Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2018: Češi pátí nejpočetnější

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)
Šestatřicet českých účastníků představuje pátou nejpočetnější národnostní účast na čtyřicátém ročníku slavné maratónské soutěže. Celkem je přihlášeno 525 startujících ze 46 zemí pěti světových kontinentů.

Češi patří k šesti zemím, jejichž závodníci obsadili všechny čtyři kategorie soutěže. Osmnáct jich sedí v kamionech, osm na motocyklech, šest v automobilech a čtyři na čtyřkolkách. Poprvé od roku 1985, kdy Češi na Dakaru startují, pojedou také ženy. V kategorii motocyklů to bude Gabriela Novotná a v hodnocení čtyřkolek Olga Roučková.

Redakce Auto.cz si dala práci a zmapovala přesné počty účastníku Rallye Dakar 2018. Podle očekávání je nejvíce na startu Francouzů a jejich celkový počet 87 představuje 16,5 procenta všech účastníků. Francouzi mají nejvíce účastníků v kategorii automobilů (43) i motocyklů (22), mezi čtyřkolkami dominují zástupci Argentiny (17) a mezi kamiony je nejvíce Nizozemců (26).

V kategorii motocyklů by bylo velkým překvapením, pokud nevyhrál někdo z jezdců na KTM. Rakouská značka se sídlem v Mattighofenu kraluje jednostopým strojům nepřetržitě od roku 2001, kdy vyhrála Dakar poprvé. V jejich barvách se radovali Francouz Cyril Despres, který přestoupil po pěti výhrách na čtyři kola. Stejný počet prvenství má na svém kontě také Španěl Marc Coma, jenž je aktuálně sportovním ředitelem soutěže a významně se podílel na výběru trasy jubilejní 40. Rallye Dakar. V nadcházejícím ročníku se bude KTM opírat především o schopnosti obhájce prvenství Tobyho Price z Austrálie, ale také na Brita Sama Sunderlanda nebo Rakušana Matthiase Walknera.

Video se připravuje ...

Největším favoritem mezi závodními automobily je bezesporu dvanáctinásobný vítěz Stephane Peterhansel, kterému budou v továrním týmu Peugeot (3008 DKR) sekundovat krajané Cyril Despres, Sebastien Loeb a Španěl Carlos Sainz, který ovšem posledních pět ročníků v řadě nedokončil.

Mini a X-Raid nasadí hned sedm závodních strojů. K těm, kteří by měli útočit na nejvyšší příčky za volantem patří zejména Mikko Hirvonen (Finsko), Orlando Terranova (Argentina) a Joan „Nani“ Roma (Španělsko).

V sestavě Toyoty, která nasazuje model Hilux, je hlavním esem Katařan Naser Al-Attiyah, který zvítězil na Dakaru v letech 2011 a 2015. Sekundovat mu bude především Jihoafričan Giniel de Villiers, jenž Dakar jednou vyhrál (2009), třikrát skončil druhý (2011, 2013 a 2015) a japonské značce je věrný již šestým rokem.

Za řídítky čtyřkolky obhajuje titul Rus Sergej Karjakin, jehož největší konkurencí byl měli být Polák Rafal Sonik, Chilan Ignacio Casale, Francouz Axel Dutrie a Argentinec Pablo Copetti. Všichni sedlají stroje značky Yamaha. Stejně jako šedesátiletý Josef Macháček, který se netají odhodláním vyhrát Dakar při svém posledním startu již pošesté.

Video se připravuje ...

Šanci útočit na pozice na stupních vítězů mají Češi také v kategorii kamionů. Pokusí se o to především na tatrovkách startující Martin Kolomý a Aleš Loprais. Nejedou však ve stejném týmu jako v předešlém ročníku. Největšími favority jsou však ruské kamazy, které nasazují čtyři posádky v čele s Edouardem Nikolajevem, Dmitrijem Sotnikovem, Airatem Mardějevem a Antonem Šibalovem. Na startu překvapivě chybí obhájce letošního prvenství Gerrad de Rooy s ivecem. Nizozemec dal přednost startu na podniku Afrika Eco Race, který se jede ve stejném termínu a kopíruje trasy původních etap Dakaru z doby, kdy se ten jezdil v Africe.

Rallye se v Jižní Americe pojede od 6. do 20. ledna a vedle Peru povede také přes Bolívii a Argentinu s cílem v Córdobě. Tratě jubilejní Rallye Dakar jsou rozdílné pro motocykly (plus čtyřkolky), automobily a kamiony. Nejdelší trasa měří 8793 kilometrů, z toho je 4329 speciálních měřených. Do soutěže je přihlášeno celkem 341 strojů. Motocyklů je 142, čtyřkolek 50, automobilů 105 a kamionů 44.

Na tiskové konferenci v Paříži ředitel Etienne Lavigne potvrdil, že se organizátoři rozhodli připravit výjimečný ročník. „Stejně jako v letech 2012 a 2013 budou mít účastníci možnost seznámit se s peruánskou pouští,“ poukázal Lavigne na skutečnost, kam závod se po pěti letech vrací.

ZeměMotocyklyAutaQuadKamionCelkem
Francie224351787
Argentina133517368
Nizozemí81622652
Španělsko2116 946
ČR8641836
Peru7164 27
Itálie871824
Bolívie674 17
Rusko 311216
Německo18 312
Belgie13 812
Portugalsko36 211
Polsko432110
USA53 19
JAR54  9
Bulharsko   99
Brazílie332 8
Chile322 7
Japonsko21 47
Kolumbie222 6
Čína23  5
Litva5   5
Anglie3  14
Rakousko3   3
Austrálie3   3
Kazachstán  213
Indie2   2
Maďarsko2   2
Slovinsko2   2
Arabské emiráty11  2
Izrael   22
Alžírsko   22
Švýcarsko11  2
Paraguay1 1 2
Libanon2   2
Slovensko1   1
Rumunsko1   1
Andora1   1
Uruguay1   1
Kanada1   1
Katar1   1
Monako1   1
Saud. Arabie1   1
Ekvádor1   1
Ukrajina1   1
Kostarika  1 1
 15918950127525

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)
19. 12. 2017 05:55
Re: Češi pátí nejpočetnější....
Lidi z Moravy nazývat Čechy je stejnyý nesmysl jako lidi z Čech nazývat Moravany . Co by jste řikal např. kdyby se psalo o Moravské reprezentaci na olympiadě, která by zahrnovala i sportovce z Benešova, Plzně, Strakonic..?
Avatar - praděda7
18. 12. 2017 17:40
Re: Češi pátí nejpočetnější....
Tož pěkně popořádku:
1. Ano, Moravané nejsou Češi. Moravané jsou z Moravy a Češi z Čech. I v preambuli ústavy ČR je napsáno ...my občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
2. Ano, národnost Moravská existuje a pravidelně se při sčítání obyvatel ČR k ní hlásí statisíce osob, i když jde o informaci dobrovolnou. V roce 2011 to bylo cca 600 000 občanů.
3. Ne, Moravané nejsou víc než Češi nebo Slováci. Problém je v tom, že současný režim v Praze neuznává Moravany ani jako národnostní menšinu. Paradoxem je, že na Slovensku, Moravané oficiálně uznávani za národnostní menšinu jsou. Nelze to vysvětlit jinak než jako diskriminace Moravanů pražskou vládou. Smutné na tom je fakt, že řada pražských politiků je původem z Moravy, což je ale nutně Moravany nedělá. Moravanem se člověk musí cítit a jako Moravan vystupovat a za Moravu se zasazovat. Těmto pražským politikům z Moravy se na Moravě říká Poturčenci. A Poturčenec jak známo, je horší Turka.
4. Nic ve zlém, ale v nádpise je jasně napsáno že "Češi pátí nejpočetnější" a ty sám mě hned vyjmenováváš 3 moravské závodníky a tobě se to zda normální? Tobě jako Čechovi by se zdálo normální, kdyby se psalo "Moravané pátí nejpočetnější" i kdyby mezi nimi bylo několik Čechů? Já bych se osobně zasazoval za to, aby tomu tak nebylo.
5. Nebylo by (když už) férovější napsat "Jezdci z Česka pátí nejpočetnější"? Řada lidí na Moravě název Česko nebere, protože název je pouhá odvozenina od slova Čechy. Ale já říkám, čert to vem, je to praktičtější název než třeba Čechsko nebo Češsko, který by byl přímo spojen s českou národností - Čech, Češi.
6. Listina základních práv a svobod - ústava sbírka zákonů č.2/1993 čl. 3. odst.2 Každý má právo svobodně rozhodovat o své národnosti. Zakazuje se jakékoli ovlivňování tohoto rozhodování a všechny způsoby nátlaku směřující k odnárodňování.
7. Mír!
18. 12. 2017 06:23
Re: Češi pátí nejpočetnější....
3/4 Moraváků v Praze? to trochu přeháníš. Ale něco na tom bude. Vyvezli jsme smetí na skládku:)
17. 12. 2017 23:25
Re: Češi pátí nejpočetnější....
Neber to tak, že chci do tebe už zase jít, ale to myslíš jak ? Jako že Moravák není Čech ? Jsou Moraváci něco víc ?

Existuje snad národnost moravská ? Už s tou Moravou malinko uberte. Stejně je 3/4 Moraváků přestěhováno v Praze a pořád hrdě hlásají svojí národní identitu. Proti moravské hrdosti nic nemám, ale ať si jí hlásají z té své Tvarožné Lhoty, ne z Prahy.

Nic ve zlém. Ale stejně nechápu tvůj koment, mimochodem jen tak namátkou minimálně Aleš Loprais je narozen v Olomouci, Tomáš Ouředníček je z Brna, Martin Kolomý z Bruntálu, tedy někoho z Moravy tam máš.

Ty ale asi toužíš po tom, aby bylo napsáno že ..... Češi, Moravané (a možná ještě Slezané) jsou pátí nejpočetnější.
Nebo snad .......... Moravané a pak i nějaký upocený Čech pátí nejpočetnější...... >:D
Avatar - praděda7
17. 12. 2017 22:07
Češi pátí nejpočetnější....
a někdo z Moravy by nebyl?