17.12. 2017 Michal Štěpanovský

Rallye Dakar 2018: Češi pátí nejpočetnější

 

Šestatřicet českých účastníků představuje pátou nejpočetnější národnostní účast na čtyřicátém ročníku slavné maratónské soutěže. Celkem je přihlášeno 525 startujících ze 46 zemí pěti světových kontinentů.

Češi patří k šesti zemím, jejichž závodníci obsadili všechny čtyři kategorie soutěže. Osmnáct jich sedí v kamionech, osm na motocyklech, šest v automobilech a čtyři na čtyřkolkách. Poprvé od roku 1985, kdy Češi na Dakaru startují, pojedou také ženy. V kategorii motocyklů to bude Gabriela Novotná a v hodnocení čtyřkolek Olga Roučková.

Redakce Auto.cz si dala práci a zmapovala přesné počty účastníku Rallye Dakar 2018. Podle očekávání je nejvíce na startu Francouzů a jejich celkový počet 87 představuje 16,5 procenta všech účastníků. Francouzi mají nejvíce účastníků v kategorii automobilů (43) i motocyklů (22), mezi čtyřkolkami dominují zástupci Argentiny (17) a mezi kamiony je nejvíce Nizozemců (26).

Kompletní přehled o Rallye Dakar 2018 na auto.cz

V kategorii motocyklů by bylo velkým překvapením, pokud nevyhrál někdo z jezdců na KTM. Rakouská značka se sídlem v Mattighofenu kraluje jednostopým strojům nepřetržitě od roku 2001, kdy vyhrála Dakar poprvé. V jejich barvách se radovali Francouz Cyril Despres, který přestoupil po pěti výhrách na čtyři kola. Stejný počet prvenství má na svém kontě také Španěl Marc Coma, jenž je aktuálně sportovním ředitelem soutěže a významně se podílel na výběru trasy jubilejní 40. Rallye Dakar. V nadcházejícím ročníku se bude KTM opírat především o schopnosti obhájce prvenství Tobyho Price z Austrálie, ale také na Brita Sama Sunderlanda nebo Rakušana Matthiase Walknera.

Video

Největším favoritem mezi závodními automobily je bezesporu dvanáctinásobný vítěz Stephane Peterhansel, kterému budou v továrním týmu Peugeot (3008 DKR) sekundovat krajané Cyril Despres, Sebastien Loeb a Španěl Carlos Sainz, který ovšem posledních pět ročníků v řadě nedokončil. Mini a X-Raid nasadí hned sedm závodních strojů. K těm, kteří by měli útočit na nejvyšší příčky za volantem patří zejména Mikko Hirvonen (Finsko), Orlando Terranova (Argentina) a Joan „Nani“ Roma (Španělsko).

V sestavě Toyoty, která nasazuje model Hilux, je hlavním esem Katařan Naser Al-Attiyah, který zvítězil na Dakaru v letech 2011 a 2015. Sekundovat mu bude především Jihoafričan Giniel de Villiers, jenž Dakar jednou vyhrál (2009), třikrát skončil druhý (2011, 2013 a 2015) a japonské značce je věrný již šestým rokem.

Dakar 2018: Kdo všechno se z českých závodníků postaví na start? A jaké mají šance?

Za řídítky čtyřkolky obhajuje titul Rus Sergej Karjakin, jehož největší konkurencí byl měli být Polák Rafal Sonik, Chilan Ignacio Casale, Francouz Axel Dutrie a Argentinec Pablo Copetti. Všichni sedlají stroje značky Yamaha. Stejně jako šedesátiletý Josef Macháček, který se netají odhodláním vyhrát Dakar při svém posledním startu již pošesté.

Šanci útočit na pozice na stupních vítězů mají Češi také v kategorii kamionů. Pokusí se o to především na tatrovkách startující Martin Kolomý a Aleš Loprais. Nejedou však ve stejném týmu jako v předešlém ročníku. Největšími favority jsou však ruské kamazy, které nasazují čtyři posádky v čele s Edouardem Nikolajevem, Dmitrijem Sotnikovem, Airatem Mardějevem a Antonem Šibalovem. Na startu překvapivě chybí obhájce letošního prvenství Gerrad de Rooy s ivecem. Nizozemec dal přednost startu na podniku Afrika Eco Race, který se jede ve stejném termínu a kopíruje trasy původních etap Dakaru z doby, kdy se ten jezdil v Africe.

Rallye se v Jižní Americe pojede od 6. do 20. ledna a vedle Peru povede také přes Bolívii a Argentinu s cílem v Córdobě. Tratě jubilejní Rallye Dakar jsou rozdílné pro motocykly (plus čtyřkolky), automobily a kamiony. Nejdelší trasa měří 8793 kilometrů, z toho je 4329 speciálních měřených. Do soutěže je přihlášeno celkem 341 strojů. Motocyklů je 142, čtyřkolek 50, automobilů 105 a kamionů 44.

Na tiskové konferenci v Paříži ředitel Etienne Lavigne potvrdil, že se organizátoři rozhodli připravit výjimečný ročník. „Stejně jako v letech 2012 a 2013 budou mít účastníci možnost seznámit se s peruánskou pouští,“ poukázal Lavigne na skutečnost, kam závod se po pěti letech vrací.

ZeměMotocyklyAutaQuadKamionCelkem
Francie224351787
Argentina133517368
Nizozemí81622652
Španělsko2116 946
ČR8641836
Peru7164 27
Itálie871824
Bolívie674 17
Rusko 311216
Německo18 312
Belgie13 812
Portugalsko36 211
Polsko432110
USA53 19
JAR54  9
Bulharsko   99
Brazílie332 8
Chile322 7
Japonsko21 47
Kolumbie222 6
Čína23  5
Litva5   5
Anglie3  14
Rakousko3   3
Austrálie3   3
Kazachstán  213
Indie2   2
Maďarsko2   2
Slovinsko2   2
Arabské emiráty11  2
Izrael   22
Alžírsko   22
Švýcarsko11  2
Paraguay1 1 2
Libanon2   2
Slovensko1   1
Rumunsko1   1
Andora1   1
Uruguay1   1
Kanada1   1
Katar1   1
Monako1   1
Saud. Arabie1   1
Ekvádor1   1
Ukrajina1   1
Kostarika  1 1
 15918950127525
Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 

Štítky Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Svědectví sousedů Plíškové z domu hrůzy: Zákaz kouření? Hrdlička na to kašle!

Svědectví sousedů Plíškové z domu hrůzy: Zákaz…

Z poklidného bytu udělali regulérní hotelový pokoj s uřvanými hosty. Tenistka Karolína Plíšková (26) s manželem…

Sexuální ostrov plný orgií je zpět! Za sto tisíc dvě holky na čtyři dny. To jde, ne?

Sexuální ostrov plný orgií je zpět! Za sto tisíc dvě…

Ostrov sexu se možná stěhuje kvůli své kontroverzi, ale pro pořadatele to není problém. V Karibiku jich vlastní…

 

iSport.cz

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu zakázal zapít dceru

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu…

Ačkoliv je mu teprve 23 let, má toho fotbalista Lukáš Juliš za sebou poměrně dost. Kromě toho, že ve Spartě…

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli jsme líp než na Slovensku!

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Výsledek s Ukrajinou (0:1) ho zklamal, výkon nesmírně potěšil. Reprezentační kouč Jaroslav…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…