Rallye Dakar 2016: Jak je to s penalizacemi na Dakaru?

Rallye Dakar 2016: Jak je to s penalizacemi na Dakaru?

Na facebooku pan Jaroslav Joklík, několikanásobný účastník Dakaru nasdílel článek, ve kterém téma rozvedl Tomáš Kocanda. Publicista, který deset let sleduje kategorii motocyklů na Rallye Dakar a pracoval jako novinář v několika dakarských týmech.

Jakmile se jezdec ocitne v měřené zóně, má jen par vteřin na zpomalení. V roadbooku (rozpis etapy) jsou začátky a konce měřených zón vyznačeny. Jezdci to však, ne vždy, zejména ve spojovacích etapách, sledují. Zóny, ve kterých se měří, jsou omezeny na 30, 50 a 90 km/h, na spojovacích etapách 110 km/h, pokud neuvede pořadatel jinak. Někde stačí přejet silnici, na které je omezení 30 km/h a konec zóny třeba až o 100 metrů dál. Pokud to závodník hned napálí, jak z té silnice vyjede, tak má dost smůlu. To se stalo hned v první etapě 75 závodníkům. Postih dostal i zkušený Portugalec Ruben Faria, který byl v té době na druhém místě. Takže, kdo jede podle pravidel, může vydělat na tom, že jiný předpisy nedodržuje.

Letos začaly naskakovat penalizace hned. V minulosti to bylo třeba až po pěti dnech. A pak se začaly sypat protesty a zklamání, když se měnilo pořadí. Představte si, že někomu najednou přilítlo patnáct minut penalizace za něco, co udělal před několika dny.

Tovární jezdci si dávají sakra pozor. Pokuty totiž téměř vždy platí ze svého, ale ještě mají další finanční postihy v rámci týmu. Mnohem citelnější, než co chce společnost ASO (pořadatel). „Vzpomínám si, jak jednou říkal francouzský motocyklista Casteu, že k pokutě od pořadatele musí dávat desetinásobek týmu,“ říká Joklík. Například za překročení rychlosti v rozpětí od 1 do 15 km/h je penále za každý impulz GPS (150 metrů) jedna minuta a 100 eur (2700 Kč) k tomu. Ale třeba za překročení o 40 km/h a čtyři impulzy (4x150 metrů) je to hodinová penalizace a 1500 eur (40.500 Kč) pokuta. Za opakované překročení rychlosti může dojít k diskvalifikaci. Impulzy načítá závodníkova GPS automaticky. Rozsvítí se mu kontrolka, že je v měřeném úseku. Pokud nezpomalí hned, tak „píp“ a má tam penalizaci. Je jedno, jestli překročil rychlost o 1 km/h nebo o 10 km/h. Je to jeden impulz za každých 150 metrů a za to minuta a 100 eur.

Pokud nezpomalí na dalších 150 metrech, tak má další minutu, ale nebude platit 200 eur, ale dalších 100. Kdyby opakovaně překračoval rychlost nebo jí překročil o více než 15 km/h, tak může být teoreticky podle reglementu diskvalifikován. Pokuty se musí platit hned po etapě v hotovosti, jinak jezdec další den nestartuje.

Jezdci v autě nebo kabině kamionu vidí na GPS červeně varování kvůli rychlosti a případně i vykřičník upozorňující na překročení rychlosti. GPS také současně pípá (funkce Speedox) při rychlosti asi 5 km/h pod horním limitem překročení dvakrát za vteřinu. Když je už jen 3 km/h do limitu píská GPS souvisle. Takže jezdec moc dobře ví, že se pohybuje na hranici povolené rychlosti.

Měření není žádná novinka, bylo to už dávno i v Africe, ale dřív to moc nefungovalo. Rychlosti se kontrolovaly namátkou a jak je něco namátkou, tak to není dobré. Továrního pilota nemuseli zrovna zkontrolovat a soukromého jezdce ano. Letos je to automatické pro všechny.

Nejedná se tak o žádné spiknutí. Český motorkář Jan Veselý to uvedl v jedené své zprávě: „Ve speciálu jsem po CP2 přejel silnici, kterou trať křížila, a přidal plyn. Pár metrů ale byla ještě předepsaná rychlost maximálně 30 km/h. Bude pokutička a penalizace". A taky byla.

Penalizaci deset minut dostal také český jezdec Martin Kolomý (Tatra Buggyra Racing), ale byla to dost sporná záležitost. Nízká oblačnost totiž snižuje funkci GPS, která za hodně nepříznivých podmínek nefunguje na sto procent. I když bylo v době penalizace počasí krajně nepříznivé a signál GPS nebyl k dispozici, tak proti rozhodnutí pořadatele není šance uspět. Tým se samozřejmě odvolat může ale většinou nemá žádné argumenty na obranu.

Zdroj: dakarrallye.blogspot.cz, autor: Tomáš Kocanda

Spolupracujeme s TipCars.com
Čtvrtý koridor nejlépe postaví Chládek & Tintěra, doporučila komise Čtvrtý koridor nejlépe postaví Chládek & Tintěra, doporučila komise

Výběrová komise Správy železniční dopravní cesty (SŽDC)…

Metro překáží obřímu projektu Penty u Masaryčky Metro překáží obřímu projektu Penty u Masaryčky

Pražský dopravní podnik trvá na tom, že stavba…

Brusel nechce pokutovat Španělsko a Portugalsko kvůli jejich deficitům Brusel nechce pokutovat Španělsko a Portugalsko kvůli jejich deficitům

Evropská komise doporučila členským zemím EU nepokutovat…

Do drogerie místo do lékárny. Řetězce spouštějí prodej medikamentů Do drogerie místo do lékárny. Řetězce spouštějí prodej medikamentů

Síť drogerií DM začne od září nabízet vyhrazená léčiva ve…

 

Štítky Dakar 2016

 

Přidat názorDiskuse: Rallye Dakar 2016: Jak je to s…

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq

Letošní Tour de France je minulostí. Včera se jela…

Test ojetiny Renault Clio RS: Kupujte, nebudou! Test ojetiny Renault Clio RS: Kupujte, nebudou!

Skutečné sportovní auto se v rozumné cenové relaci hledá…

 




Související články
Video: Takto vzniká dakarský speciál Tatra kousek po kousku Video: Takto vzniká dakarský speciál Tatra kousek po kousku

Vývoj závodních speciálů není otázkou pouze několika…

Online rozhovor s Martinem Prokopem. Jak to bylo na Dakaru? Online rozhovor s Martinem Prokopem. Jak to bylo na Dakaru?

Kolegové z redakce iSport připravují na dnešní odpoledne…

 



 
Volkswagen Tiguan 2.0 BiTDI lze objednávat. Stojí jako luxusní SUV

Volkswagen Tiguan 2.0 BiTDI v ČR stojí jako luxusní SUV

Včera

Nabídku motorů Volkswagenu Tiguan doplnila nejsilnější varianta 2.0 BiTDI se 176 kilowatty. Za cenu vozu byste si mohli pořídit i luxusní SUV.




Blesk.cz

Dcera zveřejnila „nevhodnou“ fotku na Facebooku. Matka ji ztloukla online

Dcera zveřejnila „nevhodnou“ fotku na Facebooku.…

Američanka Nia Green (16) zveřejnila na sociální síti Facebook fotku, kde je zahalena s přítelem v ručníku. To…

Zavřeli ji v baru: Dívka se zdarma najedla, napila, ukradla „kasírku“ a vyskočila z okna

Zavřeli ji v baru: Dívka se zdarma najedla, napila,…

Ženu omylem uzavřel v polovině června personál v jednom z barů v ulici Makovského v Praze-Řepích. Když jí došlo,…

 

iSport.cz

Fanoušci Baníku zuří: Holzer zklamal, to Nedvěd ukázal v Juventusu srdce

Fanoušci Baníku zuří: Holzer zklamal, to Nedvěd…

Přestoupit z Baníku Ostrava do Sparty, to se u fanoušků ve Slezsku neodpouští. Již brzy to zřejmě pozná na…

Speciální MAGAZÍN k 1. lize v pátečním deníku Sport. Celkem 76 stran!

Speciální MAGAZÍN k 1. lize v pátečním deníku Sport.…

Nová sezona nejvyšší domácí fotbalové soutěže je tady! Všechny důležité informace najdete v pátečním magazínu…

 

Reflex.cz

Rok 2016 může být ještě horší, je teprve kousek za pololetím

Rok 2016 může být ještě horší, je teprve kousek za pololetím

Na roku 2016 je nejhorší to, že z něj ještě pořád zbývá pět měsíců. Uvědomíme-li si, kolik špatného se letos už…

V Itálii má politika jinou úroveň, Babišovi chybí ideologie, říká Alexander Bellu

V Itálii má politika jinou úroveň, Babišovi chybí…

Zatracování okoukaných přestárlých elit je v posledních letech folklórem především pro populisty. Na scéně se…