8.1. 2015 redakce AUTO.CZ

Rallye Dakar, 4. etapa: Barreda a Al-Attiyah navýšili vedení v soutěži (+video)

 

Ve čtvrté etapě z argentinského Chilecita do chilského Copiapa se dařilo favoritům. Čeští závodníci byli ve značných problémech.

Španěl Joan Barreda většinu etapy stíhal svého krajana Comu, aby ho v závěru etapy předjel a dojel si pro druhé vítězství s náskokem dvou minut. Získal tím už po čtyřech závodních dnech značný náskok podobně jako Nasser Al-Attiyah v kategorii vozů.

Motorky

Joan Barreda vstoupil do čtvrté etapy s chutí, s Marcem Comou svedl napínavý souboj o prvenství a až v závěrečných kilometrech porazil Comu. Portugalec Goncalves předvedl spíše průměrný výkon, etapu dokončil na dvanáctém místě, ale v celkovém pořadí zůstává vzhledem k předchozím výkonům na třetím místě. Chilan Quintanilla podal úžasný výkon a do své rodné země dojel na skvělém třetím místě, celkově je šestý.

Vítěz předchozí etapy, dakarský nováček Matthias Walkner, tentokrát zažil smolný den, když dojel na 22. místě a klesl na celkové osmé místo. Na druhou stranu, Laia Sanz dojela do cíle etapy v Copiapu na úžasném osmém místě (celkově dvanáctá).

Slovák v první desítce, z našich nejlepší Pabiška

Skvěle dojel slovenský jezdec Štefan Svitko – na 9. místě. Nejlepší z českých závodníků byl David Pabiška na 31. místě, nováček Klymčiw 39., Engel 45. a Jan Veselý 71. Zdeňka Gottvalda i ve čtvrté etapě provázely problémy. Na posledních kilometrech ztratil několik hodin a v cíli se do rána našeho času neobjevil.

V celkové klasifikaci si z našich jezdců si nejlépe vede Pabiška na 33. místě, kousek za ním je Ondřej Klymčiw – 36. Milan Engel je 46. a Jan Veselý 65.

Čtyřkolky

Byl druhý, pak čtvrtý, třetí a teď konečně první – od začátku závodu Polák Rafał Sonik předváděl stabilní výkony a vítězstvím ve 4. etapě si i přes patnáctiminutovou penalizaci vyjel celkové prvenství v závodě. Chilan Casale ztratil na Poláka tři a půl minuty a třetí Abu-Issa z Kataru ztratil na vítěze 13 minut. Celkové pořadí čtyřkolek je po první čtyřech etapách: Sanik, Lafuente a Casale.

Auta

Etapě dominoval Nasser Al-Attiyah. Tento katarský závodník se zdá být ve svém živlu, ať jede se svým MINI v jakémkoliv terénu. S přehledem vyhrál a první je i v celkovém pořadí s náskokem více než osmi minut před De Villiersem. Loňský dakarský vítěz Nani Roma, dokončil etapu na skvělém druhém místě, ale vzhledem k smolnému začátku závodu svého týmového jezdce Al-Attiyaha neohrozí (celkově je 50.).

Někteří závodníci se potýkali s četnými problémy. V závodě držel vedení Stéphane Peterhansel, nechal si ale vedení proklouznout mezi prsty, dostal defekt a musel zastavit. I přesto ale dokázal závod dokončit jenom necelých šest minut za vítězem na 5. místě. Týmový kolega Carlos Sainz ale už tak šťastný nebyl, přibližně 30 kilometrů před začátkem rychlostní zkoušky musel kvůli technickým problémům na několik hodin zastavit a ztratil tak naději na celkové vítězství.

Kamiony

Velké šance na vítězství v etapě měl Rus Andrej Karginov. Organizátoři mu ovšem po dojetí do cíle udělili minutovou penalizaci. A to stačilo k tomu, aby ho v konečném pořadí předběhl jeho krajan Nikolaev. Na prvních třech místech tedy figurovaly ruské Kamazy, třetí byl totiž Airat Mardeev a pořád se tak drží na průběžném prvním místě.

I kamioňáky v etapě provázely komplikace. Hladce trasu neprojel ani Aleš Loprais, v dunách ztratil přibližně 4 minuty, musel se vracet, málem havaroval. I přesto dokázal etapu dojet na 4. pozici. Dobře se nejelo ani ostatním českým borcům. Martin Kolomý dojel téměř tři čtvrtě hodiny za vítězem na 15. místě. Martin Macík junior se propadl na 25. příčku. Moc dobře si oproti minulým etapám vedl Tomáš Vrátný, přes duny na konci etapě se dostal jako 9.

Průběžné pořadí: 1. Mardeev, 2. Nikolaev, 3. Karginov, 4. Loprais, 8. Kolomý, 12. Vrátný, 17. Macík.

Video

Na záchodě u Klymčiva

K Rallye Dakar patří velké tovární týmy i amatérští nadšenci. Český motorkář Ondřej Klymčiw jede legendární pouštní závod poprvé. A vůbec si nevede špatně. Po čtyřech etapách se vejde mezi 40 nejrychlejších motorkářů. Zázemí mu v bivaku dělají dvě auta, stan a čtyři parťáci.

Nákladní auto a obytný vůz doprovázejí dakarského nováčka na trase Rallye Dakar. Do „obytňáku“ se dá schovat před jihoamerickým horkem. „Tady máme celý den puštěnou klimatizaci, aby se tady dalo fungovat. Jíme venku. Tam máme stan, který je rozdělený na dvě poloviny – na jedné je část pro mechanika a pro motorku, kde se pracuje. Uvnitř auta máme malou „koupelnu“, je to záchod, sprcha a umyvadlo v jednom, takže se dá stihnout v jeden čas úplně všechno.“

Proč má Klymčivův tým i druhé auto a co se v něm převáží? Podívejte se na webové stránky Zelené vlny Radiožurnálu.

Autor: Jan Říha

Spolupracujeme s TipCars.com
Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu

Politika slabé koruny pomalu ztrácí jeden ze svých…

Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě

Ceny ropy na světových trzích dnes rostly třetí den po…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Dnes 18:45

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív strachem o syna, pak obličejem

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív…

Otevření největšího obchodu s luxusní módou si nenechali ujít Lukáš (37) a Veronika (34) Hejlíkovi. Pár, který…

 

iSport.cz

Jak si žije kouč tenisových hvězd? Hotel zdarma a odměna je jen začátek

Jak si žije kouč tenisových hvězd? Hotel zdarma a…

Je to začarovaný kruh. Pokud chcete být špičkovým tenistou, prakticky nemáte na výběr. Musíte mít špičkového…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…