Rallye Dakar 2016: Jak je to s penalizacemi na Dakaru?

Rallye Dakar 2016: Jak je to s penalizacemi na Dakaru?

Na facebooku pan Jaroslav Joklík, několikanásobný účastník Dakaru nasdílel článek, ve kterém téma rozvedl Tomáš Kocanda. Publicista, který deset let sleduje kategorii motocyklů na Rallye Dakar a pracoval jako novinář v několika dakarských týmech.

Jakmile se jezdec ocitne v měřené zóně, má jen par vteřin na zpomalení. V roadbooku (rozpis etapy) jsou začátky a konce měřených zón vyznačeny. Jezdci to však, ne vždy, zejména ve spojovacích etapách, sledují. Zóny, ve kterých se měří, jsou omezeny na 30, 50 a 90 km/h, na spojovacích etapách 110 km/h, pokud neuvede pořadatel jinak. Někde stačí přejet silnici, na které je omezení 30 km/h a konec zóny třeba až o 100 metrů dál. Pokud to závodník hned napálí, jak z té silnice vyjede, tak má dost smůlu. To se stalo hned v první etapě 75 závodníkům. Postih dostal i zkušený Portugalec Ruben Faria, který byl v té době na druhém místě. Takže, kdo jede podle pravidel, může vydělat na tom, že jiný předpisy nedodržuje.

Letos začaly naskakovat penalizace hned. V minulosti to bylo třeba až po pěti dnech. A pak se začaly sypat protesty a zklamání, když se měnilo pořadí. Představte si, že někomu najednou přilítlo patnáct minut penalizace za něco, co udělal před několika dny.

Tovární jezdci si dávají sakra pozor. Pokuty totiž téměř vždy platí ze svého, ale ještě mají další finanční postihy v rámci týmu. Mnohem citelnější, než co chce společnost ASO (pořadatel). „Vzpomínám si, jak jednou říkal francouzský motocyklista Casteu, že k pokutě od pořadatele musí dávat desetinásobek týmu,“ říká Joklík. Například za překročení rychlosti v rozpětí od 1 do 15 km/h je penále za každý impulz GPS (150 metrů) jedna minuta a 100 eur (2700 Kč) k tomu. Ale třeba za překročení o 40 km/h a čtyři impulzy (4x150 metrů) je to hodinová penalizace a 1500 eur (40.500 Kč) pokuta. Za opakované překročení rychlosti může dojít k diskvalifikaci. Impulzy načítá závodníkova GPS automaticky. Rozsvítí se mu kontrolka, že je v měřeném úseku. Pokud nezpomalí hned, tak „píp“ a má tam penalizaci. Je jedno, jestli překročil rychlost o 1 km/h nebo o 10 km/h. Je to jeden impulz za každých 150 metrů a za to minuta a 100 eur.

Pokud nezpomalí na dalších 150 metrech, tak má další minutu, ale nebude platit 200 eur, ale dalších 100. Kdyby opakovaně překračoval rychlost nebo jí překročil o více než 15 km/h, tak může být teoreticky podle reglementu diskvalifikován. Pokuty se musí platit hned po etapě v hotovosti, jinak jezdec další den nestartuje.

Jezdci v autě nebo kabině kamionu vidí na GPS červeně varování kvůli rychlosti a případně i vykřičník upozorňující na překročení rychlosti. GPS také současně pípá (funkce Speedox) při rychlosti asi 5 km/h pod horním limitem překročení dvakrát za vteřinu. Když je už jen 3 km/h do limitu píská GPS souvisle. Takže jezdec moc dobře ví, že se pohybuje na hranici povolené rychlosti.

Měření není žádná novinka, bylo to už dávno i v Africe, ale dřív to moc nefungovalo. Rychlosti se kontrolovaly namátkou a jak je něco namátkou, tak to není dobré. Továrního pilota nemuseli zrovna zkontrolovat a soukromého jezdce ano. Letos je to automatické pro všechny.

Nejedná se tak o žádné spiknutí. Český motorkář Jan Veselý to uvedl v jedené své zprávě: „Ve speciálu jsem po CP2 přejel silnici, kterou trať křížila, a přidal plyn. Pár metrů ale byla ještě předepsaná rychlost maximálně 30 km/h. Bude pokutička a penalizace". A taky byla.

Penalizaci deset minut dostal také český jezdec Martin Kolomý (Tatra Buggyra Racing), ale byla to dost sporná záležitost. Nízká oblačnost totiž snižuje funkci GPS, která za hodně nepříznivých podmínek nefunguje na sto procent. I když bylo v době penalizace počasí krajně nepříznivé a signál GPS nebyl k dispozici, tak proti rozhodnutí pořadatele není šance uspět. Tým se samozřejmě odvolat může ale většinou nemá žádné argumenty na obranu.

Zdroj: dakarrallye.blogspot.cz, autor: Tomáš Kocanda

Spolupracujeme s TipCars.com
Kapsch prodloužil smlouvu s ministerstvem o mýtném za více než pět miliard Kapsch prodloužil smlouvu s ministerstvem o mýtném za více než pět miliard

Ministerstvo dopravy v neděli uzavřelo dodatek ke smlouvě…

Igor Záruba: Smutné čtení mezi několika řádky Igor Záruba: Smutné čtení mezi několika řádky

Soudě podle ohlasů v německém tisku, kancléřka Angela…

Komodity po letech vynášejí, některé rostou i o desítky procent Komodity po letech vynášejí, některé rostou i o desítky procent

Po čtyři roky investoři na komoditách jen pálili peníze,…

Hraje se US Open – nejbohatší tenisový turnaj v historii Hraje se US Open – nejbohatší tenisový turnaj v historii

V pondělí začíná v New Yorku US Open, poslední tenisový…

 

Štítky Dakar 2016

 

Přidat názorDiskuse: Rallye Dakar 2016: Jak je to s…

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy? Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy?

Koncepce motoru s otáčivým pístem je jistě zajímavá, ale…

Test ojetiny: Opel Astra J je dobré auto, i když trochu obézní Test ojetiny: Opel Astra J je dobré auto, i když trochu obézní

Opel Astra generace J je na poměry své třídy opravdu…

 




Související články
Video: Takto vzniká dakarský speciál Tatra kousek po kousku Video: Takto vzniká dakarský speciál Tatra kousek po kousku

Vývoj závodních speciálů není otázkou pouze několika…

Online rozhovor s Martinem Prokopem. Jak to bylo na Dakaru? Online rozhovor s Martinem Prokopem. Jak to bylo na Dakaru?

Kolegové z redakce iSport připravují na dnešní odpoledne…

 



 
Citroëny s hydropneumatikou ve velké galerii a řadě videí (3. díl)

Citroëny s hydropneumatikou ve velké galerii a řadě videí (3. díl)

Dnes 08:00

Citroën u modelů Xantia, C5 a C6 dovedl hydropneumatické odpružení téměř k dokonalosti po stránce spolehlivosti i jízdního komfortu, ale i přesto jej hodlá opustit.




Blesk.cz

Chudí musí jíst nezdravě? Omyl, kvalitní strava peněženku nezruinuje

Chudí musí jíst nezdravě? Omyl, kvalitní strava…

Myslíte si, že zdravé jídlo vás vyjde dráž než nezdravé potraviny? Omyl. Zdravé jídlo vás může naopak vyjít na…

Jak si namnožit rybíz, angrešt a jostu? Teď je ten pravý čas

Jak si namnožit rybíz, angrešt a jostu? Teď je ten pravý čas

Ovocné keře nesmí na zahrádce chybět. Drobné plody chutnají čerstvě utržené, ale i v koláčích, domácích…

 

iSport.cz

Lafatova nová role: Tvoří hru Sparty, záložníci sedí na lavičce

Lafatova nová role: Tvoří hru Sparty, záložníci sedí…

Spartu postihla krize na pozici ofenzivního záložníka. Tradiční tvůrce hry Bořek Dočkal je zraněný, mimo hru je…

SESTŘIHY: Rakitič spasil Barcelonu, Kroos Real. Ligu vede Las Palmas

SESTŘIHY: Rakitič spasil Barcelonu, Kroos Real. Ligu…

Fotbalisté Realu Madrid se ve 2. kole La Ligy nadřeli více, než se očekávalo. Na domácí půdě ale nakonec…

 

Reflex.cz

Chovanec: „Babiš zneužívá svoje média.“ A fakt že jo!

Chovanec: „Babiš zneužívá svoje média.“ A fakt že jo!

Naprosto dojemný důkaz psí věrnosti svému živiteli podali Babišovi novináři v neděli po pořadu Otázky Václava…

Izrael vydal do USA muže, jenž do Íránu vyvážel vojenské vybavení

Izrael vydal do USA muže, jenž do Íránu vyvážel…

Izraelský nejvyšší soud rozhodl, že může být vydán do USA Izraelec obviněný z toho, že Íránu nelegálně prodával…