Rallye Dakar 2018: Češi pátí nejpočetnější
Češi patří k šesti zemím, jejichž závodníci obsadili všechny čtyři kategorie soutěže. Osmnáct jich sedí v kamionech, osm na motocyklech, šest v automobilech a čtyři na čtyřkolkách. Poprvé od roku 1985, kdy Češi na Dakaru startují, pojedou také ženy. V kategorii motocyklů to bude Gabriela Novotná a v hodnocení čtyřkolek Olga Roučková.
Redakce Auto.cz si dala práci a zmapovala přesné počty účastníku Rallye Dakar 2018. Podle očekávání je nejvíce na startu Francouzů a jejich celkový počet 87 představuje 16,5 procenta všech účastníků. Francouzi mají nejvíce účastníků v kategorii automobilů (43) i motocyklů (22), mezi čtyřkolkami dominují zástupci Argentiny (17) a mezi kamiony je nejvíce Nizozemců (26).
V kategorii motocyklů by bylo velkým překvapením, pokud nevyhrál někdo z jezdců na KTM. Rakouská značka se sídlem v Mattighofenu kraluje jednostopým strojům nepřetržitě od roku 2001, kdy vyhrála Dakar poprvé. V jejich barvách se radovali Francouz Cyril Despres, který přestoupil po pěti výhrách na čtyři kola. Stejný počet prvenství má na svém kontě také Španěl Marc Coma, jenž je aktuálně sportovním ředitelem soutěže a významně se podílel na výběru trasy jubilejní 40. Rallye Dakar. V nadcházejícím ročníku se bude KTM opírat především o schopnosti obhájce prvenství Tobyho Price z Austrálie, ale také na Brita Sama Sunderlanda nebo Rakušana Matthiase Walknera.
Největším favoritem mezi závodními automobily je bezesporu dvanáctinásobný vítěz Stephane Peterhansel, kterému budou v továrním týmu Peugeot (3008 DKR) sekundovat krajané Cyril Despres, Sebastien Loeb a Španěl Carlos Sainz, který ovšem posledních pět ročníků v řadě nedokončil.
Mini a X-Raid nasadí hned sedm závodních strojů. K těm, kteří by měli útočit na nejvyšší příčky za volantem patří zejména Mikko Hirvonen (Finsko), Orlando Terranova (Argentina) a Joan „Nani“ Roma (Španělsko).
V sestavě Toyoty, která nasazuje model Hilux, je hlavním esem Katařan Naser Al-Attiyah, který zvítězil na Dakaru v letech 2011 a 2015. Sekundovat mu bude především Jihoafričan Giniel de Villiers, jenž Dakar jednou vyhrál (2009), třikrát skončil druhý (2011, 2013 a 2015) a japonské značce je věrný již šestým rokem.
Za řídítky čtyřkolky obhajuje titul Rus Sergej Karjakin, jehož největší konkurencí byl měli být Polák Rafal Sonik, Chilan Ignacio Casale, Francouz Axel Dutrie a Argentinec Pablo Copetti. Všichni sedlají stroje značky Yamaha. Stejně jako šedesátiletý Josef Macháček, který se netají odhodláním vyhrát Dakar při svém posledním startu již pošesté.
Šanci útočit na pozice na stupních vítězů mají Češi také v kategorii kamionů. Pokusí se o to především na tatrovkách startující Martin Kolomý a Aleš Loprais. Nejedou však ve stejném týmu jako v předešlém ročníku. Největšími favority jsou však ruské kamazy, které nasazují čtyři posádky v čele s Edouardem Nikolajevem, Dmitrijem Sotnikovem, Airatem Mardějevem a Antonem Šibalovem. Na startu překvapivě chybí obhájce letošního prvenství Gerrad de Rooy s ivecem. Nizozemec dal přednost startu na podniku Afrika Eco Race, který se jede ve stejném termínu a kopíruje trasy původních etap Dakaru z doby, kdy se ten jezdil v Africe.
Rallye se v Jižní Americe pojede od 6. do 20. ledna a vedle Peru povede také přes Bolívii a Argentinu s cílem v Córdobě. Tratě jubilejní Rallye Dakar jsou rozdílné pro motocykly (plus čtyřkolky), automobily a kamiony. Nejdelší trasa měří 8793 kilometrů, z toho je 4329 speciálních měřených. Do soutěže je přihlášeno celkem 341 strojů. Motocyklů je 142, čtyřkolek 50, automobilů 105 a kamionů 44.
Na tiskové konferenci v Paříži ředitel Etienne Lavigne potvrdil, že se organizátoři rozhodli připravit výjimečný ročník. „Stejně jako v letech 2012 a 2013 budou mít účastníci možnost seznámit se s peruánskou pouští,“ poukázal Lavigne na skutečnost, kam závod se po pěti letech vrací.
Země | Motocykly | Auta | Quad | Kamion | Celkem |
Francie | 22 | 43 | 5 | 17 | 87 |
Argentina | 13 | 35 | 17 | 3 | 68 |
Nizozemí | 8 | 16 | 2 | 26 | 52 |
Španělsko | 21 | 16 | 9 | 46 | |
ČR | 8 | 6 | 4 | 18 | 36 |
Peru | 7 | 16 | 4 | 27 | |
Itálie | 8 | 7 | 1 | 8 | 24 |
Bolívie | 6 | 7 | 4 | 17 | |
Rusko | 3 | 1 | 12 | 16 | |
Německo | 1 | 8 | 3 | 12 | |
Belgie | 1 | 3 | 8 | 12 | |
Portugalsko | 3 | 6 | 2 | 11 | |
Polsko | 4 | 3 | 2 | 1 | 10 |
USA | 5 | 3 | 1 | 9 | |
JAR | 5 | 4 | 9 | ||
Bulharsko | 9 | 9 | |||
Brazílie | 3 | 3 | 2 | 8 | |
Chile | 3 | 2 | 2 | 7 | |
Japonsko | 2 | 1 | 4 | 7 | |
Kolumbie | 2 | 2 | 2 | 6 | |
Čína | 2 | 3 | 5 | ||
Litva | 5 | 5 | |||
Anglie | 3 | 1 | 4 | ||
Rakousko | 3 | 3 | |||
Austrálie | 3 | 3 | |||
Kazachstán | 2 | 1 | 3 | ||
Indie | 2 | 2 | |||
Maďarsko | 2 | 2 | |||
Slovinsko | 2 | 2 | |||
Arabské emiráty | 1 | 1 | 2 | ||
Izrael | 2 | 2 | |||
Alžírsko | 2 | 2 | |||
Švýcarsko | 1 | 1 | 2 | ||
Paraguay | 1 | 1 | 2 | ||
Libanon | 2 | 2 | |||
Slovensko | 1 | 1 | |||
Rumunsko | 1 | 1 | |||
Andora | 1 | 1 | |||
Uruguay | 1 | 1 | |||
Kanada | 1 | 1 | |||
Katar | 1 | 1 | |||
Monako | 1 | 1 | |||
Saud. Arabie | 1 | 1 | |||
Ekvádor | 1 | 1 | |||
Ukrajina | 1 | 1 | |||
Kostarika | 1 | 1 | |||
159 | 189 | 50 | 127 | 525 |