Rallye Dakar 2016: Jak je to s penalizacemi na Dakaru?

Rallye Dakar 2016: Jak je to s penalizacemi na Dakaru?

Na facebooku pan Jaroslav Joklík, několikanásobný účastník Dakaru nasdílel článek, ve kterém téma rozvedl Tomáš Kocanda. Publicista, který deset let sleduje kategorii motocyklů na Rallye Dakar a pracoval jako novinář v několika dakarských týmech.

Jakmile se jezdec ocitne v měřené zóně, má jen par vteřin na zpomalení. V roadbooku (rozpis etapy) jsou začátky a konce měřených zón vyznačeny. Jezdci to však, ne vždy, zejména ve spojovacích etapách, sledují. Zóny, ve kterých se měří, jsou omezeny na 30, 50 a 90 km/h, na spojovacích etapách 110 km/h, pokud neuvede pořadatel jinak. Někde stačí přejet silnici, na které je omezení 30 km/h a konec zóny třeba až o 100 metrů dál. Pokud to závodník hned napálí, jak z té silnice vyjede, tak má dost smůlu. To se stalo hned v první etapě 75 závodníkům. Postih dostal i zkušený Portugalec Ruben Faria, který byl v té době na druhém místě. Takže, kdo jede podle pravidel, může vydělat na tom, že jiný předpisy nedodržuje.

Letos začaly naskakovat penalizace hned. V minulosti to bylo třeba až po pěti dnech. A pak se začaly sypat protesty a zklamání, když se měnilo pořadí. Představte si, že někomu najednou přilítlo patnáct minut penalizace za něco, co udělal před několika dny.

Tovární jezdci si dávají sakra pozor. Pokuty totiž téměř vždy platí ze svého, ale ještě mají další finanční postihy v rámci týmu. Mnohem citelnější, než co chce společnost ASO (pořadatel). „Vzpomínám si, jak jednou říkal francouzský motocyklista Casteu, že k pokutě od pořadatele musí dávat desetinásobek týmu,“ říká Joklík. Například za překročení rychlosti v rozpětí od 1 do 15 km/h je penále za každý impulz GPS (150 metrů) jedna minuta a 100 eur (2700 Kč) k tomu. Ale třeba za překročení o 40 km/h a čtyři impulzy (4x150 metrů) je to hodinová penalizace a 1500 eur (40.500 Kč) pokuta. Za opakované překročení rychlosti může dojít k diskvalifikaci. Impulzy načítá závodníkova GPS automaticky. Rozsvítí se mu kontrolka, že je v měřeném úseku. Pokud nezpomalí hned, tak „píp“ a má tam penalizaci. Je jedno, jestli překročil rychlost o 1 km/h nebo o 10 km/h. Je to jeden impulz za každých 150 metrů a za to minuta a 100 eur.

Pokud nezpomalí na dalších 150 metrech, tak má další minutu, ale nebude platit 200 eur, ale dalších 100. Kdyby opakovaně překračoval rychlost nebo jí překročil o více než 15 km/h, tak může být teoreticky podle reglementu diskvalifikován. Pokuty se musí platit hned po etapě v hotovosti, jinak jezdec další den nestartuje.

Jezdci v autě nebo kabině kamionu vidí na GPS červeně varování kvůli rychlosti a případně i vykřičník upozorňující na překročení rychlosti. GPS také současně pípá (funkce Speedox) při rychlosti asi 5 km/h pod horním limitem překročení dvakrát za vteřinu. Když je už jen 3 km/h do limitu píská GPS souvisle. Takže jezdec moc dobře ví, že se pohybuje na hranici povolené rychlosti.

Měření není žádná novinka, bylo to už dávno i v Africe, ale dřív to moc nefungovalo. Rychlosti se kontrolovaly namátkou a jak je něco namátkou, tak to není dobré. Továrního pilota nemuseli zrovna zkontrolovat a soukromého jezdce ano. Letos je to automatické pro všechny.

Nejedná se tak o žádné spiknutí. Český motorkář Jan Veselý to uvedl v jedené své zprávě: „Ve speciálu jsem po CP2 přejel silnici, kterou trať křížila, a přidal plyn. Pár metrů ale byla ještě předepsaná rychlost maximálně 30 km/h. Bude pokutička a penalizace". A taky byla.

Penalizaci deset minut dostal také český jezdec Martin Kolomý (Tatra Buggyra Racing), ale byla to dost sporná záležitost. Nízká oblačnost totiž snižuje funkci GPS, která za hodně nepříznivých podmínek nefunguje na sto procent. I když bylo v době penalizace počasí krajně nepříznivé a signál GPS nebyl k dispozici, tak proti rozhodnutí pořadatele není šance uspět. Tým se samozřejmě odvolat může ale většinou nemá žádné argumenty na obranu.

Zdroj: dakarrallye.blogspot.cz, autor: Tomáš Kocanda

Spolupracujeme s TipCars.com
Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek

Případnému odkoupení insolventních aerolinií Air Berlin…

Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov

Rybí farma na ruské řece Jenisej, vlastněná společností…

 

Štítky Dakar 2016

 

Přidat názorDiskuse: Rallye Dakar 2016: Jak je to s…

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 





 
TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn

TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn

Dnes 08:00

V Česku se zabydlela další značka francouzských mopedaut pro patnáctileté. Jako první jsme vyzkoušeli hned dva chatenety.




Blesk.cz

Strážník vzpomínal na povodně v Praze: Sloužili jsme 12 hodin denně 14 dní v kuse

Strážník vzpomínal na povodně v Praze: Sloužili jsme…

Před patnácti lety zasáhly nejhorší povodně za posledních tisíc let i Prahu. V oblasti Lipenců a Černošic…

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi vydělává na rodinu politika!

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi…

Kdekdo si myslel, že největší hit Heidi Janků Když se načančám složil Ivo Pavlík. Hit má ale jiné autory, a těm…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Kings o Jágra nestojí. Jdeme jiným směrem, říká GM

Přestupy NHL ONLINE: Kings o Jágra nestojí. Jdeme…

Ročník 2016/17 je dávno za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během…

SESTŘIHY: Vršovické derby bez gólů. Výhry slaví Sparta, Zlín i Liberec

SESTŘIHY: Vršovické derby bez gólů. Výhry slaví…

V úvodních třech zápasech 4. kola fotbalové HET ligy nejvíce bavilo utkání v Ostravě, kam zavítaly Teplice.…

 

Reflex.cz

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná oblast jako před dvěma lety

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná…

Šumavský národní park má za sebou nešťastnou noc. Včera se přes Šumavu přehnala ničivá bouřka, která v kombinaci…

10 osudových chyb Evropy, které vedou k terorismu. Politici řeční, ale problémy zůstávají nevyřešené

10 osudových chyb Evropy, které vedou k terorismu.…

Slyšíme to po každém teroristickém útoku v Evropě. Politici se postaví před kamery a spustí: „Ochráníme naši…