Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar, 5. etapa: Loprais se vyšvihl na třetí příčku

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Chilská etapa, která vedla z Copiapa do Antofagasty, přinesla štěstí v podobě prvního etapového vítězství hned dvěma soutěžícím.

V kategorii motorkářů vyhrál Španěl Coma. Den slávy si vychutnal se svým vozem Rus Vladimir Vasilyev, celkovým pořadím v kategorii automobilů však nezamíchal. Čtyřkolkám kraluje Polák Sonik, v kategorii kamionů se na třetí celkové pořadí posunul Aleš Loprais. Kolomý převrátil svoji Tatrovku. Místo pěti českých motorkářů pokračují už jenom čtyři.

Čtyřkolky

Kategorie čtyřkolek žádné výrazné překvapení nepřinesla. Polák Sonik i tentokrát nechal své soupeře za sebou a dojel do cíle jako první s náskokem téměř šesti minut a může si vychutnávat své pohodlné vedení v soutěži.

Auta

V cíli čtvrté etapy v Copiapu byl Rus Vasilyev na jedenáctém místě. Do včerejší etapy však vstoupil úspěšně a rychlostní zkoušku v délce 458 km zvládl v nejrychlejším čase a o dvacet sekund porazil Yazeeda Alrajhího ze Saudské Arábie. V celkovém vedení zůstává i nadále Al-Attiyah s více než desetiminutovým náskokem, etapu dojel na čtvrtém místě. Šestý dojel do cíle Jihoafričan De Villiers, i on ale nadále zůstává v celkovém pořadí druhý.

Solidní výsledek zajel Stéphane Peterhansel, který skončil se svým Peugeotem pátý, zatímco jeho týmový kolega Carlos Sainz etapu nedokončil.

Kamiony

Eduard Nikolaev v letošním ročníku Dakaru už podruhé dosáhl etapového vítězství a udržel si tak i celkové vedení. Po včerejšku zůstává stejné jméno i na druhé příčce, stříbrný v etapě i celkově je další Rus Airat Mardeev. Na třetím místě do bivaku v Antofagastě přijel Bělorus Siarhei Viazovich. S problémy se potýkal Andrey Karginov v Kamazu a bude muset bojovat o třetí průběžnou příčku s Alešem Lopraisem, který etapu dokončil za ním na čtvrtém místě.

tatra dakar2015 dakarcro tatra dakar2015 dakarcro

Martin Kolomý z Buggyry v páté etapě převrátil svoji Tatru. Dostal ji zpátky na kola, ale zdržení kvůli nehodě ho posunulo až na 19. místo, celkově je teď desátý. Ani Martin Macík neprojel trasu bez problémů. Hned na 10. kilometru posádka musela vyměnit kolo, což jim příliš času nezabralo. Ale kvůli zadřenému ložisku na 250. kilometru musel Macík vynechat několik průjezdových bodů a o jeho pokračování v soutěži rozhodne jury. Další Čech Tomáš Vrátný je opět o příčku lepší, v etapě dojel osmý, celkově je na jedenáctém místě. Aleš Loprais si čtvrtým etapovým umístěním zajistil třetí příčku v průběžném pořadí a vměstnal se tak mezi vedoucí Kamazy.

Motorky

Barreda vstoupil do páté etapy dakarského závodu sledován Comou. Ale v čele etapy byl asi jenom 30 kilometrů, pak se rozhodl strategicky přenechat prvenství, razit cestu a udávat tempo závodu svému krajanovi. Taktika se vyplatila, protože i když Coma vyhrál etapu s náskokem 2:16 minuty, Barreda si v celkovém pořadí drží značný náskok více než deseti minut.

Chilský rodák Quintanilla si svůj třetí start na Dakaru užívá. Po včerejším úspěšném třetím etapovém místě i v páté etapě přijel do cíle jako třetí a zajistil si tak celkové čtvrté místo. Se svým výkonem a čtvrtým místem bude spokojen určitě i Slovák Svitko.

Nejlepší z našich motorkářů v etapě i celkově je David Pabiška, dojel 32. Stále tak za sebou drží nováčka Ondřeje Klymčiwa, který dokončil etapu na 39. místě a předvádí tak i nadále velmi stabilní výkon. V páté etapě při něm stál anděl strážný – přibližně na 350. kilometru přehlédl dva kameny a ve veliké rychlosti do nich narazil. Zachránili ho ale tlumiče a nic se mu nestalo.

Celkové pořadí vypadá takto: 31. Pabiška, 35. Klymčiw, 44. Engel, 64. Veselý.

Gottvald strávil noc v poušti a skončil

V Rallye Dakar 2015 pokračují už jen čtyři čeští motorkáři z původních pěti. Zdeněk Gottvald zůstal kvůli technickým problémům přes noc v poušti, přesto do poslední chvíle bojoval o to, aby mohl v nejtěžším závodě na světě pokračovat. Jeho poruchová Husqvarna ale byla v podstatě od začátku soutěže proti.

„Ve čtvrté etapě, když jsme jeli dlouhou spojovačku přes Andy a vstávali jsme ve tři ráno, mi začala klouzat spojka. Věděl jsem, že po rychlých úsecích to bude končit pískovými dunami. Motorku jsem v některých dunách tlačil i předtím, takže jsem se tam dostal až po tmě a v té největší ta spojka fungovala tak mizerně, že jsem musel už jenom tlačit. „Do poslední chvíle jsem věřil, že ráno vstanu a budu pokračovat v tom boji, motorku dostat do cíle, to by ale byla práce tak na týden.“

Jak probíhala Zdeňkova noc v poušti a jak se dostal do bivaku? A jestli pojede po špatných zkušenostech Dakar i příští rok? To prozradil v rozhovoru na dakarském webu Zelené vlny Radiožurnálu.

Autor: Jan Říha

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)