hodinová penalizace a 1500 eur (40.500 Kč) pokuta. Za opakované překročení rychlosti může dojít k diskvalifikaci.

Impulzy načítá závodníkova GPS automaticky. Rozsvítí se mu kontrolka, že je v měřeném úseku. Pokud nezpomalí hned, tak „píp“ a má tam penalizaci. Je jedno, jestli překročil rychlost o 1 km/h nebo o 10 km/h. Je to jeden impulz za každých 150 metrů a za to minuta a 100 eur.

Pokud nezpomalí na dalších 150 metrech, tak má další minutu, ale nebude platit 200 eur, ale dalších 100. Kdyby opakovaně překračoval rychlost nebo jí překročil o více než 15 km/h, tak může být teoreticky podle reglementu diskvalifikován. Pokuty se musí platit hned po etapě v hotovosti, jinak jezdec další den nestartuje.

Jezdci v autě nebo kabině kamionu vidí na GPS červeně varování kvůli rychlosti a případně i vykřičník upozorňující na překročení rychlosti. GPS také současně pípá (funkce Speedox) při rychlosti asi 5 km/h pod horním limitem překročení dvakrát za vteřinu. Když je už jen 3 km/h do limitu píská GPS souvisle. Takže jezdec moc dobře ví, že se pohybuje na hranici povolené rychlosti.

Měření není žádná novinka, bylo to už dávno i v Africe, ale dřív to moc nefungovalo. Rychlosti se kontrolovaly namátkou a jak je něco namátkou, tak to není dobré. Továrního pilota nemuseli zrovna zkontrolovat a soukromého jezdce ano. Letos je to automatické pro všechny.

Nejedná se tak o žádné spiknutí. Český motorkář Jan Veselý to uvedl v jedené své zprávě: „Ve speciálu jsem po CP2 přejel silnici, kterou trať křížila, a přidal plyn. Pár metrů ale byla ještě předepsaná rychlost maximálně 30 km/h. Bude pokutička a penalizace". A taky byla.

Penalizaci deset minut dostal také český jezdec Martin Kolomý (Tatra Buggyra Racing), ale byla to dost sporná záležitost. Nízká oblačnost totiž snižuje funkci GPS, která za hodně nepříznivých podmínek nefunguje na sto procent. I když bylo v době penalizace počasí krajně nepříznivé a signál GPS nebyl k dispozici, tak proti rozhodnutí pořadatele není šance uspět. Tým se samozřejmě odvolat může ale většinou nemá žádné argumenty na obranu.

Zdroj: dakarrallye.blogspot.cz, autor: Tomáš Kocanda

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)